کد خبر: ۴۳۳۹۵
 

عزم دامپزشکی برای ساماندهی کشتار دام در استان و البته واردات گوشت گوسفندی 33 هزار تومانی استرالیایی، بار دیگر فرجام وضعیت کشتار دام و تأمین گوشت مصرفی مردم ایلام را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز ایلام، استانی با 11 کشتارگاه صنعتی و سنتی دام و جزء استان های برتر در تولید گوشت قرمز است اما ساکنانش همچنان برای تأمین گوشت چشم به مراکز سنتی و غیربهداشتی عرضه دام چون مهدی آباد دوخته اند.

مردم می گویند که تاکنون بحث داغ کوچه و بازار ایلام، ساماندهی دام بود اما الان واردات گوشت گرم گوسفندی از استرالیا هم به معادله مجهول و نامعلوم کشتار دام در استان اضافه شده است.

با تعیین ضرب الاجل یک ماهه قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در اول آذر 96، سرنوشت مراکز سنتی و غیربهداشتی عرضه دام در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و مسئولان می گویند قصابی های اینجا غیر بهداشتی هستند.

استان ایلام 580 هزار نفر جمعیت دارد و به گفته «دکتر وهاب پیرانی» مدیرکل دامپزشکی استان، بیش از 395 هزار نفر مناطق شهری استان در سال، پنج هزار تن گوشت قرمز و عمدتاً تولید خود استان را مصرف می کنند که نسبت به سرانه کشوری میانگین 5/11 کیلوگرمی برای هر نفر، دو کیلوگرم بیشتر است.

وی افزود: روستای مهدی آباد در حاشیه شهر ایلام، ارکواز ملکشاهی، شباب چرداول و زرنه ایوان از عمده ترین مراکز تهیه گوشت قرمز استان هستند؛ مراکزی که بهداشتی نیستند و تهدیدی برای سلامتی ساکنان استان محسوب می شوند؛ اما شهروندان می گویند که ذائقه آنها در طول چند دهه اخیر شکل گرفته و نگران سرایت بیماری ناشی از مصرف دام نیستند.

«رشیدی» کارشناس دامپزشکی استان می گوید: با افزایش کشتار غیرمجاز دام، استان کماکان در معرض انواع بیماری هاست. به گفته وی، 832 بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده و این شرایط، استان را مستعد شیوع بیماری هایی چون تب کریمه کنگو کرده است.

از آذر 96 تاکنون، کش و قوس بین اهالی بومی و مأموران دامپزشکی و انتظامی کماکان ادامه دارد و برای خیلی از صاحبان واحدهای کبابی و قصابی، احضاریه و مجازات حبس صادر شده است.

روزانه از 600 رأس دام کشتار شده در شهر ایلام، بیش از 400 رأس دام در همین مهدی آباد کشتار می شود که از زمان تعیین ضرب الاجل تاکنون، جای قصابی های قدیمی به کوچه پس کوچه های روستا کشیده شده است.

بنا بر اخبار دریافتی، گردش مالی ماهیانه یک واحد قصابی و کبابی در مهدی آباد بیش از 150 میلیون تومان است اما مسئولان می گویند همه دام ها باید پس از کشتار در کشتارگاه ششدار باید به مردم عرضه شوند. هم اکنون قیمت گوشت در شهر ایلام حدود 50 هزار تومان و در مهدی آباد و سایر مناطق کمتر از 42 هزار تومان است.

شهروندان ایلامی با نگاه هزینه-فایده و بدون توجه به هشدارهای دامپزشکی، همچنان حدود 70 درصد از گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مهدی آباد تأمین و اکثر اوقات، مهمانان خود را روانه این روستای کوچک می کنند.

آنها با اشاره به تجربه ناموفق چندسال اخیر در جمع آوری مراکز غیرمجاز دام در استان، تعیین هر نوع ضرب الاجل و آوردن اجباری قصابان مهدی آباد به مراکز صنعتی کشتار دام ایلام را ناموفق ارزیابی می کنند.

با این شرایط مصرفی مردم و البته فرجام مکان های عرضه گوشت در استان،زیر تیغ جراحی مسئولان استانی است و هنوز کش و قوس ها برای جلوگیری از عرضه گوشت قرمز به صورت سنتی ادامه دارد.

 
 
نظر شما
ادامه