کد خبر: ۶۵۴۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر:  رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: مرغداری‌های سنتی شمال استان کرمان دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله اینکه بر روی اراضی ملی هستند و همچنین برای خیلی از آنها منابع طبیعی حکم تخریب اعلام کرده و همچنین از لحاظ ضوابط بهداشتی حریم ندارند پس نظام دامپزشکی هم نمی‌تواند به آنها مجوز دهد و سومین مشکلی که وجود دارد ظرفیت زیر 20 هزار قطعه را وزارت خانه ممنوع کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه آرمان، چندی پیش از طرف تعدادی از مرغداری های سنتی واقع در شمال استان کرمان به ما اطلاع داده شد که در این برهه از زمان و کمبود گوشت مرغ در بازار جهاد کشاورزی اقدام به تعطیل 70 مرغداری سنتی در روستاهای بی بی حیات، حسین آباد و ده جان کرده است.

خبرنگار و تصویربردار ما برای صحت و سقم این موضوع برای تهیه گزارش به این منطقه اعزام شدند که متاسفانه این امر صحت داشت، البته برای پی گیری از برخی مسئولین دست اندرکار خواستیم تا دراین رابطه توضیح دهند.

مرغداری های سنتی شمال استان دارای ضوابط دریافت مجوز نیستند

«محسن کمال الدینی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اکثر مرغداری های سنتی شمال استان کرمان فاقد مجوز هستند و هیچکدام دارای شرایط و ضوابط دریافت مجوز را ندارند البته سالها تلاش شده است که بتوانیم این مرغداری ها را در قالب مجوز بیاوریم.

وی گفت: این مرغداریها دارای مشکلات عدیده ای از جمله اینکه بر روی اراضی ملی هستند و همچنین برای خیلی از آنها منابع طبیعی حکم تخریب اعلام کرده و همچنین از لحاظ ضوابط بهداشتی حریم ندارند پس نظام دامپزشکی هم نمی تواند به آنها مجوز دهد و سومین مشکلی که وجود دارد ظرفیت زیر 20 هزار قطعه را وزارت خانه ممنوع کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه این مرغداریها هر کدام  زیر 5 هزار قطعه می باشند، تصریح کرد:خیلی از آنها حرائم زیست محیطی را ندارند.

کمال الدینی بیان کرد: برای صدور مجوز موقت باید گفت سامانه ای که وزارتخانه طراحی کرده و در بستر آن مجوز صادر می شود به صورت 4 ساله  و با رعایت کلیه ضوابط اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی است.

هنوز دستوری از وزارتخانه جهت صدور مجوز موقت به ما اعلام نشده است

وی با تاکید بر اینکه همه این موارد پی گیری شده  اما نتیجه ای حاصل نگردیده است، اذعان کرد: بدین جهت نامه ای به مجمع نمایندگان و یک نامه به معاون وزیر ارسال شد که مجوز زیر 20 هزار قطعه در صورت داشتن شرایط و ضوابط لازم صادر شود اما این دستور هنوز در طرف وزارتخانه به ما داده نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان خاطرنشان کرد: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی براساس سیاستهای وزارت کشاورزی عمل می کند قانون نظام جامع دامپروری اصلاحیه مصوب شورای اسلامی که وظایف صدور مجوزها را به نظام مهندسی کشاورزی داده است سیاستگذاری را به عهده جهاد کشاورزی گذاشته است  بنابراین نظام مهندسی هیچگونه دستورالعمل خاصی از خود ندارد و تمامی دستورات از طرف جهاد کشاورزی ابلاغ می شود.

کمال الدینی به سامانه سماک اشاره کرد و گفت: براساس ضوابط این سامانه صدور مجوز برای مرغداری های زیر 20 هزار قطعه ممنوع است زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

در رابطه با اراضی ملی باید منابع طبیعی پاسخگو باشد

وی در  پاسخ به این سوال که چرا بعد از 40 الی 50 سال حالا جهاد کشاورزی می گوید که این مرغداریها روی اراضی ملی قرار گرفته اند، تصریح کرد: پاسخ این سوال را باید از منابع طبیعی و آبخیزداری پرسید.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در خصوص حمل آب با  تانکر نیز بیان کرد: حساسیتی که مرغ نسبت به آب دارد و از نظر کمیت و کیفیت یعنی شوری و شیرینی احتمال این هست که تلفات یا گوشت مرغ  کیفیتی نداشته باشد، و اینکه در سیاستهای وزارتخانه اصلا تامین آب با تانکر وجود ندارد.

کمال الدینی ادامه داد: در خصوص حریم تازمانی که اتفاقی رخ ندهد امنیت حریم ها مشخص نمی شود به طور مثال تا زمانی که زلزله نبود اهمیت نظام مهندسی ساختمان مشخص نمی شد با تلاش هایی که اداره کل دامپزشکی در سال های گذشته انجام داده، استان کرمان استان خوبی از لحاظ آنفولانزای مرغی بود و حرائم را هیأت وزیران به نظام دامپزشکی اعلام می کند و آنها ملزم هستند که انجام  شود.

کیفیت مرغ در مرغداری های سنتی نسبت به صنعتی بهتر است حرف گزافی است

وی خاطرنشان کرد: کیفیت مرغ در مرغداری های سنتی نسبت به صنعتی بهتر است این حرف گزافی است این چنین نیست در مرغداریهای صنعتی مرغی که پرورش پیدا می کند از هر لحاظ تحت نظارت مسئول فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی قرار می گیرد  اما در مرغداریهای سنتی هیچکدام از اینها وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان ابراز کرد: البته در رابطه با اینکه مرغداری های سنتی همچنان باقی باشند و مجوز برای آنها صادر شود سالیان سال است که مورد پی گیری قرار گرفت و از آن زمان 20 فرماندار عوض شد و این مسئله در دستور کار همه آنها بود اما به دلیل مسائل و مشکلاتی که هر کدام از ادارات دارند امکان اخذ مجوز برای آنها وجود ندارد.

صدور مجوز در صورت تشکیل یک مجموعه 20 هزار قطعه ای

کمال الدینی بیان کرد: البته ما به مرغداران پیشنهاد دادیم و گفتیم دستورالعملی برای ساماندهی مرغداری های فاقد مجوز داریم که در این دستورالعمل آمده که اگر این مرغداریها به صورت یک مجموعه واحد شوند و تا 20 هزار قطعه مرغ تولید کنند البته به شرط اینکه مرغداریهای سنتی کوچک خود را تخریب کنند به آنان مجوز داده خواهد شد.

وی افزود: جهاد کشاورزی از طریق مجمع نمایندگان و ما از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی مصوبات متعددی انجام دادیم و منتظر نتیجه هستیم تا ببینیم چه می توانیم بکنیم تا در این برهه از زمان این مرغداری ها به چرخه تولید برگردند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
0
مرغداریهای استان کرمانشاه که صنعتی نیز میباشند کدامشان مسئول فنی دارند تعطیلی مرغداریهای سنتی بزرگترین خیانت وجنایت بود
نظر شما
ادامه