کد خبر: ۵۳۷۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

رئیس اداره دامپزشکی لارستان با ابراز نگرانی از وضعیت نامطلوب کشتارگاه دام سبک و سنگین شهر لار، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خواست برای تأسیس یک کشتارگاه مناسب سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، گوشت قرمز یکی از فرآورده‌های مهم است که نقش به سزایی در سفره غذایی مردم دارد و به همین دلیل مسئولان در رده‌های مختلف برای تأمین آسان و بهداشتی آن برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند.

در شهرستان لارستان با گستره جغرافیایی وسیع برای تولید گوشت قرمز فقط یک کشتارگاه دام سبک و سنگین وجود دارد که آن هم از سالیان بسیار دور به شکل سنتی فعالیت دارد و تمام مراحل ذبح، نگهداری و توزیع آن با دخالت مستقیم انسان و بدون بهره‌گیری از کمترین فناوری مدرن صنعتی انجام می‌شود.

براساس آمار موجود 285 هزار راس دام سبک و 13 هزار راس دام سنگین وجود دارد با این حال نبود کشتارگاه مناسب سبب شده که مشکلات بسیاری در این زمینه وجود داشته باشد که یکی از آنان قاچاق دام است.

کشف 112 راس دام سبک و سنگین قاچاق در لارستان

«سروش اسدی» رئیس دامپزشکی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم از کشف 112 رأس انواع دام سبک و سنگین قاچاق خبر داد و بیشترین دغدغه خود را ساماندهی کشتارگاه دام سبک و سنگین شهر لار برشمرد.

به گفته وی کشتارگاه دام شهر لار وضعیت اسفناکی به لحاظ بهداشتی، ساختاری و آلایندگی زیست محیطی دارد و نیاز جدی به رسیدگی فوری است.

اسدی با اشاره به 5 نامه نگاری با شهرداری لار، 2 بار اقدام از طریق مراجع قضایی و رایزنی با فرمانداری لارستان در یکسال گذشته برای بهبود وضعیت کنونی کشتارگاه دام‌های سبک و سنگین در شهر لار، خاطر نشان کرد: از 1342 که کشتارگاه شهر لار تأسیس شده تا به امروز هیچ‌گونه تغییر و بهسازی در آن انجام نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان تصریح کرد: این کشتارگاه از کمترین امکانات همچون جرثقیل بی‌بهره است و پوست گاو برروی زمین جدا می‌شود و این کار می‌تواند سبب آلودگی ثانویه گوشت شود.

عدم وجود سردخانه صفر تا 4 درجه در کشتارگاه دام شهر لار

وی با تأکید بر ایجاد سالن «پیش سرد» در کشتارگاه دام شهر لار به منظور نگهداری لاشه گوشت پیش از توزیع، افزود: در حال حاضر گوشت حیوان ذبح شده بدون طی کردن دوره پیش سرد در بین مردم توزیع می‌شود که این مهم می‌تواند خطر ابتلا به «تب کریمه کنگو» را بسیار بالا ببرد.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان با ابراز تأسف از عدم وجود سردخانه صفر تا 4 درجه در کشتارگاه دام شهر لار، عنوان کرد: متأسفانه شهرداری لار زیربار مسئولیت بهسازی کشتارگاه شهر نمی‌رود.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب خودروی حمل گوشت کشتارگاه شهر لار، گفت: در صورت تعطیلی کشتارگاه موجود، امکان بازرسی اولیه توسط کارشناسان دامپزشکی مستقر در کشتارگاه از لاشه گوشت‌ها از بین می‌رود و کشتار غیرمجاز دام توسط مردم در خانه‌ها افزایش می‌یابد که می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

اسدی با بیان اینکه 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، تصریح کرد: اغلب این بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های انگلی، یرقان، انواع تب و غیره در محیط کشتارگاه قابل شناسایی و کنترل است.

دعوت از سرمایه‌گذاران

وی با درخواست از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ساخت کشتارگاه در شهر لار، ادامه داد: اداره دامپزشکی لارستان آمادگی 100 درصدی برای مشاوره و همکاری برای صدور مجوز را دارد.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان با اطمینان دادن به سرمایه‌گذار برای بازگشت سرمایه، تأکید کرد: در کنار کشتارگاه می‌توان صنایع جانبی و وابسته همچون دباغی پوست، چرم‌سازی، تولید کفش، تولید پودر گوشت برای خوراک دام، فروش دمبلان و غیره را ایجاد کرد که می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با ابراز تأسف از عدم استفاده مناسب از ظرفیت واحدهای پرواربندی گاو یا گوسفند در لارستان و همچنین تبدیل شدن اغلب مجتمع‌های دامداری و گاوداری به باغ شهری اضافه کرد: انجام کارهای غیرکارشناسی منجر به هدررفت سرمایه‌ها و از طرفی بالارفتن قاچاق دام شده است.

انتظار می‌رود با حمایت مسئولان در جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و هدایت سرمایه‌های انباشته شده مردم در بانک‌ها، زمینه احداث کشتارگاه صنعتی پیشرفته در لارستان فراهم شود تا گوشت سالم به دست مردم برسد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
2
0
با سلام خطاب به همکار عزیز که الان رییس اداره دامپزشکی شهرستان لار هستی . به اطلاع شما می رسانم که مسئول این وضع نامناسب و غیر بهداشتی و عقب ماندگی و قرون وسطی کشتارگاه شهرستان لار ؟ ................... می باشد که خود بومی آن منطقه و سالیان زیادی قبل از شما رییس اداره دامپزشکی لار بود و هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت آن کشتارگاه انجام نداد ..........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
خوب گفتی و گل گفتی همکار عزیز چون درد دل ما اهالی لار را بیان کردی که مقصر اصلی در رابطه با کشتارگاه لار
کیست .ایکاش حکیم مهر سانسور نمی کرد و فرد مقصر را معرفی می نمود که همگان او را بشناسند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
با سلام و احترام
در پاسخ به پیام بالا باید به عرض برسانم اگر شما همکار بنده باشید پس قطع به یقین بر قوانین مسلط هستید،تامین گوشت شهرستان و همچنین تاسیس کشتارگاه و یا تجهیز کشتارگاه بر عهده ی شهرداری هاست.طبق بررسی هایی که در اسناد مربوط به کشتارگاه لارستان داشتم در زمان  مدیریت های قبلی نیز طی سالیان متمادی  به کرات بر تجهیز کشتارگاه تاکید شده و نامه نگاری های متعددی با شهرداری و فرمانداری و بهداشت و ... در خصوص وضعیت نابسامان کشتارگاه انجام شده است.
شما بهتر از بنده بر قوانین اشراف دارید اما من باب یاداوری عرض میکنم سازمان دامپزشکی هیچ گاه مسئولیت اجرای طرح جدیدی همچون تاسیس  کشتارگاه را برعهده نداشته  و همیشه اعلام کننده جرم بوده و نظارت بر عملکرد و بهداشت کشتارگاه را بر عهده دارد.که این مهم توسط مدیران قبلی دفعات به شهرداران قبلی تذکر داده شده است لیکن همان طور که در متن مصاحبه عنوان کردم همیشه شهرداری لار به علت نبود امکانات و کمبود بودجه از انجام این مهم شانه خالی کرده است.
نظر شما
ادامه