کد خبر: ۴۲۳۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
خبرگزاری فارس نوشت:
تیر امسال عمر مدیریتش دو ساله می‌شود، در این دو سال کمتر او را پشت میز دیده‌اند، گویی جهادگری از پدر به پسر ارث رسیده است.

روستائیان می‌گویند سه سال قبل دام‌های زیادی را از دست دادند، چیزی مثل طاعون، گریبان دام‌ها را گرفت.

هر روز لاشه چند دام را به بیرون از روستا می‌بردند و آتش می‌زدند و خاک می‌کردند، همه سرمایه‌شان تکه زمینی بود و این چند رأس دام که هر روز کم و کمتر می‌شد.

امیدهایشان رنگ یأس گرفته بود، بعضی‌هایشان پول دوا و درمان دام‌هایشان را نداشتند. آن سال تلخ گذشت و تابستان که شروع شد، شنیدند مدیرکل دامپزشکی استان کردستان عوض شده، اما به حال آنان فرقی نداشت، نه اینکه مدیر قبلی به فکرشان نباشد، نه، اینها دستشان برای تهیه دارو خالی بود.

چند ماهی گذشت که خبردار شدند، قرار است گروه‌های دامپزشکی به روستایشان بیایند و دام‌هایشان را مایه‌کوبی کنند، به مدد واکسیناسیون گسترده و رایگانی که در سال 95 انجام شد، بیماری دام‌هایشان کنترل شد، دیگر تب برفکی با سرمایه‌های آنان کاری نداشت.

این سرآغاز مدیریتی جهادی بود که به مدد روستانشینان آمد و سرمایه‌هایشان را در برابر بیماری واکسینه کرد.

خدمت به مردم کردستان بالاترین خدمت‌ها

می‌گوید زمانی که این مسؤولیت را پذیرفت 30 سال داشت و از اینکه در جوانی عهده‌دار آن شده، خوشحال است، چون وظیفه‌اش را برای خدمت‌رسانی و خدمتگزاری به مردم سنگین‌تر می‌کند.

مانند پدر شهیدش عقیده دارد کردستان خیلی مهم است و مردم این دیار خیلی محروم هستند.

سرلوحه کارش را این کلام آیت‌الله طالقانی قرار داده که «زیر آسمان کبود هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به مردم کردستان نیست . »

اگرچه جوان است، اما تجربه پیرها را دارد و خوب از دام و بیماری‌های آن سر در می‌آورد، خودش شخصاً به روستاها می‌رود، گاهی سرزده گاهی هم با اطلاع قبلی.

کارش حفاظت از سرمایه روستائیان است، با تلاش‌هایی که به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان انجام داد، واکسیناسیون دام در استان مرزی کردستان به صورت کاملاً رایگان شد و امسال دومین سالی است که این طرح در استان اجرا می‌شود.

کارشان آنقدر خوب و تأثیرگذار بود که رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر خود به کردستان عملکرد اداره‌کل دامپزشکی کردستان را در کنترل بیماری‌ها موفق برشمرد و بر ضرورت الگو شدن نحوه کار این استان برای دیگر استان‌های کشور تأکید کرد.

و حالا همه روستائیان کردستان، با نام و چهره «مجتبی ورمقانی» آشنا هستند و او را می‌شناسند. فعالیت‌هایشان منحصر به یک حوزه نیست، دام و طیور و نظارت بر مراکز عرضه مواد خوراکی خام و ...، اما این مدیر جهادی خود شخصاً به همه حوزه‌ها سر می‌کشد.

مایه‌کوبی 1.4 میلیون دام در کردستان

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی کردستان می گوید: واکسیناسیون رایگان 1.3 میلیون راس دام سبک و حدود 90 هزار رأس دام سنگین استان علیه بیماری تب برفکی در دست انجام است.

فرزاد رحمانی تشریح کرد: سیاست در مقابله با بیماری تب برفکی در کشورهای مختلف متفاوت است که در ایران انجام واکسیناسیون برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری است.

به گفته مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی استان کردستان، در اجرای طرح واکسیناسیون علیه تب برفکی هر نوبت حدود 30 تا 40 درصد جمعیت دامی کشور زیرپوشش قرار می‌گیرد در صورتیکه در کردستان این آمار به حدود 70 درصد می‌رسد و این به دلیل حمایت مسؤولان استانی و تلاش اداره‌کل دامپزشکی است.

رحمانی ادامه داد: در استان کردستان حدود یک میلیون و 800 هزار راس دام سبک و 100 هزار راس دام سنگین وجود دارد که در این مرحله واکسیناسیون دامی که فاز تکمیلی مرحله زمستانی است، یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین واکسینه می‌شوند.

به گفته وی، اولویت واکسیناسیون دام سنگین، گاوداری‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی، مناطق مرزی و مکان‌هایی است که قبلا شیوع این بیماری در آنها مشاهده شده است.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: این طرح در کردستان رایگان بوده و هیچ وجهی از دامدار دریافت نمی‌شود، در صورتی که برای اجرای این طرح حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار هزینه می‌شود.

وی یادآوری کرد: برای اجرای این طرح، 110 مایه‌کوب بخش خصوصی و 40 مایه‌کوب بخش دولتی به‌کارگیری شده‌اند.

مسؤول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دام دامپزشکی کردستان همچنین گفت: مهم‌ترین هدف دامپزشکی در اجرای چنین طرح‌هایی جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی و امنیت سلامت غذایی مردم و همچنین جلوگیری از متضرر شدن دامداران به خاطر شیوع بیماری است.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
آلزایمر
|
France
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
با سلام
این همه هزینه شد و کلی از سرمایه مملکت صرف واکسن تب برفکی شد که مثلا پیشگیری بشه
دیدیم که تب برفکی باز در استان کردستان شیوع پیدا کرده
این خانه مبارزه با بیماری های دامی از اساس ویران هست با این کارها و به قول شما کار جهادی کردن کاری پیش نمیره
البته دکتر ورمقانی زحمت کشیدن ولی این کار کار اساسی نیست و بیشتر این القا میشه که گفته شه فرزند خلف پدرشان هستن
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
تب برفکی در استان کردستان شیوع بسیار زیادی پیدا کرده.اما چه اصراری است که بگویند نیست؟
در هفته های گذشته در روستاهای بسیاری شیوع پیدا کرده.امار ها را ارائه نمی دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
از اون واکسن های کردستان به استان های دیگه هم بدن تب برفکی ریشه کن بشه!!!!!
پاسخ به الزایمر
|
United States of America
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
منظورتان از شیوع تب برفکی در کردستان شیوع سال های ۹۰تا ۹۵ است؟
چرا به پوشش صد در صدی تب برفکی و کاملا رایگان در دو سال گذشته اشاره نمی‌کنید که اگر این پوشش نبود،تلفات هزاران راسی ۹۵تکرار می شد؟
فقط‌در‌دیواندره سال ۹۵بیش از ۱۰ هزار راس‌دام‌تلف‌شد

چرا برای تشویش اذهان،خلاف‌ واقع سخن‌می‌گویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
0
0
أفرين به فرزند شهيد گرانقدر در اين شب قدر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
0
0
از چهره ایشون صداقت ومحبت می باره. تو رو خدا ایشون رو بیارید سازمان مرکزی برای سامان دادن به وضعیت پرسنل وپرداختها برای عموم پرسنل دامپزشکی .
نظر شما
ادامه