کد خبر: ۶۳۹۹۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

تلخندهای یک دامپزشک

اجباری!

دکتر میرجلال سیدرسولی

در تاریخ ۵/اردیبهشت/۱۴۰۰ رئیس سازمان نظام دامپزشکی با صدور نامه‌ای به روسای نظام دامپزشکی سراسر کشور، تمامی دامپزشکان متقاضی دریافت پروانه‌های خدمات دامپزشکی، مسئولین فنی، مسئولین فنی - بهداشتی، کارشناسان بهداشتی بازدید از اماکن دامی و تمامی پرسنل و اعضای شوراهای نظام‌ دامپزشکی را ملزم به حضور اجباری در دوره‌های آموزشی مربوط به کووید - ۱۹ نمود و تمدید پروانه‌های ایشان را منوط به ثبت‌نام و شرکت اجباری در این وبینار دانست!

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام دامپزشکی کشور، شیوع موج جدید کووید - ۱۹ در کشور، لزوم اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش سطح آگاهی اعضای نظام دامپزشکی درخصوص این بیماری، زئونوز بودن آن و عضویت سازمان نظام دامپزشکی در کمیته مشورتی احتمال انتقال کووید - ۱۹ بین انسان و حیوان در وزارت بهداشت از جمله دلایل اجباری بودن این دوره نوآموزی ذکر شده است!

 ۱- آنچه تحت عنوان دلائل اجباری بودن این وبینار عنوان شده است، به زعم برخی همکاران موهن است و استنباط آنان چنین است که با امعان نظر به اینکه اعضای نظام دامپزشکی دارای تحصیلات عالیه از کاردانی تا دکترای تخصصی هستند، گوئیا که مخاطبان این نامه و دوره، مشتی بی‌سواد فرض شده‌اند که قادر به خواندن و تحلیل مطالب علمی و دستاوردهای روز مربوط به کووید - ۱۹ نیستند!

 ۲- اینکه چنین وبیناری حاوی چه اطلاعات ذیقیمتی برای یک جامعه تحصیلکرده می‌تواند باشد به کنار! آیا در این بزنگاه خطیر، آموزش یک قشر تحصیلکرده که تمام این مطالب تئوری را ازبر است در اولویت است یا تلاش برای واکسیناسیون این قشر در معرض خطر؟!

 ۳- با توجه به اینکه در نامه مذکور بصورت شفاف اشاره‌ای به پولی یا رایگان بودن این دوره نشده است، گمانه‌زنی‌های زیادی در بین اعضا در فضای مجازی صورت گرفت. ولی انتشار همزمان بنر تبلیغاتی یک شرکت برگزارکننده وبینار برای برگزاری دوره مذکور که اذعان به دارا بودن امتیاز بازآموزی و اخذ هزینه از شرکت‌کنندگان داشت، این ظن را تقویت کرد که دوره اعلامی از سوی نظام دامپزشکی رایگان نیست. بخصوص که مبلغ ۳۵۰ هزار تومانی اعلام شده توسط شرکت مذکور که برای چنین دوره‌ای در نزد بسیاری از همکاران با توجه به درآمد آنها رقمی نسبتا بالاست، حساسیت‌ها رو دوچندان کرد.

 ۴- حتی استفاده از کلمه خوش‌رنگ و لعاب "نوآموزی" هم نمی‌تواند توجیه‌کننده اجبار در شرکت و اخذ هزینه احتمالی از اعضا برای شرکت در این دوره باشد. چرا که اصولا اگر به امید خدا نیت خیری در کار است و جان اعضا دارای ارزش، شرط اجباری بودن چنین دوره‌ای رایگان بودن آن است تا چنین به اذهان متبادر نشود که بسان کاسبان کرونا، پای کسب سهمی از سفره پربرکت کرونا و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود در میان است! باری چون تا لحظه نگارش این یادداشت اظهار نظری رسمی در این خصوص صورت نگرفته، قضاوت در این مورد زود است و بایستی صبر نمود.

 ۵- حال که سخن از جبر و اجبار است، بد نیست که مسئولین ذی‌ربط تلاش و رایزنی برای قرار گرفتن دامپزشکی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور را اجباری بدانند، تلاش در جهت بالندگی صنف را اجبار بدانند، تلاش در جهت قطع رابطه مالی مسئول فنی با کارفرما را اجبار بدانند، تلاش برای شفاف‌سازی مالی را اجبار بدانند، تلاش برای پاسخگویی را اجبار بدانند، تلاش برای قرار گرفتن دامپزشکی در گروه یک مشاغل پرخطر برای دریافت واکسن کرونا را اجبار بدانند،

و در نهایت تلاش برای برگزاری رایگان این دوره را اجبار بدانند!

سزد گر ز حیرت برآریم دم

چو مختار باشیم و مجبور هم...

دکتر میرجلال سیدرسولی

 ۸/اردیبهشت/۱۴۰۰
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر .
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
1
10
فاتحه باید خوند برای نظام دامپزشکی
..................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
1
7
احسنت بر شما دکتر عزیز.
دکتر اوسط حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
9
با سلام و تشکر از ارزیابی دقیق شما
واقعا من هنوز نمی تونم باور کنم که امضا جناب دکتر صفری در این نامه باشد.
نامه ای که در آن کمترین شناختی نسبت به ارزش های علمی و دانش دامپزشکان نسبت به بروز چنین پدیده مهم جهانی یعنی پاندمی کووید وجود ندارد.
ارزش و اهمیت و نقش دامپزشکی انطور که باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته و به همین دلیل هر از گاهی مورد بی مهری قرار می گیرد. انتظار می رود مسئولین، دامپزشکان را مورد بی مهری قرار ندهند. امیدوارم شاهد اقدامی از طرف نظام دامپزشکی باشیم تا به وسیله آن از دامپزشکان دلجویی شود.
همکار
|
Canada
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
6
1
سلام جناب دکتر بهتر نیس فقط به جای شکوه و گلایه و تلخند که فقط باعث رنجش و ناامیدی همکاران جوان و دانشجویان دامپزشکی میباشد بعنوان نماینده صنفی کاری کنید؟
با تشکر از رسانه وزین حکیم مهر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
نا امیدی، تازه شروع بدبختیشونه، دوست گرامی متاسفانه هر سال چندین نفر با بنده تماس میگیرند که بنده در دانشگاه ازاد شهر.. با هزار کیلومتر فاصله از محل سگونت قبول شده ام این رشته اینده دارد و علی رغم راهنمایی که بنده زمانی که امکان ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی و داروسازی به دلیل علاقه این رشته منحوس رو انتخاب کردم و حالاشرمنده بچه هام هستم چون همسرم هم تاب نیورد و رفت بازم میرید ادامه میدید بایدم نا امید بشید
دامپزشک
|
France
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
7
نظام پزشکی دوره آموزشی رایگان میذاره و یا همایش سراسری با بیست امتیاز میذاره با هزینه دویست هزار تومان حالا مقایسه کنید با دوره های نظام دامپزشکی
نظام پزشکی اولین دوره های آموزشی کرونا ویروس را در اواسط بهمن نود و هشت یعنی پیش از اعلام رسمی وجود کرونا در کشور برگزار کرد حالا نظام دامپزشکی اکنون که دیگه راننده تاکسی ها هم در کرونا صاحب نظر شدن یادش افتاده دوره آموزشی کرونا برگزار کنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
0
2
واقعا برای خودمون متاسفم چون نظام بجای حمایت از دامپزشکان فقط نقش یه ......... رو بازی میکنه و از هر طریقی میخواد دامپزشکان رو ......... بزنه
نظر شما
ادامه