کد خبر: ۳۴۹۷۳
 

اگرچه بیماری تب کریمه کنگو، یکی از مواردی است که در فصول گرما خودنمایی کرده و ممکن است برای انسان‌ها خطر آفرین باشد، اما سازمان دامپزشکی کشور از هیچ اقدامی برای مبارزه با این بیماری دریغ نمی‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ارتباط با ورود بیماری تب‌کریمه کنگو به کشور گفت: این ویروس همیشه در طبیعت پایدار بوده و بین جوندگان کوچک، کنه و پستانداران بزرگ در گردش است.

«دکتر مهدی خلج» با اشاره به اینکه دام‌ها در هنگام بیماری علائم بالینی مشخصی ندارند، افزود: این حیوانات می‌توانند یکی از گذرگاه‌های انتقال بیماری به انسان باشند. بنابراین همه کارهایی که سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌دهد، برای تامین بهداشت عمومی و سلامت انسان‌ها بوده و در این ارتباط از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

به گفته خلج، تنها راه مبارزه قطعی با این بیماری، آموزش و ارتقای آگاهی عمومی به ویژه دامپزشکان، پزشکان، روستاییان و تمام کسانی است که به نحوی با دام در ارتباط هستند. آنها باید هنگام پشم‌چینی، شیردوشی و سم‌چینی برای محافظت از گزش کنه‌ها از دستکش استفاده کنند. همچنین برای اطمینان بیشتر، مبارزه با کنه‌های خارجی برای دام‌ها ۱۴ روز قبل از انتقال به کشتارگاه، صورت گیرد.

وی عنوان کرد: از آنجا که معمولا لاشه‌ها در کشتارگاه‌ها تا ۲۴ ساعت در در محیط سرد نگهداری می‌شوند، هیچ نگرانی از این طریق برای مردم وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود که شهروندان از کشتار غیرمجاز خودداری کرده و برای تهیه گوشت قرمز، از مسیرهای مطمئن استفاده کنند.

خبر شیوع مجدد آنفلوآنزای پرندگان در شمال کشور، یک اشتباه بود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید مجدد بر نبود آنفلوآنزای پرندگان در ایران، گفت: در حال حاضر هیچ گزارش جدیدی در مورد این بیماری دیده نشده و امید می‌رود که این مسیر ادامه داشته باشد.

خلج در مورد خبری که هفته گذشته در ارتباط با شیوع مجدد آنفلوآنزا در شمال کشور بود، توضیح داد: آن خبر، یک اشتباه بود. زیرا سازمان دامپزشکی همیشه نمونه‌های موارد مثبت اعلام شده را علاوه بر سازمان، به آزمایشگاه مرجع نیز می‌فرستد و باید نتایج آن با هم تطبیق داشته باشد. اما یکی از گزارش‌ها که مربوط به ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷ بود، کمی اصلاح شد و دوباره به سازمان برگشت. بنابراین هیچ مورد جدیدی در کار نبوده و تنها نمونه قبلی تغییراتی کوچک داشته است.

این مقام مسئول، درباره وضعیت بیماری تب‌برفکی اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران دامپزشک و واکسیناتورها که در سال قبل کوشش بی‌وقفه‌ای در این خصوص داشتند، هم‌اکنون وضعیت روند بیماری به گونه‌ای است که نگرانی وجود ندارد و چنانچه منابع مورد نظر برای کنترل تب‌برفکی تامین شود، پوشش واکسن در سال جاری نیز به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

خلج در پایان تاکید کرد: برای مبارزه با بیماری تب‌برفکی به صورت سالانه، دست‌کم به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 
 
نظر شما
ادامه