حکیم مهر: خبرگزاری میزان نوشت:
مسئولان دامپزشکی با این توجیه که مردم متقاضی گوشت کبوتر هستند برای فعالیت کشتارگاههای کبوتر مجوز صادر کردهاند اما انزجاری که با انتشار فیلم کشتار کبوتران در فضای مجازی به تصویر کشیده شد، این بهانه را به چالش کشید .
انتشار خبر فعالیت کشتارگاههای کبوتر در سطح کشور، طی روزهای گذشته واکنشهای کاربران فضای مجازی را به همراه داشته است. بخش عمدهای از کاربران با ابراز تاسف از کشتار کبوترها، مخالفت خود را با اضافه شدن جانوران جدید به سبد غذایی مردم ابراز کردند. درصد کمی هم با این توجیه که اگر بنا به کشتار و استفاده از گوشت باشد کبوتر با مرغ تفاوتی ندارد، از فعالیت کشتارگاههای کبوتر استقبال کردند .
سازمان دامپزشکی برای کشتارگاه کبوتران مجوز صادر کرده است !
«دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی اصفهان در گفتوگوی تلویزیونی خود درباره کشتارگاههای کبوتر گفت: ما برای طیوری نظیر قرقاول، کبک، بلدرچین و کبوتر، مجوز پرورش دادیم. وقنی مجوز قانونی میدهیم، کشتار تحت نظارت دامپزشکی و در یک کشتارگاه مجهز و اتوماتیک صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه کشتار کبوترها در فیلم منتشرشده کاملا قانونی است، گفت: انواع و اقسام پرندگان حلالگوشت مانند بلدرچین و کبوتر قاعدتاً به واسطه ایجاد تنوع غذایی سر سفره ما آمدهاند .
مدیرکل دامپزشکی اصفهان ادامه داد: قبلا کبوتر مشتریهای خاص خودش را داشت؛ مشتریانی که به دلیل توصیه بعضی پزشکان معتقد بودند گوشت کبوتر خواصی دارد. برای این متقاضیان، متاسفانه کبوترها به صورت غیرمجاز پرورش داده شده و به صورت غیرمجاز در مکانهای غیربهداشتی و حتی پشت مغازهها کشتار میشدند. ما آمدیم به خاطر بازاری که گوشت کبوتر را طلب میکرد روند پرورش و کشتار کبوتر را بهداشتی و قانونی کردیم.
اما «فرزاد علیزاده» فعال حقوق حیوانات در این باره به میزان گفت: برای ایجاد هر تغییری در الگوی غذایی باید چند شاخص را در نظر بگیریم: شرع، عقل، عرف و سنجشگری (پایش) علمی. اضافه کردن گوشت کبوتر به سبد غذایی مردم با توجه به مقدار اندک گوشت این پرنده عقلانی نیست. به علاوه خوردن گوشت کبوتر با عرف جامعه هم سازگاری ندارد و همچنین هیچ منبع علمی معتبری استفاده از گوشت کبوتر را توصیه نمیکند .
چرا مشاهده کشتار کبوتر بیشتر از کشتار مرغ آزارمان میدهد؟
وی افزود: همین واکنشهای کاربران در فضای مجازی نسبت به تصاویر کشتارگاههای کبوتر به وضوح نشان میدهد که کشتار و استفاده از گوشت کبوتر نه تنها با عرف جامعه مطابقت ندارد بلکه با توجه به جایگاه فرهنگی کبوتر که در کشورمان نماد پاکی است، در میان مردم ایجاد انزجار میکند. مردمی که نذرشان را با دانه پاشیدن برای کبوترها ادا میکنند .
چه جانوران دیگری به زنجیره غذایی ایرانیان اضافه خواهندشد؟
این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: اینکه مسئولان دامپزشکی، دلیل صدور مجوز فعالیت کشتارگاههای کبوتر را ایجاد تنوع غذایی برای مردم عنوان میکنند مایه تعجب است و تنوعطلبی غذایی در برخی از کشورها مانند کشورهای آسیای شرقی را تداعی میکند. همان تنوعطلبی که قورباغه را در سبد غذایی کشورهای اروپایی و جانوران مختلف از جمله انواع حشرات، آبزیانی چون هشتپا، سگ و گربه و حتی جنین انسان را در سبد غذایی مردمان شرق آسیا گنجانده است .
وی با بیان اینکه اخیرا دانشمندان نسبت به خطر گرمایش جهانی و از بین رفتن منابع طبیعی هشدار داده و مصرف کمتر پروتئین حیوانی را توصیه کردهاند گفت: با کدام استدلال منطقی میخواهیم در سبد غذایی مردم تغییر ایجاد کرده و گوشت کبوتر و قرقاول به آن اضافه کنیم؟ مگر سبد غذایی ایرانیان کمبودی دارد؟
علیزاده در پایان گفت: وجود رانت و منفعتطلبی تنها توجیهی است که برای فعالیت کشتارگاههای کبوتر در ذهن متبادر میشود. رانتهایی که به بهانه خدمت به ذائقه مردم سودی سرشار حاصل ذینفعان میکند .
صدور مجوز کشتار جانورانی که مصرف گوشتشان متعارف نیست و کشتارشان در میان مردم ایجاد انزجار میکند، شاید موضوعی است که ورود نهادهای نظارتی را گوشزد میکند، چرا که ایجاد تنوع در سبد غذایی مردم توجیه قابل قبولی برای کشتار جانوران جدید نخواهد بود .