کد خبر: ۶۵۰۸۴
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
نگاه شما:
پاسخم واضح است «مسئولیت درمان با بخش دولتی نیست؛ به بخش خصوصی واگذار شده». به فکر فرو می‌روم. از جمله کارهای دیگر ما واکسیناسیون هم که تقریباً واگذار شده، ایضاً صدور پروانه‌های دامداری‌ها و کلینیک‌ها و... خب چیز زیادی هم باقی نمانده ...
 
 

تکریم ارباب رجوع

دکتر مرتضی توکلنیا

کارشناس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی استان گیلان

اوایل بهار سال 1386 است. دو نفر از همکاران دارند میز فلزی مخصوص اربابرجوع را از حیاط اداره به داخل ساختمان دامپزشکی رودبار میآورند. چند روز پیش نامهها و بخشنامههای «تکریم اربابرجوع» به اداره سرازیر شده. علیرغم اینکه ادارات دامپزشکی مشکلی در این زمینه ندارد و اصلاً خود ما اربابرجوع دامداران در روستاها هستیم و این نوع فعالیت سازمان دامپزشکی کشور در بین سایر سازمانهای دولتی مشابه هم بیسایقه است اما خب، «شکل کار» هم بایستی حفظ شود.

بچهها میز نقرهای تازه رنگ فوتی شده را روبروی در ورودی میگذارند و یک تکه کاشی هم زیر یک پایهاش تا لق نخورد و یک صندلی هم پشتش تا ... بله «شکل کار» حفظ شود. میروم بسته نظرسنجی اربابرجوع را سر میز تکریم میگذارم و میگویم «علی آقا، از این به بعد تو مسئول این پرسشنامهها هستی!». از فردا هر کسی سلام علیک میکند، علی آقا هم او را پشت میز تکریم اربابرجوع مینشاند و یه برگهای جلوش میگذارد تا پرکند و امضاء یا اثر انگشت بزند. یکی از تکنسینها میگوید دکتر جان! فرمها را تکثیر کنیم ببریم روستا؟ موقع واکسیناسیون کلی پر میکنیما!. جوابم صریح است «نه خیر، تکثیر اربابرجوع نداریم که! فقط تکریم ارباب رجوع، آنهم در محیط اداره، شکل کار بایستی حفظ شود».

نگاهی به دیوارهای راهروی اداره میاندازم. دیشب با ماژیک روی یک تکه  مقوا پلان اداره پنج اتاقهمان را برای راهنمایی اربابرجوع کشیدهام با فلشی به سمت بالا یعنی شمال و حالا میخواهم جای مناسب نصبش کنم. مورچه و کلهپاچه؟ خداوکیلی هر کسی هم بخواهد از این نقشهی راهنما پیروی کند، بهجای ورود به اتاقها به در و دیوار میخورد. اما راضی هستم، به هرحال شکل کار حفظ شده!!

اوایل مهر ماه 1387 است. پشت اتاق امام جمعه شهر رودبار منتظر اذن ورودم. سخت در تدارک برگزاری مراسم روز 14 مهر روز دامپزشکی در مجتمع سینمایی رودبار هستیم. سال قبل مراسم را با حضور دامداران و مرغداران و همچنین برخی مسئولین شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان برگزار کردیم که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و امسال یکی از دوستان پیشنهاد کرده از امام جمعه شهر که چند ماهی است آمده، دعوت کنیم که مراسم وزینتر برگزار شود. مسئول دفتر مرا راهنمایی میکند. پس از سلام و احوالپرسی، خودم را به حاج آقا معرفی میکنم «توکلنیا هستم، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان» ... و همزمان با تقدیم دعوتنامه موضوع جشن روز دامپزشکی را مطرح میکنم.

حاج آقا زیر چشمی نگاهی به من میاندازد و میگوید من که شما را تا بهحال در نماز جمعه ندیدهام. راست هم میگوید؛ من پس از اتمام نماز سرم را مثل بز پایین میانداختم و از مصلی بیرون میآمدم، غافل از اینکه اصل ماجرا پس از سلام آخر نماز و محاصره کردن امام جمعه توسط خواص و مسئولین و خودی نشان دادن شروع میشود وگرنه حتی نماز جمعه را هم میشود در خانه خواند. پاسخ  میدهم «حاج آقا، اهل تظاهر نیستم وگرنه من همیشه برای نماز جمعه میآیم و دور مینشینم». نگاه معنیدار دیگری به من میاندازد. مدرکی ندارم ارائه کنم، بنابراین به سرعت ادامه میدهم «حاج آقا، مایلیم شما هم در جشن ما تشریف بیاورید و مجلس ما را مزین نمایید». و بعد شروع به تشریح رئوس برنامهها میکنم: قرائت کلامالله مجید ... سرود ... سخنرانیها ... موسیقی سنتی ... کلیپی از فعالیتهای دامپزشکی رودبار... مسابقه و جایزه ... پذیرایی ... قدردانی از دامداران نمونه ... تقدیر از کارمندان و دامپزشکان برتر و نمونه ... و در انتها همخوانی گروه دختران  یکی از مدارس راهنمایی شهر که با لباس محلی، ترانه زیتون را با گویش رودباری میخوانند!

اینجا که میرسم گوشهای حاج آقا تیز میشود. میپرسد «یعنی دخترها میخواهند جلوی همه شعر بخوانند؟ اینها چه سنی هستند؟ حرام نباشد؟» من که میبینم ای وای، اینجا رو خراب کردهام، شروع میکنم به تشریح بیشتر موضوع که اینها تکخوانی نمیکنند و این گروه در تهران و وزارت ارشاد برنامه داشتند و غیره، که حاج آقا پاسخ میدهد «دلیل نمیشود که هر برنامهای در ارشاد و صدا و سیما اجرا میشود شرعی باشد!». حالا من هم از ترس، سنشان را به اوایل راهنمایی تقلیل دادهام، در حالیکه حالا دیگر دبیرستانی شده بودند. به هر حال هر چقدر دلیل میآورم حاج آقا  قبول نمیکنند و آنقدر اصرار میکنم که یکدفعه با کمی عصبانیت میپرسند «اصلاً اگر شما خواهر داشته باشید، اجازه میدهی خواهرت برود آن بالا آواز بخواند؟». فکر میکنم؛ اگر بگویم بله که برای خودم بد میشود. اگر هم جواب دهم نه، که میگوید شما که حاضر نیستی خواهر خودت برود آن بالا آواز بخواند، چطور اجازه میدهی خواهر مردم برود اینکار را بکند؟ بنابراین میگویم «حاج آقا من خواهر ندارم». حاج آقا دوباره میپرسد اصلاً اگر دختر داشته باشی چه؟ اجازه میدهی؟ ... اینبار با سرتقی هرچه تمام پاسخ میدهم «حاج آقا راستش من دختر هم ندارم!!». که یکدفعه حاج آقا از کوره در میرود و بلند میگوید «شما ناموس داری که!!...» دیگر جوابی نداشتم بدهم؛ به هرحال این یکی رو کم و بیش همه دارند. معذرتخواهی میکنم، چایی را داغ داغ  میخورم و عقب عقب از دفتر خارج میشوم. توی راه برگشت به همون دوستمان بد و بیراه میگویم که مرا در این مخمصه قرار داده. همانجا هم ناچار میشوم از خیر گروه همخوانی دختران رودباری بگذرم که چند روزی بود در حال تمرین بودند. النهایه اینکه حاج آقا هم به جشن دامپزشکی نمیآیند.

یک روز گرم اواسط مرداد سال 1399 است. جلوی کامپیوتر اداره کل مشغول فوروارد کردن نامههای دارویی در سیستم اتوماسیون هستم. حتی نمیدانم ترکیب این داروها چیست؟ مهم هم نیست. مهم فوروارد کردن نامههاست که این یکی را خوب بلدم. در میزنند. «بفرمایید». مرد مسن و بلندقامتی وارد میشود و سلام میکند. «علیک سلام حاج آقا! بفرمایید چه امری دارید؟». مرد نگاهی به دور و بر ما میاندازد و با اندکی تامل پاسخ میدهد یک ماده گاو دارم که یکی دو روز است غذا نمیخورد و نفس نفس میزند. با توجه به شیوع بیماری تب سهروزه در استان، میگویم «حاج آقا، احتمالاً گاو شما مبتلا به بیماری تب سهروزه شده». نمیخواهم با او وارد بحث واگذاری درمان دام به بخش خصوصی شوم. فقط به او میگویم بایستی سریع به دامپزشک مراجعه کند. میپرسد مگر شما دامپزشک نیستید؟ میگویم «چرا؟ اما کارهای دیگری هم در دامپزشکی وجود دارد که ما انجام میدهیم». بدون اعتنا به حرف من ادامه میدهد «قدیم که اینجا میآمدیم حیاط اینجا پراز گاو و اسب مریض بود». کمی به من بر میخورد. ابرو بالا میاندازم. سرم را چند بار به عنوان تایید به سمت بالا و پایین و چند بار به علامت تاسف به چپ و راست تکان میدهم و با کمی تامل میگویم «درست است، اما حالا حیاط تبدیل به پارکینگ شده، ... حالا از کدام روستا آمدهاید حاج آقا؟». کوتاه جواب میدهد «هندخاله» ... برایم جالب میشود. هندخاله، روستای آبا اجدادی خانومم. یکی دو اسم برای آشنایی بیشتر مطرح میکنم و سر آخر فکری به سرم میزند. با او قرار میگذارم که عصر با خانومم سری به او بزنیم و گاو را هم معاینه کنم. در سربرگ اداری هم با اجازه بخش خصوصی نسخه‌ای برایش مینویسم. تشکر میکند. خداحافظ . «خداحافظ حاج آقا».

عصر با خانومم که مشتاق اولین دیدار از روستای پدریاش است، رهسپار هندخاله میشویم. روستایی زیبا در کنار مرداب انزلی. پرسان پرسان خانهاش را پیدا میکنیم. در میزنم. به گرمی از ما استقبال میکنند. خانومم با خانمهای خانه گرم صحبت میشود و من هم به همراه دامدار میروم طویله و گاو را معاینه میکنم. مشکل چندانی ندارد. تزریقات را هم یکی دیگر انجام داده. با چای و میوه پذیرایی میشویم و ... خداحافط خداحافظ.

در راه برگشت، خانومم میگوید چقدر خوب شد اومدیم! حالا شما چرا دیگر از این کارها نمیکنید؟ پاسخم واضح است «آخر دیگر مسئولیت درمان با بخش دولتی نیست؛ به بخش خصوصی واگذار شده». به فکر فرو میروم. از جمله کارهای دیگر ما واکسیناسیون هم که تقریباً واگذار شده، ایضاً صدور پروانههای دامداریها و  کلینیکها و... خب چیز زیادی هم باقی نمانده. یاد لطیفهای میافتم «یک بنده خدایی فوت میکند. برادر آن مرحوم که در خارج از کشور زندگی میکند، مدام به مادرش زنگ میزند که چه وقت برای مراسم بیاید. مادر هی طفره میرود. آخرش آن برادر میگوید «مادر من! سوم و هفتم و چهلم هم که گذشت، پس دیگر کی بیآیم؟» مادر آهی میکشد و میگوید «پسر جان دیگر کجا میخواهی بیایی؟ برادرت این اواخر جوگیر شده بود و تمامی اعضاء و جوارح خود را بخشید. حالا فقط از او یک دمپایی ابری باقی مانده و یک پیژامه راه راه!»

خرداد سال 1400 خورشیدی
 
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
4
ای کاش مجوز داروخانه دامپزشکی رو به همه واجدین شرایط بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
اگر منظور شما همه واجدین شرایط بر اساس دستورالعمل است که اگر کسی واجد شرایط باشد میتواند پروانه بگیرد
سعید جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
2
12
بسیار عالی. قلمتان مانا دکتر توکل نیای عزیز
بخش خصوصی
|
Germany
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
12
3
همین کارای اداریتون رو راه بندازین کلی کار کردین
سلطانی منش - البرز
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
1
9
بسیار نثر زیبایی بود و واقعا لذت برم. طبابت قشنگترین بخش دامپزشکی است و شخصی که کلینیسین بوده و الان از آن محروم باشد قطعا برایش سخت است. ولی شرایط به نحوی است که قطعا این تفکیک وظایف به نفع مردم تمام میشود. البته با این کمبود نیرو و امکانات لوجستیکی، اگر این واگذاری ها تا الان انجام نشده بود چه میخواست بشود خدا عالم است.
در دامپزشکی دولتی ما بخش های کمتر توجه شده ی زیادی داریم که شدیدا هم مهم و برای سلامت مردم ضروری است.مثلا بحث باقی مانده های دارویی در فراورده ها، مقاومت های انتی بیوتیکی، برهم کنش های میکروبی ، مباحث بهداشت عمومی،و..که تمامی این ها نیاز به کارهای میدانی وسیع دارد و فی الذات قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را هم ندارد. همین الان حجم کار اکثر شبکه های دامپزشکی بیشتر از خیلی از ادارات دیگر است ولی چون وسط دشت و صحرا است و جلوی چشم ارباب الرجوع نیست، دیده نمیشود.
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
همکار عزیز
کاملا درست میفرمایید .بسیاری کارها در بخش دولتی دامپزشکی وجود دارد که از دید عموم پنهان است . اما بنظرم بخش درمان که در کنار ان مبارزه ، بررسی و تحقیقات هم عینیت می یابد نمیبایست از بخش دولتی که ظرفیت های فراوانی دارد اینچنین منفک و بدون تعمق رها میشد. مضاف براینکه این بخش تابلوی دامپزشکی در نزد عموم جامعه هم بشمار میرود
آرمان
|
Japan
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
1
7
دکتر توکل نیا از انسانهای شریف روزگار هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
گل گفتید ودرود برشماهمکارمحترم
ارسلان مهرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
1
7
گیلان به وجود دلسوزی همچون شما به خود افتخار میکند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
1
7
سلام تشکر آقای دکتر واقعا همین که فرمودید
سید مهدی طباطبایی مدیر کل اسبق دامپزشکی گیلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
8
مثل همیشه زیبا .نوشتن را رها نکنید و محدود به خاطره های دامپزشکی هم نباشد .شما استعداد زیادی دارید .سر فرصت بکار بگیرید .آرزوی توفیق روز افزون برای شما دکتر خوب و عزیز و دلسوز . به امید دیدار دکتر طباطبایی
سعید کریمی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
7
دکتر جان عالی بود⚘
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
7
بسیار عالی آقای دکتر توکل نیا
آرش بایرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
7
آقای دکتر واقعا کلام گیرا و جدایی دارید
اسدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
8
درد بر دکتر توکل نیا، واقعا نوشته های شما لذت بخش هستند و دوست نداشتم که تمام شوند و در حین خوندن ، در مغزم میگفتم چه میشد سازمان دامپزشکی و یا نظام دامپزشکی کشور ، نوشته های عالی شما را بصورت کتاب چاپ کند و در اختیار دامپزشکان قرار دهد تا این دست نوشته های عالی که هم نکات علمی ، آموزشی ، ترویجی و اخلاقی دارند مورد استفاده قرار گیرد و مانا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
درود
بشری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
6
درود فراوان
نوشته ای زیبا مانند همیشه
پایدار باشی
بشری
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
4
2
دکتر توکل نیا قلم بسیار روانی دارید بهتون تبریک میگم
ولی دقیقا متوچه نشدم هدفتون از متن چی بود
منظورتون اینه که کار درمان رو به بخش دولتی واگذار کنن
به نظرتون بهتر نیست دامپزشکی با تلاش در زمینه ارتقا زیر ساختها و همینطور جدی گرفتن وظایف نظارتی البته به صورت منطقی و با تعامل با تولید کننده ها زمینه کار کردن رو هموار کنه اینجوری هم ادارات کارشون مفیده هم چرخ تولید میچرخه هم بخش خصوصی در بستر ایجاد شده میتونه کار درمان و پیشگیری رو به عهده بگیره
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
همکار محترم
جان کلام من این است که اگر چه هیچ شکی در کارائی و پتانسیل بخش خصوصی که بیشتر هم از قشر جوان و پویا هستند نیست اما نمیبایست اینچنین ظرفیت بخش دولتی چه در بعد وظایف و چه در بعد نیرو کاسته میشد که دیگر ارباب رجوع واقعی دامپزشکی که همانا قشر دامدار هستند و نهایتا بخش دولتی را ماوا و سر پناه خود میداند و عموم مردمی که دامپزشک را در بعد درمان و بررسی بیماریها میشناسند از این بخش رویگردان شوند. فعالیت ها و وظایف امروز و روزافزون بخش دولتی گرچه ارزشمند است اما فاصله بسیاری با رسالت دامپزشکی دارد و نهایتا از دامپزشک یک فرد اداری، بازرس و کاربر
رایانه میسازد .
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
3
پاینده باشی دکتر عزیز وزحمت کش
طرفدارپروپاقرص شما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
3
استادعزیزوارجمند بسیارازخواندن خاطرات شیرین شما لذت میبریم بخصوص ازقلم شیوای شماکه بسیاردلنشین است بقول آقای آرمان ازانسان شریفی چون شماغیرازاین انتظارنمیرود بیصبرانه منتظرخاطرات بعدی هستیم همواره سلامت وموفق باشید
فیروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
2
زیبا و خواندنی.
پاکدامن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
2
درود بیکران
خداقوت
آخه یکی نیس به رئیسمون بگه واسه روز دامپزشکی و جشن و شادی،به روحانیون نباید بگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
4
دکتر توکل نیا مثل همیشه زیبا نوشتی همکاران بخش خصوصی نگران نباشند ایشان منظوری نداشتند و دنبال این نیستند که درمان به بخش دولتی برگردد و هر وقت اراده کنند میتوانند پروانه نیمه وقت درمان بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
5
خاطرات بسیار زیبای بود این دفعه نماز جمعه تشریف بردید جلوی صف بنشینید من هم شما را نمیبینم اون اطراف فکر کنم شنبه تشریف بردید نماز جمعه
سيد محمد بارانى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
1
دكتر توكل عزيز با سلام و احترام
نوشته بسيار عالى و نثر شيوايي اما خدمتتان عرض مي نمايم تفكيك كارها لازمه موفقيت است منتهى اين امر در كشور بطور كاملا ناقص و ناهنجارى انجام گرفته و گاها به تقابل و کارشکنی نیز رسیده است .
بنده بحکم سابقه فعالیت بیش از ۲۵ سال در امر بررسی و مراقبت بیماری های دامی که دارم عرض می نمایم لازمه موفقیت دامپزشکان دولتی حضور مستمر ودایم در عرصه بوده و دوشا دوش همکاران بخش خصوصی باشد .
همانطور که استحضار دارید انجام مطالعات اپیدمیولوژیک در حد ماکرواپیدمیولوژیک از توان همکاران بخش خصوصی خارج است و این مهم از عهده بخش دولتی بر می آید زیرا امکانات لازم را دارند
متاسفانه در سال های اخیر بکررات شاهد رخداد اپیدمی های زیانبار در کشور هستیم و بخش خصوصی به تنهایی رها گردیده در حالی که سیستم دولتی می تواند حضور فعال و راهبردی در جهت بررسی ، مراقبت و ارایه استراتژی کارساز جهت کنترل بیماری درکنار بخش خصوصی داشته باشد .
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
جناب اقای دکتر بارانی
جنابعالی به عنوان یکی از اپیدمیولوژیستهای سازمان مستحضرید که یکی از ارکان مهم موفقیت در امر مبارزه با بیماریها، تعامل با دامداران می باشد. همان رکنی که در سطحی وسیعتر بنام تکریم ارباب رجوع در دولت بخشنامه شده است. اما از چندین سال قبل با فاصله گرفتن بخش دولتی دامپزشکی از متن جامعه هدف به عینه شاهدیم که دامپزشکان و تکنسین های دامپزشکی قادر به ارتباط کمتری با ارباب رجوع خود می باشند. روزگاری بود که این ارتباط چنان تنگاتنگ بود که مقابله با بیماریها در کمترین زمان ممکن صورت میگرفت. بنظر من یکی از عوامل عدم موفقیت در کنترل بیماریها در وضعیت کنونی در همین نکته نهفته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
اولا که کسی تو ادارات مطالعه اپیدمیولوژیک انجام نمیده دانشگاه ها انجام میدن
دوما که اداره ها داغون تر از این هستن که بشه روشون حساب کرد اونقد بحثهای حاشیه ای و ... پررنگه که به این چیزا نمیرسه
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
جناب اقای دکتر بارانی
جنابعالی که یکی از اپیدمیولوژیست های بنام سازمان دامپزشکی کشور هستید بخوبی آگاهید که موفقیت در امر مبارزه با بیماریها بدون ایجاد تعامل و.همدلی با جامعه هدف که همان دامداران میباشند امکان پذیر نیست.در سالهای نه چندان دور کنترل بیماریها یی نظیر بروسلوز و.تب برفکی و..ناشی از ارتباط نزدیک و سازنده دامپزشکان و تکنسین های شهرستان ها با دامداران یا همان ارباب رجوع ما بود به گونه ای که در کمترین زمان ممکن و با کمترین امکانات این مهم شکل میگرفت . اما متاسفانه طی سالهای اخیر بواسطه برخی سیاست های نابخردانه شاهد گسست شدیدی بین بخش مبارزه و جامعه هدف هستیم که ضمن ناکامی در کنترل بیماریها ،جان کلام ان را همان دامدار داستان ما بیان کرد که " مگر شما دامپزشک نیستید"
این انفعال و نقص چنان ریشه دوانده که دوست ناشناس ما نیز از اینکه در ادارات دامپزشکی مطالعه اپیدمیولوژیک صورت میگیرد بی اطلاع است و ادارات را داغان میشمارد.
دوست ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
ممنونم ازینکه حداقل یکبار کلمه دوست رو از دهان ی همکار بخش دولتی شنیدم
جناب دکتر من اگه میگم داغان منظورم اهانت ب شخص خاصی نیست ولی خداییش در ادارات دولتی اصلا معلوم نیست کی چیکارس ؟
مثلا وارد اداره ک میشی باید و باید همه لقب دکتر دارن ادم نمیدونه بعنوان ی همکار دکتر خطاب کنه یا نه ؟
بعدشم اگه مطمئن هم باشه که طرف دکتر نیست باز هم اگه با لفظ صرف اقای .. خطاب بشن گارد میگیرن !!
بماند که خبری از تیم و همکاری هم نیس در صورتی که برای مطالعه اپیدمیولوژیک نیاز به یک تیم شامل حداقل یک دامپزشک مسلط به نرم افزارهای آماری و تیم همدل داره
اما وارد اداره که میشی تنها نشانه ای که دکتر دامپزشک شبکه داره اینه که همه باهاش بدن
یعنی دقیقا باید دنبال همون فردی ( اقای دکتری) باشی که میگن سمتش نرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
خواهشا یکم بفکر تکریم کارمند نه صرفا «کارمند دارای پست » باشین
مطلق زاده
|
United States of America
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
3
مثل همیشه فخیم زیبا
دوستدار شما مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
2
دکتر عزیز
لبخند فقط در سیمای شما نیست
در نوشتار شما هم لبخند هست.
کیمیا توکل نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
5
بارها درباره ی این مسئله با پدرم گفتگو کردیم و همیشه ازین نالیدم که وضعیت سگ های ولگرد،گربه های تصادفی و حیوانات وحشی آسیب دیده از گسترده شدن فضای شهری،بدتر و بدتر خواهد شد اگر که امور کمکی و رسیدگی به این حیوانات تنها محدود به بخش خصوصی باشد.
برای مثال، دولت با برعهده گرفتن این مسئولیت، بواسطه عقیم سازی حیوانات ،میتوانست با سرعت بالایی جلوی ازدیاد جمعیت سگ های ولگرد و شیوع بیماری میان سگ ها را بگیرد و با فرهنگسازی،جلوی لوکس سازی حیوانات را گرفته و با واگذاری سگ های عقیم شده و واکس زده،شهرها را از وضعیت فعلی برهاند.اما متاسفانه بعد از چندسال بی توجهی، ساده ترین و بدترین راه یعنی کشتار بی رحمانه را در پی‌گرفت.
همانطور که آگاهیم،سیاست کلیی نادیده گرفتن وضعیت حیوانات و محیط زیست آنان است و وقتی هم که کیس های تصادفی و ولگرد و...به بخش خصوصی ارجاع داده می شوند،طبیعیست که بخاطر هزینه های هنگفت درمان ،دامپزشک بخش خصوصی علیرغم میل باطنی،نمیتواند همیشه و تا ابد یاری گر باشد.امیدوارم دامپزشکان و فعالات محیط زیست به این مسئله بیندیشند و تدبیری پیشه کنند.
پاسخ ها
دوست ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
............
بخش دولتی از لحاظ مالی کف گیرش به ته دیگ خورده چطور خبر ندارید ؟
رامين سيرتى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
2
مانند هميشه با نثرى زيبا و قلمى شيوا نگارش نموديد. در واقع به رساترين زبان دردهاى اجتماعى جامعه، مشكلات حرفه اى و كاستى هاى فنى را در قالب خاطراتى شيرين بيان كرديد. پاينده باشيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
2
بسیار زیبا
محمدحسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
4
واقعا قلم آقای دکتر توکل شیوا و گیرا است و آنقدر کشش دارد ، که تا آخرش رو یه نفس بری
پاینده باشید آقای دکتر
دکتر احمدی همکلاسی سال ۶۴
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
0
3
مرتضی عزیز هر بار مطلبی از شما میبینم به یاد ایام تحصیل در ارومیه میافتم که همیشه گل میگفتید دوست عزیز واقعا اون علاقه و پشتکاری که ماها چه در اون زمان و چه در حال حاضر داریم متاسفانه در نسل جدید کمرنگتر شده است به هر حال دوست عزیز آرزوی سلامتی برای شما و خانواده گرامی دارم و امید آن را دارم که مثل همیشه موفق در تمام عرصه ها و بخصوص در عرصه قلم باشید پایا و مانا باشید
سعید زیبائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
1
3
سلام دکتر جان
مثل همیشه زیبا و دلنشین می نویسی .موفق تر و سرافراز تر
باشی
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
4
سالها پیش زمانی که رودبار تشریف داشتید طی دعوتنامه آیی که به مناسبت روز دامپزشکی بود به همراه تعدادی از همکاران به رودبار اومدیم و من اون روز شاهد زحماتتون در جهت هر چه بهتر برگزار شدن روز دامپزشکی در شهرستان بودم یادم هست که ما در سال 74 انواع داروهای انگلی چه بصورت قرص پودر یا شربت رو به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌دادیم انواع واکسن های دام و طیور هم رایگان بود در خصوص زنبور عسل نیز خدمات لازم ارایه می شد به مرور این خدمات کمرنگ‌ شد و تا حدود زیادی از بین رفت بطوریکه در حال حاضر قیمت برخی واکسن ها بقدری بالاست که بخش دولتی اگر هم بخواهد توان خرید ٱن را ندارد که بار ارایه این خدمات به بخش خصوصی واگذار شد متاسفانه بخش خصوصی در مواردی هم با توجه به اینکه بخش دولتی از صحنه خارج شده با دریافت حق الرحمه نامتعارف چه در واکسیناسیون و چه در درمان باعث دلزدگی دامدار شده بطوریکه دامدار بیشتر راضی به کشتار دام میشود تا درمان یا واکسیناسیون در هر صورت اگر شرایط به این شکل پیش برود در کنار سایر عوامل دیگر همانند بالا رفتن قیمت داروهای دامپزشکی و نهاده های دامی ٱینده خوبی قابل تصور نیست البته این برای نسل ما شاید زیاد دردناک نباشد ولی زمانی که به چهره فرزندانمان که باید با این شرایط زندگی کنند نگاه کنیم این وضع شکل دیگری بخود میگیرد
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
همکار گرامی
کاملا درست میفرمایید . متاسفانه بنا به علل گوناگون افراط و تفریط داشته ایم . حسن مهم خدمات دولتی رایگان هم سهولت در کنترل بیماریها بود که متاسفانه با توجه به وضعیت کنونی و افزایش قیمت شدید واکسن و داروها این امر با مشکلات جدی مواجه شده است . با این حال چنانچه این افزایش هزینه خدمات تا حدی مدیریت میشد و تدریجی و توام با ارتقائ سطح آگاهی دامداران از موضوعات پیشگیرانه بهداشتی ،موضوعات اقتصادی نظیر بیمه و نهایتا با آمادگی این قشر صورت میگرفت شاید کمی از مشکلات کنونی کاسته میشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
1
3
با سلام و خسته نباشید
با جدا شدن درمان، واکسیناسیون،صدور پروانه ها،از بین رفتن اعتبار دفترچه های دامی صادر شده توسط دامپزشکی و تقدیم اون به جهاد از بخش دولتی واقعا بین بخش دولتی و دامدار فاصله افتاده و عملا دیگه دامدار نسبت به اون بی اعتناست. هر چند از سختی کار ما کاسته شده اما به شخصه این اوضاع رو دوست ندارم.
مطهری فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
3
0
با عرض سلام و خدا قوت به همکاران عزیز و زحمتکش،
من در اینجا حق را به امام جمعه میدم، چون در نماز جمعه رفتی عقب نشستی دیده نشدی، در صورتی که حضرت امام (ره) فرمودند: " مسئولین باید در صف اول نماز دیده شوند"...
پاسخ ها
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
ممنونم دکتر جان
البته بحث من اصلا این نیست . بحث من تندمزاجی خاص ایشان بود که هیچگونه سنخیتی با" تکریم ارباب رجوعی" که از مسئولین انتظار میرود و در آن لحظه من بعنوان ارباب رجوع ایشان بودم،نداشت.
ساسان پشتیبان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
مشکل ما از جایی شروع شد که مدیران شروع به چاپلوسی و خود نمایی کردند و بجای تکریم ارباب رجوع و راه انداختن کار خلق الله در صف اول نشستن از هم سبقت گرفتند و بجای نماز خواندن جای مهر بر پیشانی داغ کردند وگرنه آدم نماز خوان در صف آخر هم نماز خود را میخواند و مادر بزرگ و پدر بزرگ بنده 70 سال نماز خواندن پدر بزرگ من نماز شب خوان بود به مدت 30 سال ذره ای جای مهر بر پیشانیش نماند
نصراله زاده ماسوله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
2
دل چسب و پر معنی، یادش به خیر که در دهه 60 همکاری بخش دولتی با دانشگاه ها برای دوره های کارآموزی منجر به ایجاد ارتباط بین دانشجویان و دوستی آنان می شد، اینکه در شهری دیگر درس می خواندی و برای دوره های کارآموزی تابستانی به شهر خودت می آمدی حکایت از روندی منسجم در برنامه تحصیل دامپزشکان عرصه تشخیص و درمان و آشنایی با مکانیسم های اداری و دولتی برای دانشجویان. کم کم نظام دامپزشکی هم شکل گرفت و بحث طرح نیروی انسانی در بخش خصوصی و ایجاد کار برای خیل بزرگ دانش آموختگان دکترای حرفه ای دامپزشکی شاید همه و همه منجر به انتقال کامل امر تشخیص و درمان به بخش خصوصی شد، خوبی های خودش را داشته و دارد ولی این وسط سه نهاد سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و دانشگاه ها (دولتی و آزاد) هر کدام مسیر خود را طی می کنند با گوشه چشمی به دو نهاد دیگر. شاید اگر به حوزه گروه پزشکی نگاهی داشته باشیم بتوانیم تقسیم کارها را بهتر پیش ببریم. در گروه پزشکی آمدند و یکی دو وزارت خانه را در کنار هم قرار دادند و از کلید واژه های " بهداشت، درمان، آموزش و پزشکی" ترکیبی ساختند و این کارها را به شکل متمرکز مدیریت کردند، در دامپزشکی این واقعه رخ نداد، یک جورهایی تقسیم وظایف گاهی به درگیری هم کشید. این وسط نوعی سرگردانی هم پیش آمد، از همین سرگردانی هایی که دامدار هندخاله ای درگیرش شده بود، ولی حداقل بد نشد که سری به روستای هندخاله هم زده شد، اینطوری همه راضی شدند و "شکل کار" هم حفظ شد. الان هم که نگاه کنیم همه به نوعی راضی هستیم و سرحال هم میشویم از خواندن متن های دلنشین و زیبای دکتر توکل نیا ی عزیز
عماد
|
Germany
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
1
2
مرتضی جان مانند همیشه زیبا و روان نوشته بودید. آخر برادر .‌چرا پیش امام جمعه رفتی.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
1
2
چاهِ بخش خصوصی.
ممنون از یادداشت پر بارتان.
کاش اول از همه مجوز گروه سرود را به بخش خصوصی واگذار میکردند :)
مجید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
1
2
بسیار زیبا دلچسب بود. با خواندن متن زیبای شما تمام خاطرات سال‌های دور خدمت در سازمان دامپزشکی برایم زنده شد. ایام واگذاری وظایف سازمان به بخش خصوصی و چگونگی تکریم ارباب رجوع و ….دامپزشکی همیشه از معدود مشاغلی بوده که به لطف دامپزشکان زحمت کش در صف اول انجام تکریم ارباب رجوع بوده و هست . آرزوی سلامتی و توان بیشتر در درج این خاطرات زیبا و بیاد ماندنی را دارم.
مرناز
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
3
متنهای شما را بارها خوانده‌ام . چیزی جزیره شما وجدان کاری ٫ انجام وظیفه٫ خدمت و دلسوزاندن دستگیرم نشده ! چیزی که هر جامعه سالم هدفمندی به آن نیاز دارد.
اما متاسفانه که در مملکت ما گاهی در بعضی از ادارات چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی بجای احساس مسعولیت ، وجدان کاری ، جوابگویی و رسیدگی به امور مردم چاپلوسی ٫پاچهخواری و تظاهر جای خودش را گرفته !
در واقعا راه را دشوار کرده برای کسانی که هدفشون چیز نیست جز خدمت به هم نوع و دلسوزاندن برای حل مشکلات آنان.
امامان جمعه ما که مردانی با تقوا و خدا شناس هستند نباید برای کار راه اندازی در قبال مسعولیتی که به آنان واگذار شده در پی این باشند که چه کسی در صف اول نماز جماعت حضور دارد یا در صف آخر یا اصلا حضور دارد یا ندارد ! ذات صالح و خدمتگزار نیازی به این ندارد! وسعت دید این خدا شناسان مطمعنا اینقدر کوته نمی باشد !
کم نیستند کسانیکه هیچ خدمتی به این مملکت نمیکنند ولی در راس نشسته و‌جای آنان در صف اول هر نمازیست !
آیا وقت آن نرسیده که کمی به خود بیاییم و نگاهی وسیعتر بیندازیم و خادمان واقعی را سپاس گو باشیم ؟ بجای اینکه دنبال آن باشیم که کدوم فرد در کجای صف نماز جماعت هست؟ مگر هدف چیزی جز خدمت به مردم نیست؟ مگر هدف چیز دیگریست جز صالح و درستکار بودن ؟
کاوه مدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
1
2
دکتر عزیز استاد بزرگوار امیدوارم همیشه موفق باشید بسیار زیبا نوشتید
ساسان شفق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
0
1
دکتر توکل نیای عزیز متن بسیار زیبایی که با خلوص نیت همراه بادرد برای کسانیکه صادقانه برای دامپزشکی زحمت میکشیدن را خواندم وخاطرات گذاشته برام تداعی شد ومرور ی بر گذشته بود بنده حالا هم بعضی اوقات به جیرنده میروم وگذری هم به روستا ها داشته باشم هنوز هم انتظار دارند که کاری براشان انجام دهم انها تنها توقع یک واکسن را از نداشتن چون منطقه ما ان زمان نسبت به الان یک منطقه صعب العبور بود .همین مدت پیش به جیرنده رفته بودم بابت عوارض شهردای سالیان منزلم بچه های شهرداری وشورا جمع بودند اقای قنبری فرمودند ازان روزی که شما از جیرنده رفتید ما قصابان را به سختی به کشار گاه میبرم من نمیدونم شما با چه سیاستی اینا رو به گشتار مببردید گفتم خدمت صادقانه برای مردم بود وخودم را بدهکار ارباب ورجوع نمیکر دم اگر کسی هم از روستا های اطراف میامد وکاری در بخشداری یاشهرداری داشت برایش توسط دوستان انجام میدادم دکتر عزیز قصه سر درازی دارد وبنده نا توان از بیان ان .همیشه موفق باشی
نظر شما
ادامه