کد خبر: ۳۹۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و مازندران

 

هر سال در همدان صورت می‌گیرد؛
برگزاری کلاس‌های آموزشی تمام واحدهای مرتبط با دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: هر سال در همدان کلاس‌های آموزشی برای تمام واحدهای مرتبط با دامپزشکی برگزار می‌شود.

احمد کریمی‌مخصوص اظهار داشت: سالانه در سطح استان همدان برنامه‌های آموزشی برای روستاییان و دامدارهای بومی تشکیل می‌شود که از استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده است.
وی افزود: در این مورد برنامه‌هایی نیز برای شاغلان مرتبط با دامپزشکی مانند صاحبان و مدیران رستوران‌ها، هتل‌ها، مرغ‌داران و دامداران برای آموزش نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیمار‌ها در نظر گرفته شده و سالانه آموزش داده می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: برنامه‌های آموزشی نقش چشمگیری را در ترویج و توسعه سلامت در جامعه ایفا کرده و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در ابتدایی‌ترین مراحل از بین ببرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این برای همکاران شاغل در شاخه‌های مختلف دامپزشکی نیز کلاس‌های آموزش ضمن خدمت در اداره‌ کل دامپزشکی برگزار می‌شود و در این کلاس‌ها راه‌های مقابله با بیماری‌های نوظهور و آمادگی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری‌های غیر‌مترقبه مانند آنفولانزا و... آموزش داده می‌شود.
کریمی‌مخصوص عنوان داشت: بیشتر این کلاس‌ها در اداره کل دامپزشکی و برای دکترهای دامپزشک برگزار شده و سایر رسته‌های دامپزشکی از جمله کاردان‌ها و واکسیناتورها نیز تحت آموزش برنامه‌های اداره قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: شاغلان مرتبط با بخش‌های مرغداری، دامداران و مدیران کارخانه‌های سوسیس و کالباس نیز برای آموزش رعایت اصول بهداشتی مصرف فرآورده‌های دامی مورد آموزش قرار می‌گیرند.
‌وی در پایان اظهار داشت: برنامه‌های آموزش و ترویج از اهمیت بسیار بالایی در بخش دامپزشکی به ویژه دامداران و افراد مرتبط با دام و طیور برخوردار است و تأثیر چشمگیری را در ارتباط با رعایت بهداشت عمومی فرآورده‌های دامی در جامعه دارد.

---------------------------------------

 

بازدید رییس سازمان دامپزشکی کشور از آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان کرمان
 
رییس سازمان دامپزشکی کشور در سفر خود به استان کرمان، از توانمندی‌ها و امکانات اداره کل دامپزشکی استان بازدید خواهد کرد.
دکتر سید محسن دستور رییس سازمان دامپزشکی کشور به همراه ناهیدی رییس روابط‌عمومی این سازمان به منظور بازدید و بررسی وضعیت اداره کل دامپزشکی کرمان، صبح امروز عازم این استان شد.
دکتر دستور در سفر دو روزه خود به این استان ضمن بازدید از اداره کل و آزمایشگاه مرجع دامپزشکی، با سفر به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان کرمان، از نزدیک توانمندی‌ها، فعالیت‌ها و مسائل و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

--------------------------------------

 

شبکه های برتر خراسان رضوی در بزرگداشت روز ملی دامپزشکی معرفی شدند
 
شبکه های دامپزشکی شهرستان های تربت حیدریه، مه ولات و کلات با کسب بیشترین امتیاز، به عنوان شبکه های دامپزشکی برتر در جهت بزرگداشت روز ملی دامپزشکی معرفی شدند.
مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز در لوح تقدیر تهیه شده از مسئولین و همکاران شبکه های یادشده قدردانی کرد.
در لوح اهدایی به این شبکه ها آمده است:
بسمه تعالی
رئیس محترم شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
جناب آقای دکتر علی سلیمانی
رئیس محترم شبکه دامپزشکی شهرستان مه ولات
جناب آقای علیرضا آذری
رئیس محترم شبکه دامپزشکی شهرستان کلات
جناب آقای دکتر ناصرپور

 14 مهرماه، روز ملی دامپزشکی فرصتی است تا فعالان این عرصه ضمن بیان جایگاه این حرفه مقدس، سعی در ارتقای آن نیز داشته باشند. اداره کل دامپزشکی استان نیز مطابق سال های گذشته، همگام با سایر نقاط کشور حرکتی جدی را در سال جاری برای برگزاری هرچه با شکوهتر روز ملی دامپزشکی آغاز نمود که شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه به عنوان ارکان اصلی این حرکت در جای جای این استان به شمار رفتند.
با توجه به اهمیت موضوع و پس از بررسی های به عمل آمده عملکرد آن شبکه در جهت بزرگداشت روز ملی دامپزشکی مطلوب ارزیابی گردیده است و به عنوان شبکه برتر در این زمینه معرفی می گردید. لذا از جناب عالی و کلیه همکاران پرتلاش آن مجموعه که در این موضوع سهیم بوده اند قدردانی می نمایم.
در سال همت مضاعف و کار مضاعف و در کنار مضجع شریف رضوی توفیق روزافزون جناب عالی را از خداوند متعال خواستارم.
------------------------------------

 

در شش ماهه اول سال‌جاری بیش از 165 هزار راس دام در سیستان و بلوچستان برعلیه بروسلوز واکسینه شدند
 
دکتر غلامرضا سرگزی اظهار داشت: در شش ماه اول سال جاری تعداد 150 هزار و 249 راس گوسفند و بز و 15 هزار و 737 راس گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند که به ترتیب از رشدی معادل 59 درصد و 236 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.


مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است که از طریق مصرف فرآورده های خام دامی غیربهداشتی به‌خصوص فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه از جمله پنیر محلی، انسان به این بیماری مبتلا شده و با عوارضی همچون تب همراه عرق شبانه  و درد مفاصل ستون فقرات و کمر همراه است.
سرگزی در پایان اظهار داشت: استراتژی دامپزشکی در مبارزه با این بیماری، تدوین و اجرا نمودن اقداماتی همچون خونگیری از دام ها، شناسایی دام آلوده و حذف آن از گله و پرداخت غرامت به دامدار و در نهایت انجام واکسناسیون مستمر ادواری دامهای سالم می باشد.

-----------------------------------

 

یک واحد کشتارگاه طیور در غرب مازندران پلمپ شد
 
مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: در راستای حفظ بهداشت عمومی جامعه، یک واحد کشتارگاه طیور در غرب مازندران موقتاً پلمپ شد.
دکتر مجید مختاری افزود: بر اساس بازدیدهای ادواری از سوی کارشناسان نظارت بهداشتی دامپزشکی در راستای وظایف و مسئولیت بهداشتی  یک واحد کشتارگاه طیور در غرب استان مازندران بدلیل عدم رعایت ضوابط و اجرای دستورالعملهای بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تا اطلاع ثانوی پلمپ گردید.
دکتر مختاری افزود: این اقدام به استناد ماده 12 قانون سازمان دامپزشکی انجام گرفته و بر این اساس در صورت مشاهده عدم رعایت مسائل بهداشتی در واحدهای تولیدی مواد پروتئینی با عنایت به اهمیت سلامت جامعه و حفظ بهداشت عمومی، توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی به شدت با واحد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

نظر شما
ادامه