جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، با امضای نامه ای به مقام معظم رهبری، خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و برطرف نمودن تبعیض در پرداخت با اعضای هیات علمی وزارت بهداشت شدند.
به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:
باسمهتعالی
محضر مبارک مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله العظمی خامنهای مد ظلهالعالی
با اهداء سلام و تحیت
اینجانبان اعضای هیات علمی وزارت علوم ضمن عرض تشکر از حمایت همهجانبهی همیشگی و نگاه ارزشمند، دوراندیشانه و پدرانهی رهبر معظم انقلاب به جامعهی علمی کشور، محضر مبارکتان معروض میداریم که متاسفانه علیرغم تلاش، تعامل، مکاتبه و رایزنی مستمر با مجلس و دولت محترم، همچنان شاهد نگرش غیرکارشناسی و غیرواقعبینانه به معلمین دانشگاه در تنظیم بودجهی سال آتی هستیم.
طی دو سال اخیر، برخی کارگزاران و سیاستگذاران کشور، به جای نگاه همهجانبهنگر، واقعبینانه، حمایتی، سازنده و سودمند برای منافع کشور، به صورت غیرواقعی اعضای هیات علمی را همارز نجومیبگیران معرفی کردهاند، حال آنکه فرزندان حضرتعالی در کسوت معلمین دانشگاه، با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند و با صرف سالها عمر در مسیر کسب دانش، با گذر از فیلترهای دشوار متعدد در سنین بالا آغاز به خدمت کرده، با درآمد کمتر از بسیاری از کارکنان دارای مدرک و سن پایینتر مشغول به خدمت بوده، دارای دریافتی شفاف و مندرج در حکم کارگزینی بوده و از کمترین مزایای رفاهی بیبهره هستند.
علیرغم اینکه تلاش کردیم در شرایط حساس کشور، مصدع اوقات شریف حضرتعالی نشویم اما حقیقتا اکنون رهبری معظم را تنها ملجا خود دانسته و ناچار به تظلمخواهی و عرض صادقانهی دغدغهها به محضر شخص اول نظام به عنوان تنها امید باقیمانده خود شدیم
ما اعضای هیات علمی وزارت علوم در کنار سایر اقشار علمی و دانشگاهیان و نیروهای اجتماعی، ضمن پایبندی به آرمان های امام راحل و اهداف کلان ترسیم شده توسط رهبری معظم و عظیم الشان انقلاب، بر این باور هستیم که عبور از بحران های موجود و تحریم های ظالمانه ای که توسط دولت امپریالیستی آمریکا بر سطوح مختلف اقتصاد کشور تحمیل می شود، تنها از مسیر اعتماد سازی عمومی و بها بخشیدن به نیروهای مومن و متعهد در دانشگاه ها و بها دادن به دانش و علمی کردن امور میسر است. بررسی پیشینه نظامهای توسعه یافته مبین اهمیت بخشی و توجه جدی به مراکز علمی و دانشگاهی است، در رهگذر سرمایه گذاری در این حوزه اهداف راهبردی تحقق می یابند. وجود فرا بحران هایی همانند بحران آب، بحران بیکاری و بحران اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، بحران محیط زیست، و آلودگی هوا، بحران اخلاق و ... همه باید بر بستر تفکر و همکاری و اشتراک مساعی علمی قرار گیرد تا ابتدا شناخته شده و با احصای معرفتی بتوان راه حل های علمی متناسب را برای انها بدست آورد. این، نقطه آغاز دانشگاه مساله محور است که ابژه های تحقیق و پژوهش خود را از همین واقعیت های موجود جامعه می گیرد. از این منظر خطرناکترین کار و گناه نابخشودنی، وقوع پدیده "دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی در حاشیه" است. مخصوصا در حاشیه بودجه سنواتی و معروض دخالت های نیروهای غیر دانشگاهی.
با توجه به اینکه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها یکی از عوامل اصلی و مهم بخش آموزش و پژوهش و توسعه علمی کشور هستند و در واقع عمل و کارکرد آنها تأثیر بسزایی در پیشرفت و افزایش کیفیت آموزش عالی دارد، متاسفانه حقوق و مزایایی که به این افراد تعلق می گیرد، منصفانه و عادلانه نیست و موجب تحقیر شأن و جایگاه اجتماعی آنان می شود و ضمن ایجاد دلسردی در آنان، بعضاً موجب مهاجرت این قشر از جامعه به دیگر جوامع می گردد؛ این در حالی است که کشور هزینه های کلانی برای تربیت و آموزش آنها متحمل گردیده است. در واقع یکی از عواملی که می تواند باعث افزایش ارتقای کیفی اعضای هیأت علمی و نائل شدن به اهداف توسعه علمی کشور شود، فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب برای این گروه می باشد. جلوگیری از کاهش قدرت خرید با افزایش حقوق سالانه متناسب با تورم و یکسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت عتف با وزارت بهداشت از خواسته های برحق آنان است.
ما اعضای هیأت علمی تابعه وزارت علوم از مجاری قانونی کشور درخواست موکد داریم تا تفاوت حقوق و مزایای دو هیات علمی با مدرک مشابه در دانشگاه علوم پزشکی و وزارت عتف، که یکی از تحقیر آمیزترین رفتارهایی است که روان و ذهن و اندیشه هیات علمی تابعه وزارت عتف را به چالش و کم تحرکی وا می دارد رسیدگی عاجل صورت گیرد.
باید دانست که تورم لجام گسیخته و کاهش شدید سطح معیشت یک استاد دانشگاه، همه ساحت های دیگر کار و فعالیت و پژوهش و فکر او را متاثر می کند. این وضعیت مجال تفکر عمیق و حقیقت محور را از استاد پژوهشگر می گیرد و صدمات جبران ناپذیری بر جامعه و سند چشم انداز توسعه ایران 1404 خواهد زد، به قسمی که عضو هیات علمی دانشگاه مجبور می شود برای تامین مخارج ضروری زندگی به دغدغه تامین نیازهای ضروری خود و افراد تحت تکفل خود باشد. از اینرو مستدعی است به وضعیت نامناسب معیشتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و تحقیر سیستماتیک در تفاوت پرداخت با وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی با وزارت عتف پایان داده شود.
از سوی دیگر افزایش پلکانی حقوق اساتید دانشگاهها و لحاظ کمترین افزایش برای آنان، نوعی بی انگیزگی و دلسردی را در فعالیتهای این قشر بوجود آورده و از محضر معظم له درخواست توجه جدی به جایگاه و منزلت اساتید دانشگاهی را داریم.
و من الله التوفیق و آرزوی سربلندی اسلام و ایران سرافراز
رونوشت:
- رییس جمهور محترم
- دبیر و اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی
- رییس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
- وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
- رییس محترم سازمان برنامه و بودجه
- رییس محترم نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها
- معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور
لینک مشاهده و امضای آنلاین نامه
خوبه حکمهای بچهای دامپزشکی رو ببینند تا از دنیا سیر بشن
اقا یگی بیاد منو بکشه حقوقم با ۱۸ سال تحصیلات اکادمیک فاجعه امیز است نهنگ ابی کجایی دقیقا کجایی بیا منو بکش
تو این وضعیت اقتصادی که خیلی از مردم حقوق ماهیانه اداره کاری رو چند ماه به چند ماه می گیرند باید از نوشتن نامه های اینچنینی شرم کنند!
|
اینا نخبه های جامعه اند....
حقوق بچه های سازمان دامپزشکی واقعاااا ندیدید!!!
وزارت علوم متاسفانه اشخاص از روی عدالت و علم عضو هیات علمی نمیشن که من نمیخوام وارد جزئیات بشم هممون میدونیم.
|
این حرف از یک هیات علمی بعیده.
|
هر کس با سواد باشد ولی مطمنم اون باسواده تو نیستی ..................
بنده خودم قبلاً عضو هیئتعلمی دانشکده دامپزشکی بودم که چند نکته را یادآورمیشوم.
|
شما چطور قبلاً هیأت علمی دانشکده دامپزشکی بوده اید؟ بازخرید شده اید یا اخراج؟ اعضای هیأت علمی دانشکده های دامپزشکی حق محرومیت از مطب دریافت نمی کنند. پایان نامه و طرح تحقیقاتی سایر مراکز آموزشی هم جزء امور موظفی آموزشی و پژوهشی است و درآمد مجزایی ندارد. برعکس مأموریتهای شبانه و برزیل و اضافه کاری کارمندان دامپزشکی!
|
متاسفانه همیشه واقعیت تلخه...برادر هیئت علمی...گفتم حقوق یک مربی در قیاس با یک دکترای تخصصی درسازمان دامپزشکی، ثانیا اگر مابر واردات دامها نظارت نکنیم که فاجعه میشه،ثالثا حق داوری یا استاد راهنما یا استاد مشاوره از حقوق حکم جداست...
|
این متن پر از دروغ است و به قصد موج سواری است، کدام محرومیت مطب؟! این مزایا کجاست؟ احتمالا شما دنبال این چیزا بودی که اخراج شدی، تازه در دانشگاهها از فوق العاده خاص که در سازمان می دهند خبری نیست، از محرومیت مطب خبری نیست، راجع به حق التدریس هم که هیات امنایی است، یکجا ممکنه محاسبه کند و دو جا ندهند، اینها بحث دارد، ولی این نوشته پر از دروغ است.
این فیشی که تصویرش هست هفت میلیون و صد حقوقشه البته به اضافه بیمه وبا کم کردن مالیات .البته احتمالا فیش یه مربی تازه کار باشه.یعنی کمه؟
|
این حقوق یک دانشیار دانشگاه می باشد. ما در دانشکده های دامپزشکی کشور اصلا مربی نداریم
|
فیش حقوقی زابل را گذاشته اید! هر شغلی در زابل حقوق بیشتری نسبت به جاهای دیگر می گیرد، این نحوه قیاس درست نیست و موجب به اشتباه انداختن افراد می شود، یک فیش هم از کارمند رسمی اداره دامپزشکی زابل بگذارید.
به نظرم این موج جدید مهاجرت اساتید وزارت علوم که تازه راه افتاده بهترین راه حله. علوم پزشکی تو ایران تبدیل شده به مافیا و قابل مقایسه با اساتید عتف نیست چون قدرت داره. بحث هم تو این زمینه بی فایده است.
مملکتی که نخبه های مهندسی و صنعت خارج میشن میفته دست گروه های خدماتی که سرشون از هر تا بر اقتصاد و مسایل کلان مدیریتی نمیشه روزهای بدتری هم خواهد دید.