کد خبر: ۵۵۹۶۶

در حالی که عبور و مرور شهروندان در سطح شهر، ممنوع نشده و با توجه به اینکه ثابت شده است که ویروس کرونا، سیستم تنفسی را هدف قرار می‌دهد، ممکن است ضدعفونی کردن معابر با مواد شیمیایی، بدون رعایت استاندارد، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، پیش‌تر «غلامرضا ساکتی» رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان، از تصمیم شهرداری برای ضدعفونی‌سازی برخی از معابر پرتردد با استفاده از آب ژاول ۱۵ تا ۲۰ درصد غلظت خبر داده بود.

«رسول پرتوی اصفهانی»، کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه این پروژه تحت نظارت اداره بهداشت اصفهان در حال انجام است، اظهار کرد: برای انجام عملیات ضدعفونی سازی، لازم است آب ژاول ۱۵ درصد رقیق سازی شود و برای این منظور، ۷سی‌سی از این آب ژاول که معادل یک قاشق غذاخوری است، در یک لیتر آب، محلول مناسب را ایجاد می‌کند.

وی افزود: توصیه وزارتخانه برای ضدعفونی‌سازی معابر، محلول ۰.۱ درصد است، اما لازم است ضدعفونی کردن محیط سرویس بهداشتی و مراکز بهداشتی درمانی مثل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها با غلظت بیشتر این محلول انجام می‌شود.

پرتوی اصفهانی خاطرنشان کرد: مرجع عملیات ضدعفونی‌سازی شهری، سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت است و این غلظت برای سلامتی و تنفس شهروندان و سایر موجودات شهری مثل پرنده‌ها و گربه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کرونا، ویروسی است که این روزها بخش زیادی از جامعه را نگران و مسئولان شهری را به حضور هرچه موثرتر برای پاکسازی شهر ترغیب کرده اما نگرانی هایی را برای دوستداران طبیعت و حامیان حقوق حیوانات در روزهای اخیر به وجود آورده است. این روش این سوال را ایجاد کرده که آیا در حین ضدعفونی سازی الزامی در شهر، توجهی به درختان، پرندگان و جنبندگان دیگر  می شود یا خیر؟

«مازیار منشئی» دامپزشک اظهار کرد: کرونا ویروس، گونه‌های مختلفی دارد که می‌تواند اقسام گوناگون جانداران را درگیر کند، گربه‌ها و سگ ها نیز ویروس مربوط به خود را در این خانواده گسترده دارند که قابل انتقال به انسان نیست و هنوز گزارشی در خصوص انتقال کرونا ویروسی که شیوع آن تحت عنوان کووید۱۹(covid۱۹)، جامعه جهانی را امروز نگران کرده، از حیوانات خانگی به انسان وجود نداشته است.

این دامپزشک با اشاره به اینکه ضدعفونی کردن محیط زندگی، به اقتضای گسترش ویروس کووید۱۹، امری اجتناب ناپذیر است، یادآوری این نکته را لازم دانست که بهتر است حتی الامکان حیوانات خانگی با ضدعفونی‌کننده‌ها برخورد نداشته باشند، چرا که خوردن بعضی از مواد ضدعفونی کننده با غلظت‌های بالا، ایجاد مسمومیت، مشکلات پوستی و آسیب به مخاط تنفسی را به همراه خواهد داشت.

ضدعفونی معابر با مشورت متخصصان انجام شود

وی در خصوص ضدعفونی‌سازی معابر شهری گفت: لازم است تا این عملیات با درنظر گرفتن درختان، طبیعت، محیط زیست و پوشش‌های گیاهی و مشورت با متخصصان این امر انجام شود؛ در خصوص حیوانات و پرندگان می توان گفت که با توجه به نوع و غلظت ضدعفونی‌کننده‌ای که شهرداری استفاده خواهد کرد، درجه مسمومیت متغییر خواهد بود.

منشئی در این خصوص توجه به عوارض غلظت‌های متفاوت ضدعفونی کننده مورد نظر (آب ژاول) را مسئله مهمی عنوان کرد و گفت: به طور عمومی، اگر سگ یا گربه بی‌سرپرست با غلطت آب ژاول زیر ۱۰ درصد تماس پیدا کند یا به طریقی این محلول را ببلعد، تحریکاتی در پوست، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس جاندار ایجاد خواهد شد و در صورت تماس با چشم تحریکات بینایی نیز محتمل است.

این دامپزشک افزود: همچنین غلظت بالای ۱۰درصد خورندگی یا سوزانندگی به همراه خواهد داشت که در نتیجه، دستگاه گوارش حیوان زخم می‌شود، چشم دچار ورم ملتهمه و زخم قرنیه می‌شود، مجاری تنفسی و پوست نیز دچار سوختگی‌های شیمیایی خواهد شد. این در حالی است که استنشاق بخار ناشی از غلظت‌های خیلی بالای این ضدعفونی کننده، حتی امکان ایجاد شوک در حیوان را هم به وجود می‌آورد.

پرندگان در معرض خطر ضدعفونی غیر استاندارد هستند

 ایمان ابراهیمی، مدیر عامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم نیز در گفت و گو با ایسنا، پرندگان را هم در معرض آسیب‌های احتمالی ضدعفونی‌سازی غیر استاندارد دانست و با اشاره به اینکه مقاله‌ معتبری در خصوص این نوع ضدعفونی سازی وجود ندارد، گفت: یکی از دلایلی که مقاله‌ای در بررسی تاثیر آب‌ژاول بر روی پرندگان وجود ندارد، این است که کسی در دنیا چنین کاری را انجام نمی‌دهد، اما اگر از تاثیر مستقیم آن چشم پوشی کنیم، این عملیات می‌تواند در بلندمدت به پرندگان آسیب وارد کند.

وی افزود: ترکیب غلیظ آب ژاول، می‌تواند باعث از بین رفتن شمار زیادی میکرو ارگانیسم‌ها و ایجاد اختلال در اکوسیستم شود، چرا که بخش عمده رژیم غذایی پرندگان در شهر، حشراتی هستند که از همین میکروارگانیسم‌ها تغذیه می‌کنند و اگر بعد از این فرآیند، به طور سریع جمعیت پرندگان کاهش پیدا نکند، در میان‌مدت این اتفاق حتما رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه «با وارد کردن حجم زیادی از مواد شیمیایی به طبیعت، قطعا اتفاقات بدی رخ خواهد داد، اتفاقاتی که حتی طولانی مدت هم نمی توان آنها را حل کرد» راهکارهایی مثل ایجاد صدا و متفرق کردن پرندگان را بیهوده دانست و اضافه کرد: ایجاد صدا یا آبپاشی قبل از عملیات ضدعفونی‌سازی، هیچ تاثیری در کاهش اخلال در نظام زندگی پرندگان نخواهد داشت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: پرنده‌ها قلمرو دارند و این قلمرو برای آنها مشخص است و با فاصله زمانی خیلی کم، پرندگان این محدوده را گم نمی کنند و برگشت آنها به قلمرو ضدعفونی شده، قطعا عواقب ناخوشایندی خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه