کد خبر: ۷۰۱۷۵
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روند ابتلای سالانه به بیماری تب مالت رو به افزایش است که در همین راستا باید از مصرف لبنیات غیر بهداشتی پرهیز شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر جلال رحمانی» روز چهارشنبه افزود: بیماری تب‌ مالت از شایع ترین بیماری ها بوده که میزان شیوع آن در استان قزوین نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تب‌ مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است، تصریح کرد: عامل بروز این بیماری، میکروبی به نام بروسلا است که مقاومت زیادی دارد و تنها در دمای بالا از بین می رود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: علائم این بیماری در انسان شامل تب، ضعف، درد عضلانی شدید، کاهش وزن و افسردگی است.

وی با بیان اینکه علائم ابتلا به تب مالت در حیوانات با انسان متفاوت است، گفت: این بیماری در حیوانات به صورت سقط جنین به ویژه در دام‌های سبک و کاهش وزن، کاهش شیر و اختلال سیستم گوارشی نمود پیدا می کند.

رحمانی افزود: راه‌های انتقال بیماری تب‌ مالت استفاده از لبنیات خام و تازه به ویژه پنیر و خامه است بنابراین نگهداری پنیر در آب نمک به مدت دو تا سه ماه توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف شیرخام غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی و تماس تنفسی مستقیم با دام نیز منجر به ابتلا به این بیماری می شود.

این مسوول در خصوص راهکارهای جلوگیری از بیماری تب‌ مالت، بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم و ضروری است که از مصرف لبنیات مشکوک و شیر خام قبل از جوشاندن خودداری شود.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون به موقع دام‌ها، ایجاد محل زندگی سالم برای آنها، نورگیری مناسب اصطبل، ضدعفونی کردن محل زایمان دام، جداسازی دام‌های سقط کرده، دفن بهداشتی جنین سقط شده در عمق دو متری از زمین و ارائه گزارش دام‌های سقط‌ شده از دیگر نکات مهم در امر پیشگیری از ابتلا به تب مالت است.

رحمانی گفت: درمان بیماری تب‌ مالت کمی زمان بر است و بیمار مبتلا به تب مالت باید بالغ بر ۲ ماه دارو مصرف کند.

وی افزود: طی کردن مراحل درمانی این بیماری بسیار مهم است چراکه می تواند بر هر عضوی از بدن از جمله سیستم باروری، کبد، قلب و اعصاب اثر منفی بگذارد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
1
0
آقای دکتر بنده یک دامپزشک هستم
شما لطفاً بیشتر در حوزه کاری خودتان توضیح بفرمایید، بلکه بروسلوز یک بیماری Blood born disease است که شما باید مصادیق انتقال این بیماری را در انسان با عنایت به ماهیت آن (انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی و مایعات بین بافتی) توضیح بفرمایید.

لطفاً انتقاد پذیر باشید

اگر نظر مخالفی دارید از همین طریق، ارائه بفرمایید که پاسخ آن را ارسال نمایم.

یا علی مدد
پاسخ ها
ناشناس تر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
دوست عزیز همکار من
لطفا مطلبتان را به گونه ای نگارش کنید که بقیه متوجه شوند منظورتان چه بوده ؟ سوال کردید یا پاسخ دادید ؟ انتقاد دارید یا شکایت ؟
اینچنین نگارشی زیبنده همکاران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
؟؟؟؟Blood born disease
پس انتقال از طریق شیر خام و ... چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
سلام ناشناس ساعت 11:34، مطمینین دامپزشکین؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این بنده ی خدا معاون دانشگاه علوم پزشکی که نه تنها مطلب بی ربط و غیر علمی ننوشتن، که خیلیم خوب، ساده و کوتاه موضوع رو بیان کردن. حالا مشکل شما چیه نمیدونم، فقط خواستین بگین دکتر دامپزشکین و همین؟؟ خب باشین. بابا جنبه خوب چیزیه بخدا.
نجابت- فارس
|
Lithuania
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
0
وقت بخیر
شوربختانه بنظر میرسد
در بیشتر نقاط کشور
جمعیت دامی تحت پوشش واکسیناسیون بروسلوز ،
(بعنوان مهمترین روش پیشگیری از این بیماری استراتژیک، )
‌ اصلا شرایط قابل دفاعی ندارد
باید دید آیا رابطه معنا داری بین جمعیت دامهای واکسینه شده( با واکسنهای FDrev1 و RB51) با تعداد مبتلایان انسانی در محدوده جغرافیایی معین وجود دارد.
پیشنهاد می شود
در طرح های خرید خدمت، تعرفه خدمات واکسیناسیون تب مالت، از سایر تعرفه ها واکسنهای دامی، بدلایل مختلف تفکیک شود و به چند برابر نرخ تعرفه سایر واکسنها در طرح های خرید خدمت افزایش یابد تا مشوقی جذاب جهت تشویق مراکز واکسیناسیون دامپزشکی کشور شود
با این روش میتوان با افزایش پوشش واکسیناسیون در جمعیت دامی ، خطر انتقال بیماری را کاهش داد.
نجابت- دوم تیر ماه ۱۴۰۱
کاردان دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
0
یعنی از راه خوراکی انتقال نبست ؟؟؟
نظر شما
ادامه