کد خبر: ۷۳۰۵۴

حکیم مهر: جنگل‌های بارانی استوایی تنها حدود ۸ درصد از سطح زمین را تشکیل می‌دهند، اما بیش از نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی سیاره را در خود جای داده‌‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان، شاید فکر کنید بیشتر گونه‌های جانوری روی سیاره را می‌شناسید، یا حداقل ادعا کنید با دیدن یک تصویر می‌توانید بفهمید که موجودی که در عکس هست واقعی است یا ساخته هنر فتوشاپ، اما سخت در اشتباهید. گونه‌های شگفت انگیزی در جنگل‌های بارانی استوایی وجود دارند که نه تن‌ها بسیاری از ما تا به حال یک بار هم عکسی از آن‌ها ندیده ایم، بلکه حتی باورش هم برای مان سخت است که چنین موجودی می‌تواند واقعی باشد. در این مطلب مروری داریم بر شگفت انگیزترین موجوداتی که در جنگل‌های بارانی کشف شدند.  

جذاب‌ترین موجودات سیاره

به جرئت می‌توان گفت که هیچ زیست بومی در زمین به اندازه جنگل‌های بارانی استوایی غنی نیست. تنوع زیستی بسیار زیاد این زیستگاه‌ها باعث شده تا آن‌ها خانه برخی از جذاب‌ترین موجودات روی زمین باشند. از مار‌ها و دلفین‌ها گرفته تا مارموست‌ها همگی حیوانات خارق‌العاده‌ای هستند که می‌توانید در جنگل‌های بارانی استوایی پیدا کنید. این تنوع زیستی به حدی بالاست که نیمی از انواع تمام گونه‌های سیاره را می‌توان در این جنگل‌ها پیدا کرد. البته خیلی از گونه‌ها هم در این زیست بوم هستند، اما در دیگر نقاط سیاره مشابهی ندارند و حتی در خود جنگل‌های بارانی هم تعداد محدودی از آن‌ها وجود دارد. برای همین، چون در نقاط بکر قرار دارند مردم دنیا با آن‌ها آشنایی ندارند. با ما باشید با مرور چند مورد از این جانوران شگفت انگیز.

اوکاپی یا گورزرافه

اوکاپی که کمی شبیه گورخر و بز کوهی است، گاهی با تک شاخ هم اشتباه گرفته می‌شود، اما حقیقت این است که اوکاپی با ظاهر غیرمعمول خود عضوی از خانواده زرافه است. این موجودات زیبا و گریزان در جنگل‌های بارانی آفریقای مرکزی زندگی می‌کنند. زبان آن‌ها به قدری توانمند است که می‌تواند از آن برای شستن کامل پلک‌ها و گوش‌های بزرگ خود از داخل و خارج استفاده کند. این حیوان عجیب یک خز روغنی کوتاه دارد که به خیس نشدنش در جنگل‌های بارانی مرطوب کمک می‌کند و نوار‌های پایین تنه اش به استتار اوکاپی در میان شاخ و برگ‌ها کمک می‌کند.

 

دلفین صورتی آمازون

دلفین رودخانه آمازون یا بوتو یکی از تنها پنج گونه زنده دلفین‌های رودخانه‌ای در این سیاره است. همچنین این حیوان، بزرگ‌ترین دلفین جهان است که در برخی موارد تا ۳۵۰ پوند وزن دارد. این گونه به دلیل رنگ صورتی پوستش اغلب به عنوان دلفین صورتی هم شناخته می‌شود. هم اکنون جمعیت دلفین‌های رودخانه آمازون به ده هزار عدد می‌رسد که قابل توجه است، اما همچنان سد‌ها و آلودگی در مناطق خاصی آن‌ها را تهدید می‌کند.

 

قورباغه شیشه‌ای

این قورباغه‌های عجیب و شگفت انگیز که در سراسر جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی پیدا می‌شوند، پوست شان آن قدر شفاف است که می‌توانید گیاهان اطراف آن‌ها را از طریق بدن آن‌ها ببینید. بد نیست بدانید یک ناظر در فاصله کم به راحتی می‌تواند ببیند که قلب قورباغه شیشه‌ای چگونه خون را به داخل شریان‌ها پمپاژ می‌کند و غذای خورده شده چطور در روده حرکت می‌کند. این ویژگی غیر معمول از قورباغه شیشه‌ای در برابر شکارچیان محافظت می‌کند. در واقع اغلب شکارچیان متوجه این قورباغه‌های درختی در جنگل نمی‌شوند و با این استتار فریب می‌خورند.

 

شتر مرغ شاخدار

این پرندگان رنگارنگ که توان پرواز ندارند، در جنگل‌های بارانی گینه نو و شمال شرقی استرالیا یافت می‌شوند. آن‌ها شبیه شترمرغ‌های پر زرق و برقی هستند که کلاه‌خود بر سر دارند. برخلاف بسیاری از گونه‌های پرندگان، این حیوان ماده  است که رنگ روشن‌تری نسبت به نر‌ها دارد. آن‌ها همچنین می‌توانند خطرناک باشند. طبق گفته ساینتیفیک امریکن، آن‌ها به کشتن انسان‌ها از طریق ایجاد زخم‌های کوچک، پارگی اندام‌ها و شکستن استخوان معروف هستند.

 

مارموست یا میمون بندانگشتی

این میمون‌های کوچک بومی جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی ممکن است بامزه‌ترین پستانداران تمام دوران باشند. مارموست‌های معمولی که تقریباً شبیه سنجاب‌ها هستند، سازگار هستند و توانسته‌اند در زیستگاه‌هایی خارج از محدوده طبیعی خود رشد کنند. مارموست‌ها تا حدی به دلیل سازگاری با چنگال‌ها به جای ناخن، می‌توانند در هر جنگلی زندگی کنند. آن‌ها حشرات، میوه، شیره درختان و حیوانات کوچک را می‌خورند. اکنون حداقل ۵۱ گونه از مارموست‌ها وجود دارند. جالب‌تر این که، آن‌ها تقریبا همیشه دوقلو به دنیا می‌آورند

 

نظر شما
ادامه