
حکیم مهر: بولتن نیوز در گزارشی با عنوان «سگ نجس العین نیست اما استفاده از آن در خانواده ها نباید جای فرزندآوری را بگیرد»، نوشت:
امروزه در بسیاری از خانه ها شاهد حضور و وجود انواع حیوانات خانگی هستیم. یکی از بیشترین حیواناتی که مورد استفاده قرار می گیرد و از گذشته نیز اینطور بوده، «سگ» است. در رابطه با حضور سگ در خانه ها، باید ابعاد مختلف این ماجرا را بررسی کرد و نمی توان صرفا از یک جهت به پاسخگویی در رابطه با بودن یا نبودن این حیوان در خانه ها نظر داد.
به گزارش بولتن نیوز، در گذشته، از این حیوان برای امر مراقبت از دام ها و یا در شکار استفاده می شد و کاربردی در درون خانه ها نداشت.
از آنجایی که طبق دیدگاه اسلام بنا به فرمایش «آیت الله موسوی زنجانی»، سگ نجس العین نیست و بنا به شرایطی پاک و بنا به شرایطی ناپاک می شود، در گذشته از این حیوان برای مقاصد مختلفی استفاده می کردند. چنانچه حیوان شکار شده توسط سگ، پاک بوده و قابل استفاده است.
اما این روزها، استفاده از سگ و دیگر حیوانات صرفا استفاده مانند گذشته نیست و کاربردهای دیگری پیدا کرده این کاربردها مذموم است و الا خود این حیوان ذاتا بد یا نجس نیست. چنانچه «علامه جوادی آملی» یا دیگر علما هم در این رابطه، نجس بودن مطلق سگ را نفی می کنند. اما آن استفاده ای که مذموم است، چیست؟
این است سگ بازی تبدیل به دلمشغولی و سرگرمی افراد شود. چنانچه در خصایص منفی یزید ملعون آمده که یکی از دلایل طبع حیوانی وی، سگ باز بودن و میمون باز بودن او بوده که خوی انسانی را از او دور کرده بود.
در دنیای جدید نیز متاسفانه حیوانات خانگی مانند سگ، جای فرزندآوری را گرفته که این قضیه نیز بسیار آسیب زا بوده و تهدیدات جمعیتی و اجتماعی فراوانی می تواند به همراه داشته باشد. خانواده هایی که به بهانه مشکلات اقتصادی، از فرزندآوری دوری می کنند اما نیاز فطری خود را با سگ بازی برطرف می کنند و چند برابر یک بچه، خرج آن سگ می کنند. اینها از آن آسیب هایی است که تبعات سنگینی برای مردم خواهد داشت.
لذا در پایان باید گفت که اولا سگ حیوان ذاتا نجس یا نجس العینی نبوده و پاکی و ناپاکی آن، تابع شرایطی است. ثانیا آنچه بیشتر از موضوع نجس و پاکی فقهی این حیوان باید مدنظر باشد، موارد استفاده از آن در زندگی های مدرن است که بعضا مغفول مانده و می تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد.
آقا....جریان همون پیچ معروف هست...دست خودمونه:):)
سخنان آیت الله جوادی آملی چه ربطی به طهارت یا نجاست سگ داره؟ هییییچ ربطی نداره و تنظیم کننده این مقاله چون آشنا به مباحث فقهی نیست, خواسته حرفی در بیان فواید سگ بزنه و نتیجه بگیره پس سگ نمیتونه نجس باشه! برای هر آشنا به ضوابط فقهی معلومه که این نتیجه گیری کاملا غلطه. هیچ ملازمه ای بین مفید بودن و پاک بودن نیست. خون هم مفید است ولی نجس است.
هیچ مرجع تقلیدی نگفته سگ پاکه
|
قران در مورد آب کشی جای دندان سگ بر روی شکار صحبت کرده؟
گفت: میگن سگ پاکه.
ما انسان ها تنها ۲ چراغ داریم. علم و عقل. از این دو استفاده کنید و دنبال حرف های یک عده ...... در صدها سال قبل نباشید
من همین الان با دفتر آیت الله جوادی آملی ، تماس گرفتم و دفتر ایشون، چنین فتوایی رو تکذیب کرد !
سگ حیوان خوب و پاک است ولیکن در اسلام فقط تاکید دارد ک حیوان جای انسان را نگیرد. همین
طرف پهلوش درد میگیره چند جا پیش متخصص می رود ،وقتی پای یک حکم شرعی به میان می آید همه میشوند نظریه پرداز ،هیچ عالمی نمی تواند حکم صریح نجاست سگ را تغییر دهد و چنین کاری را کسی نکرده، الا دشمنان
این آقای موسوی زنجانی با آیتالله موسوی زنجانی (مرجع تقلید) متفاوت است و نظرشان پایه و اساسی ندارد واحتمالابه منظور جذب طرفدار چنین مسٱلهای را مطرح کرده دوستان مراغب باشند آیتالله موسوی زنجانی مرجع تقلید در سال ۸۱ به رحمت ایزدی پیوسته اند
ببخشید یه سؤال
سلام لطفا نظر سید مرتضی در کتاب المسائل الناصریات ص 100 همبخونید که درباره اجزاء بی روح سگ و خوک (پوست ، مو ، ناخن و ... ) ، فتوا به طهارت اونها داده
هیچیک از نظرات رافع تعارضات موجود نبوده و هر یک در مقام رد طرف مقابل است،اسلام دین آسان گیری و تساهل است،و اینرا با مراجعه به احکام و سبک زندگی مردم در عصر پیامبر اکرم و تعارض فراوان آن با اجماع فقهای سنتی بوضوح میتوان دریافت،
برخلاف اینکه گفتن قران مثل قانون اساسی کلی گویی میکنه معتقدم اتفاقا ریز قوانین رو گفته و فرموده جلو تر از دین و کلام رسول که چیزی غیر از دین نیست حرکت نکنید قران تمام حرام و حلال رو گفتهام حیوان از ماهیان بیفته و چهارپایان بدون سم و ....از ورود بچه به اتاق زمانش و سن کودک تا حکم ارث و طلاق چگونه میتواند یک حیوان انقدر نجس باشد از نظر مسلمان ولی خدا خدا حتی اشاره کوچک به نجس بودن آن نکرده باشد اگر قران به نجاست ادار و مدفوع اشاره نکرده بخاطر این بوده که امری واضح و روشن برای تمام انسانها در تمام طول تاریخ بوده این مثالی کاملا اشتباه است به نظر من اگر سگ نجس بود خدا خیلی واضح حداقل به رجس و پلیدی اون اشاره میکرد روایات رو هم نمیشه بعد از ۱۴۰۰ سال بهش استناد کرد خود انسان امروز یه حرفی میزنه یکماه دیگه همون جمله رو نمیتونه تکرارش کنه
|
در قرآن از نجاست گوشت سگ چیزی نگفته چون مردم زمان پیامبر، گوشت سگ را نمی خوردند و لازم نبود خدا در قرآن این موضوع را بیاره ولی در احادیث آمده که وقتی مردم از ائمه میپرسیدند که آیا سگ نجس است آنها میگفتند بله. نجاست اونها فقط برای انسانهاست چون از نظر بهداشتی مدفوع سگ برای انسان خطرناکه حتی باعث مرگ انسان میشه. ولی در طبیعت و برای حیوانات دیگه سگ نجس نیست. پس اگر کسی میگه سگ نجس نیست منظورش اینه که در طبیعت و برای حیوانات دیگه نجس نیست چون برای اونها ضرر و خطر نداره و سگ فقط برای سلامتی انسان ضرر خطر داره.
ببخشید الان کجای قرآن آمده نماز مغرب سه رکعت است! کجای قرآن آمده هر رکعت دو سجده دارد ! کجای قرآن آمده رکعت دوم تشهد دارد! رکعت سوم تسبیحات اربعه دارد! و احکام فراوان شرعی که رعایت میکنید و در قرآن نیامده و در روایات است
اولا ایشون مرجع تقلید نیستند فقط نامشون مثل مرجع تقلیدی است که چند سال پیش فوت شدند. دوما سخنان ایشون رو تقطیع کردین. سوما وقتی میگن حیوانی که سگ شکارش میکنه حلاله ربطی به پاکی خود سگ نداره مگه ما اون حیوان شکار شده رو نشسته میخوریم؟!