حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عدم اجرای اصولی سند آمایش سرزمین را ریشه اصلی نامتناسب بودن امکانات و جذب دانشجو در کشور میداند. از نظر «سید حمایت میرزاده» ما جایی که آزمایشگاه و کارگاه نداریم، با پول بیزبان دولت و ملت، آزمایشگاه و کارگاه مصنوعی ایجاد کردیم و در سرزمینی که کارگاه، دامپروری و آزمایشگاه است و یک ریال هم برای دولت هزینه ندارد و میتوان در محیط واقعی و طبیعی دانشجو تربیت کرد، دامپزشکی را گسترش ندادیم.
حکیم مهر: ارزیابی شما از مساله آموزش و تناسب آن با جذب دانشجو چیست؟
موضوع مربوط به آمایش سرزمین در دستور کار ماست. متاسفانه دانشگاههای ما، چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه آزاد و رشتههای آنها، بر اساس آمایش سرزمین و بر اساس نیاز واقعی کشور توسعه پیدا نکردهاند.
حکیم مهر: وضعیت در خصوص رشته دامپزشکی خیلی فاجعهبار است.
در مورد رشته دامپزشکی سوال این است که در آن شهری که دانشگاه آزاد رشته دامپزشکی راهاندازی کرده، آیا قرار است که فارغالتحصیلان بعدا تبدیل به دامپزشک شوند؟ آیا در آن شهر دامداری و دامپروری وجود دارد؟ اصلا این موضوع برای دانشگاه مهم است یا نه؟ چرا در استان و شهری که مرکز دامپروری است، نه دانشگاه آزاد و نه دانشگاه دولتی، رشته دامپزشکی را ایجاد نکرده است اما در پایتختی که نه قرار است مهندس کشاورزی در آن کار کند و نه دامپزشکان، با وفور رشته دامپزشکی روبرو هستیم. آیا در تهران قرار است که همه زراعت، دامپروری و دامپزشکی کنند؟
حکیم مهر: سوال و دغدغه ما هم دقیقا همینهاست. چرا این چنین است؟
به این دلیل که آمایش سرزمینی اصولی انجام نگرفته است. ما براساس امکانات دانشگاه، کلاسها، خصوصا اساتید که در کجا تشریف دارند، دانشگاه را توسعه دادیم و به دانشجو گفتیم تشریف ببرید فلان جا که استاد هست. به استاد نگفتیم که شما به سرزمینی برو که در آنجا قرار است طرحی نو دراندازی، دانشجو بپذیری و به آن دانشجو کار یاد دهی. ما جایی که آزمایشگاه و کارگاه نداریم، با پول بیزبان دولت و ملت، آزمایشگاه و کارگاه مصنوعی ایجاد کردیم و در سرزمینی که کارگاه، دامپروری و آزمایشگاه است و یک ریال هم برای دولت هزینه ندارد و میتوان در محیط واقعی و طبیعی دانشجو تربیت کرد، رشتهها را گسترش ندادیم.
حکیم مهر: مقصر کیست؟
این کاستیها متعلق به این دولت و آن دولت و غیردولتها نیست. متاسفانه در همه دولتها همین وضعیت را ادامه دادیم. دانشجو تمایل دارد نزدیک خانه خود درس بخواند. استاد هم دوست دارد که کنار خانه خود تدریس کند. همه هم میخواهند بعد از فارغالتحصیلی یک میز را اشغال کنند و کنار خانه خود باشند. با این وضعیت نه دامپزشکی نجات پیدا میکند و نه رشتههای دیگر.
حکیم مهر: راهکار چیست؟
کل این قضیه باید به شکل اساسی بررسی شود. اینکه اگر در استانها و شهرهایی که پتانسیل و ظرفیت دارند، نیرویی تربیت کردیم، آیا دانشگاه وجود دارد یا خیر؟ یا اگر دانشگاهی وجود دارد، رشتههای آن به درد آنجا میخورد یا نه؟ به این شکل تکلیف وضعیت دانشگاهها هم مشخص میشود.
حکیم مهر: شما در کمیسیون آموزش مجلس برای حل این مشکل چه کردید؟
در مجلس یک کاری انجام دادیم و آن هم اینکه تکیلف آن را در برنامه ششم توسعه مشخص کردیم. باید منتظر باشیم و ببینیم که وزارتخانههای مربوطه تا پایان برنامه چقدر میتوانند این اهداف را تحقق دهند و موفق شوند.
حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که پای آن به کمیسیون آموزش مجلس هم باز شد، مساله جذب غیرقانونی دانشجو در دانشگاه آزاد بافت بود.
من مسائل را به صورت کلی نگاه میکنم و به ریز آن کار ندارم. وظیفه ما قانونگذاری و نظارت بر قانون است. اگر مسائل موردی دارید باید شما یا هر کس دیگری، آن موارد را به شکل مکتوب به کمیسیون بفرستید تا ما بررسی کنیم.
حکیم مهر: اتفاقا نامهای در این خصوص به کمسیون آموزش مجلس فرستاده شده و سوال من همین است که آیا نامه به دست شما رسیده یا نه؟
من نمیدانم. روزی ۱۰۰۰ نامه برای ما میآید. من نمی دانم کدام است. همان شخصی که نامه را فرستاده، خودش باید پیگری کند. به او شماره نامه را میگویند و قضیه حل میشود.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.