حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی
پیش و در یکی از سلسله گزارشهای حکیم مهر از وضعیت دانشکدههای دامپزشکی سراسر
کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد نسبت به برخی رفتارهای اساتید در حوزه ارائه
جزوه، گلایه کرده بودند (اینجا). رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد که خود
دانشآموخته رشته دامپزشکی است، در گفتوگو با حکیم مهر،
با تاکید بر اینکه دانشجو نباید خود را وابسته به جزوه کند، میگوید: «پیش آمده که
رفرنسهای اصیل را با قیمت ۱۰
میلیون و ۲۰
میلیون و تا ۴۰
میلیون تومان خریداری کردیم، اما متاسفانه میبینیم که دانشجویان رغبت نمیکنند که
آن را باز و تورق کنند و دو صفحه از آن را بخوانند. انتظار ما از دانشجویان
دامپزشکی بهعنوان دکترهای آینده این است که حتما از رفرنسها و منابع اصیل
استفاده کنند.»
به اعتقاد «دکتر ابراهیم رحیمی» بیانصافی است اگر بخواهیم
داوران «دامتاپ» را زیر سوال ببریم: «اینها اساتید ما و شرکتکنندگان بودند و
احترام آنها بر ما واجب است. نباید با یک حرف نسنجیده باعث بیانگیزگی و دلخوری
همکاران و دانشجویان شویم و کاری کنیم که تصور دیگران نیز نسبت به این مسابقات
خراب شود. ما از سازمان مرکزی نماینده داشتیم تا بر آنها نظارت کرده و مهر تایید
بزند.»
حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از انتقادهای دانشجویان این بود
که معمولا کلاسهای با امکانات خوب را به ترم بالاییها میدهند و ترم پایینیها
محبورند در کلاسهای بدون امکانات درس بخوانند. پاسخ شما چیست؟
دانشجویان ما مثل خواهر و برادران بنده هستند و اصلا قصد
ندارم که خدایی نکرده بگویم دروغ میگویند یا اشتباه کردهاند. اما واقعیت این است
که شرایط به این تندی که دوستان اشاره کردند، نیست. به هر حال ممکن است که نقصان یا
ضعفهایی در امکانات وجود داشته باشد و من منکر این قضیه نمیشوم، اما اینطور هم نیست
که بخواهیم کلاسهای فول را صرفا به ترم بالاییها و کلاسهای ضعیفتر را به ترمهای
پایینتر بدهیم، به هر حال ممکن است برخی از این کلاسها ویدیو پرژکتور نداشته
باشند.
البته دستور خرید ۴۰
ویدیو پروژکتور در کل دانشگاه داده شده و انشاءالله برای مهر ماه، تمام کلاسها
به ویدیو پروژکتور مجهز خواهند شد؛ یعنی باید این اتفاق بیفتد. البته از قبل هم
تعدادی ویدیو پروژکتور داشتیم، اما به هر حال ممکن است بخشی از آنها خراب شده
باشند، کمااینکه بحث کرونا هم باعث شد که برخی اصلاحات صورت نگیرد.
حکیم مهر: یکی دیگر از گلایهها این بود که اساتید حاضر نمیشوند
جزوهها و پاورپوینتهای خود را در اختیار دانشجویان قرار دهند.
دانشکده ۳۰
عضو هیات علمی استادیار به بالا دارد و شاید یکی از قویترین ترکیبهای اعضای هیات
علمی در سطح دانشکدههای دامپزشکی کشور را داریم. پنج استاد تمام و شش دانشیار داریم
و مابقی اساتید ما هم استادیار هستند که تعداد زیادی از آنها در شرف دانشیار شدن
هستند. اساتید از نظر علمی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و اینکه برخی از آنها
جزوه یا پاورپوینت نمیدهند، مربوط به ویژگیهای متفاوت آنها میشود. خود من هم
اعتقادی ندارم که دانشجو حتما باید پاورپوینت در اختیار داشته باشد و از روی آن
بخواند، بلکه دانشجو میبایست رفرنسها را مطالعه و در کنار آن جزوات تکمیلی را
بخواند.
خیلی از اساتید هم عکس این قضیه رفتار و جزوات خود را چاپ و
تکثیر کردند و در اختیار دانشجویان قرار دادند. برخی دانشجویان هم جزوههای خود را
از سال بالاییها میگیرند. در این میان عدهای نیز متاسفانه فقط تکیه بر برخی
جزوهها و پاورپوینتها دارند و اتفاقا لازم است که این دیدگاهها عوض شود و
دوستان رفرنسهای جدید را بخوانند.
کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یکی از بزرگترین
کتابخانههای استان است و ما هرساله رفرنسهای بسیار زیادی را بعضا با قیمتهای خیلی
بالا میخریم. حتی پیش آمده که رفرنسهای اصیل را با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون و تا ۴۰ میلیون تومان خریداری کردیم.
اما متاسفانه میبینیم که دانشجویان رغبت نمیکنند که آن را باز و تورق کنند و دو
صفحه از آن را بخوانند. انتظار ما از دانشجویان دامپزشکی بهعنوان دکترهای آینده این
است که حتما از رفرنسها و منابع اصیل استفاده کنند. در این میان ممکن است برخی
اساتید هم کملطفی کنند که انشاالله این اتفاق اصلاح میشود.
حکیم مهر: یکی از گلایههای
دیگر دانشجویان این بود که تعداد ورودیهای دانشکده در سال ۹۹، ۱۵ نفر اما در سال ۹۷، ۱۱۵ نفر بودهاند و این مساله مشکلات زیادی را ایجاد
کرده است.
۱۵ نفر که
نه، حدود ۲۰ نفر بودند.
ورودی پرجمعیت هم فقط در یک سال تجربه کردیم که رغبت زیادی هم به آن نداشتیم و در
ادامه هم دچار مشکل شدیم. کمااینکه باعث شد ما بعضا چهار سکشن داشته باشیم و روی
دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی ما فشار زیادی وجود داشت. اما درحال حاضر
تعداد پذیرش ما در هر ترم بین ۲۵ تا ۳۰ دانشجوست که
عدد ایدهآلی است و نباید بیشتر از این و نه کمتر از این عدد باشد. اگرچه ما
وابسته به دانشجو هستیم اما نهتنها در رشته دامپزشکی، بلکه در سایر رشتهها هم
اعتقاد داریم که باید بر اساس آمایش سرزمینی، بر اساس تعداد اعضای هیات علمی و ظرفیتها
و تواناییهای نرمافزاری و سختافزاری دانشجو بگیریم. در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ دانشجو، برای حداقل دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد یک مورد
ایدهآل
است که چند سالی هم هست که به همین شکل پذیرش میکنیم.
حکیم مهر: گلایه دیگر این
بود که تمام تجهیزات آزمایشگاه پاتولوژی خراب است. به طور کلی وضعیت تجهیزات
دانشکده را چطور ارزیابی میکنید؟
این که بگوییم تمام تجهیزات
خراب است، یک مقدار کملطفی است. حالا ممکن است یک دستگاه کالیبره نباشد یا آن را
برای تعمیر فرستاده باشیم. در واقع هم فکر میکنم که یکی از دستگاههای سکشنگیری
خراب بوده و آن را به تهران ارسال کردیم و قرار بوده که دستگاه را ظرف مدت یک هفته
به ما تحویل دهند، اما بعدا گفتند که فلان قطعه هم خراب است و باید از خارج از
کشور بیاید. پس در این مورد هم ما کوتاهی نکردیم، بلکه شرکتی که باید دستگاه را
پشتیبانی میکرده، مقداری در تحویل دستگاه کوتاهی کرده است.
اتفاقا آزمایشگاه دانشکده
در حال کسب ایزو ۱۷۰۲۵ است و تا
الان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و در حال حاضر آزمایشگاه
همکار شرکت آب و فاضلاب و همچنین اداره دامپزشکی هستیم. این مهم نشاندهنده این
است که همه دستگاههای ما کالیبره و به روز هستند و اگر غیر از این باشد، گواهینامه
ایزو ۱۷۰۲۵ به ما نمیدهند یا اجازه نمیدهند که آزمایشگاه
همکار اداره آب و فاضلاب یا دامپزشکی شویم، چون نظارتهای آنها خیلی دقیق و دورهای
صورت میگیرد و کارشناسان ما نیز دائما تست خواهند شد.
من منکر این نمیشوم که در
یک گروه، تعدادی از دستگاهها آسیب دیده یا کمبود داشته است. هر چند که من بعد از
مطالعهای که انجام دادم، هم به معاونت پژوهشی و هم ریاست آزمایشگاه تاکید کردم که
گزارشی به من بدهند که واقعا چه دستگاههایی آسیب دیده و اگر آسیب دیده، چرا به
بنده اطلاع ندادند. البته من از دانشجویان هم انتظار دارم که اگر واقعا مشکلی هست،
به جای رسانهای کردن آن، ابتدا باید به دانشکده و ریاست دانشکده، معاونت پژوهشی یا
معاونت آموزشی بنده اطلاع دهند اگر اصلاح نشد یا اگر توجیه نشدند، بعدا مراحل بعدی
طی شود.
حکیم مهر: گلایه دیگر این
بود که داوران مسابقه «دام تاپ» خودشان ایده دادند و خودشان تصمیم گرفتنند که کدام
ایدهها بالا بیاید. نظر شما در این خصوص چیست؟
داوران صرفا از واحد
دانشگاهی ما نبودند، بلکه تعدادی از آنها از دانشگاه شهرکرد، تعدادی از عزیزان بنیاد
نخبگان تشریف داشتند، برخی از استان اصفهان، تعدادی از نظام دامپزشکی و عدهای هم
از اداره دامپزشکی بودند. در واقع فقط ۲ نفر از داوران ما خودی بودند. ۱۱ یا ۹ داور در سه مرحله داوری کرده بودند. حالا فرض کنیم که دو یا سه نفر هم با یک
ایده همراه بودند. مابقی داوران چه؟ یعنی آنها هم خطا کردند؟ خیر، من نمیتوانم
بگویم مغرضانه بوده است و بیانصافی است اگر بخواهیم داوران محترم خود را زیر سوال ببریم.
اینها اساتید ما و شرکتکنندگان بودند و احترام آنها بر ما واجب است. نباید با یک
حرف نسنجیده باعث بیانگیزگی و دلخوری همکاران و دانشجویان شویم و کاری کنیم که
تصور دیگران نیز نسبت به این مسابقات خراب شود. ما از سازمان مرکزی نماینده داشتیم
تا بر آنها نظارت کرده و مهر تایید بزند.
حالا ممکن است در جایی برخی
سوالات سادهتر بوده باشد که این مساله را در ارتباط با امتحانات هم داریم. ممکن
است یک استاد امتیازهای متفاوتی را به نحوه پاسخدهی یک دانشجو بدهد با یک تلورانس
۱۰ یا ۲۰ درصد بدهد،
اما اینکه بگوییم برخی این سوالات را از قبل میدانستند، کاملا رد میکنم.
حکیم مهر: گلایه بعدی این
بود که یک استاد خاص در زمینه کیسها، آموزش لازم را به دانشجویان نمیدهد و
اصطلاحا برای خود رقیب نمیتراشد.
دانشکده دامپزشکی دانشگاه
آزاد شهرکرد شاید تنها دانشکده دامپزشکی حداقل در بین دانشگاههای آزاد باشد که دو
تا سه کلینیک تخصصی مجزا در شهرهای متفاوت دارد. برای گرفتن دورههای تخصصی، تجهیزاتی
را هم مجددا خریداری کردیم که انشاءالله بتوانیم آنها را نصب کنیم.
خوشبختانه تا آنجا که من
اطلاع دارم، تعداد کیسها در این دو کلینیک تخصصی کم نیست. اما در ارتباط با اینکه
یک استاد در این زمینه کوتاهی کند، اینها را باید به ما منعکس کنند. حتما هم منعکس
کنند که کجا بوده و دلیل آن چه بوده است. در این مورد خاص میتوانم حدس بزنم که چه
کسی یا چند نفر بودهاند. به هر حال ممکن است بعضی از اساتید ما خدای نکرده به
صورت سهوی کوتاهی کنند، اما من حتما این مورد را به دوستان تذکر میدهم.
ما به صورت ماهیانه در همه
دانشکدهها، برای اعضای هیات علمی جلسات توجیهی داریم و اگر گزارشهایی از سوی
دانشجویان برسد، حتما راستیآزمایی و برخورد میشود. دوستان در حوزههای آموزشی،
پژوهشی، حراست و گزینش این مسائل را رصد میکنند. من این گزارش را در حکیم مهر خواندم
اما خودم هیچ گزارشی از یک دانشجو هم ندیدم که این مساله را مستقیم به خودم بگوید.
این خیلی جالب نیست کمااینکه اگر به من میگفتند، حتما برخورد میکردم و الان هم
حتما این کار را میکنم. وظیفه ماست که بهعنوان مسئول و معلم، مسئولیتهای خود را
به نحو احسن انجام دهیم. اگر حقوقی میگیریم و کم است یا کوتاهیهایی وجود دارد،
ما پذیرفتیم که معلم باشیم و در شأن یک معلم و استاد خدمترسانی کنیم.
حکیم مهر: بهعنوان حرف
آخر...
از شما و همکاران شما تشکر
ویژه دارم و از دانشجویان عزیز که برخی نقطه نظرات را به ما انتقال میدهند، سپاسگزارم.
من از همه دانشجویان و اساتید خواهش میکنم اگر نکته، پیشنهاد یا انتقادی دارند،
به ما هم منتقل کنند که انشاءالله بتواند بازخورد خیلی خوبی داشته باشد. روزهای یکشنبه
و سهشنبه بعد از ظهر، درب اتاق من به روی تمام دانشجویان باز است که بنشینند با هم
بحث و مجادله کنیم. خود من و معاونین بنده، افرادی هستیم که اگر انتقادی باشد، میپذیریم
و تلاش میکنیم که در صورت امکان اصلاح شود. ممنون از شما که با من تماس گرفتید،
تماس شما من را خیلی خوشحال کرد.
حکیم مهر: ممنون از فرصتی
که در اختیار ما قرار دادید.