کد خبر: ۷۳۸۲۰
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
به بهانه انتخاب اولین دامپزشکی که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی شد:
باید گفت وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار وزیری داخلی از بدنه سلامت‌محور برای خود انتخاب نموده است که چنین انتخابی تاکنون سابقه نداشته است ...

«سید محمد آقامیری»؛ انتخاب اولین وزیر با تخصص تولید اقتصادی بهداشتمحور از بدنه وزارت جهاد کشاورزی

 

وقتی سخن از «وزارت جهاد کشاورزی» میشود، بسیاری تصورشان بر این است که فعالیت این وزارتخانه تنها به حوزه کشاورزی محدود میشود و این درست همان نقطهای است که این برداشت اشتباه منجر به نادیده گرفتن بسیاری از وظایف و مسئولیتهای قانونی این وزارتخانه مهم در ایران گردیده و تاکنون خسارتهای بسیاری در اثر عدم توجه به سایر مسئولیتهای قانونی این وزارتخانه در کشور متحمل شده‌ایم. شاید بتوان فرهنگستان علوم را هم در این مقوله مقصر دانست، چرا که معنای کلمه «کشاورزی» دربرگیرنده تمامی وظایف این وزارتخانه در حوزه تولیدات دامی و نظارتهای بهداشتی آن نیست و متخصصان بسیاری ذیل این وزارتخانه در حال فعالیتند که در نام این وزارتخانه اثری از آنها دیده نمیشود و شایسته است جایگزین مناسبی برای نام فعلی از سوی فرهنگستان علوم ارائه گردد.

اداره كل فلاحت و تجارت در زمان مظفرالدین شاه در سال ۱۲۶۹ خورشیدی طبق تصویبنامه هیات وزیران تاسیس شد. در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ با تصویب قوانینی، چهار وزارتخانهی كشاورزی، اصلاحات ارضی، منابع طبیعی، تولیدات كشاورزی و مواد مصرفی فعالیت‌های مربوط به بخش كشاورزی را عهده‌دار شدند. در ۱۳۵۰ وزارت منابع طبیعی منحل شد و وزارت كشاورزی و منابع طبیعی به وجود آمد. در سال ۱۳۵۶ از ادغام وزارت كشاورزی و منابع طبیعی و وزارت تعاون و امور روستاها وزارت كشاورزی و عمران روستایی تشكیل شد. پس از انقلاب این وزارتخانه در سال 1379 از ادغام دو وزارتخانه جهاد و کشاورزی آن زمان که اقایان سعیدیکیا و حجتی وزیر آن بودند، تشکیل شد و پس از تشکیل، محمود حجتی که خود از مخالفان این ادغام بود، به وزارت آن وزارتخانه منصوب گردید. پس از انقلاب تاکنون 11 وزیر در این وزارتخانه مدیریت کردهاند و سیدمحمد آقامیری دوازدهمین فردی است که پس از انقلاب بر این مسند تکیه میزند.

این وزاتخانه بر مبنای مصوبه دوم تیرماه 1381 هیات وزیران وقت دارای 43 سرفصل تفصیلی در قالب 6 زیرگروه متفاوت میباشد که تاکنون فارغالتحصیلان متفاوتی از پزشکی و مهندسی عمران تا فارغالتحصیلان عالی رشته کشاورزی آن را مدیریت نمودهاند و هر یک به فراخور برنامهها و دانش خود و با لحاظ کردن برنامههای توسعه کشور، جنبههای مختلفی از این سرفصلهای تفصیلی را بسط و گسترش دادهاند. از میان این سرفصلها 18 سرفصل به صورت مستقیم با حرفهی دامپزشکی سر و کار داشته و به عبارتی وظایف این سرفصلها را بر عهده داشته است.

این بار از بدنه وزارت جهاد کشاورزی و از بخش کمتر توجه شده بهداشتمحور، فردی سکان این وزارتخانه را در اختیار گرفته که دیدگاه مکملی نسبت به پیشینیان خود دارد. رشته دامپزشکی در حوزه وزارت علوم یک رشته با ابعاد متفاوت کاربردی است هم میتوان از این رشته در راستای وظیفه ذاتی آن یعنی تامین بهداشت و ایمنی غذایی بهره برد و هم میتوان از آن به عنوان موثرترین ابزار ارتقای اقتصادی تولید بهرهبرداری نمود.

سازمان دامپزشکی کشور و بدنه حرفهای بخش خصوصی تحت نظارت آن در بسیاری از نقاط عطف تاریخی برای برقراری تعادل در حوزه بهداشت و تولید و صیانت از سرمایههای دامی کشور که نقش به سزایی در حفظ استقلال کشور بر عهده داشته است، دوشادوش تولیدکنندگان مرارتهای بسیاری را برای صیانت از بهداشت غذایی مردم و حفظ و ارتقاء سرمایههای دامی و صنایع وابسته به آن تحمل نموده است؛ به عبارت بهتر میتوان گفت که دیدگاه دامپزشکی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی دیدگاه صیانت بهداشت عمومی کشور و تولید بهداشتمحور بوده است و در شرایط کنونی جهان در خصوص افزایش بروز بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، نقش آن در جوامع دوچندان گردیده است. در واقع دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی بخشی است که متولی صیانت از بهداشت مردم و کشور از طریق قوانین نظارتی و یاریرسان دامدار و کشاورز و تولیدکننده از طریق ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مربوطه است و به جرأت میتوان ادعا نمود که در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آماری سیستمهای متمرکز سازمان دامپزشکی کشور به عنوان رفرانسهای عملیات میدانی مورد اتکای وزارتخانه و سایر دستگاهها میباشد.

همچنین جا دارد عنوان کنیم این وزارتخانه در ابعاد کشاورزی و طبیعت گیاهی کشور ایران دارای زیرمجموعههای مختلفی در حوزه گیاهپزشکی، قرنطینه محصولات گیاهی و حفظ و صیانت از گونههای گیاهی میباشد که همان وظایف دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی و تولید بهداشتی دامی را در حوزه کشاورزی و گیاهی دنبال میکنند.

اکنون پس از سالها نوبت مدیریت به بخش بزرگی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به نام دامپزشکی رسیده است و اولین دامپزشک با نگاه تولید بهداشتی اقتصادمحور به وزارت جهاد کشاورزی وارد گردیده است و درست در راستای تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر نگاه ویژه به امنیت و ایمنی غذایی کشور این سمت را عهدهدار گردیدهاند. به عبارت دیگر باید گفت که وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار وزیری داخلی از بدنه سلامتمحور برای خود انتخاب نموده است که چنین انتخابی تاکنون سابقه نداشته است.

این مسئولیت خطیر در این برهه زمانی در شرایطی بر عهده ایشان و حرفه دامپزشکی قرار داده شده است که از یک سو شرایط اقلیمی کشور روز به روز در حال تغییر است و خشکسالیها و آتشسوزیها دامداران و کشاورزان کشورمان که در خط مقدم تولید و استقلال کشور قرار دارند را در محذوریتهای شدید برای تولید قرار داده است و از سوی دیگر مناسبات جهانی و فشارهای ظالمانه برخی کشورهای قدرتمند ممکن است عرصه را بر کشور تنگتر از این که هست بنماید؛ مواردی همچون تحریمها، کارشکنیها و... که شرایط را در حوزه جهاد کشاورزی برای تداوم و ارتقای تولید سختتر مینماید و در کنار این شرایط سخت، تامین الزام بهداشتمحور بودن همه این تولیدات و واردات بر اساس نص صریح قانون کشور و اعمال نظارتهای بهداشتی بر آنها در حوزه دامی و کشاورزی، دغدغه مضاعفی است که غفلت از آن میتواند مخاطرات بالایی برای بهداشت کشور و مردم جامعه ایجاد نمایند.

بر همین اساس، به منظور اینکه دکتر آقامیری بتواند کشاورزان، دامداران و صنایع تولیدی و تبدیلی را برای تحول بهداشتمحور که امنیت و ایمنی غذایی کشور را در بر داشته و تولید غذایی مقرون به صرفه و بهداشتی که حتیالامکان داخل خاک کشورمان تولید شده باشد را تامین نماید، نیازمند حمایت همهجانبه کشاورزان، روستائیان، تولیدکنندگان و متخصصین مختلف در حوزه عملکردی وزرات جهاد کشاورزی است.

بدون اغراق باید گفت اگر وی بتواند به واسطه سرمایهگذاری در علم و تحقیق، ثروتهایی که در جامعه روستایی و عشایری کشور در حال افول هستند را تقویت نماید، بیش از نیمی از مسیر به سمت موفقیت را طی نموده است. نیم دیگر این مسیر، تغییر شیوههای نظارتی بر مجتمعهای تولیدی صنعتی کلان از نظارت به سمت همراهیهای حمایتگرانه برای انطباق با شرایط اقلیمی و اقتصادی کشور و افزایش قدرت آنها برای رقابت با سایر تولیدکنندگان کشورهای همسایه و سایر کشورهای مطرح خواهد بود. در این میان بهداشت عمومی و صیانت از ایمنی غذایی جامعه خط قرمز غیرقابل چشمپوشی بوده که تاکنون آن را به درستی رعایت نموده و امید داریم در آینده نیز در حوزه تولیدات گیاهی و دامی و بهداشت عمومی جامعه اجازه خدشه به این حریم را به هیچ قدرت و مافیایی ندهد.

دسترسی به خدماتی که از طریق وزارت جهاد کشاورزی قابل دستیابی است، برای کوچکترین بهرهبرداران در دورافتادهترین نقاط ایران (گسترش دسترسی به سرویسها) تنها از طریق تقویت بدنه کارشناسی و متخصص این وزارتخانه امکانپذیر است که میتواند هدف شماره یک وزیر جدید باشد. این مهم محقق نمیگردد مگر اینکه بدنه کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی احساس ارزشمند بودن در زیر لوای مدیریت این وزارتخانه را داشته باشند و برای دکتر آقامیری که خود تحصیلکرده این حرفه است و تحصیلات اقتصادی وی در این زمینه میباشد، این موضوع میبایست مورد عنایت ویژه قرار گیرد چرا که باارزشترین دارایی هر کشور نیروی انسانی آن است که در بخشهای تولید، تجارت، تبدیل، نظارت و خدمات بصورت زنجیروار به هم متصل بوده و گسست هریک از این حلقهها کل سیستم را متوقف خواهد نمود.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
13
23
چه تحلیل خوبی واقعا اسم این وزارت خانه با وظایفش همخوانی نداره مثلاً میتونه اسمش به وزارت جهاد کشاورزی و ایمنی غذایی تغییر پیدا کنه و هویت همه بخش های اون تو اسمش دیده بشه مثل همه کشورهای دیگه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
بخش اعظم ایمنی غذایی بر عهده وزارت بهداشت است
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
این بخش اعظم که می‌فرمایید چند درصده ، محصولات خام دامی پس از پروسس یا پخته شدن فقط در اختیار بهداشت است از اون گذشته آیا وظایف زیر مجموعه جهاد کشاورزی در خصوص ایمنی غذایی را میخواهید انکار کنید ؟ یا صلاح شما در این است که این جنبه از فعالیت های زیر مجموعه جهاد کشاورزی به چشم نیاید و همه از جهاد کشاورزی فقط گندم کاشتن را ببینند و بیل زدن را و شما با فراق بال بودجه بهداشت کشور را ببلعید
#سهم وزارت جهاد کشاورزی از بودجه سلامت کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
متاسفانه بهداشت همه چیز را به هم ریخت
آموزش را از علوم دزدیده، غذا را از کشاورزی و دامپروری سرقت کرده
الان تبدیل شده به مافیا و همه جا حضور داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
ناشناس محترم ۲۲:۱۱
بنده بودجه ای نبلعیده ام و از وزارت بهداشت نیستم.
اما خواهی یا نخواهی مجموعه های زیادی در ایمنی غذا دخیل هستند.
چرا هیجانی برخورد می کنید! آیا شما وظایف استاندارد ملی را انکار می کنید؟ آیا وظایف سازمان غذا و دارو را انکار می کنید؟
تعداد کارکنان آنها چند برابر کل سازمان دامپزشکی هست.
پس لابی آنها اجازه نمی دهند که شما نام ایمنی زیستی را بر سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد بگذارید.
اندکی با متانت فکر کنید و به فکر بلعیدن یا بلعیده شدن نباشید.
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
شما که هیجانی برخورد نمیکنید بفرمایید که حرف نسنجیده و غیر معقول بخش اعظم ایمنی غذایی بر عهده وزارت بهداشت است یعنی چه ؟ اگر منظورتان این است که همه بودجه سلامت را میگیرد و به بهانه سلامت جامعه نمی‌گذارد بودجه به سایر دستگاه‌ها که واقعا متولی ایمنی هستند داده شود حرف شما درست است ولی گذشته از اینها شما اصل مطلب را درک نکردید یکبار دیگه کامنت اصلی رو بخونید انشالله که درک کنید
دکتر واقعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
واقعا من نمی‌دونم شما چطوری روتون میشه اسم وزارت بهداشت رو بیارید؟ در سال ۴۰۱ فقط ۳۶۰۰ میلیارد تومان کمک‌های خیریه توسط وزارت بهداشت جمع‌آوری شد که همین یک قلم سه برابر کل بودجه‌ی دامپزشکی است. کاری هم به بودجه‌ی ۳۱۳۰۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت ندارم.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
4
27
آاقای دکتر الان دیگه وقتشه به خانواده خودت یعنی دامپزشکی اهمیت بدی ، الان وقتشه جایگاه دامپزشکی رو در وزارت ببری بالا، الان وقتشه وضعیت معیشتی همکارانتون رو ارتقاء بدیدو هزار و یک هنر دیگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
یک بار و شاید فقط یکبار برای دهه های متمادی دامپزشک شده سکاندار وزارت جهاد کشاورزی و عضو هیات دولت و البته مسئول فرصتهایی که بسیار گذراتر از حد تصور ماست.
پس مطالبات و جایگاه دامپزشکی رو به درستی با تعریف و بازسازی کنید و قانون این سازمان مستضعف را هم ارتقا بدهید لطفا تا بتواند کارآمدی و اهمیت خودش را در تامین سلامت جامعه در شرایطی که همه بودجه های سلامت به وزارت بهداشت سرازیر می شود حتی بروسلوز و هاری و ... و از طرفی هم دامپزشکی برای اثبات حضور موثرش در وزارت جهاد مدام موظف به فعالیتهایی همچون تامین و تنظیم بازار مرغ و ارزاق دیگر شود و هزار موضوع دیگری که خودتان چه در دامپزشکی و چه در نظام دامپزشکی بهتر لمس نموده اید.
سازمانی که بخش اداری و مالی آن بمراتب کمتر از دیگر دستگاه ها توسعه یافته و بنیه سازمانی ضعیف با ساختاری که بسیاری پستهای سازمانی اش هنوز خالی است و تعداد نیروی محدودی دارد. با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
2
20
به نظرم، جسارتا، آقای دکتر توجه داشته باشند که این وزارتخانه جایی است که نباید گول افراد هوچی گر و سالم نما و متظاهر را خورد. بلکه اتفاقا ممکن است افراد با لیاقتی باشند که خودشان را در انظار نزدیکان شما ارائه نکنند و ادعایی هم نداشته باشند. دکترجان تا جائیکه امکان داره از تمامی ظرفیت های تخصصی کارکنان در تمامی سطوح کشور بهره بگیرید و محدود به طیف خاصی نباشید مگر خاص باشند.
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
3
2
آقاي دكتر آقاميري معاونت ....... و تيمش با عناد ورزي مطلق صنف دامپزشكي و ساير صنوف رو به نابودي كشاندند لطفا هر چه سريعتر تغييرات را آغاز كنيد از همين الان عليه شما در حال لابيگريند
سید عبدالحسین جلالی
|
Poland
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
8
5
سلام آقای دکتر آقا میری
با عرض تبریک به مناسبت انتصاب حضرتعالی بعنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی،همانطوریکه بخوبی مستحضر می باشید رکن اصلی موفقیت در هر سازمانی شناخت کامل از تنگناها ،محدودیت ها و البته توانایی های درون سازمانی و استفاده از توانایی ها و امکانات بالقوه و بالفعل صنعت،مراکز آموزشی و تحقیقاتی،تشکل های صنفی و علاقه مندان و پژوهشگران صاحب صلاحیت می باشد،که جمعا می تواند منتهی به تدوین برنامه و نقشه راه گردد.
صنایع زیر مجموعه کشاورزی بشدت نیازمند برنامه ریزی دقیق،جامع و با ثبات می باشد.
برایتان از صمیم قلب آرزوی موفقیت می نماییم.
با احترام
جلالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
0
6
الان وقتشه که دامپزشکی رو به وزارت بهداشت ملحق کنی آقای دکتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
خودش وزیر جهاده میخواهد دامپزشکی رو در اختیار داشته باشه! تازه چه کاره بهداشته! اینم از اون حرفهای هُل هلی و بی منطق که خیلی ها در بعضی تغییرات متوهم میشوند و میزنند
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
0
حالا اگر یک دکترای علوم دامی دریک اداره دامپزشکی در یک شهرستان کوچک استخدام شده بود که خودتون رو می کشتید پس بگو چرا دکترای دامپزشکی جزو رشته‌های مجازه شرکت در آزمون استخدامی وزارت کشاورزی 401 در پست کارشناس دامپروری بود
با این همه اعتماد به نفس حتما توقع دریافت مجوز دخالت در کار مهندسین باغبانی، زراعت، گیاه پزشکی و.... را هم دارید واقعا متاسفم برای جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
نکنه تصور میکنی وزارت جهاد فقط متعلق به امور دامی ها است ، شما دخالت در کار درمان نکنید ما هیچ علاقه ای به کارهای شما نداریم دست پیش میگیری پس نیافتی
شما باید یاد بگیرید که وزارت جهاد کشاورزی متشکل از تخصص های بسیاری است که دامپزشکی هم یکی از آنهاست و بعد از صد سال مدیریت دست یک دامپزشکه اونم اگه شما تحمل کنید کجای این موضوع بده حداقل آشنا میشوید با نظرات طیف متفاوتی از زیر مجموعه وزارت جهاد
نظر شما
ادامه