کد خبر: ۳۸۸۴۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام:
«دکتر وهاب پیرانی» افزود: برای برخورد جدی با این مسئله از طریق تمام دستگاه‌های مرتبط عزم جدی وجود نداشته که باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است ...



حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد تامین نیازهای گوشت قرمز شهر ایلام از طریق کشتار غیر مجاز تامین می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر وهاب پیرانی» مدیر کل دامپزشکی استان ایلام اظهار داشت: طبق قانون در قوانین متعددی که مصوب مجلس شده وظیفه نظارت بر مراکز تولید، توزیع و نگهداری فرآورده‌های خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است، در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی به صراحت اشاره شده که کشتار غیرمجاز دام ممنوع است.

وی گفت: در منطقه ششدار شهر ایلام یک کشتارگاه صنعتی وجود دارد واین کشتارگاه بسیار مجهز است که در سال ۱۳۷۵ در راستای محرومیت‌زدایی از منطقه استان ایلام و با توجه به بحث اشتغالزایی افتتاح شده است.

وی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی ششدار در زمان افتتاح در حدود ۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و خط تولید این کشتارگاه به صورت کاملشامل سردکن، سردخانه، سیستم تصفیه فاضلاب، و سالن‌های کشتار است، همچنین در تمام مراکز شهرستان‌های استان و در بعضی از بخش‌های استان ۱۱ کشتارگاه سنتی در این راستا فعالیت دارند که این تعداد تحت نظارت شهرداری‌ها هستند.

گستردگی مراکز غیرمجاز عرضه فرآورد‌ های خام دامی

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به عرضه فرآورده‌های گوشتی به صورت غیرمجاز که توسط برخی مراکز به صورت گسترده در سطح شهر انجام می‌شود، گفت: برای برخورد جدی با این مسئله از طریق تمام دستگاه‌های مرتبط عزم جدی وجود نداشته که باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.

وی گفت: چیزی در حدود یک هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زا در انسانشناسایی شده است که ۸۳۲ مورد عواملی هستند که از دام به انسان منتقل می شوند و بیش از ۶۰ درصد آنها بیماری‌های نوپدید هستندکه ضرورت رعایت بهداشت فرآورده‌های خام دامی و مواد غذایی را می‌رساند.

پیرانی تصریح کرد: در حال حاضر می‌توان گفت حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد تامین نیازهای گوشت قرمز شهر ایلام از طریق کشتار غیرمجاز تامین می‌شود و هیچ گونه نظارتی بر روی این مراکز وجود ندارد.

وی افزود: بخش سلامت در این زمینه به چند قسمت تقسیم‌بندی می‌شود که بخشی از آن به عهده حاکمیت یعنی مرکز بهداشت و اداره دامپزشکی ارتباط دارد، بخشی توسط مردم و مصرف‌کننده هستند که این آگاهی را داشته باشند که برای حفظ سلامت خود و خانواده فرآورده‌های بهداشتی مصرف کنند.

وی ادامه داد: بخشی دیگر توسط تولیدکننده است که در این راستا وظیفه دارند دام سالم و نیز گوشت سالم تولید کنند، همچنین بخش دیگر بحث عرضه کننده است یعنی عرضه کننده‌ای که در شهر این فرآورده را عرضه می‌کند وظیفه دارد که این چرخه را تکمیل کند و مواد بهداشتی سالم را به دست مردم برساند.

ساماندهی مراکز غیر مجاز دام و طیور

پیرانی تصریح کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده طرحی تحت عنوان ساماندهی مراکز غیرمجاز دام و طیور اجرا می‌شود که در این طرح هیچ مرکزی قرار بر این نیست که تعطیل و یا پلمبشود بلکه این مراکز ساماندهی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هدف ما از انجام طرح این است که با توجه به وظیفه شرعی،قانونی و نیز دغدغه مردم که جزو وظایف دامپزشکی است در این طرح کشتار دام در کشتارگاه ذبح شرعی شود، همچنین بحث کشتار بهداشتی است به عنوان نمونه مراکز کشتار مهدی آباد و دیگر مراکز کشتار سطح شهر تحت نظارت ما باشد.

وی افزود: هر اندازه این مراکز ساماندهی شوند و مجوز داشته باشند اطمینان مردم و مصرف کننده نیز در این راستا بیشتر خواهد شد، قصابی‌ها در هر نقطه از شهر می‌تواند وجود داشته باشند اما کشتار آنها تحت نظارت دامپزشکی باشد.

راضی ناصری فر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: از بهداشتی بودن و سلامتی فرآورده‌های خام دامی نباید غافل باشیم، شرایطی که یک گوشت سالم باید داشته باشد در کشتارگاه شامل قسمت‌هایی از جمله سالن انتظار یا نگهداری است که در این سالن ۲۴ ساعت قبل دام وارد کشتارگاه می‌شود تا توسط دکتر دامپزشک معاینه و سلامت آن تایید شود.

وی ادامه داد: از دیگر قسمت‌های کشتارگاه صنعتی ششدار قسمت خط کشتار است که دام در این قسمت ذبح شرعی می‌شود و بعد از خط کشتار زیر نظر کارشناسان دامپزشکی که وظیفه نظارت و بازرسی لاشه است، کاملا معاینه می‌شود و اجزای که غیر قابل مصرف و یا از نظر شرعی مشکل ندارند را جدا و توسط ماشین حمل گوشت به سطح شهر انتقال پیدا می‌کنند و در محل قصابی‌های مجازی که زیر نظر دامپزشکی فعالیت دارند به مردم عرضه می‌شود.

مصرف سرانه گوشت در کشور ما حدود ۱۴ کیلو است و اهمیت این ماده غذایی بر کسی پوشیده نیست اما بهداشت و نظافت نیز برای مصرف‌کننده مهم و ضروری است.

با توجه به نقشی که مواد غذایی در سلامت انسان‌ها دارند رعایت بهداشت و نظافت گوشت نیز از همان لحظه تولید گوشت تا لحظه‌ای که به دست مصرف‌کننده می‌رسد لازم و ضروری است، با توجه به این که در استان ایلام یک کشتارگاه صنعتی در منطقه ششدار وجود دارد نظارت بهداشتی و همچنین ذبح دام در این کشتارگاه توسط کارشناسان انجام می‌گیرد.


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
دکتر جان خودزنی میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
من قبلا اشاره کردم. .........های دولت و سازمان دامپزشکی رو سانسور نکنید.اگه این .........ها به حالت پوشیده باقی بماند مطمئنا مردم واقعی ضرر می کنن،دولت های ایران برای مردم واقعی ارزشی قائل نیستن،پس باید حداقل با شماتت مواجه بشن که کمی عادت کنن ارزش قائل بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
به خاطر اینه که دامپزشکی با این نیرو و بودجه بسیار کم و غیر منطقی حرفی واسه گفتن نداره و کار رؤسای دامپزشکی شده فقط برده داری
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
به استحضار میرساند کشتارغیرمجاز دام دلایل متعددی دارد یکی از دلایل بالا بودن هزینه کشتار دام در کشتارگاه است اگر این هزینه را دولت پرداخت کند انوقت میتوان قصابان متخلف را به اشد مجازات محکوم کرد والا از دامپزشکی کاری بر نمی اید و این اظهارات امنیت روانی جامعه را به مخاطره می اندازد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
دامپزشکی اعتبار کم و مسوولیت زیاد دارد و این با هم جور در نمی آید.
شما هم مدیر کل گرامی به قول دوستمون خودزنی نکنید چون آخرش خواهند گفت طبق قانون کار خودتونه چرا کم کاری کردی .
نظر شما
ادامه