کد خبر: ۷۳۸۷۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرهاد حکیمانه» افزود: کانون سراسری در ارتباط با سازمان‌ها و اداره‌های مختلف مرتبط با سازمان دامپزشکی و مسئولین فنی کمی ضعیف عمل کرده و نتوانسته نتایج خوبی را به وجود بیاورد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان، این انتقاد به کانون سراسری مسئولین فنی کشوری وارد است که خیلی بهتر می‌توانست ارتباطات قوی‌تر و گسترده‌تری را با سازمان‌ها و اداره‌های مختلف مرتبط با سازمان دامپزشکی و مسئولین فنی برقرار کند: «افرادی که در راس کانون هستند، باید به طور جدی پیگیر مسائل باشند. به نامه‌نگاری‌های خاص اکتفا نکرده و ارتباطات خود را با استان‌ها و مراکز قوی‌تر کنند و ببینند که مشکلات همکاران در استان‌ها چیست.»

«دکتر فرهاد حکیمانه» معتقد است که مشکلات سال‌های قبل مسئولین فنی هم‌چنان به شکل حل‌نشده باقی است و به سال‌های بعد منتقل می‌شود: «همچنین مشکل تعرفه‌ها را داریم که متاسفانه ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. با اینکه تعرفه‌ها اول سال اعلام می‌شود و قرار است که اعمال شود، اما می‌بینیم که باز هم مشکل ضمانت اجرایی وجود دارد و خیلی از دوستان تعرفه واقعی را نمی‌گیرند.»

وی تصریح می‌کند: «بحث دیگری که خیلی از روسای سازمان نظام نیز در آن متفق هستند، این است که شرایط خیلی از تعرفه‌ها استان به استان فرق دارد و شاید نتوان آن را به کل کشور تعمیم داد. باید هر استان یک برنامه‌ریزی خاص کند و بر اساس ظرفیت مراکز تولید و عرضه و آن ظرفیتی که خود آنها دارند، تعرفه را اعلام کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از نظر شما مهمترین مشکلات مسئولین فنی چه مواردی هستند؟ آیا ماده ۱۹ در استان اصفهان یا سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود؟

از نظر بنده مشکلات سال‌های قبل مسئولین فنی هم‌چنان به شکل حل‌نشده باقی است و به سال‌های بعد منتقل می‌شود. اجرای ماده ۱۹ در استان اصفهان که به جای خود، من با سایر استان‌ها نیز در ارتباط هستم و می‌دانم که مشکلات آنها هم همچنان باقی است و ماده ۱۹ هنوز به معنای واقعی خود اجرا نشده است و همچنان رابطه مستقیم بین کارفرما و مسئول فنی باقی است.

موضوع بعدی این است که قرار شد کارگاه‌ها و مسئولین فنی ارزشیابی شوند تا از این موضوع به صورت نوعی از خط‌کشی عمل کند تا مسئولین فنی بتوانند در کارگاه‌های هم‌رده خود فعالیت کنند. مثلا مسئول فنی با درجه A در کارگاه درجه A و مسئول فنی درجه B در کارگاه درجه B مشغول به فعالیت باشد. این طرح نیز در جایی اجرایی نشد. اگرچه در حال حاضر تایید صلاحیت مسئولین فنی در استان اصفهان در جریان است و ما آن را انجام می‌دهیم، اما متاسفانه این مهم در سطح کشور ملاک ارزیابی مسئول فنی قرار نمی‌گیرد تا بتوانند به راحتی از این امتیازی که به دست می‌آورند، در کار استفاده کنند.

در نهایت مشکل تعرفه‌ها هم هست که متاسفانه ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد. با اینکه تعرفه‌ها اول سال اعلام می‌شود و قرار است که اعمال شود، اما می‌بینیم که باز هم مشکل ضمانت اجرایی وجود دارد و خیلی از دوستان تعرفه واقعی را نمی‌گیرند.

حکیم مهر: به طور کلی تاخیرهای اینچنینی در ابلاغ تعرفه‌ها چقدر می‌تواند به مسئولین فنی بهداشتی آسیب بزند؟

البته کانون تعرفه‌های سال جاری را روز هفتم یا هشتم فروردین و بر اساس مصوبه هیات وزیران اعلام کرد اما این مستلزم این است که سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور هم روی این تعرفه ها صحه بگذارند و آنها هم آن را تایید کنند تا همکاران زودتر بتوانند برای قراردادهای جدید آماده شوند. کانون تعرفه‌های امسال را روز هفتم اعلام کرد. با توجه به اینکه تا روز ۲۷ و ۲۸ اسفند، هنوز توافقات جلسه شورای عالی کار و دستمزد بر سر نرخ امسال انجام نشد و به روزهای آخر موکول شد، ابلاغ آن ازسوی وزیر مشمول زمان شد. در حال حاضر کانون‌ انجمن‌ صنفی تعرفه‌های امسال را اعلام کرده اما هنوز تا این لحظه، ما از نظام و سازمان ابلاغیه‌ و تایید نداریم.

حکیم مهر: تعرفه‌ها بر چه اساسی محاسبه میشوند؟

تعرفه‌ها یک مصوبه از طرف هیات دولت هستند که سال‌ها پیش ابلاغ شده است. بر این اساس، یک فرمول تعریف شده و هر سال مطابق آن مزد پایه‌ای محاسبه و اعلام می‌شود. من به ذات تعرفه اصلا کاری ندارم، چون فرمولی است که باید اجرا شود. مهم این است که بعد از اعلام جداول اعلام، چگونه بتوانند آن را به طرز صحیح اجرا کنند.

بحث دیگری که خیلی از روسای سازمان نظام نیز در آن متفق هستند، این است که شرایط خیلی از تعرفه‌ها استان به استان فرق دارد و شاید نتوان آن را به کل کشور تعمیم داد. باید هر استان یک برنامه‌ریزی خاص کند و بر اساس ظرفیت مراکز تولید و عرضه و آن ظرفیتی که خود آنها دارند، تعرفه را اعلام کنند. تا الان که این موفقیت حاصل نشده که بتوان در این زمینه به طور یکسان در کل کشور و در یک راستا جلو رفت. بعد از این همه سال تجربه، نظر من این است که ضمانت اجرایی خیلی مهم است. ضمانت اجرایی هم نیازمند حمایت است. آیا اگر یک کارفرما از پرداخت این عدد سر باز زد یا برای او مقدور نبود، چه مکانیسمی هست که اجرا شود؟ لذا فکر می‌کنم که هر استان باید یک برنامه‌ریزی خاص برای خود و براساس ظرفیت‌ها انجام دهد که شاید بشود این رقم‌ها را بیشتر به حد واقعی نزدیک کرد.

حکیم مهر: از نظر شما به صورت کلی چند درصد از مسئولین فنی در استان اصفهان یا کل کشور تعرفه واقعی را دریافت می‌کنند؟

در پاسخ به این سوال عدد خاصی را نمی‌توان به شکل دقیق گفت اما مطابق اطلاعات بنده و تماس با سایر همکاران استان‌های دیگر و ارزیابی کامنت‌ها و صحبت‌ها و تماس‌های آنها، فکر نمی‌کنم که تعداد آنها زیاد باشد. البته درصدی از مسئولین فنی این عددها را می‌گیرند اما من فکر می‌کنم که متاسفانه تعداد زیادی از همکاران مسئول فنی به دلایل مختلف رقم‌های واقعی را دریافت نمی‌کنند. من هم نمی‌توانم در کل کشور عدد خاصی را اعلام کنم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از عملکرد کانون سراسری مسئولین فنی بهداشتی کشوری چیست؟

کانون انجمن صنفی حدود چند سال است که تاسیس شده و در این مدت با چالش‌های زیادی روبرو بوده است. بنده نیز عضو کانون بودم و این انتقاد به کانون وارد است که خیلی بهتر می‌توانست ارتباطات قوی‌تر و گسترده‌تری را با سازمان‌ها و اداره‌های مختلف مرتبط با سازمان دامپزشکی و مسئولین فنی برقرار کند. از نظر من کانون سراسری مسئولین فنی کشوری در این ارتباط کمی ضعیف عمل کرده و نتوانسته نتایج خوبی را به وجود بیاورد.

از نظر بنده یکی از مهمترین مشکلات کانون همین ارتباط با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف است که این هم دلایل خاص خود را دارد. اما من فکر می‌کنم که کانون خیلی می‌تواند برای همکاران مسئول فنی در مسائل مختلف حرفه‌ای، مهم و مثمر ثمر باشد و این واقعا مستلزم این است که افرادی که در راس آن هستند، به طور جدی پیگیر مسائل باشند. به نامه‌نگاری‌های خاص اکتفا نکرده و ارتباطات خود را با استان‌ها و مراکز قوی‌تر کنند و ببینند که مشکلات همکاران در استان‌ها چیست. قراردادها در استان‌های مختلف از نظر ظرفیت و میزان با هم فرق دارد. اینها را باید کانون‌های انجمن‌های صنفی پیگیری کند تا بتواند یک نقشه صحیح را برای هر سال تبیین کند. اینکه کانون فقط بک جدول را منتشر کند، البته خوب است اما کافی و لازمه کار نیست.

در دوره‌ای که ما در کانون بودیم، قرار شد پولی که مسئولین فنی از کارفرما می‌گیرند، در یک مرکز واحد و به شکل کشوری واریز شود که البته در حد آرزو و امید باقی ماند. اگر یک سیستم یکپارچه تشکیل و پول در آنجا واریز و توسط ارگانی مثل کانون به همکاران تزریق می‌شد، طرح بسیار بزرگ و خوبی بود اما متاسفانه هیچ کدام از اینها به مرحله اجرایی که چه عرض کنم، به مرحله اولیه هم نرسید.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

مسئولین فنی واقعا قشری زحمت‌کش و سربازان بی‌سنگر هستند که امنیت سفره‌های مردم، مدیون زحمات آنهاست. ای‌کاش می‌شد برنامه‌های کاری این عزیزان در سال ۱۴۰۲ به یک سرانجام برسد، چون واقعا چیزی مهمتر از بهداشت موادغذایی مردم نداریم. سلامت ملی می‌تواند به اقتصاد ملی کمک کند و این خیلی مهم است. ای‌کاش در سال جدید این مشکلات نباشد و از حجم دغدغه‌های همکاران عزیز من که تا این اندازه زحمت می‌کشند، کاسته شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
11
9
کانونهای سراسری در تمام‌صنوف دامپزشکی بسیار ضعیف عمل میکنند و محافظه کاری بیش از حدی از خود نشان میدهند. این میزان محافظه کاری برای فعالین بخش خصوصی قابل درک نیست. روسای این کانونها میبایست جسورانه تر و با قدرت بیشتری پیگیر مطالبات صنوف خود باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
4
11
به عنوان یک مسول فنی بهداشتی حرف زیاد داریم برای گفتن ولی دیگه رمقی برای نوشتن نیست چون هیچ کس خود را مسواک نمی‌داند . بعد از این همه سال در نهایت کانون انجمن صنفی مسول فنی بهداشتی را مسول قلمداد می‌کنند که اعضای آن همان مسولین فنی هستند که خود بسیار ضعیف آمد . همان افرادی هستند که حقوق بهشون داده نمیشه . به کارفرما وقتی میگیم فلانی رییس انجمن است و این حرفو زده خندش میگیره چون طرفو میشناه و می‌دونه که از کی حقوق میگیره فورا به کارفرماش زنگ میزنه میگه فلانی رو ی کمی آرام کن . تنها ارکانی که کارفرما واقعا از می‌ترسه زیر مجموعه سازمان دامپزشکی است . البته بعضی روسای نظام هم که برش و نفوذ دارند کارفرماها حرفشونو جدی میگیرند . خواهش که داریم مسایل را به کانون واگذار نکنید . کانون کل قدرتش همین است که انجام داده بیشتر نمیتونه . تمام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
13
6
رئیس کانون حق خودش را نمی تونه بگیره اومده برای ما تعیین تکلیف کرده نذاشته بروند جلسه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
۸:۴۲ حرف منطقی و با حساب زدی ولی اینهمه منفی گرفتی این مهمترین اشکالی است که در دامپزشکی است و کارهایش پیش نمی‌رود ، از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
2
4
.........................
همکاران خوراک دام تفاوت بیش از ۷ میلیون با کشتارگاه ها داشتند،که مدیرکل دامپزشکی اصفهان مجبور کرد باید این مبلغ قرارداد ببندند،بدلیل جلسه ی که اتحادی کارخانجات خوراک دام با اداره کار و سازمان صمت داشتند،اونم بدون حضور نماینده از دامپزشکی و انجمن های مسئول فنی و بهداشتی
........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
کلا دامپزشکی تابع خیلی جاها هست و مهمتر اینکه دغدغه بخش خصوصی جزو وظایفش نیست و شرکتها نیز تابع دامپزشکی نیستند اینها اصل مشکل است
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
3
1
متشکر و سپاس فراوان از حکیم مهر و دکتر حکیمانه عزیز که پیگیری عزیزان را میکنند
نظر شما
ادامه