کد خبر: ۶۸۲۶۰

حکیم مهر: معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان زمستان‌گذر به تالاب‌های استان در سال جاری و پایش‌های صورت گرفته در منطقه، تاکنون تلفاتی مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، پناهگاه حیات وحش میانکاله در شمال ایران و جنوب دریای خزر واقع شده است و از دو محیط آبی با وسعت ۴۵ هزار هکتار شامل خلیج گرگان و تالاب میانکاله و محیط خشکی با وسعت ۲۳هزار و ۸۹۰ هکتار شامل شبه جزیره میانکاله و جزایر کوچک است که ۸.۲ درصد مساحت کل استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

با وجود قرار داشتن در حوزه استحفاظی سیاسی دو مازندران و گلستان، به صورت یکپارچه زیرمدیریت محیط زیست استان قرار دارد.

تالاب میانکاله در سال ۱۳۴۸ با تصویب شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید، به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در سال ۱۳۵۳ به پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقاء یافت.

همچنین به‌دلیل برخورداری از معیارهای کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۵۴به همراه تالاب‌های همجوار به عنوان یکی از سایت‌های مهم کنوانسیون رامسر ثبت و متعاقب آن در سال ۱۳۵۵ به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB) معرفی شد.

طی دو سال گذشته اتفاق تلخی در بهشت پرندگان رخ داد که منجر به مرگ بیش از ۸۰ هزار پرنده شد، پرندگانی که هیاهویشان تالاب را فرا می‌گرفت ولی مرگ‌شان تالاب را غرق در غم و اندوه کرد‌.

تالاب میانکاله طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در همین ایام زمستان تلخی را تجربه کرد، با توجه به اینکه دلیل مرگ بیماری بوتولیسم اعلام شد و همچنین اینکه قرار بوده در بحث حق‌آبه، فاضلاب و سایر مسائل اتفاقاتی رخ دهد و اقدام خاصی هم انجام نشده است.

«اسماعیلی» معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: رخداد غیرعادی تلفات پرندگان مهاجر آبزی در تالاب میانکاله در بهمن ماه سال ۹۸ و تکرار آن در سال ۹۹ در شرایطی اتفاق افتاده که تالاب میانکاله و خلیج گرگان از بیش از یک دهه تاکنون در وضعیت کاهش سطح و عقب‌نشینی قرار داشته است.

وی گفت: این امر ناشی از پایین آمدن سطح تراز آبی دریای خزر و عدم ورود منابع آب‌های سطحی به آن تالاب بوده که بیش از ۲۵ درصد از پهنه آبی تالاب خشک شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد:  این واقعه درست در سالی اتفاق افتاد که تالاب میانکاله متأثر از سیل بی‌سابقه اواخر اسفند ۱۳۹۷ و اوایل بهار سال ۱۳۹۸ پذیرای حجم بسیار زیادی از فاضلاب‌های شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی در حوزه استان گلستان بوده و این واقعه بارآلی و آلودگی تالاب را به شدت افزایش داده است.

این مسؤول تصریح کرد: پس از مشاهده تلفات بلافاصله موضوع به اطلاع دامپزشکی استان رسید و با هماهنگی و همکاری مشترک نمونه‌برداری‌های لازم از پارامترهای فیزیکو شیمیایی و فاکتورهای محیطی از منطقه و لاشه‌های پرندگان تلف شده انجام شد.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین  از سوی سازمان دامپزشکی کشور وجود عوامل ویروسی نظیر نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منتفی و پس از انجام آزمایش‌های لازم مسمومیت ناشی از بیوتوکسین ها را تأیید و بوتولیسم، عامل مرگ و میر پرندگان مهاجر اعلام شد.

وی با اعلام اینکه در راستای کاهش تهدیدات و احیای آن تالاب، کارگروه ویژه احیای تالاب میانکاله در ذیل ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور تشکیل شد، اظهار کرد: براساس مصوبات آن کارگروه، وظیفه‌مندی تمامی دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های ذیربط با عنوان طرح جامع ۵ساله احیای مجموعه تالاب میانکاله و خلیج گرگان تعیین و در قالب پروژه‌های ۱۵ گانه جهت اجرا ابلاغ شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: برخی از پروژه‌ها به‌طور کامل انجام و تعدادی از آنها که بعضاً نقش اصلی را در احیای تالاب خواهند داشت که به‌دلیل عدم تأمین اعتبار لازم عملیاتی نشده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به تالاب‌های استان در سال جاری و پایش‌های صورت گرفته در منطقه، تاکنون تلفاتی مشاهده نشد، امّا تکرار واقعه طی یک‌ماه آینده بعید به نظر نمی‌رسد.

 

نظر شما
ادامه