کد خبر: ۷۳۰۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی گزارش کرد:
«دکتر محمدحسن بزرگمهری‌فرد» دبیر کنگره گفت: از دست دادن دکتر وصفی مرندی به دلیل بیماری کرونا همه همکاران را پریشان کرد. روح این مرد بزرگ شاد باشد ...

حکیم مهر: هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور با حضور دکتر مهدی اسلام پناه معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر سیدمحمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دکتر حامد زارعی رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی، دکتر عباس پایی‌زاده رییس سازمان امور عشایر ایران، دکتر علی حایک مشاور وزیر  و مدیر کل حوزه  وزارتی جهاد کشاورزی، دکتر محمد علی نصیری مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست وزارت جهاد کشاورزی و سایر مدیران کل و معاونین وزیر محترم، همچنین دکتر سیدمهدی قمصری رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سایر مسئولین اجرایی، علمی و صنفی دامپزشکی کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد.

 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، در ابتدای آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور، دکتر بزرگمهری فرد دبیر کنگره ضمن خیرمقدم به همه شرکت کنندگان در کنگره و با تقدیر ویژه از زحمات دکتر حامد زارعی رییس سازمان نظام دامپزشکی در خصوص کنگره گفت: «امیدواریم هشتمین کنگره دامپزشکی طیور که امروز برگزار می‌شود کنگره خوبی باشد و استفاده‌های لازم از آن برده شود. این کنگره را به پاسداشت یکی از اساتید بسیار گرانقدر استاد عزیزمان جناب آقای دکتر وصفی مرندی برگزار کردند. کمیته اجرایی تصمیم گرفت در این کنگره به یاد ایشان پاس‌داشتی صورت گیرد و تلاش کنیم نام بزرگ ایشان را همیشه زنده نگه داریم. استاد وصفی مرندی استادی بسیار باارزش، گرانقدر با استعداد، مسئولیت‌پذیر، دقیق و با ادب فراوان و اخلاق بسیار نیکو بودند. از دست دادن ایشان به دلیل بیماری کرونا همه همکاران را پریشان کرد. روح این مرد بزرگ شاد باشد.»

دکتر بزرگمهری فرد در ادامه افزود: «هیات اجرایی در این کنگره تصمیم به سنت‌شکنی گرفت و بیشتر از سخنرانان و متخصصانی استفاده کرد که بار علمی بیشتری به کنگره دهد. در نتیجه بیست و چهار محقق جهت سخنرانی به این کنگره دعوت شدند. به دلیل محدودیت زمان قرار بر این شد تنها 12 مقاله به عنوان سخنرانی استفاده گردد. همراه با کنگره جلسات و کارگاه‌های آموزشی مفیدی در داخل نمایشگاه خواهیم داشت که امید است از آنها نیز استفاده لازم برده شود.»

وی اظهار داشت: «کار دیگری که در این کنگره انجام شده این است که علاوه بر مطالبی راجع به بیماری طیور قرار بر این شد که به علت وضعیت خاص صنعت طیور پانلی در مورد اثر آزادسازی قیمت‌ها بر تولید و مصرف محصولات طیور مورد بحث قرار بگیرد و همچنین به خاطر ارزش فعالیت کارگاه‌های دانش بنیان قرار بر این شد که پانلی درباره مسائل دانش بنیان مطرح شود و مباحثی در خصوص تاثیر آن در آینده صنعت طیور خواهیم داشت.»

 دبیر کنگره همچنین از مجریان این کنگره دکتر چرخکار، دکتر نوربخش و دکتر گوهرخای، دکتر رزم یار، دکتر پیغمبری که چندین ماه برای برگزاری این کنگره زحمت کشیدند تشکر کرد و گفت: «امیدوارم این کنگره مورد استفاده همگان قرار بگیرد. در خاتمه ضمن آرزوی سلامتی و شادی کامل برای تمام حضار محترم آرزو می‌کنم که در نهمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور در بهمن ماه سال 1403 حضور شما را گرامی بداریم.»

 

قالب سخنرانی‌های کنگره، بیماری‌های ویروسی طیور است

در ادامه آئین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور، دکتر پوربخش دبیر علمی کنگره گزارش علمی هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور را به طور خلاصه ارائه نمود.

وی گفت: «کمیته تخصصی دامپزشکی طیور سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران طی جلسات مختلف از تابستان سال جاری نسبت به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت برگزاری هر چه بهتر این کنگره اقدام نموده و پس از چندین بار مهلت ارسال و دریافت مقالات، در نهایت مقالاتی با محورهای بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی، تغذیه و اختلالات متابولیک، مدیریت و کنترل بیماری‌ها، بهداشت عمومی و بهداشت خوراک، تاثیر شرکت‌های دانش بنیان بر آینده صنعت طیور کشور و نتیجه آزادسازی قیمت‌ها در صنعت طیور به دبیرخانه ارسال گردید.»

دکتر پوربخش در ادامه افزود: «مقالات دریافتی توسط 46 نفر از اعضای کمیته علمی و بیست نفر از اعضای کمیته داوری کنگره مورد بررسی و ارزیابی و داروی قرار گرفتند. بر اساس نظرات داوران محترم در نهایت ارائه 12 مقاله به صورت سخنرانی و تعداد 254 مقاله به صورت پوستر مورد تایید قرار گرفت.»

دبیر علمی کنگره در توضیح بیشتر افزود: «محور قالب سخنرانی‌های این کنگره بیماری‌های ویروسی طیور است که برخی از آنها مانند آنفلوانزا، آنگارا و برونشیت عفونی نه تنها به مرور زمان از بیماری‌زایی و خسارات بهداشتی و اقتصادی آن کاسته نشده است بلکه به عنوان یک معضل قدیمی و تاثیرگذار، صنعت پرورش طیور را با چالشی جدی مواجه ساخته است. علاوه بر آن سایر بیماری‌های ویروسی و بیماری آنگارا، سندروم کمپلکس تنفسی، عفونت‌ها و بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و اختلالات متابولیکی نیز چالش‌های جدید را ایجاد کرده است که در این کنگره در خصوص این موارد بحث و تبادل نظر فراوان صورت خواهد گرفت.»

دکتر نوربخش ادامه داد: «در پایان بدینوسیله از تمامی ارائه‌کنندگان مقالات که آخرین یافته‌های تحقیقاتی و کاربردی خود را برای بازخوانی و به روزرسانی دانش همکاران شاغل در حوزه دامپزشکی طیور در خصوص معضلات و مشکلات بهداشتی طیور ارائه نموده‌اند تشکر و قدردانی می‌گردد. از سخنرانان مدعو که دعوت کنگره را پذیرفته و آخرین اطلاعات و به روزترین تحقیقات علمی و کاربردی و تجربیات باارزش خود را در اختیار شرکت‌کنندگان در این کنگره قرار داده‌اند به صورت ویژه تشکر و قدردانی گردیده و مراتب سپاس و امتنان خود را از آنان ابراز می‌دارم.»

گفتنی است در ادامه آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور روسای سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی و همچنین رییس سازمان ملی استاندارد ایران ایراد سخنرانی کرده و نکاتی در خصوص کنگره و حوزه طیور بیان داشتند و در انتها آئین افتتاح نمایشگاه جانبی  حوزه صنعت طیور  برگزار گردید.

 

دوران تحول سازمان نظام دامپزشکی را پیش رو داریم

رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران اصالت سازمان نظام دامپزشکی را ارتقای سطح علمی و آموزش و بازآموزی همکاران دامپزشک عنوان کرد.

«دکتر حامد زارعی» رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور ضمن خیرمقدم به مهمانان و شرکت کنندگان در کنگره و تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: «این کنگره به پاسداشت و یاد و خاطره عزیز از دست رفته دکتر وصفی مرندی برگزار شده است. خیلی دوست داشتیم جهت تقدیر و تشکر در خدمت خانواده محترم این عزیز باشیم اما در سفری تشریف داشتند که متاسفانه شرایط حضور برایشان میسر نشد. یاد و خاطره این عزیز را گرامی می‌داریم. امید که همه متخصصین طیور راه پرسعادت ایشان را ادامه دهند.»

دکتر زارعی در ادامه گفت: «خدا را شاکریم پس از وقفه‌ای سه ساله هشتمین کنگره بین‌المللی طیور برگزار شد. از همه دست اندرکارانی که این کنگره را برگزار کردند، از کمیته علمی، اجرایی و همه متخصصین و شرکت کنندگان بسیار سپاسگذاریم.»

رییس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا با تاکید بر این موضوع که یکی از وظایف سازمان نظام آموزش و بازآموزی است، افزود: «یکی از وظایف اصلی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در کنار ده‌ها وظایفی که برعهده دارد آموزش، به روزرسانی و بازآموزی علوم دامپزشکی در همه حوزه‌های متفاوت است که یکی از این حوزه‌های بسیار پراهمیت، پرکاربرد، مهم و تاثیرگذار در سلامت و تغذیه انسان و در اقتصاد کشور، صنعت طیور است. سازمان نظام دامپزشکی بر اساس اصالت خود استوار است و تصمیم گرفت که بعد از سه سال این کنگره را حتما امسال برگزار کند. با تلاش همه عزیزان کنگره در سطح بسیارگسترده‌ای برگزار شد.»

وی ادامه داد: «برای اولین بار تمام شرکت‌های بزرگ دارویی و تمام شرکت‌های بزرگ واکسن و سایر شرکت‌های مرتبط در این عرصه حضور داشتند و از این بابت تشکر می‌کنم. چهار سالن بزرگ نمایشگاه در بیرون از کنگره همزمان در دور روز برگزار خواهد شد و شرکت‌ها جدیدترین دستاوردهای خود را در آنها به نمایش خواهند گذاشت.»

دکتر زارعی با بیان اینکه دوران تحول سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا را پیش رو داریم، افزود: «دوران تحول سازمان نظام دامپزشکی کشور پرقدرت پیش خواهد رفت و با برگزاری کنگره‌های مختلف و آموزش‌های عملیاتی با بروزرسانی علوم مختلف در پیشرفت‌های بزرگ گام خواهیم برداشت.»

 

خط قرمز ما فقط سلامت مردم است

رییس سازمان دامپزشکی کشور راه مقابله با بیماری‌های حوزه طیور در کشور را مسیری تغییر یافته دانست و افزود: «کشور باید در مقابله با بیماری‌های طیور از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر مسیر دهد.»

«دکتر سیدمحمد آقامیری» رییس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاحیه هشتیمن کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور با گرامیداشت یاد و خاطره استاد عالی مقام مرحوم دکتر وصفی مرندی، در خصوص مبحث طیور گفت: «سازمان دامپزشکی کشور از پروتکل‌هایی که اساتید عزیزمان در حوزه طیور برای سازمان در گذشته‌های دور تنظیم کرده‌اند با افتخار هم در اجرا و هم در توسعه استفاده و حمایت می‌کند. امروز می‌خواهم حرف جدیدی خدمت همه عزیزان فعال در این حوزه عرض کنم. امروز سازمان دامپزشکی کشور نگاه ویژه‌ای را نسبت به بیماری‌های دام، طیور و آبزیان پیدا کرده است و آن نگاه ویژه این است که از حالت تدافعی خارج شویم و به سمت حالت تهاجمی عمل کنیم. منظور از تدافعی این است که یک بیماری وارد کشور می‌شود و دو سال طول می‌کشد تا کیت‌های تشخیصی و واکسن‌ها ساخته شود و مدیریت کنترل بیماری انجام گیرد. مانند بیماری آنگارا که متاسفانه کشور را هم درگیر کرد. امروز ما دنبال این هستیم که قبل از اینکه یک بیماری وارد کشور شود ابتدای به ساکن روی بیماری‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد مطالعه کنیم.»

دکتر آقامیری در توضیح بیشتر افزود: «ما دست تمام عزیزانی که آمادگی همکاری با سازمان را داشته باشند به گرمی می‌فشاریم. قبل از اینکه یک بیماری وارد کشور شود باید در بدو ورود برای آن برنامه داشته باشیم. این نکته اولی است که تقاضای همکاری داریم. اما نکته دوم این است که فاصله دانشگاه تا صنعت نباید کم شود بلکه باید از بین برود. نباید فاصله‌ای بین صنعت و دانشگاه در حوزه اجرا وجود داشته باشد. البته خوشبختانه امروز فاصله بین دانشگاه و صنعت بسیار کمتر از فاصله بین دانشگاه و سازمان دامپزشکی است. اخیرا با همتی که جناب آقای دکتر خیام نکویی داشتند و محبتی که کردند و با شورای عالی تحقیقاتی که در سازمان دامپزشکی کشور فعال شده و برنامه بلند مدت کاری بزرگی تدوین می‌کنند این فاصله در حال کم شدن است. ما بایستی به سمت جلو حرکت کنیم.»

وی اظهار داشت: «خط قرمز ما فقط سلامت مردم است. این دو مولفه‌ای بسیار با اهمیت برای تصمیم‌گیری در این حوزه است. بنابراین سازمان دامپزشکی کشور به دنبال کاهش فاصله دانشگاه و حوزه اجرا است. من باز هم از همه عزیزان و سروران گرامی عاجزانه درخواست دارم که در این حوزه به ما کمک کنید. در اتاق بنده برای گرفتن پیشنهادات و مسیرهایی که می‌توان برای آن کار کرد همیشه به روی همه باز است.»

معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور در انتها گفت: «امروز کشور در یک موقعیت و شرایط خاص قرار دارد. همه اقدامات ما باید کاملا حساب شده باشد. همه حرکات ما باید مبتنی بر علوم روز دنیا باشد که بتواند ما را به سرمنزل مقصود برساند. در حوزه صنعت طیور اختلاف نظرهایی وجود دارد. به طور مثال در بحث واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که استاد عزیزمان دکتر بزرگمهری فرد نیز به این موضوع اشاره کردند عده‌ای معتقدند نیازی به تزریق و استفاده از واکسن وجود ندارد چرا که این یک بیماری مدیریتی است و باید مدیریت شود. ما بایستی به روز باشیم و از علوم روز دنیا بهره ببریم. حرف ما یک کلام نیست. اگر احساس می‌کنیم مسیری را در گذشته به غلط می‌رفتیم اگر راه کوتاه‌تر و مطمئن‌تری پیدا شود قطعا این راه را خواهیم رفت البته با کمک علمی که شما بزرگواران خواهید کرد.»

 

پانل‌های تخصصی حوزه طیور با سخنرانی متخصصان حوزه برگزار شد

هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور با استقبال گسترده دامپزشکان، متخصصان و شرکت‌های بزرگ حوزه صنعت طیور برگزار گردید.

در طی برگزاری این کنگره 12 مقاله به صورت سخنرانی عادی 15 دقیقه‌ای و 24 سخنرانی کلیدی 30 دقیقه‌ای در 9 پانل تخصصی با عناوین صنعت طیور کشور، آنفلوانزای پرندگان 1 و 2 ، بیماری‌های ویروسی 1 و 2، باکتریایی، تغذیه و اختلالات متابولیک، پاراکلینیک و تشخیص بیماری‌ها، مدیریت و رفاه پرندگان ارائه گردید.

مقالات دریافتی توسط 46 نفر از اعضای کمیته علمی و بیست نفر از اعضای کمیته داوری کنگره مورد بررسی و ارزیابی و داروی قرار گرفت. بر اساس نظرات داوران در نهایت ارائه 12 مقاله به صورت سخنرانی و تعداد 254 مقاله به صورت پوستر مورد تایید قرار گرفت.

در این کنگره توجه ویژه‌ای به بحث بیماری‌های ویروسی طیور شد که 4 پانل از 9 پانل را به خود اختصاص داد. از 24 سخنرانی مدعو 2 سخنرانی در خصوص آنفلوانزا به عنوان یکی از محورهای اصلی مباحث کنگره، 4 سخنرانی در خصوص سایر بیماری‌های ویروسی از جمله نیوکاسل، بونشیت عفونی بود.  2 سخنرانی در خصوص بیماری آنگارا، 3 سخنرانی در خصوص بیماری‌های باکتریایی، 3 سخنرانی در خصوص پاراکلینیک و تشخیص بیماری‌ها، 4 سخنرانی در خصوص مدیریت و رفاه پرندگان و سه سخنرانی در خصوص تغذیه و اختلالات متابولیک بود.

گفتنی است در روز اولیه برگزاری کنگره بلافاصله بعد از مراسم افتتاحیه پانل سخنرانان مدعو با حضور اساتید و پیشکسوتان جهت آشنایی مسئولین خصوصا نسل جوان با جایگاه و نقش صنعت طیور در تامین امنیت مواد غذایی و آشنایی هر چه بیشتر با پتانسیل و توانایی‌های آن و همچنین آشنایی با معضلات و مشکلات و چالش‌های آن برای اولین بار در پانل صنعت طیور کشور در کنگره برگزار گردید.

این پانل با ارائه سخنرانی توسط آقای مهندس مصطفی سیدمصطفوی رییس هیات مدیره کانون صنعت طیور با عنوان صنعت طیور در گذشته، حال و آینده در ایران آغاز و با سخنرانی دکتر قاسم رضائیان‌زاده معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با عنوان صنعت طیور و نقش آن در تامین مواد غذایی و ضمن ارائه گزارشی در مورد آخرین وضعیت بیماری‌های طیور در کشور ادامه یافت و با سخنرانی دکتر حسن مهربانی یگانه دانشیار دانشکده علوم ومهندسی کشاورزی دانشگاه تهران با عنوان صنعت طیور ایران و چالش‌های آن خاتمه یافت.

در پانل اول آنفلوانزای پرندگان چهار سخنرانی در مورد آنفلوانزا توسط آقایان دکتر عبدالحمید شوشتری، دکتر خدایاری، دکتر مطهری و دکتر حبیبی ارائه گردید.

همچنین در انتهای روز اول از برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور، پانل تغذیه و بیماری‌های متابولیک با سخنرانی آقایان دکتر زاغری، دکتر بهادران و دکتر موسوی صورت گرفت.

 

بازدید رییس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا از نمایشگاه جانبی کنگره

در حاشیه دومین روز از برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور، دکتر حامد زارعی ازنمایشگاه جانبی کنگره بازدید به عمل آورد.

دکتر حامد زارعی رییس سازمان نظام دامپزشکی در حاشیه دومین روز برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور از نمایشگاه جانبی این کنگره بازدید به عمل آورد.

دکتر زارعی طی بازدید چند ساعته که از غرفه‌های نمایشگاه جانبی کنگره در روز دوم برگزاری به عمل آورد با شرکت‌ها و فعالین صنعت طیور در خصوص مسائل روز صنعت، دستاوردها و همچینین مشکلات و معضلات پیش روی صنعت به گفتگو پرداخت.

گفتنی است طی این بازدید رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از بخش پوسترهای نمایشگاه نیز بازدید به عمل آورد و در جریان موضوع مقالات قرار گرفت.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
3
18
کنگره هایی برای هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
3
9
بانوان حضور نداشتن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
1
21
بی روح و بدون هیچ بازدهی و تنها مکانی برای تجدید دیدار ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
1
25
کنگره ای که هر ۱۲ سخنران و تمام اعضای پانل از داخل کشور بودند چگونه نام بین الملل میگیره؟ بهتر نبود به اسم کنگره ملی برگزار میشد؟
ممو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
0
4
بین الملل بود عده ای از لبنان عراق و افغانییان دیده شدند
نظر شما
ادامه