کد خبر: ۴۱۰۵۳



محققان طی یک همکاری مشترک مجموعه‌ای از تراشه‌های کامپیوتری را ابداع کرده‌اند که می‌توانند عملکرد اندام‌های واقعی انسان را تقلید و بازسازی کنند و به گفته آنها جایگزین‌های مناسبی برای تست‌های آزمایشی روی حیوانات و نمونه‌های انسانی به شمار می‌رود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلامت آنلاین، دانشمندان برای تکمیل تکنیک‌های جراحی و آزمون‌های پزشکی نیاز به انجام آزمایش‌هایی روی انسان‌ها و حیوانات دارند. محققان اکنون تراشه‌هایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به عنوان جایگزین از وارد آوردن درد و رنجی که ممکن است به مرگ انسان و حیوان منتهی شود نیز جلوگیری می‌کند و این دانشمندان می‌توانند از این پس آزمایش‌های خود را با به کارگیری چنین تراشه‌هایی تحلیل و بررسی کنند.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه تحقیقات دانشمندان برای انجام آزمایش‌های دارویی روی انسان‌های واقعی وجود دارد، این است که انسان‌های زیادی در دسترس نیستند که بخواهند جای خوک‌ها قرار گیرند و داروها و روش‌های جدید روی آنها تست شود! از طرفی اجساد انسانی هم در برخی جاها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما آنها هم زنده نیستند و نفس نمی‌کشند که بتوان بخوبی نتایج تحقیق را واکاوی کرد.

در راه رفع این مشکلات، محققانی از دانشگاه هاروارد با همکاری یک آژانس پژوهشی (DARPA) مجموعه‌ای از تراشه‌های کامپیوتری را ابداع کرده‌اند که می‌توانند عملکرد اندام‌های واقعی انسان را تقلید و بازسازی کنند.

چیپ‌ست‌ها یا تراشه‌های اندامی به محققان اجازه می‌دهند با خیال راحت و بدون استفاده از نمونه انسانی درباره فیزیولوژی پیچیده انسان مطالعه کنند. کارشناسان موسسه Wyss هاروارد به همین منظور تاکنون انواع مختلفی از این ریزتراشه‌های جایگزی اعضای بدن انسانی را طراحی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ریه، قلب و روده اشاره کرد.

هر عضو مصنوعی از پلیمرهای انعطاف‌پذیر روشنی ساخته شده و حدودا در اندازه یک کارت حافظه کامپیوتر است. اگرچه این اندام مصنوعی به شکل واقعی نظیر اندام‌های داخل بدن انسان نیستد اما سلول‌های آنها به دانشمندان اجازه می‌دهد چگونگی واکنش این اندام‌ها را به داروهای جدید مطالعه کنند.

چنین فرآیندی می‌تواند تا حد زیادی از نیاز به آزمایش داروهای خطرناک روی انسان در مراحل اولیه و پیش از ورودشان به بازار جلوگیری کند و همچنین جایگزینی برای تست‌های حیوانی باشد.




نظر شما
ادامه