کد خبر: ۲۲۸۷۷
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
بر اساس نامه‌ای که مدیر کل وقت دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی در ابتدای سال 93 صادر نمودند، صدور پروانه تاسیس داروخانه‌های دامپزشکی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است ...
321

حکیم مهر - طی ماه های اخیر نامه های متعددی از همکاران متقاضی تاسیس داروخانه دامپزشکی به این نشریه خبری – تحلیلی ارسال شده که از عدم صدور پروانه تاسیس داروخانه دامپزشکی توسط ادارات کل دامپزشکی استان ها گلایه مند بودند.

بر اساس بررسی به عمل آمده، مشخص گردید که بر اساس نامه ای که مدیر کل وقت دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی در ابتدای سال 93 صادر نمودند، صدور پروانه تاسیس داروخانه های دامپزشکی تا اطلاع ثانوی متوقف شده و این تعلیق تا به امروز ادامه دارد.

 

با وجود اینکه نزدیک به یکسال و نیم از صدور این نامه گذشته است، متاسفانه هیچ رویه و اصلاح جدیدی انجام نشده و ادارات کل دامپزشکی همچنان از صدور پروانه جدید تاسیس داروخانه های دامپزشکی امتناع کرده و متقاضیان تاسیس داروخانه عمرشان را در پیچ و خم اداری ادارات کل تلف می نمایند.

با وجود تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی و محدود بودن فرصت های شغلی در بخش دولتی، به نظر می رسد ایجاد فرصت های شغلی برای دامپزشکان و تسریع در صدور چنین پروانه هایی بایستی در اولویت های سازمان دامپزشکی قرار گیرد، نه اینکه آن را به مدت نامعلوم متوقف نمایند.

مسئولین مربوطه بر اساس کدام مرجع قانونی چنین نامه هایی بدون قید زمان مشخص را صادر می کنند؟ چه کسی پاسخگوی عمر تلف شده متقاضیان می باشد؟ آیا حتماً متقاضیان تاسیس داروخانه های دامپزشکی باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، تا رسیدگی لازم صورت پذیرد؟

این رویه در بخش های دیگر نیز مشاهده می گردد؛ نزدیک به یک سال از تعلیق صدور پروانه جدید تاسیس شرکت های پخش دارویی می گذرد و همچنین چندین ماه است که روند ثبت دارو به بهانه بازنگری دستورالعمل ثبت داروهای دامپزشکی متوقف شده است که اعتراضات گسترده متقاضیان و مسئولین فنی شرکت ها را در پی داشته است.

هیچ کسی منکر لزوم بازنگری در آیین نامه ها و قوانین نمی باشد، ولی آیا نمی توان تا زمان تدوین دستورالعمل جدید و یا انجام اصلاحات لازم، اجرای دستورالعمل های قبلی را متوقف نکرده و مراجعین را بلاتکلیف نکرد؟!

با توجه به اینکه چنین تصمیماتی در بخش هایی از سازمان دامپزشکی به یک رویه تبدیل شده است، ضروری است ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور در این موضوع ورود پیدا کرده و مکانیسمی را ایجاد نمایند که تا زمان ایجاد اصلاحات لازم و بازنگری در دستورالعمل ها، دستورالعمل های قبلی به قوت خود باقی مانده  و از سرگردانی متقاضیان و مراجعین اجتناب گردد.

 

 

انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی واقعا نسبت به حفاظت از حقوق دامپزشکان ظعیف و .......... هستند ( حکیم جان لطفا کلامات را حذف نکنید )
............ اصلا هیچ واکنشی نسبت به وظعیت اشتغال و کیفیت زندگی آینده فارقالتحصیلان رشته دامپزشکی نشان نمی دهند
هیچ استقلال و قدرت عملی تو اجراء ماده 19 که 11 صفحه و به نفع دامپزشک هست را ندارند ولی یک نامه 3 خطی را که سده بزرگی برای خود اشتغالی فارقالتحصیلان رشته دامپزشکی هست را با سرسختی تمام اجراء می کنند
کلا باید ساختار سازمان دامپزشکی تغییر کنه فقط نباید از زیر نظر وزارتخانه جهاد و وزارت علوم خارج بشه
حسام
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
تشکر ویژه از حکیم مهر که اخبار مربوط به مسائله دامپزشکی با سازمان دامپزشکی را منعکس می کنید و همانند ماها پیگیرشان هستید
Dvm
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
این همه داروخانه دامپزشکی لازمه به نظر شما ؟ مگه داروخانه انسانی رو به همین راحتی میدن ؟ من خودم مسئول فنی در شرکت غذایی هستم ولی به عنوان یک دامپزشک فکر نمی کنم پروانه دادن داروخانه با روال گذشته که پروانه ها رو آبکی میدادن درست باشه و سازمان دامپزشکی باید امنیت شغلی رو برای همه صنوف ایجاد کنه نه اینکه فقط برای ریشه کنی بیکاری بیاد به راحتی پروانه بده و امنیت شغلی شاغلین رو از بین ببره.
منتقد
|
-
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
دوست عزيز كجاي قانون وظيفه سازمان را ايجاد امنيت شغلي يا حفاظت از منافع اقتصاديذكر شده وظيفه سازمان بهداشتي و كيفي است مشكل از همين جاست كه سازمان وظيفه خود را حفاظت از منافع سرمايه داران گذاشته و بهداشت را قرباني كرده است بعنوان مثال مي گوييم بروسلوز و تب برفكي بيداد مي كند واكسن جواب نمي دهد مي گويند موسسه رازي را بايد حمايت كرد حتي اگر توليدش جواب ندهد مي گوييم تخم spfهندي امنيت صنعت طيور را به خطر انداخته مي گويند اگر نياوريم توليد داخلي تعطيل مي شود مهم نيست چه خطراتي دارد مي گوييم ماده١٩را اجرا كنيد تا نظارت بيشتر شود مي گويند اگر كشتارگاهي تعطيل شود قادر به پاسخگويي نيستيم ولي كيفيت توليد. مهم نيست مي گوييم داروي داخلي كيفيت ندارد انحصار را برداريد و داروي خوب برسانيد مگويند توليد كننده ورشكست مي شود كيفيت مهم نيست مي گوييم دادن پروانه هاي داروخانه و... را تسريع كنيد و نظارت را بيشتر مي گويند امنيت شغلي اين و ان بخطر مي افتد و صدها مثال ديگر حالا سوال اينست ببينيم در چين يا هند و يا المان ايا اينقدر صدور مجوز سخت است و دولت همه كارها را حاكميتي تلقي ميكند يا خير ط
کارشناس اداره کل دامپزشکی
|
-
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
احداث داروخانه دامپزشکی بایست با توجه به جمعیت دام وطیور منطقه باشد.به عنوان مثال در استان البرز که متقاضیان زیادی برای احداث داروخانه و سایرمراکز خصوصی دامپزشکی دارد؛از ۱۷ داروخانه احداث شده از سال ۷۴ در کرج،ساوجبلاغ و نظراباد تا کنون ۷ داروخانه ورشکست و تعطیل شده.چون۷۰ درصد گاوداری ها- ۵۰ درصد مرغداری های تخمگذار و۶۰ درصد مرغداری های گوشتی نسبت به سال ۷۴ فعالند(به دلایل اقتصادی ؛کاهش صرفه تولید و ارزش افزوده ملک مرغداری یا دامداری)غرض از مطالب بالا این است که تاسیس داروخانه در استانهای دارای پتانسیل دام و طیور بالا ومراکز دارویی محدود توجیه فنی و اقتصادی دارد.
دکتر زکی زاده
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
دامپزشکی تا زمانی که زیر مجموعه جهاد کشاورزی باشد همینطور ذلیل خواهد ماند،مگر اینکه این مجموعه به وزارت بهداشت ملحق یا به معاونت ریاست جمهوری تبدیل شود.
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
حکیم جان ممنون که مسائل صنفی رو پیگیری میکنید . متاسفانه افرادی که الان داروخانه دامپزشکی دارند با تاسیس داروخانه جدید مخالفند و بفکر کسانی که تازه درسشان تمام شده و وارد بازار کار شده اند نیستند . تعداد کلینیکهای دامپزشکی که اشباع شده است مجوز داروخانه هم که صادر نمیکنند استخدام سازمان هم که خیلی کم است . پس ما چجوری نان زن و بچه مان را در بیاوریم ؟
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
دوستانی و همکارانی که از این وظعیت سازمان دامپزشکی اعتراض دارند به دیوان عدالت اداری در مورد نامه یا فوق بخش نامه از سازمان دامپزشکی شکایت کنند که هرچه اعتراض ها بیشتر شود این سازمان و وظعیت دامپزشکی زودتر به سر و سامان می رسد
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
منم به دیوان عدالت اداری در مورد این نامه شکایت کردنم و الان هم دارم برای روز جلسه حضور تو دیوان و اعلام نارضایتی کامل از وظعیت بی سر سامان سازمان دامپزشکی خودم را آماده می کنم حکیم جان فقط لطفا این جلسه تو دیوان عدالت را پوشش کامل بده

با تشکر
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
مگه ممنوع شده!!!
استان لرستان همین ماه قبل به یه بازنشسته داروخانه داد!!!
حسام
|
-
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
تازه مسئولین محترم اداره کل ها این نامه را در اختیار متقاضیان صدور پروانه تاسیس داروخانه قرار نمی دهند که نکنه مثل بخش نامه ماده 19 مکافات بشه ( البته مکافات شده ) با جواب سربالا می گویند صدور پروانه داروخانه ممنوعه است
می گیم تا چه زمانی ممنوعه؟ می گن معلوم نیست اصلا تا ده سال
خوب طرف کارش ردیف شده داره حقوقش را می گیره چرا باید به ماها جواب پس بده
dvm
|
-
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
تا وقتی که وزارت حهاد واس دامپزشکا تصمیم بگیره داستان همینه
باید دامپزشکای مظلوم و بیچاره برن زیر نظر وزارت بهداشت
کارشناس
|
-
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
1- در این نکته که برای صدور هر پروانه ای شرایطی باید لحاظ و تجمیع شود هیچ شکی نیست البته هیچ ضرورتی هم وجود ندارد که عقل معاش دیگران شویم. هرکس که سود و ضرر خود را باید بداند و هیچ نهاد دولتی نمی تواند برای ممانعت از ضرر عده ای ، مانع از سود عده ای دیگر و یا باعث ضرر عده ای دیگر شود.
لذا باید پروانه های دامپزشکی صرفاً با حصول شرایط و به دور از حب و بغض بی هیچ محدودیت عددی صادر شود اما
2- صدور پروانه داروخانه دامپزشکی جدای از پروانه درمانی در مملکت ایران قطعاً اشتباه است و این دو به همراه اجازه واکسیناسیون و .... می باید تحت عنوان مرکز خدمات دامپزشکی در یک پروانه ادغام شده و صادر شود و الا ارائه خدمات دامپزشکی نه تنها توسعه نیافته و ابتدائی خواهد بود بلکه به مثابه نقطه چرکین آلودگی ، سبب اضمحلال و سردرگمی دامپزشکی خواهد شد.
3- هر چند جملات بالا با کلمات ناخوشآیند در مذاق عده ای است اما میوه شیرین دهد در عاقبت
البته اگر اجرا شود و برای اجرائی کردن آن ، از کارشناسان خبره استانی نیز استفاده شود نه کارشناسان جدیدالورود
کارشناس 25 سال سابقه
دکتر حسینی
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
با سلام از قدیم میگن نه به اون شوری شور نه به این بی نمکی و همچنین ....... را در دو حالت بیشتر نمی بینی یا در حال افراط است یا در حال تفریط . حکایت صدور مجوز داروخانه ها هم به اینگونه است . روزی هرکسی از در وارد میشد میگفت مجوز داروخانه سریعا مجوز صادر میشد ، حالا هم به این ترتیب کلا جلوی صدور مجوز را گرفته اند . البته دوستان و همکاران توجه داشته باشند با اجرای سیاست های جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کلا دامپروری ایران به خاک سیاه نشسته و تعداد زیادی از دامپروران و مرغداران که قرار است شما به آنها خدمات ارائه بدهید یا به روزمرگی افتاده اند یا عملا ورشکست شده اند . به قول یکی از همکاران پیش کسوت که حدود 27 سال در بخش خصوصی و دولتی کارکرده است و الان معاونت یکی از ادارات کل استانی می باشد در این روزگار دامپزشکی باید شغل دو و سوم شما باشد . چون با در آمد دامپزشکی چیزی جز شرمندگی پیش زن و فرزند حاصل شما نیست . در ضمن از بدبختی صنف داروخانه دار هم لطفا خبری بگیرید که بیشتر شبیه یک سوپرمارکت عمل میکنند و برای وصول مطالباتشان از صنف دامداران و مرغداران ورشکسته پناهی جز خدا ندارند . چون همیشه میگن المفلس فی امان الله که حکایت اکثر دامپروران و مرغداران این سرزمین است .
رفیع زاده
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
متاسفانه افرادی که تو اداره کل ها هستند اصلا پشتیبان دامپزشکا نیستند و فقط چون خودشون متصدی واحدها هستند و روابط نزدیکی با آنها دارند بخش نامه های که به نفع متصدیان واحد ها هست را اجراء می کنند و بخش نامه های که به ضرر متصدیان و به نفعه دامپزشکان هست ( مانند : ماده 19 ) را به گونه های مختلف دور می زنند و به گونه ای عمل می کنند که به ضرر و زیان دامپزشکان هست
و حتی بخش نامه ای بدون ذکر مدت زمان مانند نامه فوق را صادر می کنند تمام این ها نشانه ضعفه سیستم نظارتی و اداری بر سازمان دامپزشکی هست
بهترین کار تو این وظعیت برای نیروهای جوان در حال تحصیل و تازه فارق التحصیل رشته دامپزشکی این است که سازمان دامپزشکی تحت عنوان معاونت بره زیرمجموعه ریاست جمهوری و ریاست سازمان به پیشنهاد وزیر بهداشت و به تصویب هیت وزیران و با حکم ریاست محترم جمهور انتخاب شود
و قسمت آموزش دامپزشکی هم از زیرمجموعه وزارت خانه علوم بره زیرمجموعه وزارت بهداشت تا موارد مورد نیاز دانشجویان دوره عمومی و تخصوص رشته دامپزشکی به راحتی درک و حل شود
و هر چه اعتراض ها به وظعیت فعلی بیشتر بشه زودتر به شرایط فعلی زودتر رسیدگی می شه
بشری
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
0
1- تقریبا در هیچ جای دنیا داروخانه دامپزشکی وجود ندارد
2- داروخانه های موجود عملا در حال درمان هستند
3- توقف صدور برای برنامه ریزی دقیق تر است
4- داروخانه ها عملا تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده اند
5- بهترین پیشنهاد ادغام دارو درمان و مایه کوبی است
6- دوستان بخش خصوصی یا بهتر گفته شود فارغ التحصیلان جدید نباید همه مشکلات را به گردن سازمان دامپزشکی بیندازند چنین مشکلات از جمله نداشتن شغل و امنیت شغلی در بسیاری از رشته های دانشگاهی وجود دارد
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
0
یه پروانه دارو درمان صادر کنید راحت و بی دردسر.
خیلی دوستان داروخانه دار فکر میکنند آخر علم هستند ولی جرات دیدن یه کیس یا بیمار و ندارن ولی وقتی نسخه میپیچن با کت شلوار انگار پدر علم دامپزشکی هستند.موندم اگه تخفیف های دارویی نبود اگه داروخانه دار نبودن چکاره میادت!!!
بنازم به همه بچه های اهل کار درمان که واسه دلشون کار میکنند نه برا تخفیف دارویی و اینکه بهشون بگن دکتر!!!
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
بنده با نظر بشری موافقم تا کار از حالت تجاری صرف، به علمی تجاری تبدیل بشه ولی شدیداً مخالف دفع الوقت هستم. دارن کشش ميدن. الان میگم ببینید در باز نگری اگه چند تبصره وراه دررو براش نذاشتن. این معطلی بنظر م برا همین راه دررو هست. کارشناس 20 سال تجربه.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
اقاي دكتر ......................... حمايت شما يعني بروز فاجعه در اينده نزديك
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
..................... اين طرح توسط شركتهاي توليد كننده دارو ببخشيد منظورم بسته بندي هاي مواد اوليه چيني و شركتهاي وارد كننده تهيه شده كه با حذف داروخانه و استفاده از تخفيفات ١٢٥درصدي توليد كنندگان مصرف دارو را ١٠ها برابر نمايند .............................
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
1
0
بنظر من همین تعداد داروخانه دامپزشکیم دارن ورشکست میشن و تعداد دام رو به کاهشه حالا چرا حکیم مهر مشتاق به زیاد شدن تعداد داروخانه هاست ////؟:
علی
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
بنظر شما الان داروخانه کم داریم ؟
دکتر
|
-
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
بحث داروخانه انسانی مجزاست الان مصرف دارو انسانسی هر روز رو به افزایشه بر عکس داروخانه دامپزشکی که همه مرغداریا و گاوداریا دارن تعطیل میشوند و خرید مستقیم از شرکت واقعا تنها کاری که سازمان درست انجام داد همین ندادن مجوز بود و دوستانی که متقاضی هستند اول تحقیقاتسونا انجام بدند اینکه همه دکتر شدن و حالا بیکارن میتونستن رشته دیگری را انتخاب کنند
سعید
|
-
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
0
اینجوری که از نظرات خوانندگان برمیآد :
اکثراً با ادغام داروخانه و درمانگاه و مایه کوبی موافقند. چون صحیح ترین تصمیم دامپزشکی خواهد بود. من هم موافقم
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
0
دوست عزيز بخش دولتي قطعا فقط طراحان اين بازي كامنت مي گزارند و حكيم مهر نيز خلع روابط عمومي سازمان را پر كرده و گرنه ......... در هر كاري نقش داشته سازمان را با چالش روبرو نموده
دامپزشک
|
-
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
کی گفته مجوز نمیدن؟ همین هفته در همدان مجوز دادن.باید آشنای کلفت داشته باشی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
اين گروه با تغيير دستورالعمل ها سعي دارند .................................... دستورالعمل فقط براي دامپزشكان و افراد بي پارتي است
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
اگر سازمان نظارت داشت اين مشكلات حاصل نمي شد چگونه يك شركت توليد كننده داخلي تخفيف ١٢٥ درصدي با باز پرداخت يك ساله مي دهد .................................................... قطعا اين شركتها دوست ندارند داروخانه و شركت پخش باشد تا دلال هايشان راهي دامداري ها شوند تازه نه امار مي دهند نه چيز ديگري ولي داروخانه بدبخت بايد ١٠٠ جور امار بدهد
بخش خصوصی سابقه دار
|
-
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
بابا کی گفته مجوز نمی دهند هر کی سازمان برود چه کارخونه دار که کار غیر رسمی می خواهد انجام بدهد چه دکتری که بخواهد داروخانه درمانگاه. مرکز مایه کوبی بزند بدون سوال از استانش به حرفاش گوش می دهند و یک نامه بهشون میدهند می گویند برو کارت را انجام بده ،/
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
داروخانه های عزیز هرکدوم ناراحتن جاشونو با درمانگاه عوض کنن
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
برای داروخانه های قدیمی وجدید باید براساس قوانین وامتیاز افراد تصمیم گیری شود نه اینکه چون طرف باپارتی قبلا یه مجوز داروخانه گرفته الان هم باید ادامه بده
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
داروخانه ها که وضعشون خوبه درمانگاه هامشکل دارن که حتی درلرستان می گن واکسن رو به دست دامدار ندهید بعد خوددامدار می ره ازبازار سیاه واکسن میخره
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
0
دراستان ........ افراد بدون مدرک دکترای دامپزشکی داروخانه دارند وهمه ملاک های بزرگ شده اندودامپزشکان بیچاره باکلی سابقه هنوزاجازه داروخانه زدن ندارند یکی به فریاد برسه
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
سلام،
دوستان، ظاهرا همكاران عزيز در بخش دولتي كاملا با اين موضوع سليقه اي برخورد مي كنن و برخي از دامپزشكان در منظر آنها برابرتر از ديگران هستند به نحوي كه حتي به راحتي بخش نامه ها را ناديده گرفته و اقدام به صدور مجور داروخانه مي كنند. اداره كل دامپزشكي استان البرز در مهر ماه سال 1394 اقدام به صدور مجوز براي يك داروخانه دامپزشكي در كرج نموده است. اين هم لينك حبر
http://alborz.ivo.ir/portal/home/showpage.aspx?object=news&categoryid=1dc272ef-5436-42c1-8ebb-9f99411fa26e&webpartid=b4b74ad9-6e3d-44b8-8045-33b713b8501f&id=7ca07b95-7437-46c3-92bd-6b93396ef3d7
fateme
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
سلام با مدرک علوم ازمایشگاهی دامپزشکی هم میشه داروخانه زد؟
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
باید به همه مجوزبدن
نظر شما
ادامه