کد خبر: ۴۲۹۴۵
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هر چند موارد حیوان گزیدگی در استان سیستان وبلوچستان در سال 96 رو به افزایش بود ولی خوشبختانه با اقدامات به موقع تیم‌های سلامت مرگ انسانی ناشی از هاری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اتفاق نیفتاده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر طباطبایی» با بیان این مطلب که عوامل بیماری های زئونوز متنوع و از گروه باکتری، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند، خاطرنشان کرد : تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  (CCHF) ، سالک، هاری وحیوان گزیدگی، تب مالت از جمله مهم‌ترین بیماری‌های زئونوز به شمار می‌روند که در استان سیستان و بلوچستان نیز مشاهده می‌شود و از طرفی خطر ورود بیماری‌های زئونوز دیگر نظیردنگ، چیکن گونیا، جنون گاوی، آنفلوانزای پرندگان و .... را نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد : تغییرات وسیع در دهه‌های گذشته خصوصاً در تجارت دام، گوشت و دیگر فرآورده‌ها با منشاء حیوانی، توسعه کشاورزی و از طرفی ارتباط نزدیک انسان با دام و مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، افزایش تجارت حیوانات و فرآورده‌های آنها، افزایش تعداد سگ‌های بیصاحب، کشتار غیرقانونی و دفع نامناسب و غیربهداشتی ضایعات حیوانی، ورود غیرمجازدام از کشورهای پاکستان و افغانستان به کشور، کمبود کشتارگاه‌های بهداشتی استاندارد و عدم تکافوی اعتبار لازم جهت اجرای برنامه‌های کنترلی بیماری‌های زئونوز به عنوان برخی از مشکلات پیش رو در برنامه مراقبت و کنترلی این بیماری‌ها محسوب می‌شوند که در صورت نادیده گرفتن آن‌ها معضلات بهداشتی و اقتصادی زیادی به جامعه وارد خواهد شد.

دکتر طباطبایی تصریح کرد: شایع‌ترین بیماری‌های زئونوز در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه زاهدان شامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)، سالک، تب مالت و هاری و حیوان گزیدگی است که طی سال‌های گذشته تا کنون اقدامات در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جهت کنترل این بیماری‌ها انجام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با ارائه خدمات به موقع و رایگان به حدود 2000 نفر از مصدومان حیوان گزیدگی در مراکز درمان پیشگیری از هاری شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه زاهدان، خوشبختانه همه موارد بهبود یافته و موردی از بیماری هاری گزارش نشد که در همین راستا پنج مرکز ارائه خدمات درمان پیشگیری از هاری در سطح شهرستان های زاهدان، میرجاوه، سراوان، سیب و سوران و خاش مشغول ارایه خدمات رایگان مانند آموزش مراجعان، شستشوی زخم حیوان گزیدگی، واکسیناسیون و سرم تراپی علیه هاری و  ... به شهروندان عزیز هستند.

وی افزود: برای پیشگیری از ابتلای مردم به خصوص دامداران به تب مالت آموزش‌های لازم به صورت آبشاری برای کارکنان بهداشتی و درمانی و عموم جامعه ارائه می‌شود و همه بیماران پس از شناسایی مورد پیگیری، مراقبت قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در طی سال‌های گذشته استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با کشورهای بومی، بیماری تب خونریزی کریمه کنگو (CCHFپاکستان و افغانستان و در برخی موارد ورود غیرمجازدام به داخل کشور، به عنوان یکی از کانون‌های اصلی این بیماری محسوب شده و حدود 60 درصد موارد کشوری بیماری در این استان به وقوع می‌پیوندد و با وجود اینکه براساس منابع علمی موجود، حدود 10 تا 40 درصد از موارد این بیماری در سایر نقاط جهان فوت می‌کنند ولی خوشبختانه موارد مرگ ناشی از این بیماری به دلیل شناسایی فوری بیماران و انجام اقدامات درمانی به موقع و موثر، به کمتر از 5 درصد در سال گذشته کاهش پیدا کرد.

 
 
نظر شما
ادامه