کد خبر: ۷۱۵۰۳

حکیم مهر: یک شرکت بیوتکنولوژی چینی به تازگی یک گرگ قطبی را در آزمایشگاه کلون‌سازی کرده که «مایا» نام گرفته و می‌تواند دستاورد بزرگی در زمینه حفظ گونه‌های در معرض خطر یا نادر محسوب شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیجیاتو، محققان با استفاده از تکنیکی موسوم به انتقال هسته سلولی سوماتیک توانسته‌اند مواد ژنتیکی یک گرگ دیگر را برداشته و رویان مایا را در رحم سگی از نژاد بیگل قرار دهند. این سگ حالا نه تنها مادر مایا به حساب می‌آید، بلکه هم‌بازی اوست.

«ژائو جیانپینگ» معاون مدیرکل شرکت بیوتکنولوژی Sinogene می‌گوید: «این گرگ تازه متولد شده همان ژنوم گرگ اصلی را دارد، اما با سایر گرگ‌ها زندگی نکرده و به همراه یک سگ بزرگ شده است. در واقع، برای سگ‌ها و گربه‌هایی که کلون می‌شوند، مشکلی به نام اجتماعی‌شدن زودهنگام وجود دارد. آن‌ها هرچه زودتر اجتماعی شوند، به مزایای بیشتری در فرآیند رشد دسترسی پیدا می‌کنند.»

گرگ‌های شمالگان که با نام گرگ‌های قطبی یا گرگ‌های سفید هم شناخته می‌شوند، مانند بعضی از دیگر گونه‌های گرگ‌ها در معرض خطر انقراض قرار ندارند، چون در انزوا زندگی می‌کنند و زیست‌گاه آن‌ها هنوز توسط انسان‌ها تهدید نشده است.

این شرکت بیوتکنولوژی حالا می‌خواهد تحقیق کند تا متوجه شود که چگونه می‌توان حیواناتی را نجات داد که بیشتر از همتایان مایا در معرض خطر هستند. با این حال، هنوز مسیر طولانی پیش روی محققان قرار دارد. ژانو می‌گوید: «ساختن کلون سگان و گربه‌ها آسان‌تر است. ما به کار در این حوزه ادامه می‌دهیم. در گام بعدی، احتمالا به سراغ کلون‌سازی از حیوانات وحشی نادر جدا از سگان و گربه‌ها می‌رویم…و این کار سخت‌تر خواهد بود.»

با این حال، عده‌ای در جامعه علمی نگرانی‌هایی را نسبت به این کلون‌سازی‌ها به‌خصوص در بحث سلامت آن‌ها و اثر کلون‌سازی بر تنوع زیستی مطرح کرده‌اند. برای مثال، مایا حالا باید تا پایان عمر خود تقریبا تحت مراقبت باشد، چون مهارت‌های اجتماعی لازم را در طبیعت فرا نگرفته است.


نظر شما
ادامه