«روزنامه جوان» در شماره امروز خود مطلبی با عنوان «رد پای سگ در آسیب های خانوادگی» منتشر نموده است و در بخشی از آن، تاسیس بيمارستانهاي تخصصي دامپزشكی در مناطق شهری را عامل ترویج فرهنگ غربی در کشور دانسته است!
این در حالیست که ارائه خدمات دامپزشکی به خانواده هایی که از این حیوانات نگهداری می کنند، عامل بسیار مهمی در کاهش خطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان بوده و عدم وجود این مراکز می تواند منجر به افزایش شیوع این بیماریها در جامعه گردد.
متن کامل مقاله منتشر شده در روزنامه جوان، به شرح زیر است:
نه قرار است نگهباني بدهد و نه در شكار كمك كند يا از گله محافظت كند. اين حيوان زبان بسته قرار است همدم و همراه افرادي باشد كه براي خريد و نگهداري از آن حاضرند ميليونها تومان خرج كنند و سگشان را همچون فرزندي عزيز در آغوش بكشند. حالا بازار خريد و فروش و نگهداري از سگ در كشورمان آنچنان داغ شده كه حتي در فضاي مجازي هم ميتوانيد به راحتي سگ مورد نظرتان را از نژادهاي گوناگون خريداري كنيد. طراحي سايت و كانالهاي تلگرامي و بيمارستانهاي تخصصي دامپزشكي به همراه پانسيونهايي براي نگهداري از اين حيوانات در مواقعي كه صاحبشان در مسافرت است و حتي اورژانس شبانهروزي براي سگ و گربه از تغيير سبك زندگي به سمت مدرنيته زندگي غربي و رسميت بخشيدن به نگهداري حيواناتي از جمله سگ حكايت دارد. آن هم در جامعهاي كه بيش از 90 درصد جمعيت آن مسلمانند و نگهداري از سگ در دين اسلام حرمت دارد.
انتقاد از راه اندازی بيمارستانهاي تخصصي دامپزشكي در بالاي شهر
با فراگير شدن فضاي مجازي و درگير شدن مردم در حال و هواي حضور در اين دنيا بسياري از نيازمنديها هم از دنياي حقيقي به سايتهاي اينترنتي و كانالهاي تلگرامي مهاجرت كردهاند. از سوي ديگر اما عرضه برخي خدمات و كالاها و تبليغات روي برخي كالاها، اهدافي فرهنگي را در پي دارد. درست مانند تبليغ براي خريد و فروش سگ و راه افتادن بيمارستانهاي تخصصي دامپزشكي در برخي مناطق بالاي شهر كه به نرمي فرهنگ و آداب و رسوم زندگي غربي را در ميان مردم كشورمان ترويج ميكند. همين مسئله هم موجب شده نه فقط ساكنان خانههاي بزرگ و حياطدار بالا شهري بلكه ساكنان آپارتمانهاي كوچك در محلات مياني و حتي پاييني شهر كه طبعاً از شرايط اقتصادي پايينتري برخوردارند، خود را به آب و آتش بزنند تا سگ داشته باشند. بديهي است نگهداري سگ در آپارتماني كوچك با به جا آوردن بسياري از آداب و رسوم اسلامي جمعپذير نيست.
ارتباط معنادار نگهداري از سگ با آسيبهاي خانواده
خانواده در فرهنگ و آداب و رسوم ايراني جايگاه ويژهاي دارد و ويژگي انساني افراد در سايه تعامل با اعضاي خانواده است كه رشد و ارتقا مييابد اما در غرب نقش و جايگاه خانواده كم رنگ شده است و كم نيستند افرادي كه تنها زندگي ميكنند. در اين ميان از آنجايي كه انسان موجودي عاطفي است كه نياز دارد دوست بدارد و دوست داشته شود افرادي كه در ساختار خانواده سازگاري لازم را ندارند يا به دلايلي با گسيختگي در خانواده مواجهند هم به دنبال اين هستند خلأ عاطفي خود را با چيزي يا كسي پر كنند؛موجودي كه مطابق تصورات ذهني خودشان او را بسازند و در برابر نظرات و خواستههايشان مخالفتي نداشته باشد. بديهي است در چنين مواردي نگهداري از يك حيوان ميتواند گزينه خوبي باشد. بر همين اساس است كه بسياري از افراد در فرهنگ غربي براي خودشان يك سگ دارند؛حيواني كه قرار است تمام تنهاييهايشان را پر كند. در سالهاي اخير اما در ميان برخي از افراد و خانوادههاي ايراني هم نگهداري از حيواناتي مانند سگ به يك مد تبديل شده است؛ مدي كه به تناسب افزايش آمار طلاق، عدم تمايل خانوادهها به فرزندآوري و تغيير ساختار خانواده ايراني از خانوادههاي سنتي بزرگ و با همبستگي بالا به خانوادههايي با روابط موزائيكي يا هستهاي ارتباطي معنادار دارد. رواج نگهداري از سگ در ميان برخي از مردم كشورمان در حالي است كه در اسلام سگ حيواني نجس به حساب ميآيد و نگهداري از سگ براي سرگرمي موجب قبول نشدن برخي عبادات ميشود.
در كنار ملاحظات ديني كه در رابطه با نگهداري از سگ وجود دارد، رواج نگهداري از اين حيوان نمادي از تغيير نگاه، ارزشها و سبك زندگي در ميان برخي ازمردم است.
حيوان آزاري متفاوت
با نگاهي به سطح جامعه اما شاهد عادي شدن و رسميت دادن به نگهداري سگ و گربه هستيم تا جايي كه مراكزي به خريد و فروش لوازم و تجهيزات اين حيوانات اختصاص داده شده است؛ از غذاهاي آماده تا بيسكوئيت و شكلات با شكل و شمايل استخوان گرفته تا لانههاي رنگارنگ و لوكسي كه برخي از صاحبان اين حيوانات حاضرند براي خريدشان ميليونها تومان خرج كنند. همچنين بيمارستانهاي دامپزشكي شبانهروزي براي اين حيوانات راه اندازي شده كه اگر به سايتشان مراجعه كنيد، متوجه ميشويد در كنار درمان، بستري و پانسيون خدماتي نظير آرايشگاه و شستوشو و حتي آتليه مخصوص اين حيوانات را دارد! از سوي ديگر نبايد فراموش كرد حرمت نگهداري سگ در دين اسلام به معناي حيوانآزاري نيست همچنان كه بسياري از افرادي كه از اين حيوانات نگهداري ميكنند در موارد متعددي حيوان بيچاره را مورد آزار و اذيت قرار ميدهند.
نمادي از يك نياز
دكتر شهرام وزيري، روانشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد واحد رودهن ميگويد: مسائل مختلفي كه زندگي ماشيني در خانوادهها ايجاد كرده از جمله فاصله گرفتن افراد از يكديگر و سخت بودن مراودات انساني و نياز انسان به يك موجود زنده كه بتواند هميشه باشد سبب ميشود افراد غير از موضوعات انساني به سراغ نگهداري از حيوانات نيز بروند. به باور وي، شايد جوان و نوجوان يا هر فردي تعلق، معنا يا تشخص را در داشتن يك سگ جستوجو كند. وي ميافزايد: وقتي فرد در دورهاي خاص نميتواند به موفقيت دست يابد، طبيعي است كه فعاليتهاي ديگري را تجربه ميكند و به قول روانشناسان در يك وضعيت جبراني قرار ميگيرد و سعي ميكند با چنين رفتارهايي به خودش تشخص بدهد.
دكتر مصطفي اقليما، رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران نيز با تأكيد بر كمرنگ شدن نقش خانواده و تنها شدن افراد معتقد است نگهداري از حيوانات به عنوان يك سرگرمي ميتواند به فرد احساس آرامش و مفيد بودن بدهد. ويميگويد: از آنجايي كه جوانان تفريح و سرگرمي خاصي ندارند، رو به اين مسائل ميآورند و خانوادهها نيز براي كنترل بهتر فرزندانشان ترجيح ميدهند براي پر كردن اوقات فراغت آنها، برايشان سرگرميهايي درست كنند. اقليما معتقد است نگهداري از حيواناتي مانند سگ، نمادي از تنهايي انسان در جامعه امروز است. نمادي از يك نياز؛ نياز به همدم و همصحبت.
بلاي مدرنيته
اين بار هم چاره كار بازگشت به ارزشهاي ايراني و اسلامي است. افراد پرورش يافته در يك خانواده سالم با ازدواج به موقع، فرزندآوري به موقع، تفريحات سالم و به دور از گرايش به چشم و همچشمي و تجملات و مدرنيته ممكن است در حمايت از حيوانات فعاليتهايي انجام دهند اما اين فعاليتها لزوماً به معناي در آغوش كشيدن يك سگ و زندگي كردن با اين حيوان نيست.