کد خبر: ۶۴۰۵۴
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: اخیرا عوارض این واکسن در استان‌های لرستان و آذربایجان غربی و شرقی در دام‌ها پدیدار شد و در برخی مناطق شدت عوارض بالاتر رفته و حتی منجر به تلفات نیز شده است ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بروز عوارض و تلفات در دام هایی که با نوع مشخصی از واکسن تولید داخل علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده اند توضیحانی ارائه داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندین سال است که دام های سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) در زمستان و بهار علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین واکسینه می شوند. این بیماری بنابر گفته کارشناسان شبیه آبله بوده وبرآمدگی و زخم‌های پوستی در دام ها ایجاد می کند و سلامت گاوها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین نسبت به شرایط نامساعد محیطی نیز بسیار مقاوم هستند.

با وجود اینکه کارشناسان تنها راه پیشگیری و کنترل بیماری لمپی اسکین در گاوها را واکسیناسیون به موقع می دانند اما اخیرا برخی از دامداران مدعی شده اند که استفاده از نوع مشخصی از این واکسن ها برای دام هایشان عوارض شدیدی ایجاد کرده است و این واکسن حتی منجر به تلفات دام هایشان شده است.

موضوعی که علت آن را از سازمان دامپزشکی جویا شدیم و از آنها پرسیدیم که آیا سازمان دامپزشکی بر واکسن هایی که به دام ها تزریق می شود نظارتی دارد یا خیر؟  

«دکتر علیرضا اکبرشاهی» در این باره اظهار کرد: لمپی اسکین بیماری است که شبیه آبله بوده و برآمدگی ها پوستی ایجاد می کند. این بیماری بیش از ۱۰ سال است که وارد کشور شده و توسط حشرات به خصوص پشه ها منتقل می شود. یعنی پشه ها دام آلوده را نیش می زنند و از آن طریق وارد بدن دام سالم می کنند.

وی ادامه داد: چون فعالیت حشرات در بهار و تابستان بیشتر است شیوع این بیماری نیز در این فصل ها بیشتر می شود. راه پیشگیری از بیماری لمپی اسکین استفاده از واکسن است و در  زمستان و اوایل بهار دام ها واکسینه می شوند تا بیماری کنترل شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در سالهای گذشته از واکسن های آبله گوسفند و بز که توسط  واکسن سازی رازی و شرکت های داخلی تولید می شد برای واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری استفاده می کردند. البته این اقدام با مشکلات بسیاری همراه بود زیرا این واکسن اختصاصی بیماری لمپی اسکین نبود و اینکه باید ۱۰ برابر دز گوسفندی به گاوها تزریق می شد که این حجم تزریق هم مشکلات خاص خود را به همراه داشت.

تولیدکننده واکسن شرکت داخلی بوده است

وی تصریح کرد: واکسن اختصاصی این بیماری از کشور ترکیه وارد می شد و متقاضیان نیز از آن استفاده می کردند تا اینکه یکی از شرکت های داخلی فعال در زمینه واکسن سازی برای اولین بار در ایران اقدام به تولید واکسن بیماری لمپی اسکین کرد. لازم به ذکر است که این واکسن به طور طبیعی عوارضی شبیه بیماری ایجاد می کند و در دنیا هم عوارض آن شناخته شده است.

اکبرشاهی با اینکه این واکسن سال  گذشته تاییدیه های آزمایشگاهی را دریافت کرد و پس از تزریق عوارضی در دام ها مشاهده نشد، گفت: سازمان دامپزشکی پس از اینکه واکسن اثربخشی خود را نشان داد از شرکت تولیدکننده آن را خریداری و اقدام به واکسیناسیون دام ها کرد. در استان البرز بیش از ۳۰۰۰ راس گاو واکسینه شدند و هیچ عوارضی مشاهده نشد.

به گفته وی هر واکسنی که تولید و در سطح وسیعی استفاده می شود ممکن است در برخی نژاد ها یا در برخی مناطق تاثیرات مختلف برجای بگذارد و تا به صورت گسترده استفاده نشود عوارض آن پدیدار نمی شود.

۹۰ هزار راس علیه لمپی اسکین واکسینه شده اند

 مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: اخیرا عوارض این واکسن در استان های لرستان و آذربایجان غربی و شرقی در دام ها پدیدار شد و در برخی مناطق شدت عوارض بالاتر رفته و حتی منجر به تلفات نیز شده است. تاکنون حدود ۹۰ هزار راس دام واکسینه شده اند و کمتر از ۱۰۰۰ راس عوارض و حتی تلفات ناشی از این واکسن داشته اند. البته آمارها همچنان در حال استخراج است.

به دامدارانی که خسارت دیده اند غرامت پرداخت می شود

وی در ادامه گفت: شرکت تولیدکننده واکسن موظف است بر اساس قرارداد منعقد شده به دامدارانی که دام هایشان براثر تزریق این واکسن تلف شده اند یا عوارض شدیدی در آنها ایجاد شده غرامت پرداخت کند و جای نگرانی نیست. به همه دامداران که از این واکسن خسارت دیده اند اعلام می کنیم که خسارت آنها جبران خواهد شد.

عوارض واکسن مجدد بررسی می شود

این مقام مسئول در دامپزشکی با اشاره با اینکه واکسن تولید شده ایمنی خوبی را در دام ها علیه بیماری ایجاد کرده است، گفت: درحال بررسی مجدد این واکسن و عوارض آن هستیم که مشکلات موجود را برطرف کنیم.

وی در پایان گفت: در دنیا این واکسن از نیم درصد تا ۱۲ درصد عوارض داده است ولی باید تحقیقات لازم صورت بگیرد که چرا در برخی نقاط شدت عوارض بیشتر و در برخی نقاط کمتر است.

 
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
احمد زنگارکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
6
با سلام جناب دکتر مگه این واکسن را ب کشور های دنیا صادر کرده اید ک از عوارض نیم تا ۱۲ درصدی ان مطلع هستید این واکسن بار اول بوده ک تولید شده
Reza
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
4
خدا واکسن کووید رو به خیر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
8
اونوقت وقتی ذیل مصاحبه یکی از مدیران کل کامنت میزارم لامپی اسکین و پی پی آر دامهای استان رو نابود کرد حکیم مهر اونو تو بخش غیرقابل پخش میزاره .والا دامها داغون شدن . کدوم واکسن و واکسیناسیون ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
7
............ این واکسنها را از بودجه بیت المال خریدید ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
4
خرید واکسن از شرکتهای داخلی موجب رشد و ارتقا شرکتها خواهد شد اما اگر شرکتهای داخلی تولید نامناسب داشته باشند و به کیفیت کار توجه نکنند برند خود را از دست میدهند. اعتماد عمومی براحتی بدست نمی آید.
ناشناس
|
Malaysia
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
4
متاسفانه واکسن پی پی ار این شرکت هم فاقد کیفیت هست
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
2
9
آقای دکتر تمامی مستندات علمی دنیا می گوید این سوش دارای عوارض بوده چرا اجازه واردات واکسن و بذر آن دادید
ثانیا آیا این واکسن بطور اولیه تست نشده چطور عوارض نداشته و شما پروانه تولید برای آن صادر نموده اید .
مگر واکسن هترولوگ آبله بزی یا گوسفندی که تولید داخل دارد و نتایج بسیار خوبی در مهار اپیدمی داشته چه مشکلی داشته که اقدام به واردات این سوش حاد زنده به کشور نموده اید .
برحسب اطلاع بنده کارشناسان صاحب نظر با واردات این سوش بصورت واکسن یا بذر هشدارهای لازم داده بودند .
حداقل صبر می کردید تا از سوش همولوگ لمپی اسکین جدا شده از کشور که توسط کارشناسان موسسه رازی در حال مطالعه ، واکسن همولوگ مطابق با توصیه های OIE ساخته شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
اقای کارشناس یکم بیشتر مطالعه کن، سویه ای که کمترین عوارض و بیشترین ایمنیت را داره سویه نتلینگ است. آبله که قادر نیست بیماری را کنترل و ریشه کن کنه.
مرکز مایه کوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
7
این شرکت تولیدی که اصلا تکنولوژی تولید واکسن نداره، واکسن های دیگه هم که داره repackage است. بیچاره دامدار...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
سلام.کدوم شرکته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
6
با اعتماد از دست رفته دامداران نسبت به واکسیناسیون چه خواهید کرد؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
باید لمپی اسکین مث تب برفکی و شاربن الزامی و اجباری شه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
5
بر اساس شنیده ها هم که طرح ریشه کنی pprهم با واکسن همین شرکت انجام می شه که چه شود.....
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
1
11
جناب اکبر شاهی دست شما درد نکنه الان 3 هفته هست دامداران با انواع فحاشی ها مارو مورد عنایت قرار میدن. ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
5
به نظر اینجانب حمایت از تولید داخل بایستی مدنظر همه ما باشند واول هرکارنیز ممکن است با یکسری از موارد و مسایل فنی وکاربردی غیر قابل پیش بینی بوجود آید .ولی ایکاش سازمان در استفاده از واکسن خیلی عجله نمی کردد وکارازمایی واکسن رادر سطوح مختلف از نظر جغرافیایی .،اقلیمی ونوع دام و.. انجام می داد ودر صورت نتایج مثبت به صورت کشوری استفاده می شد.
کارمند دامپزشکی آ.غ
|
United States of America
|
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
12
فقط کارمون شده شنیدن فحاشی دامدار
با این کارتون دامدارو بدبخت کردین و اعتماد عمومی دامدارو به دامپزشکی از بین بردین یعنی با دستای خودتون تیشه به ریشه دامپزشکی زدین و زحمات چندین ساله همکارامون که در سختترین شرایط ممکن با جان و دل وصداقت کار میکردنو از بین بردین به همین راحتی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
7
جناب آقای اکبرشاهی در رابطه با مطالب مصاحبه فوق لطفا به نکات زیر عنایت داشته باشید:
1. عوارض ناشی از واکسیناسیون لمپی اسکین از نوع Post Vaccination Complication محسوب نمی شود. بلکه در بیشتر موارد 7 تا 12 روز بعد از عملیات نشانه های بارز بیماری در طیف وسیعی از دامهای واکسینه شده مشاهده شده است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که بعد از یک دوره کمون، واکسن خود عامل ایجاد بیماری شده است.
2. بعید به نظر می رسد که در 3000 راس دام واکسینه شده در استان البرز کوچکترین عوارضی مشاهده نشده باشد. بنابراین باید صحت مدارک شرکت مورد راستی آزمایی قرار گیرند. اگر در این گله ها هیچگونه تیتری مشاهده نشود باشد زیاد تعجب نکنید. حتی اگر تیتری دیده شود احتمال دارد از منشا واکسن دیگری باشد. بنابراین رسیدگی و پیگیری کارشناسانه مورد مطالبه جدی است.
3. علاوه بر تلفات و سقط جنین هزاران تن از دامداران میلیاردها تومن هزینه بابت دارو و ویزیت پرداخت کرده اند. این هزینه ها چگونه قابل جبران است؟
4. تعداد مواردی که به عنوان بیمار، تلفات و سقط جنین در عمل اتفاق افتاده است بسیار بیشتر از تعدادی است که اعلام فرموده اید.
5. برابر اصول علمی تهیه و تجویز واکسن عوارض تا 12 درصدی برای واکسنها قابل قبول به نظر نمی رسد.
6. سوال آخر؛ با وجود واکسنهای ایمن موجود از انواع داخلی و خارجی چه نیازی به استفاده از واکسنی که کارایی و ایمنی آن کاملا اثبات نشده است وجود دارد؟
7. اعتبار لطمه دیده سازمان و اعتماد سلب شده دامداران چگونه قابل ترمیم است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
2
4
والا آدم نمیدون چی بگه واکسن بزی ساخته شده از سوش گرگان را محققین انستیتو Pirbright در اتیوپی با واکسن ساخته شده از سوش Neethling و سوش بزی و گوسفندی کنیاKenyan sheep and goat pox (KSGP) O-180 strain vaccines) مقایسه نمودندند. به نتایجی که رسدند توجه نمایید:
This study indicated, for thefirst time, that the Gorgan GTP vaccine can effectively protect cattle against LSDV and that the Neethlingand KSGP O-180 vaccine were not protective
نتایج در مجله Vaccine 33 (2015) 3256–3261 بچاپ رسیده است.
خوب جناب مسول شما بجای اینکه ب انستیتو رازی را تقویت کنید به هر دلالی اجازه وارد نمودن و یا ساخت واکسن میدهید. آخر این چه بساطیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
دوست گرامی بد نیست یک سری هم به گزارش EFSA بزنید که در اون قید کرده برای کنترل و ریشه کنی بیماری بایستی از واکسن همولوگ استفاده کرد. این موضوع به صورت شفاف هم در گزارش 2019 و هم در گزارش 2020 آمده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
10
عذاب بزرگی بر ای همکارای شهرستان و دامداران درست کردید.در تاریخ دامپزشکی این موضوع بی سابقست. اینو باید بگم که طبق مشاهدات باید گفت که این واکسن تخفیف حدت داده نشده و ویروس زندست.کی جوابگوی این همه ضرره.کی جوابگوی بی اعتمادیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
1
3
چرا اسم شرکت رو مخفی نگه داشتین!! باید علنی می شد تا تاوون پس بده که با ممر درآمد و سرمایه مردم توی این اوضاع داغون اقتصادی بازی کرده!!!
یاد رسیدگی به جرائم اختلاسگران و دزدان بیت المال افتادم، دست کم حروف اختصاری نامشون بیان می شد و تا حدی می شد گمانه زنی کرد اما ظاهرا سازمان همین اندازه هم روشنگری نمی کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
دوست گرامی تنها تولید کننده واکسن داخلی لمپی اسکین فقط و فقط یک شرکت است. پس نیازی به اعلام اسم آن نمی باشد. همه می دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
3
آقای دکتر اکبر شاهی
برای شرکت تولیدی که برای اولین بار یک محصول را به بازار عرضه می کند، آزمایش فارمی محصول بایستی در مقایس وسیعتری صورت پذیرد. در ضمن برا اساس مستندات علمی واکسن همولوگ لمپی اسکین عوارض مختصری در دامهای واکسنه (درصد بسیار کمی) نشان داده که در فاصله دو هفته ای این عوارض جلدی از بین می رود. هیچ یک از واکسن های همولوگ لمپی عوارض 12 درصدی نداشته و ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
1
3
آقای دکتر اکبر شاهی عزیز
واکسن تولیدی را حداقل در سطح یک استان یا شهرستان به صورن آزمایشی استفاده کنید تا بعد بیاد تولید و توزیع بشه!
واکسن های کرونا رو ملاحظه کنید که چند دوره کارآزمایی بالینی دارند.
آیا این در مورد واکسنهای دامی هم رعایت میشه؟
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
2
3
سلام.دوستان الان دام‌هایی هم که واکسن نزدن ،درگیر بیماری شدند که عاملش می تواند همین دام‌هایی باشد که واکسن گرفتن و آلوده شدند و تعداد دامهای مبتلا در حال افزایش است .

متاسفانه در سازمان و ادارات کل بحث دام و بیماریهای دامی باید در اولویت باشد ،که نیست.
واقعا فاجعه است و قابل کنترل نیست.چون سازمان منفعلانه عمل کرد.
و بایستی بلافاصله کل دامهای باقی مانده را رایگان و با همون واکسن ابله خودمون واکسینه می شدند ،که متاسفانه نشدند.
.
بیمه همه اعلام کرده به دامداران خسارت پرداخت نمی کنه،سقط جنین و کاهش شدید شیر را هم به خسارات وارد شده اضافه کنید.

و یک نکته اساسی دوستان فراموش نکنند.اگر واکسن کارایی نداشت واصلا آب مقطر خالی بود ،آب از آب تکان نمی خورد.

سازمان و این شرکت تا حالا صادق نبودند و علت اصلی را بیان نکردند،
مشکل عمدی بوده و یا واقعا یک اشتباه در محاسبات دز واکسن بوده؟
و یا اصلا یک حمله بیولوژیک بوده.
لطفا به شعور ما توهین نکنید .
نجات فقط در راستگویی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
پیاده شو با هم بریم. حمله بیولوژیک؟!!! اشتباه دز واکسن!!علت اصلی بدون بررسی؟!!خیلی تند رفتی مگر شما دکتر نیستی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
1
0
تضعیف موسسه رازی به بهانه تقویت ....... واکسن میشه نتیجه اش همین
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
موسسه خودبخود ضعیف هست.
ناشناس
|
Japan
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
1
حالا وقتشه که این پرتقال فروش پیدا بشه
انشاءالله بحول و قوه الهی و اراده عزیزان ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
شرکت ...... واکسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
2
من با حمله بیولوژیک موافقم . فراموش نکنید ............ تز واکسیناسیون آنفولانزا در مرغ های مادر و تخمگزار رودادن که سال ۹۸ علی رغم مخالفت متخصص ها انجامش دادن و الان ویروس رو بومی کردن ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
1
3
احسنت به دکتر قیصر بیگی
سلام.دوستان الان دام‌هایی هم که واکسن نزدن ،درگیر بیماری شدند که عاملش می تواند همین دام‌هایی باشد که واکسن گرفتن و آلوده شدند و تعداد دامهای مبتلا در حال افزایش است .

متاسفانه در سازمان و ادارات کل بحث دام و بیماریهای دامی باید در اولویت باشد ،که نیست.
واقعا فاجعه است و قابل کنترل نیست.چون سازمان منفعلانه عمل کرد.
و بایستی بلافاصله کل دامهای باقی مانده را رایگان و با همون واکسن ابله خودمون واکسینه می شدند ،که متاسفانه نشدند.
.
بیمه همه اعلام کرده به دامداران خسارت پرداخت نمی کنه،سقط جنین و کاهش شدید شیر را هم به خسارات وارد شده اضافه کنید.

و یک نکته اساسی دوستان فراموش نکنند.اگر واکسن کارایی نداشت واصلا آب مقطر خالی بود ،آب از آب تکان نمی خورد.

سازمان و این شرکت تا حالا صادق نبودند و علت اصلی را بیان نکردند،
مشکل عمدی بوده و یا واقعا یک اشتباه در محاسبات دز واکسن بوده؟
و یا اصلا یک حمله بیولوژیک بوده.
لطفا به شعور ما توهین نکنید .
نجات فقط در راستگویی است.
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
3
در نور آباد لرستان منطقه میر بگ در اثر خشکسالی کشاورزی به شدت آسیب دیده،در اثر سرما تمامی محصولات باغی از جمله درختان گردو از بین رفته اند بر اینها اضافه کنید گاوهائیکه در اثر تزریق این واکسن زمین گیر شده اند و در حال تلف شدن.
خدا به این مردم مصیبت زده کمک کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
2
بعضی از دامداران با وامهای کمیته امداد و بهزیستی دامی تهیه کرده و امرار معاش می کنند. به این راحتی در این شرایط سخت اقتصادی با معیشت ضعیفترین اقشار جامعه بازی نکنیم. توجیهات عجیب و غریبی مانند انکار عوارض واکسن و وقوع عوارض را حمل بر موثر دانستن واکسن و طرح موضوعاتی همچون امکان تشخیص اشتباه تیلریوز به جای لمپی اسکین نشان می دهد که همکاران سازمان نشین سالهاست از فیلد دامپزشکی به دور افتاده و تجربیات همکاران شهرستانی را به هیچ گرفته اند.
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
سلام یک نفر از مسئولان نیامد از نزدیک این فاجعه را ببیند خواهشا اگر ......... به فکر آینده دامپزشکی هستید خسارت دامداران را پرداخت کنید .............
حسین محمدی از دلیجان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
با سلام وعرض ادب ۲ روز پیش ازطرف شرکت تولید کننده واکسن لمپی زنگ زدن بابت پرداخت خسارت خسارت تعلغ گرفته به این جانب ۸۰۰۰۰۰۰میلیون تومان اعلام شده با مستندات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خسارت بندهاست چطوری برم دامپزشکی فرم پر کنم ورضایت بدم کدام مرجع قانونی جواب گوی بنده وامثال بندست
نظر شما
ادامه