کد خبر: ۶۶۷۲۹

حکیم مهر: بالا بودن هزینه‌های تولید هر واحد شیر و گوشت یکی از چالش‌های دائمی تولید کنندگان در صنعت دامپروری بوده که کشورهای پیشرفته در دهه‌های اخیر، با استفاده از فناوری تکثیر گاوهای ممتاز با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین موفق به ارتقای جهشی صفات برتر ژنتیکی در گله‌ها و کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تولید شده ‌است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تلنگر، شرکت سینا فناوران ماندگار وابسته به پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن سینا برای اولین بار در کشور اقدام به ایجاد بانک جنین از گاوهای ممتاز نژادهای شیری، دومنظوره و گوشتی با هدف ارتقای بهره وری تولیدات دامی کشور کرده است.

۵ نژاد گاوی وارد شده در کشور شامل نژاد جرزی، سیمنتال، شاروله، لیموزین و آکیتن است.

ویژگی های جنین ممتاز نژاد جرزی شامل: درصد چربی شیر بالاتر به اندازه ۵ تا ۶ درصد در مقایسه با هلشتاین به اندازه ۲ تا ۳ درصد و کمتر بودن هزینه‌های نگهداری دام در نژاد جرزی ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به هلشتاین و کمتر بودن ۳۰ درصدی هزینه های دامپزشکی  نژاد جرزی نسبت به هلشتاین است.

ویژگی های جنین ممتاز نژاد سیمنتال شامل: ۲۵ درصدکیفیت بیشتر شیر نسبت به هلشتاین و وزن گیری بالاتر، روزانه ۱ تا ۱,۴ کیلوگرم نسبت به هلشتاین است.

مهمترین شاخص های اقتصادی سه نژاد گوشتی شاروله، لیموزین و آکیتن شامل: بازده لاشه مناسبتر به اندازه ۶۵ درصد نسبت به هلشتاین به اندازه ۵۰ درصد و وزن گوساله‌های نر نژادهای مذکور در سن ۱۶ ماهگی حدود ۸۰۰ کیلوگرم است در حالی که هلشتاین در همین سن ۵۵۰کیلوگرم است.

فرآیند تولید جنین ممتاز در این کارخانه به صورت استحصال سونوگرافیک تخمک از گاوهای ممتاز و انتقال تخمک‌ها به آزمایشگاه برای طی دوران بلوغ به مدت یک شبانه روز و  افزودن اسپرم‌های تعیین جنسیت شده به قطرات حاوی تخمک‌های بالغ و ماندن اسپرم‌ها در مجاورت تخمک‌ها جهت لقاح آزمایشگاهی به مدت یک شبانه روز کشت جنین‌ها به مدت ۷ الی ۸ روز در آزمایشگاه و نهایتا انجماد آنها است.

 

نظر شما
ادامه