حکیم مهر: «دکتر محمد نوری» استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز، در یادداشتی ذیل خبر «آسیبشناسی ریشه عدم توانمندی فارغالتحصیلان جدید دامپزشکی برای ورود به عرصه کار» (اینجا)، نوشت :
با احترام فراوان برای همکار عزیز دکتر پیغمبری و تشکر از دلسوزی که برای این رشته به خرج میدهند.
بنده با نزدیک به 40 سال سابقه دانشگاهی مشکل را در جایی دیگر میبینم و مطمئناً این ترکها راهکار مطلوب نخواهند بود. مشکل این است که دانشجو وارد دانشکده دامپزشکی میشود ولی دامپزشک تحویل اجتماع داده نمیشود. چرا؟ برای اینکه هیچیک از دانشکدههای ما استاندارد یک دانشکده دامپزشکی آموزشی را ندارد.
من به دانشگاه تهران قبل از انقلاب برمیگردم که خود از آنجا فارغالتحصیل شدم و پس از 6 سال متوجه شدم فقط یک کاغذ در دستم هست. باز هم مشکل کار را متوجه نشدم تا اینکه پس از انجام خدمت نظام وظیفه وارد دانشکده دامپزشکی لندن شدم و از همان روز اول متوجه این واقعیت شدم که آموزش ما بسیار متفاوت بوده است. یک دانشجوی انگلیسی برای اینکه دامپزشک شود، باید دورههایی را ببیند که من آنرا ندیده بودم. این دورهها مهمترین بخش آموزش یک دانشجو است. گذر از فارمهای مختلف و دادن گزارش کار در هر یک از این مقاطع، گذر از بخشهای کلینیکی مختلف و دادن گزارش در هر مقطع.
بنده اکنون در یک دانشکده دامپزشکی با قدمت بیش از 50 سال مشغول کار هستم و شاهد خروج تعداد زیادی دانشجو از این دانشکده بدون گذراندن اصول استاندارد مورد نیاز برای دامپزشک شدن بودهام. بدون تعارف این مسئله را به تمام دانشکدهها میتوان تعمیم داد.
دوست عزیز، ما در مملکتمان نخست به دامپزشکانی احتیاج داریم که بتوانند ما را از محصولات دامی بینیاز نمایند و مسلط به مبارزه با بیماریهای دامی و نحوه پرورش آنها باشند. آموزشدیده در بخش طیور، آموزشدیده در بخش گاو، گوسفند و آبزیان و همچنین برای آندسته که تمایل به کار در دامهای کوچک دارند.
آقای دکتر، بهعنوان مسئول آموزش دامپزشکی آیا میدانید دامپزشکان ما در خیلی از دانشکدهها بدون اینکه حتی از یک فارم دیدن نمایند و با اصول پرورش مدرن گاو و گوسفند و طیور آشنا شوند، فارغالتحصیل میشوند. شما اگر میخواهید کاری انجام دهید، ساحتار دانشکدهها را عوض کنید؛ آنها را از یک دانشکده دامپزشکی تئوری به یک دانشکده دامپزشکی عملی تبدیل کنید. هرچه سریعتر مدیریتهای آنها را وادار به احداث فارمهای آموزشی نمایید.
این یک بعد قضیه است؛ بعد دیگر دور ماندن ما از علم جهانی است و نداشتن تماسهای لازم با سرچشمههای علم میباشد. آموزشدهندههای دامپزشکی آنقدر قوی نیستند که بتوانند علم روز را بر اساس نیاز مملکت به دانشجو منتقل نمایند، به همین دلیل فارغالتحصیلان دست خالی از دانشگاه فارغ میشوند.
اکنون سطح آموزش در تمام دانشکدههای ما یکسان است، در صورتیکه باید رقابت علمی بین دانشکده از نظر آموزش و پژوهش وجود داشته باشد؛ برای مثال رنکینگ دانشکده دامپزشکی کالیفرنیا با رنک مثلاً اکلاهما متفاوت است و یا رنک لندن با گلاسکو و کمبریج از نظر آموزشی فرق میکند اما من تفاوتی نهچندان بین دانشکدههای خودمان از نظر آموزش میبینم.
با سلام. به نظر بنده خود دانشکده دامپزشکی دانشگاه چمران ابتدا باید از خودش شروع کنه. برای مثال هیچ فارم اموزشی نداره این دانشگاه. برای کلاس های اصول معاینه گاو اجاره میشود البته گاوهایی که به اندازه الاغ هستند و اسم گاو رو نمیشه روی اونا گذاشت.
|
ایشان فقط استاد هستند
|
با سلام بنده هم به عنوان دانشجوی دانشگاه شهید چمران با نظر شما کاملا موافق هستم ولی اولا متاسفانه فقط دکتر نوری به این اوضاع واقف هستند و میدونند که دانشکده دامپزشکی به یکسری حداقل ها مثل داشتن فارم و سایر امکانات اولیه نیاز داره و باقی اساتید واقعا یا نمیدانند یا اینکه نمیخان همچین امکاناتی رو داشته باشن و بنده تنها کسی رو که دغدغه مند هستن ایشون میبینم و از باقی اساتید متاسفانه چیزی نمیبینم حتی در حد اینکه دیدگاهشون رو بیان کنن، ثانیا خود ما دانشجوها خدا وکیلی چند بار از فلان استاد یا مسئول مطالبه گری کردیم و اعتراض داشتیم به ولله قسم سیل جمعیت دانشجویی که در حال حاضر ما هستیم به هیچ وجه دنبال یادگیری نیستم و متاسفانه دانشگاه رفتن صرفا شده رفع تکلیف و این اوضاع نسل به نسل اسفناک تر هم میشه، ولی باز خداوند ایشون رو سلامت نگه داره که حداقل این نظراتش رو بیان میکنه ولی خوب تنها هست و باقی مسائل رو اگه اونجا تشریف دارید اگاه هستید.
|
دانشگاه چمران یکی از بهترین دانشگاها از نظر کیس در دام بزرگه شما احتمالا دانشگاه تهرانو ندیدی که هیچی کیس ندارن
|
در کشورهای پیشرفته چیزی به اسم فارم دانشگاه وجود ندارد و رزیدنتهای دام یزرگ تعداد معدودی دانشجوی دوره عمومی را که علاقه خاص به کار روی دام بزرگ یا ادامه تحصیل درین رشته را دارند، برای آموزش به فارمهای خصوصی خادج از دانشگاه میبرند.
دقیقا مثل دانشگاه ............
|
اولا مانکن نه، سیمولاتور یا شبیه ساز های مخصوص دامپزشکی
|
جناب ناشناس، خودتون هم وقتی اطلاعات ندارید به فرموده تان، اظهار نظر نکنید. به شبیه سازهای دامها مانکن میگویند
دانشگاه ........... پتانسیل تبدیل شدن به بهترین دانشگاه خاورمیانه را دارد انقدر شایعه پراکنی نکنیددد
|
اتفاقا امثال شماها در شایعه پراکنی و بدبخت شدن دامپرشکا و جامعه نقش دارین. کسی شایعه پراکنی نکرده است و هر چه گفته شده واقعیت هست است که عمرمان را صرف آن کرده ایم.. بهتر است واقع بین باشیم و حقایق گفته شود.
درود بر استاد دلسوز و فرهیخته، که دغدغه ی اصلی ایشون فقط آموزش میباشد و حتی برای آموزش دامدار هم تلاش می کند، اقای دکتر این اساتید محترم که متاسفانه تصمیم گیری میکنند و با سرنوشت هزاران دانشجو مثل بنده بازی میکنند خودشون هم آموزش ندیدن.
من سعادت نشستن در کلاس دکتر نوری رو داشتم تنها کسی که دامپزشک به روز بودن به معنای واقعی کلمه رو به ما آموخت ایشان بودند ولی حیف که بیشتر حرف های ایشان رو بعد از فارغ التحصیلی فهمیدم
بله من هم موافقم که دانشکده دامپزشکی چمران اول باید از خودش شروع کنه بنده ۱۲ سال اونجا درس خوندم ولی هیچ امکاناتی در این دانشکده وجود نداره خصوصا برای بخش های بالینی. نه اینکه سرمایه مالی برای خریدش وجود نداشته باشه اتفاقا هست زیادم هست. اما تمایلی به این کار ندارن. ایا اساتید بخش دام بزرگ اونجا توانایی کار و تشخیص با سونوگرافی، اندوسکوپی، افتالموسکوپی و تکنیک های روز دنیا رو دارند؟ الان دیگه دوره تشخیص و اموزش بیماری با تکیه بر ترمومتر و گوشی سالها است که منسوخ شده. ........................
خدا خیرت بده دکتر توری درست گفتی در اصل این همه دانشکده دامپزشکی بی خاصیت فقط برای جذب وابستگان حقوق خوب بگیر و اشتغال عده ای تحت عنوان هیات علمی بوده و دانشجو فقط کالای این بازار مکاره است
استاد فرمایش شما صحیح نیست. اگر ما خودکفا بشویم پس چه کسی نان در خون ملت بزند؟چه کسی انحصار واردات نهاده های دامی را در دست بگیرد و قیمت دلخواه تعیین کند؟چه کسی رانت واردات گوشت بگیرد و گوشت وارداتی کیلویی ۲۸ هزار تومانی موقع فروش را ۶۰ هزار تومان بفروشد و مردم را بیچاره کند؟چه کسی از بیکاری جوانان استفاده سیاسی کند؟
استاد اتفاقا هدف این است که دانشجوی بیسواد تحویل جامعه بدهند و همین که هفت هشت سال عمر این جوانان در آموزشگاه های بی کیفیت و ۲ سال در خدمت اجباری تلف شود دولت یه ۱۰ سالی جلو می افتد و اتفاقا اداره آمار هم دانشجویی را شاغل حساب میکند
بنده به عنوان کارمند سازمان دامپزشکی و همینطور دانشجوی دوره phd دست تمام اساتید دانشکده های دامپزشکی ایران را با افتخار و تعظیم می فشارم
|
سرچشمه هر حرفه ای ، اموزش آن است و آب از سرچشمه گل آلود است . سازمان دامپزشکی و یا سایر نهاد های مربوطه ، محصول نهادهای آموزشی یعنی دانشگاه و دانشکده های دامپزشکی هستند نه بر عکس !!
به نظرم مهمترین ایراد کار این است که کسانی که هم اینک به عنوان هیئت علمی دانشگاه ها هستند درکی از علم دامپزشکی ندارند و دلسوزی آموزش ندارند. فقط بیشترشان اشتباه در مسندی اشتباه قرار گرفته اند.
معدود اساتیدی که نسبت به دانشجویان وحتی دامداران دلسوزی دارن افتحار میکنم که دانشجوی سابق پروفسور نوری عزیز بودم
اینکه دانشکده دامپزشکی اهواز و بخش داخلی منحصر بفرد شکی نیست ولی در اینشکل از آموزش دانشجو تک کیس آموزش میبیند و مشکل خود کفایی آموزش و تسلط به مشکلات فارم است. ضمنا اساتید هیچ تصمیمی در گرفتن دانشجو و رزیدنت ندارند
|
البته اساتید مدیر گروه انتخاب میکنند و مدیران گروه هم ظرفیت گرفتن دانشجو در هر سال را تصویب میکنند و به سازمان سنجش اعلام میشه.
قطعا منظور اون همکار گرامی از مانکن مولاژ هست. دوست عزیز به عنوان کسی که چند فرصت مطالعاتی رو در ایالات متحده گذرونده به شما عرض میکنم که تقریبا تمامی دانشکده های دامپزشکی فارم اموزشی و تحقیقاتی دارند. این مسئله مولاژ نیز صرفا در خصوص حقوق حسوانات ایجاد شده وگرنه قطعا کیفیت اموزش یا مولاژ به خوبی دام زنده نخواهد بود. ضمنا درسته اساتید در تصمیمی در جذب دانشجو و رزیدنت ندارنر ولی در کارگروه های اموزشی و پژوهشی خودتان میتوانید پافشاری کنید که با توجه به اینکه این دانشکده امکانات لازم را ندارد حداقل رزیدنت دام بزرگ جذب نکنید تا سبب نشود که به علت عدموجود امکانات دانشجو هیچ چیزی یاد نگیرد. انصاف رو در نظر بگیرید و دانشجوها رو بدبخت نکنید.
|
اما دوست عزیز علت عرضه وجود تقاضا است !! کسی شما را مجبور نکرده که رزیدنت دانشکده ای بدون کیس و امکانات شوید !!
سلام خدمت استاد بزرگوارم پروفسور نوری
از
تشکر زنده باد استاد محترم.
متاسفانه، دامپزشکان ارتقای خود را در کسب مناسب اداری می دانند. و بار علمی و تبحر در حرفه خود را اگر در هیات علمی دانشگاه ها استخدام نشوند بهیچ وجه لازم نمی دانند. اینها هم ریشه در سنن برخورد جامعه و عدم استفاده از شایسته سالاری در انتصاب های سازمانی داشته است. ممکنه شخصی مدیر شود و بی علت صاحب نظرترین فرد در حوزه خدمات تخصصی این حرفه شود و جالب تر این که متخصصین را هم ممکنه نصیحت بکنند و آنان با تمام احترامی که دارند، حسب تأمینات امور معیشتی با جان و دل می پذیرند.( حداکثر با احتیاط، نزد همسر یا هسرانشان می گویند؛ هرچه طرف می گوید ..... و غیر علمی و عملی است). (طنز)
بعنوان یک تحصیل کرده خارج خدمت آن همکاری که میفرمایند دانشگاه های خارج فارم آموزشی ندارند عرص میکنم که تمام دانشکده های دامپزشکی آلمان آمریکا داری فارم آموزشی هستند. لطفا زحمت یک سرچ کوچک را در اینترنت بنمایید. چگ ن تشخیص آبستنی را با سونو روی مولاژ انجام میدهود
تمام این حرفا برا مملکتی خوبه که ارزش علم رو بدونه، نه اینکه مثلا یه روحانی بیاد و کتاب رفرنس طب داخلی رو آتش بزنه، دو تا پزشک به این قضیه اعتراض کنن، بعد سیستم بجای اینکه اون روحانی رو بگیره و متنبه ش کنه، اون دو تا دکتر رو میگیره و حکم شلاق براشون صادر کنه!!!!! ..........................
سلام و تقدیم احترام، فاتحه خیلی رشته ها اخص دامپزشکی خونده شده.آقایون تا کم میارن بیسوادی فارغ التحصیل را بهونه میکنن.اساتید بزرگوار یادتون باشه کی این ماده اولیه رو خراب تحویل داده.خود من با این که اساتید بزرگواری داشتم بعد فارغ التحصیلی خیلی کتاب خوندم.بحث سر این حرفای سطحی نیست بحث سر جایگاه اجتماعی و بها دادن جامعه و بسیار رشته موازی و بیکاری در رشته ما هست.
این حرفها ََسطحی نیست اگر شما خوب آموزش دیده باشید ایران بشما احترام نگذاشتند میری خارج نظیر پزشکان و دندانپزشکان. چون به آنها حداقل هارا یاد ميدند باکمی تلاش مشغول کار میشوند
علاوه بر مشکلاتی که استاد ارجمند فرمودند چند مشکل اساسی وجود داره از جمله تعدد دانشجویان دامپزشکی فارق التحصیل که انگیزه دانشجویان رو از ببن میبره
|
فارق التحصیل؟!
سلام خدمت استاد عزیز دکتر نوری بنده ۳۵ سال پیش دانشجوی اهواز بودم آن زمان مزارع پرورش دام سبک سنگین و طیور در ملاثانی وجود داشت و دانشجویان از آن استفاده می کردند امیدوارم فارم های آن زمان از بین نرفته باشد
باسلام وعرض ادب خدمت بزرگوان مانکن آموزشی را فانتوم میگن دانشکده های دندانپزشکی ازفانتوم دردوران پره کلینیک بعداز عوم بایه استفاده میکنن دوره پره کلینیک یکساله بعدش دوره کلینیکی فقط روی بیماره. بافانتوم کسی پزشک .دامپزشک یا دندان پزشک نمیشه.
بزرگوار ما نخواهیم مهاجرت کنیم چه کسی رو ببینیم و چطوری رشته ما رو با پزشکی و دندانپزشکی مقایسه میکنی برادر درحالی که میدونی تنها چهار دامپزشک در سطح چند استان فعال واقعی بخش خصوصی هستن در حالی که یک بیمارستان پزشکی چندین پزشک فعال و سایر رده های پزشکی فعال داره.شما بگیر چهل دامپزشک فعال. این قیاس صحیح نیست.
ایا باندازه یک پزشک به ما آموزش داده اند که به اندازه یک پزشک انتظار درآمد داریم. من از یکی از دانشکده های دولتی 15 سال پیش فارغ التحصیل شدم برای مصاحبه به یک گاوداری با 3000 گاو دوشا رفتم. یک آقایی که فوق لیسانس دامپروری بود و مدیر گاو داری بود ازمن پرسید ما با BVD و یون در فارممان مشکل داریم طرح شما برای مبارزه با آنها چیه؟ بنظر شما با چه روشی بهتره ما این دو بیماری را کنترول کنیم؟. نمیدانستم چه بگویم فقط یادم آمد یکبار در میکروب شناسی جسته گریخته فردی که خودش هم بیماری را ندیده بود یک توضیحاتی داد.بعد آنها عذر خواهی کردند و منهم شرمنده آمدم بیرون. بعد ها فهمیدم که در این چند سال حد اقل ها را هم بمن آموزش ندادند.ما فقط در حدی سواد داریم که برای گاو وگوسفند یک روستایی کلسیم یا اکسی تجویز کنیم. مشتی تئوری بدرد نخور تو دوره تحصیل تو مغز ما کردن نه یک کلمه عملی در رابطه با تغذیه گوسفند، اسب،طیور و.. به ما آموزش داده شد نه به آموختتند چگونه یک بیماری را میتوان کنترول نمود و نه به ما اولویت های یک فارم گاو، گوسفند، و طیور را یاد دادند. من به این همکار مان بگویم اگر ما سوار کارمان باشیم به خود خدا ازیک پزشک عمومی بیشتر در آمد داریم. آموزش مهمترین چیزی است که ما فاقد آن هستیم. من فکر میکنم صحبت دکتر نوری بی ربط نباشد.
استاد نوری از سرمایه های بزرگ علمی دامپزشکی کشور بوده و عمرشان جاودان ، هر آنکس مطلبی نوشت و درد ودل نمود همه ناشناس بودن ایکاش بشه با افتخار نام خود را بیان کنیم در بین همه عزیزان، ناشناس محترمی بسیار زیبا نوشتن از صدور مجوز کود مرغی توسط دامپزشک تا .... حقیقتی که همه ما میدانیم چه کنیم که تعصب و احساس بزرگترین دشمن حقیقت بوده ، سخن از کدام دامپزشکی میباشد ، صد رحمت به دامپزشکی قدیم که می تونستی 2تا باسواد پیدا کنی ولی امروز ادارات دولتی ما شده موروٍثی از پدر بزرگ به پسر و از پسر به نواده گان شما تحت این شرایط دنبال سواد هستید
بهترین استاد علمی - عملی و اخلاقی دوران تحصیلم