حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: موازیکاری یکی از معضلاتی است که همواره دستگاههای متولی بهداشت در جامعه، با آن روبرو بودهاند. وزارت بهداشت نظارت بر غذا، قبل از رسیدن به سفره را وظیفه جهاد کشاورزی میداند، در حالی که در عمل، سازمانهای استاندارد و غذا و دارو نیز دستی بر آتش دارند. این مساله در کمیسیونهای مجلس نیز قابل رویت است و گویا ارادهای هم برای حل آن وجود ندارد.
«مهندس عباس پاپیزاده» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است که بررسی پرونده گوشتهای وارداتی از برزیل را، مصداقی از موازیکاری میداند.
حکیم مهر: کجای کار ایراد دارد که تا این اندازه جایگاه دامپزشکی در تصمیمات قوه مقننه، مظلوم واقع میشود؟
دامپزشکی در مجلس مظلوم واقع نمیشود بلکه این دولت است که توجهی به حوزه دامپزشکی نمیکند. اگر از آقای دکتر خلج در مورد بودجه سوال کنید، متوجه میشوید که هر سال در ایام تدوین بودجه سالانه، نمایندگان مجلس تا چه اندازه تلاش خود را به کار میگیرند، اما در لایحهای که دولت به مجلس میآورد، مظلومیت دامپزشکی کاملا مشهود است.
حکیم مهر: چرا با نمایندگان دولت رایزنی نمیکنید؟
اتفاقا رایزنیهای زیادی میکنیم، اما دولت قانع نمیشود به اینکه کمک بیشتری کند. همین کمک اندکی هم انجام میشود، ناشی از تمام قدرتی است که ما در کمیسیون کشاورزی اعمال میکنیم. کافی است سال آینده این مساله را امتحان کنید و ببینید وضعیت دامپزشکی در بودجه به چه شکل است و در لایحه پیشنهادی که از سوی دولت به مجلس میآید، به چه شکل. تغییرات را به شکل مشهود مشاهده خواهید کرد.
حکیم مهر: راهکاری که برای حل این مساله به ذهن شما میرسد، چیست؟
راهکار این است که دولت بپذیرد که توجه به دامپزشکی به معنای توجه به آحاد مردم است. یکی از دلایلی که باعث شده ما امروز این همه اعتبار را در طرح تحول نظام سلامت هزینه کنیم، این است که در مرحله معاینه، پایش دام و رصد بیماریهای مشترک انسان و دام، سرمایهگذاری نکردهایم. باید به این نکته توجه کنیم که در حوزه دامپزشکی هرچقدر اعتبار بگذاریم، نوعی سرمایهگذاری است. اما در بحث درمان همه اعتبارات، هزینه است و برگشتی ندارد. ما باید در مرحله پیشگیری کار کنیم.
اساسا قرار بر این بود که طرح تحول نظام سلامت به کل بدنه سلامت از مرحله قبل از تولید غذا، حین تولید، مصرف و مسائل بعدی به صورت جامع توجه کند. الان خیلی از بیماران به بیمارستان مراجعه میکنند و دولت به صورت کلان برای درمان آنها هزینه میکند، در صورتی که ما با یک هزینه چند درصدی، میتوانیم این مساله را مدیریت کنیم. ما سال گذشته پیشنهاد دادیم که ۳ درصد از بودجه و اعتبارات طرح تحول را به بحث پیشگیری و به بیماریهای مشترک انسان و دام اختصاص دهیم. متاسفانه نماینده دولت با این موضوع مخالفت کرد. ما با این قضیه چالش داریم چراکه اعتقاد داریم طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول درمان نیست. طرح تحول نظام سلامت یعنی جامعه سالم باشد نه اینکه اول جامعه بیمار شود و سپس درمان صورت گیرد.
حکیم مهر: چرا زمانی که بودجه را از سوی مجلس تصویب میکنیم، همان جا موارد مصرف آن را جداسازی و تفکیک نمیکنیم؟
وقتی لایجه بودجه میآید، ما نمیتوانیم دخل و تصرفی در آن کنیم. نهایت کاری که ما میتوانیم انجام دهیم این است که بعضی از ردیفها را، آن هم اگر دولت مخالفت نکند و مجلس را بتوان توجیه کرد، در حد چند درصد جابه جا کنیم. بنابراین مجلس در این زمینه قدرت عمل ندارد و با محدودیتهای زیادی روبروست. ما به شدت خواهان این هستیم که بودجه سازمان دامپزشکی افزایش پیدا کند تا بتوانیم پیشگیری را در تولیدات دامی یا تولیدات گیاهی انجام دهیم.
حکیم مهر: اما به نظر میرسد کمیسیون کشاورزی آن گونه که باید در مسائل دامپزشکی با قدرت ورود نمیکند. مثلا بحث پرونده گوشتهای وارداتی از برزیل، چرا باید به جای کمیسیون کشاورزی، در کمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار بگیرد؟
متاسفانه گاهی اوقات موازی کاریهایی در دولت و مجلس وجود دارد که این هم یک نمونه از آن است. چون بحث بهداشت انسانی مطرح است و تخصص کمیسیون بهداشت هم همین است.
حکیم مهر: اما پرونده گوشتها مربوط به حوزه فراوردههای خام دامی میشود.
بحث سلامت انسان هم در آن مطرح است و سلامت دام در مرحله بعد اولویت قرار میگیرد. بنده هماکنون باید وارد یک جلسه کاری شوم.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.