کد خبر: ۳۲۱۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
به بهانه زادروز استاد دکتر حسن تاجبخش:
«دکتر محمدحسین انصاری‌فرد» مدیر حوزه ریاست سازمان نظام دامپزشکی به بهانه دوم آبان ماه زادروز استاد دکتر حسن تاجبخش یادداشتی منتشر کرد ...
 

حکیم مهر - «دکتر محمدحسین انصاری فرد» مدیر حوزه ریاست سازمان نظام دامپزشکی به بهانه زادروز استاد دکتر حسن تاجبخش یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کانال اطلاع رسانی سازمان نظام دامپزشکی، متن این یادداشت به شرح زیر است:

پروفسور تاجبخش‌ها کجایند؟ چه می‌کنند؟

اسطوره‌های خود را چه آسان قدر نمی‌دانیم

برای چندمین بار بود که همراه دکتر صفری به ساختمانی می‌رفتیم که یکی از اطاق‌های آن مزین به حضور چند پیشکسوت بزرگ و خوشنام دامپزشکی کشور بود. مثل همیشه همین که درب اطاق را باز می‌کردی، چشمانت به سیمای مردانی روشن می‌شد که زمانی افتخار شاگردی‌شان را در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران داشتی. در چهره‌ی مصمم و چشمان جستجوگر آن‌ها یک دنیا انرژی و برق مهربانی نهفته بود. شاید گویاترین توصیفی هم که می‌شد در مورد آن‌ها به کار برد «اسطوره‌های پاک و عاشق» بود.

به محض اینکه بر روی صندلی در روبروی پروفسور حسن تاجبخش آرام می‌گیری، از لحن قاطع و صداقت کلام او میخکوب می‌شوی. او طوری سخن می‌گوید که دوست داری در سکوت کامل برایت تا ساعت‌ها از خاطره‌ها و برنامه‌ها و پیشنهادهایش در مسیر  خدمت به حرفه دامپزشکی و پیشنهادشداتش برای رفع مشکلات موجود بگوید.

او شیرین و شیوا صحبت می‌کند و قلبت را سرشار از نشاط و امید می‌کند. وقتی به عظمت دستاوردهای علمی و کاری او فکر می‌کنی، از دامپزشک بودن خود غرق غرور می‌شوی و در لابلای این سرمستی‌ها در زیر لب زمزمه می‌کنی، اگر دامپزشکی مهم نبود چنین مردان بزرگ و تاریخ‌ساز در بطن آن پرورش پیدا نمی‌کردند.

اما قبل از آنکه این احساس خوب به اعماق وجودت نفوذ کند، دو بزرگ مرد دیگر که در اطاق حضور دارند از مشکلات حاد بینایی پروفسور تاجبخش بر اثر کثرت مطالعه و عدم استراحت کافی سخن می‌گویند.

پروفسور محمد حسن بزرگمهری فرد و پروفسور محمد قلی نادعلیان در حالیکه نگاهی متواضعانه به چهره‌ی پروفسور تاجبخش دارند، می‌گویند اسطوره بزرگ حرفه دامپزشکی که تحقیق و تألیف کتاب «تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران» از آثار همیشه ماندگار اوست، بر اثر استفاده بیش از حد از ذره بین و عینک در مطالعه‌ی کتاب‌های تاریخی و خطی قرن های گذشته دچار ضعف بینایی شدید شده و یکی از چشمان ایشان تقریباً از کار افتاده است.

اولین سوالی که به ذهنت می‌رسد، آن است که آیا مسئولان دستگاه‌های متعدد و عریض و طویل فرهنگی- علمی- تحقیقاتی کشور از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیان چهره‌های ماندگار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سرنوشت مفاخر علمی و پژوهشی این سرزمین خبر دارند؟!

نمی‌دانیم این سوال‌ها را از چه کسانی باید بپرسیم، ولی این را می‌دانیم که آن‌ها هر پاسخی که داشته باشند ما را قانع نخواهد کرد و ما از آن‌ها دوباره خواهیم پرسید: آیا قدرشناسی از مفاخر علمی و چهره‌های ماندگار فقط به مراسم برگزار کردن و به لوح دادن است؟! آیا مکانیزم تعریف شده‌ای برای رصد کردن مستمر وضعیت این مفاخر گرانبها و رسیدگی به مشکلات و نیازهای آن‌ها وجود ندارد؟!

ممکن است بگویند صیانت از سرمایه‌های بزرگ علمی و پژوهشی ایران زمین از تکالیف اصلی و تغییر ناپذیر ماست. در آن صورت از آن‌ها خواهیم پرسید: آیا نمی‌توانستید مانع از تخریب چشمانی بشوید که برای پهنه علم و تحقیق این کشور ارزشی بالاتر از خورشید دارند؟! آیا منتظر بودید چشمان جستجوگر و همیشه تابان پروفسور تاجبخش‌ها خودشان به صدا در آیند و وظایف‌تان را یادآوری کنند؟!

 

دیدار نمایندگان سازمان نظام دامپزشکی با استاد دکتر تاجبخش به بهانه 2 آبان‌ماه، زادروز 79 سالگی استاد دکتر حسن تاجبخش، چهره ماندگار، استاد ممتاز دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم

(از راست به چپ: دکتر انصاری فرد، استاد دکتر تاجبخش،  استاد دکتر نادعلیان، دکتر اخوان فر)
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
1
1
در آینده کاری میکنیم که این رویه اشتباه و زیانبار از بین بره، درستش میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
1
آقای قلاوند خوشم میاد که راجع به همه چیز نظری داری!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
آقای قلاوند انگار خیلی بیکار تشریف دارند که راجع به همه چیز نظر میدند.
چی رو میخوای درست کنی آخه...
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
سازمان دامپزشکی رو مثال میزنم.
این سازمان رفتار سازمانی ناسالمی دارد چرا که کار کردن به صورت انفرادیه، مدیریت بالا به پایین، تمرکز بر سرزنش، احتکار اطلاعات کارشناسان، رضایت از وضع موجود (چون میترسید که شکست بخورید) و....

به خودتون بستگی داره که بخواهید برای بهبود کنار هم بمونید یا نه
نظر شما
ادامه