کد خبر: ۵۷۹۲۱

کشتارگاه باید همانگونه که موازین بهداشتی و شرعی را رعایت می‌کند به وضعیت بهداشت عمومی و زیست محیطی نیز توجه کند، در گلپایگان وضعیت بهداشت عمومی و محیط زیستی کشتارگاه خوب نیست و دستگاه‌های ناظر از این مطلب ناراضی هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، در دهه‌های اخیر که وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشتار دام در قصابی‌ها و معابر را ممنوع و قصابی‌ها را مجبور می‌کند تا کشتار دام را در کشتارگاه انجام دهند الزام کشتار دام در کشتارگاه، نیازمند ایجاد کشتارگاه‌های مجهز در منطقه است تا قصابان دام زنده را تحویل و لاشه آن را تحویل بگیرند، دام زنده پس از کشتار، سلاخی و تمیز و بعد از آن که در اتاق پیش سرد قرار گرفته و با کامیون‌ مخصوص به قصابی حمل شود.

کشتارگاه باید همانگونه که موازین بهداشتی و شرعی را رعایت می‌کند به وضعیت بهداشت عمومی و زیست محیطی نیز توجه کند، در گلپایگان وضعیت بهداشت عمومی و محیط زیستی کشتارگاه خوب نیست و دستگاه‌های ناظر از این مطلب ناراضی هستند.

شست‌وشوی دام  پس از ذبح به خوبی انجام نمی‌شود

«اسماعیل نوبخت» قصاب گلپایگانی می‌گوید: کشتارگاه دام مدتی است که ضوابط بهداشتی و نظافت و شست و شوی دام پس از ذبح دام را به خوبی انجام نمی‌دهد و این سبب ضرر و زیان برای قصاب است در صورتی که در ازای هر رأس دام ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

او می‌افزاید: اگر موازین بهداشتی در ذبح دام رعایت شود سلامت مردم تهدید نمی‌شود، گوشت دام پس از ذبح باید شست‌وشو شود نه اینکه به دلیل مشکل اقتصادی سلامت مردم و محیط زیست دیده نشود

با ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کنیم

«علی ابراهیمی» مدیر عامل کشتارگاه دام گلپایگان اظهار می‌کند: کشتارگاه دام گلپایگان سال ۹۵ با ظرفیت روزانه ۵۰۰ رأس دام سبک و ۵۰ رأس دام سنگین راه‌اندازی شد اما با ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کند که دخل و خرجش هماهنگ نیست، با امید به آینده که تعداد کشتار دام بیشتر شود کار می‌کنیم که البته با وجود افراد سودجو که منفعت خود را در تعطیلی کشتارگاه می‌دانند، بعید می‌دانیم.

او می‌افزاید: ادعا ندارم که تمام ضوابط زیست محیطی در کشتارگاه دام رعایت می‌شود اما وضعیت فاجعه نیست، برای تمام انتقادات توجیه دارم، به جرأت می‌گویم هنگام ذبح گوشت تمام موارد بهداشتی رعایت می‌شود، سیستم فاضلاب کشتارگاه در هنگام احداث با ظرفیت دفع بالا نصب شد اما چون مقدار دفع پایین بود دچار نقص فنی شد و توسط کارشناس مربوطه تعمیرات آن انجام شد.

مدیرعامل کشتارگاه دام گلپایگان می‌گوید: سگ‌‌های ولگردی که اطراف کشتارگاه پرسه می‌زنند از عمق چند متری زمین لاشه‌ها را بیرون می‌کشند؛ از شهرداری و ان جی اوهای حامی حیوانات جمع‌آوری و انتقال سگ‌های ولگرد به پناهگاه را خواستار شدیم اما همکاری نکردند، حتی حاضر به تأمین خوراک سگ‌ها در پناهگاه شدیم اما اقدامی نکردند.

وی تأکید می‌کند: شبکه بهداشت و درمان مدعی است که لاشه گوشت کثیف تحویل قصابی دادیم و مشاهده کردند، چرا گوشت را معدوم نکردند؟ چرا ثابت نکردند که در کشتارگاه ذبح شده است؟ بعد کشتارگاه را زیر سوال می‌بردید؟ اگر ما مقصر بودیم که خسارت را پرداخت می‌کردیم، ممکن که گوشت در مکانی دیگر ذبح شده باشد، چرا باید کوتاهی شود؟

اگر در تامین گوشت شهروندان خللی وارد نشود پلمب می‌شود

«امیرمسعود شهبازی» رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوک یا مبتلا بودن از کارکنان کشتارگاه دام گلپایگان به بیماری کرونا گزارش نشده است، می‌گوید: تب سنجی کارکنان و ضدعفونی کشتارگاه دام به صورت مستمر انجام می‌شود، چون کشتارگاه دام تأمین کننده مایجتاج اولیه شهروندان است تعطیل بردار نیست، با شیفت بندی کارکنان از تعطیلی جلوگیری شده است.

او تصریح می‌کند: شبکه دامپزشکی، بهداشت و درمان و محیط زیست به عنوان متولیان ناظر بر بهداشت کشتارگاه دام در بازرسی‌‌‌ها تخلفات بهداشتی را مشاهده کردیم و تذکراتی دادیم اما کافی نبوده است، محیط زیست گلپایگان کشتارگاه دام را صنعت آلاینده معرفی کرده و شبکه بهداشت و درمان نیز به دلیل تخلفات بهداشتی از کشتارگاه شکایت کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان می‌گوید: اگر بخواهیم برخورد جدی انجام دهیم ممکن تأمین گوشت شهروندان دچار خلل شود، تا موقعی که اتحادیه صنف پروتئین یا شورای تأمین شهرستان گلپایگان به صورتی کتبی تضمین نکند که در تأمین گوشت مصرف کنندگان شهرستان خللی وارد نمی‌شود یا کشتار مجاز دام  به صورت بهداشتی انجام می‌شود اقدام به پلمب کشتارگاه نمی‌کنم چون پلمب کشتارگاه ممکن است به کشتار دام در منازل منجر شود.

شهبازی متذکر می‌شود: هر سرمایه‌گذاری که  در شهرستان می‌خواهد کار تولیدی و یا کشتارگاهی احداث کند در مرحله  نخست اهلیت و رزومه فرد باید مورد توجه قرار گیرد که آیا سابقه یا تجربه کافی دارد؟ نه اینکه هر سرمایه‌گذاری که برای ایجاد واحد صنعتی مراجعه کند زمین تملک کند و سرمایه ملی را در اختیار بگیرد، در فرمانداری در بحث واگذاری‌ها موضوع مطرح شود که آیا فرد سرمایه‌گذار برای ایجاد صنعت تجربه کافی دارد یا نه؟

او اظهار می‌کند: در شهرستان گلپایگان چند سالی بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است، در پیشگیری، سمپاشی و آموزش‌ لازم را انجام دادیم چون مبارزه با کنه و حشرات در پیشگیری از این بیماری موثر است، کشتار غیرمجاز یکی از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است، بهداشت و سلامت مردم خط قرمز شبکه دامپزشکی است و با هیچ کس تعارف نداریم

وضعیت کشتارگاه دام مورد تأیید شبکه بهداشت نیست

غلامرضا عزیزی کارشناس مسؤول بهداشت محیط شهرستان گلپایگان اظهار می‌کند: کشتارگاه دام گلپایگان وضعیت بهداشتی عمومی نامطلوبی دارد و مورد تأیید شبکه بهداشت و درمان نیست.  

او می‌افزاید: از کشتارگاه دام گلپایگان به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی در مراجع قضایی پرونده‌ای مفتوح است منتها تا پرونده در جریان است مسائل بهداشتی را رعایت می‌کند و پس از مخدومه شدن پرونده، از بهبود شرایط کشتارگاه منصرف می‌شود، باید تدابیری اندیشیده شود حتی اگر برای تأمین گوشت شهروندان دام در خارج شهرستان ذبح شود.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط شهرستان گلپایگان تصریح می‌کند: در بازدید از کشتارگاه دام نظافت افتضاح، تصفیه خانه راه‌اندازی نشده و دفع مواد زائد با مشکل روبه رو است و حتی برخی پرسنل لباس کار ندارند، با مراجعه به قصابی‌ فضولات حیوانی در گوشت ذبح شده که ناشی از تمیز نکردن و شستشوی گوشت پس از ذبح گوسفند است مشاهده می‌شود و قصابی‌ها به شدت از این وضعیت معترض هستند.

کشتارگاه دام به معضل زیست محیطی تبدیل شده

«اکبر عسگریان‌زاده» رئیس اداره محیط زیست گلپایگان می‌گوید: کشتارگاه دام گلپایگان به یک معضل زیست محیطی در شهرستان تبدیل شده است، کارشناسان محیط زیست در پایش ماهانه از این صنعت به دلیل رعایت نکردن موارد زیست محیطی ناراضی هستند.

او می‌افزاید: از سال ۹۷ به بعد کشتارگاه دام گلپایگان را جز صنایع آلاینده شهرستان قرار دادیم و این در حالی که وقتی موارد زیست محیطی را رعایت نکند می‌توانیم پیگیر قضایی کنیم که نهایت پلمب خواهد شد.

رئیس محیط زیست گلپایگان تصریح می‌کند: تصفیه خانه کشتارگاه دام پس از چند سال هنوز آبگیری نشده است و فاضلاب کشتارگاه به تصفیه خانه انتقال داده می‌شود، فضولات به خارج از محوطه کشتارگاه انتقال داده می‌شود که تذکراتی داده‌ایم، تا شرایط زیست محیطی کشتارگاه دام به حالت عادی برنگردد جز صنایع آلاینده است.

عسگریان‌زاده متذکر می‌شود: انتقال فاضلاب به محوطه کشتارگاه دام باعث انتشار بوی نامطبوع شده که پشه‌ها گرد آن جمع شدند که انتقال دهنده بیماری است، فضولات و پساب سیراب و شیردان گوسفند به بیرون انتقال داده می‌شود که در این زمینه تذکراتی گرفته است، می‌توانیم طبق ماده ۶۶۸ قانون محیط زیست عمل کنیم که نهایت کشتارگاه پلمب می‌شود منتها فکر تأمین گوشت مردم داریم.

او می‌‌افزاید: سگ‌های ولگرد اطراف کشتارگاه می‌توانند با بیرون کشیدن لاشه‌ها بیماری انتقال دهند، کشتارگاه دام تأمین کننده غذای مردم است احتمال بیماری شدید وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که اگر کشتارگاه دام تعطیل شود بهتر از فعالیت است.

کشتارگاه دام ملزم به  ساماندهی وضعیت نامناسب است

«سید حمیدرضا افتخاری» معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری گلپایگان اظهار می‌کند: گوشت ذبح شده در کشتارگاه دام مشکل بهداشتی ندارد منتها موارد زیست محیطی و بهداشت عمومی را رعایت نمی‌کند که ممکن در سطح شهرستان گسترش پیدا کند

او می‌افزاید: کشتارگاه دام با این امکانات و تجهیزات مدرن  استفاده بهتری از آن باید شود، با توجه به ابزارهای قانونی تعهداتی گرفته شود تا مشکلات اصلاح شود، اگر مراجع قضایی به این نتیجه رسیدند که در حق مردم اجحاف می‌شود می‌توانند کشتارگاه دام را تعطیل کنند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری گلپایگان متذکر می‌شود: اگر به مرحله‌ای رسید که آسیب زیست محیطی یا بهداشت محیطی ایجاد می‌کند باید برخورد شود، این تصور نباید باشد که هر مجموعه‌ای که به صورت انحصاری تأمین خدمات می‌کند بدون ضوابط مربوطه بتواند هر اقدامی کند، طبیعتأ اگر کشتارگاه دام  قابل اصلاح نبود هیچ ابایی نیست که متوقف شود، رویکرد دستگاه قضایی حفظ مسائل عمومی است و اگر نیاز باشد برخورد لازم انجام شود.

افتخاری می‌گوید: کشتارگاه دام ملزم به راه اندازی تصفیه خانه است و باید به صورت مستمر بازدید انجام شود تا رفع مشکل شود و گزارشات به فرمانداری ارسال شود تا در صورت که انجام نداد برخورد لازم در جهت حفظ مسائل عمومی شهرستان را انجام دهیم.

او تأکید می‌کند: در جریان روند واگذاری‌ها دستگاه‌های مربوطه حساس عمل می‌کنند، مهمترین بحث بهداشت عمومی شهرستان است، تاوان مشکل اقتصادی کشتارگاه دام را نباید مردم شهرستان بدهند.


نظر شما
ادامه