کد خبر: ۷۲۳۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: رزمایش دورمیزی مقابله با تهدیدات زیستی با محوریت مراقبت از سرمایه‌های آبزیان، در راستای شناسایی نقاط ضعف و قوت عملیاتی در شرایط اضطراری با هدف پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان بخش‌های مختلف سازمان دامپزشکی کشور در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر قاسم رضاییان‌زاده» معاون بهداشتی و پیشگیری این سازمان پیش از آغاز رزمایش دورمیزی مقابله با تهدیدات زیستی در حوزه دامپزشکی، ضمن گرامیداشت یاد شهید فخری‌زاده از مفاخر حوزه پدافند و اشاره به انگیزه این رزمایش گفت: از آنجا که در عصر حاضر یکی از بحث‌ها در مقابله کشورهای دشمن یکدیگر مساله حملات بیوتروریستی است و دشمنان به معنای کلی در همه جای جهان و نه صرفا دشمنان جمهوری اسلامی ایران، از طریق بیوتروریسم توانسته اند کشوری را با بیوتروریسم به زانو درآورند؛ لذا اهمیت توجه هوشمندانه حتی در موقعیت عالی هر موقعیت زمانی که در آن هستیم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه هرگونه مخاطره ویروسی و میکروبی به آسانی می‌تواند باعث خسارت و آسیب به انسان و جانداران شود تصریح کرد: حفظ سرمایه دامی و سلامت و بهداشت عمومی یکی از نقاط هدف حملات بیوتروریسمی در حوزه فعالیت سازمان دامپزشکی کشور است.

این مقام سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه به طور نمونه سیاه‌زخم و انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های خونریزی دهنده می‌تواند آسیب‌های جدی به ساختار بهداشت دامی یک کشور وارد کند افزود: «اهمیت این موضوع برای ما از حیث بیوتروریسم و همچنین کنترل بیماری‌ها مهم است و البته سال‌هاست که با این سیستم کار می‌کنیم. اما هدف از این رزمایش این است که سطح عملیات را از آنچه امروز هست بالاتر ببریم. چون هر موقع گفتیم همه چیز عالی است، ضربه از همان نقطه می‌تواند وارد شود.»

وی در خصوص اهمیت ویژه رزمایش مقابله با تهدیدات بیوتروریسمی علیه آبزیان کشور که محور رزمایش امسال بود گفت: «از آنجا که آبزیان از حوزه‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است که از چند سال قبل آغاز شده، اما سالهاست که شاهد روند رو به رشد شتابان آن هستیم؛ لذا با توجه به اینکه امروز جزو تولیدکنندگان اصلی میگو در جهان شده‌ایم و این افتخار را در دیدار با طرف‌های خارجی از زبان آنها نیز می‌شنویم باید تمهید ویژه در این خصوص اتخاذ کرد. در واقع به نوعی امروز ایران تهدید بازار تایلند، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی در حوزه آبزیان محسوب می‌شود.»

رضاییان‌زاده در خصوص نشست‌های متعدد با روس‌ها گفت: حساسیت بالای سازمان دامپزشکی کشور نیز در اختیار نگاه داشتن این عرصه برای خودمان بوده تا بعد نیز آن را ارتقاء دهیم.

 وی با اشاره به رشد متوسط 5 درصدی تولید و مصرف آبزیانی مانند میگو در بازار جهانی که البته در ایران شاهد رقم رشدهای با عدد خیلی بالاتر هستیم گفت: میزان تولید میگوی پرورشی جهان چند سال پیش در حدود یک و نیم میلیون تا 2 میلیون تن بود که تا سال گذشته به 4 میلیون تن رسید. این در حالی است که در ایران از 20 هزار تن در سال 95 امروز به دلیل کنترل بیماری وایت‌اسپات (لکه سفید) شاهد رشد 40 هزار تنی بوده ایم و امسال به 60 هزار تن افزایش یافته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یکی از دلایل این توفیق را افزوده شدن مزارع جدید در کنار مزارع تعطیل شده بعد بروز بیماری وایت اسپات در سالهای گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: «حال امروز میگو دیگر کالای اساسی کشور ما محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز می‌توانیم یکی از هدف‌های حملات بیوتروریستی باشیم.»

وی با اشاره به اینکه با وجود سامانه‌های نرم‌افزاری قرنطینه و مرزبانی ما به دلیل تعدد مرزها به ویژه مرزهای آبی در معرض تهدید جدی است گفت: مخصوصا در استان‌های آبزی جنوبی باید برای پرورش میگو در سال آتی کمربندهای ایمنی را متفاوت از سال‌های قبل بست و مشابه سال‌های گذشته رفتار نکرد. شاخص این مراقبت هم این است که قبل از آغاز فصل پرورش میگو به صورت نظام‌مند مسئولیت‌های لازم که دارای تکالیف و بار حقوقی باشد به صورت مستند به پرورش دهندگان ابلاغ شود تا ما شاهد واردات مواد اولیه مخاطره‌آمیز به مزارع از طرق مختلف مانند لنج‌های خلیج فارس که خیلی راحت اقلام را جابجا می‌کنند نباشیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: «مدیران متولی پدافند غیرعامل در سازمان و همچنین ادارات کل مربوطه با خود پرورش دهندگان هم جلسه ویژه ای در خصوص پیشگیری از انواع مخاطرات در مراحل شناسایی، مراقبت رخدادها و مشاهدات به عمل آمده، تشخیص و کنترل بیماری به عمل آورند تا در زمینه ممیّزی کشورهای مقصد هم سربلند باشیم.»

وی از «دکتر سید اصغر برائی‌نژاد» مدیر پدافند غیرعامل سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کامبیز رخشانی‌مهر» مدیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور و همکاران سازمان پدافند غیرعامل کشور که همواره همکاری و نگاه ویژه به سازمان دامپزشکی کشور داشته اند تشکر و در ادامه دستور آغاز رزمایش دورمیزی را صادر کرد.

در این رزمایش که به صورت وبیناری برگزار شد، مدیران و کارشناسان ادارات کل دامپزشکی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان حضور داشتند.

«رزمایش دورمیزی» فعالیتی است که طی آن سناریوهای تدوین شده توسط متولیان، جهت ایجاد تفاهم‌ ذهنی و به صورت دورمیزی مورد بررسی قرار گرفته و ضمن تحلیل نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی؛ برنامه ریزی عملیاتی در راستای موارد احصاء می‌شود تا در زمان مقرر به صورت عملیاتی تمرین شود.

 




انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
دور میزی !؟!؟
.......................
خوب این مانور را در محیط واقعی ترتیب میدادید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
در محیط واقعی ممکن بود پنجاه شصت نفر مصدوم میشدند ولی در رزمایش دورمیزی حداکثر هفت هشت نفر مصدوم میشه و حداکثر یکی دونفر مفقودی پس بصرفه تره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
متأسفانه هیچکدام از اعضاء این جلسه نسبت به موضوع بایوتروریزم آگاهی کافی ندارند و بالطبع نتایج جامعی از رزمایش ، حاصل نمی گردد.
نظر شما
ادامه