کد خبر: ۶۵۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دو میلیون و ۵۰۰ تُن مابقی نهاده های دامی موجود در بنادر مشکل حمل و نقل دارند که این موضوع با حضور مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای و مدیرعامل راه آهن بررسی و مقرر شد، از فردا ظرفیت حمل و نقل تا حدود ۳ هزار کامیون در روز افزایش پیدا کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «سیدجواد ساداتی نژاد» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در تشریح نشست امروز این کمیسیون با مسئولان دستگاه‌های دولتی برای پیگیری نهاده‌های دامی دپو شده در بندر امام خمینی (ره )گفت: براساس گزارش تیم اعزامی این کمیسیون حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن نهاده دامی در بندر امام دپو شده که در این نشست با حضور مسئولانی از سازمان حمل و نقل جاده‌ای، راه آهن، گمرک، بنادر، وزارت جهادکشاورزی، مرکز پژوهشهای مجلس و ... موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حدود یک میلیون تُن از این میزان نهاده های دامی دپو شده در بنادر و انبارها مشکل تامین ارز دارد، اظهار کرد: ما بانک مرکزی را موظف خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر نسبت به تامین ارز این نهاده ها اقدام کند.

ساداتی نژاد تاکید کرد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار تُن مابقی نهاده های دامی موجود در بنادر مشکل حمل و نقل دارند که برای حل این موضوع نیز امروز با حضور مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای و مدیرعامل راه آهن بررسی و مقرر شد، از فردا ظرفیت حمل و نقل بطور متوسط از  ۲۵۰۰  کامیون تا 3000 در روز افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در بحث حمل و نقل عدم جذابیت حمل بار ذرت توسط کامیون‌هاست زیرا بار ذرت به دلیل وزنی که نسبت به کنجاله سویا دارد، موجب شده تا ظرفیت حمل آن کاهش پیدا کند، بنابراین مقرر شد با تغییر قیمت در حمل کنجاله از فردا این مشکل رفع شده تا کامیونداران برای حمل آن مشتاق شوند.

وی ضمن اشاره به نبود یک مرجع واحد حمل یکسره بار از کشتی نیز گفت: همچنین مقرر شد، فردا جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان استاندارد، دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و قرنطینه برگزار شود، زمانی که بار از روی کشتی به انبار منتقل می‌شود حدود ۲۰ روز تا انجام آزمایشات فاصله می‌افتد و این موضوع زمان‌بر است و بعضاً مشکلات اقتصادی را هم به وجود آورده بنابراین در جلسه فردا با تعیین مرجع واحدی برای حمل یکسره بار از روی کشتی به کامیون ها، مشکل زمانی و اقتصادی مرتفع خواهد شد. البته در صورت نیاز به احداث آزمایشگاه در بندر امام اقدامات لازم هم انجام خواهد شد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس یکی دیگر از مشکلات موجود عدم اعلام تاریخ و تقویم دقیق موجودیت بار در گمرک‌ها به سازمان حمل و نقل جاده‌ای است، بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی هم میزان محصول داخلی را که نیاز به حمل و نقل دارد، اعلام نمی‌کند و این مسایل مشکلاتی را در خصوص دپو نهاده ها در انبارها بوجود آورده است، بنابراین مقرر شد، شرکت پشتیبانی و امور دام میزان نهاده مورد نیاز خود را به سازمان حمل و نقل جاده‌ای در مبادی بنادر اعلام کند و امیدواریم با این تمهیدات میزان نهاده های موجود در گمرک و بنادر هر چه سریعتر به داخل کشور منتقل و در اختیار دامداران قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در ادامه با اشاره به ضعف سامانه بازارگاه نهاده ها نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه سامانه‌ای یعنی میزان عرضه، تولید و توزیع انسجام لازم را دارا نبود و بنابراین این کمیسیون جلساتی را برای پیگیری موضوع از ۱۵ خرداد ماه برگزار و در نهایت مقرر شد، سامانه‌ بازارگاه به کشتارگاه‌ها متصل شود. وجود نهاده‌های دامی در بازار آزاد توجیهی ندارد زیرا تمامی نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود و اشخاص دریافت کننده نهادها باید مابه ازای آن دامی را پرورش داده و به همان میزان دام به کشتارگاه ارسال کنند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: براین اساس وجود نهاده های دامی موجود در بازار سیاه بیانگر  نظارت دارای نقص است، سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیاز به ارتقاء، انسجام و یکپارچگی دارد تا بتواند، باکنترل بیشتر بر روی حوزه نهاده‌های دامی بازار سیاه را جمع‌آوری کند. کمیسیون کشاورزی نیز این موضوع را به صورت جدی رصد کرده تا مسئولان به تمامی تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
0
0
مگه دامپزشکی اخیرا بجز بحث کنترل بازار مرغ وظیفه انتقال بار از روی کشتی یه کامیون را هم عهده دار شده
نظر شما
ادامه