کد خبر: ۷۴۶۹۷
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
پاسخ‌های رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز به گزارش حکیم مهر:
«دکتر میرحسن موسوی» افزود: در حال حاضر مراجعه دام‌های بزرگ به درمانگاه‌ها در دانشکده‌های دامپزشکی بسیار کم شده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چندی پیش و در یکی از سلسله‌ گزارش‌های حکیم مهر از وضعیت دانشکده‌های دامپزشکی سراسر کشور، دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نسبت به کم بودن تعداد واحدهای عملی دامپزشکی، کوتاه بودن دوره کارورزی، جای خالی استاد بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک و رادیولوژی، کمبود تجهیزات و تعداد زیاد ورودی‌ها و همچنین عدم مهارت کافی فارغ‌التحصیلان برای کار در بیرون از دانشکده گلایه‌هایی را عنوان کردند (اینجا).

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با حکیم مهر، برخی از این انتقادات را وارد می‌داند: «در پاسخ به دانشجویانی که بیان می‌کنند دروس عملی کم است، باید گفت دانشجویان رشته دکترای عمومی دامپزشکی در طول دوره تحصل 84 واحد عملی دارند که بیانگر این موضوع است که رشته دامپزشکی نسبت به رشته‌های دیگر دارای دروس عملی زیادی است.»

از نظر «دکتر میرحسن موسوی» کارورزی زمانی مفید خواهد بود که کیس مراجعه‌کننده هم داشته باشیم و در حال حاضر مراجعه دام‌های بزرگ به درمانگاه‌ها در دانشکده‌های دامپزشکی بسیار کم شده است.

وی تصریح می‌کند: «در سطح کشور یک رشد بی‌رویه در تاسیس دانشکده‌های دامپزشکی را هم در بخش دانشگاه آزاد و هم در بخش دولتی تجربه کردیم که یک معضل است. واقعا نمی‌دانم چرا باید این تعداد دانشکده دامپزشکی را تاسیس کنیم و چه لزومی دارد که در استان آذربایجان شرقی، سه دانشکده دامپزشکی داشته باشیم؟ به علاوه چه نیاز است که وقتی در یک استان‌ دانشکده دامپزشکی هست، در استان‌های همجوار دیگر هم، دوباره دانشکده دامپزشکی تاسیس شود؟»

حکیم مهر: آقای دکتر، اولین انتقاد دانشجویان این بود که واحدهای عملی دامپزشکی در طول تحصیل خیلی کم و در حد یک سال است. نظر شما چیست؟

وقتی شما به صورت تخصصی در حوزه دامپزشکی تولید محتوا می‌کنید، حتماً در جریان هستید که کل دوره دکترای عمومی دامپزشکی، شش ساله است. پنج سال اول دروس علوم پایه، پاتوبیولوژی، بهداشت مواد غذایی و برخی دروس علوم درمانگاهی و سال آخر دروس مربوط به کاورزی را می گذرانند. رشته دامپزشکی در مقایسه با رشته‌های دیگر دانشگاهی، جزو آن دسته‌ای قرار می‌گیرد که دروس عملی زیادی دارد. تلاش دانشکده این است که در ابتدا دانشجو در علوم پایه و پاتوبیولوژی، از نظر عملی خوب آموزش ببیند تا در ادامه در درمانگاه استفاده بهینه‌ای از دروس درمانگاهی و بالینی ببرد. دانشجویانی که اعلام می‌کنند دروس عملی کم است، آنرا منحصر به سال آخر می کنند.

سرفصل‌ها و واحدهای درسی قطعا بر اساس نقطه نظرات اساتید و همکاران محترم هیات علمی که سالیان سال عمر خود را در رشته دامپزشکی گذراندند، تعیین می‌شود. در این راستا گروه دامپزشکی وزارت علوم برای ارتقاء آموزش دوره دکترای عمومی دامپزشکی، برنامه درسی این رشته را در سال 95 بازنگری نمود و دانشگاه تبریز از سال ۹۶ برنامه بازنگری شده را به اجرا گذاشته است و دانشجویان ورودی 96 دکترای دامپزشکی امسال فارغ‌التحصیل خواهد شد. باید اضافه کرد که دانشجویان رشته دکترای عمومی دامپزشکی در طول دوره تحصل 84 واحد عملی دارند که  بیانگر این موضوع است که رشته دامپزشکی نسبت به رشته‌های دیگر دارای دروس عملی زیادی است. 

حکیم مهر: منظور آنها بیشتر دوره کارورزی بود و این دوره را با دوره گذراندن طرح در سیستم پزشکی مقایسه کردند.

موضوعی که وجود دارد این است که کارورزی زمانی مفید خواهد بود که کیس مراجعه‌کننده هم داشته باشیم. در حال حاضر مراجعه دام‌های بزرگ به درمانگاه‌ها در دانشکده‌های دامپزشکی بسیار کم شده است. سالیان سال است که دانشگاه‌های دولتی و آزاد ما دامپزشک تربیت می‌کنند. بله، در اینجا کوتاهی‌هایی صورت گرفته و ما بدون برنامه‌ریزی دامپزشک تربیت کردیم. همان دامپزشکان نیز الان خودشان در دامداری‌ها بر بالین مریض حاضر می‌شوند و دیگر برای صاحب دام از نظر اقتصادی مقرن به صرفه نیست که دام خود را به درمانگاه دانشکده بیاورد و آنجا ویزیت شود. لذا وضعیت دام بزرگ واقعا به سمت و سویی می‌رود که مدیریت و ارائه خدمات در داخل فارم صورت گیرد، مگر اینکه شرایط اورژانسی باشد و نیاز به یک کار درمانی و عمل جراحی که امکان پیاده کردن آن در داخل دامداری نباشد. لذا در مجموع در حوزه ارائه خدمات به دام‌های بزرگ در داخل دانشکده‌ها، آن نگاه سنتی که طبق آن دانشجو و دامپزشک منتظر هستند که دام به مطب بیاید، دیگر وجود ندارد.

حکیم مهر: گلایه دیگر دانشجویان این بود که استاد بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک و رادیولوژی ندارند.

این گلایه کاملاً درست است و علت آن این است که چند سال پیش وزارت علوم جذب هیات علمی را محدود کرده بود. متاسفانه این قضیه زمانی اتفاق افتاده که بعضی از بخش‌های ما خالی از استاد بوده است. البته استاد داخلی دام کوچک داشتیم که به دلایلی قرارداد ایشان تمدید نشد و هنوز هم نتوانستیم برای ایشان جایگزین پیدا کنیم.

یکی از مسایل دیگر در بخش داخلی دام‌های کوچک این است که فارغالتحصیلان این رشته تمایل کمی برای جذب در دانشگاهها دارند. ما در دو سال گذشته دو فراخوان برای داخلی دام‌های کوچک دادیم؛ در فراخوان اول دو نفر و در فراخوان دوم یک نفر متقاضی بودند که شرایط جذب در دانشگاه تبریز را نداشتند.

در رشته رادیولوژی افراد محدودی تربیت می‌شوند و ما متاسفانه در جذب رادیولوژی هم همان مشکل را داشتیم. البته تمام سعی ما این است که این دو رشته را در سطح دانشکده تقویت کنیم.

حکیم مهر: چه راهکاری برای تدریس آنها داشتید؟

این مساله باعث نشد که نتوانیم درس‌های مربوط به این دو رشته را ارائه کنیم یا خدای نکرده درخصوص آنها با مشکلی مواجه شویم؛ در این راستا از اساتید دانشگاههای دیگر استفاده کردیم.

حکیم مهر: گلایه بعدی دانشجویان این بود که در ساده‌ترین تجهیزات کمبود وجود دارد. آیا شما این اعتراض را وارد می‌دانید؟

ما براساس سرفصل‌هایی که از طریق وزارت علوم ابلاغ شده، مواد و وسایل مورد نیاز را تا حد امکان تامین می‌کنیم. دانشجو انتظار دارد که همواره همه وسیله‌ها آماده و به مقدار کافی وجود داشته باشد، اما گاهی این‌گونه نیست و این هم خاص دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نیست.

حکیم مهر: گلایه دیگر دانشجویان این بود که تعداد ورودی‌های دانشکده بالاست.

خوشبختانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز جزو دانشکده‌هایی است که پذیرش پایینی دارد. در مجموع تعداد دانشجویان دکترای عمومی دانشکده ما 228 نفر هستند.

در سطح کشور این انتقاد وارد است رشد کمی و بی‌رویه در تاسیس دانشکده‌های دامپزشکی را تجربه کردیم که یک معضل است. واقعا نمی‌دانم چرا باید این تعداد دانشکده دامپزشکی را تاسیس کنیم و چه لزومی دارد که در استان آذربایجان شرقی، سه دانشکده دامپزشکی داشته باشیم؟ چه لزومی دارد وقتی در یک استان‌ دانشکده دامپزشکی هست، در استان‌های همجوار دیگر هم دوباره دانشکده تاسیس شود.

حکیم مهر: گلایه دیگر این بود که فارغ‌التحصیلان صرفا با دروس دانشکده نمی‌توانند بیرون از دانشگاه کار کنند و بیشتر مباحث تئوری را یاد می‌گیرند.

دامپزشکی شاید در بین رشته‌های دانشگاهی جزو رشته‌های منحصر به فردی باشد که تعداد واحدهای درسی زیادی دارد. یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی در طول مدت 6 سال باید ۲۲۲ واحد را بگذراند؛ این در حالی است که در سایر رشته‌ها مجموع واحدهای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حدود 210 واحد میباشد که ده سال برای گذراندن مجموع این دورهها زمان لازم است. حالا انتقاد دانشجویان این است که با دروسی که میگذرانند، نمی‌توانند خارج از دانشگاه کار کنند. آیا برای اینکه دانشجویان بتوانند بیرون از دانشگاه کار کنند، باید واحدها را زیاد کنیم؟ آیا با این تعداد واحد درسی زیاد افزایش دوباره واحدها منطقی است؟

اینکه دانشجو می‌تواند بیرون کار کند یا نه، بستگی به تلاش و علاقه دانشجو دارد. طبیعتا انتظار نمی‌رود که دانشجوی دکترای عمومی در همه زمینه‌های دامپزشکی، به محض اینکه فارغ‌التحصیل شد، بتواند خدمات دامپزشکی بصورت تخصصی ارائه کند. اگر این بود که دیگر دورههای تخصصی لازم نبودند. آیا یک پزشک عمومی می‌تواند در تمام تخصص های پزشکی ارائه خدمت بکند؟ هر متخصص، تخصص خاص خود را دارد و دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی هم نباید انتظار داشته باشد که در طول مدت تحصیل، همه مهارت‌های دامپزشکی را بصورت تخصصی آموزش ببیند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
3
14
آقای دکتر درست گفتند
بهتر است دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد تبریز تعطیل و با دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد شبستر ادغام شود چون در تبریز یک دانشکده دامپزشکی واحد دولتی داریم.
همچنین دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد ارومیه هم تعطیل و با شبستر ادغام شود چون در ارومیه هم دانشکده دامپزشکی واحد دولتی داریم.

اینجوری هم از ترافیک و شلوغی این دو کلان شهر کم میشه و هم دانشکده های اضافه جمع میشود و واحد شبستر که هر ساله یکی از بیشترین قبولی ها را در دوره تخصصی به خصوص در دانشگاه های دولتی را دارد رونق میگیرد.

حالا الان دوستان با نظرات منفی فقط میخوان خودنمایی کنند.
واقعا دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه و تبریز باید تعطیل بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
فقط دولتی بمونه که شما توش درس خوندی. دامپزشکی ازاد تبریز سال ۶۷ تاسیس شده ولی دولتی سال ۸۴ تاسیس شده است. اونی که باید تعطیل بشه دامپزشکی دولتی است نه ازاد
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
قبولی تخصص شبستر رو واقعا قبول دارم و درست گفتید
ناشناس
| Canada |
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
ظاهرا در دانشکده دامپزشکی آزاد شبستر منافعی دارید دوست عزیز. قدمت دانشکده دامپزشکی آزاد ارومیه از هر دوی تبریز و شبستر بیشتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
هر کدومو خواستید تعطیل کنید هم آزاد هم دولتی.
اصلا سنگ کاغذ قیچی کنید.
فقط عقلتومو بکار بندازید ببینید که چه تصمیمات نابخردانه ای و جاهلانه ای ......... تا کجا که پیشرفته از احداث دانشگاه و اخذ مجوز تا جذب هیات علمی و دانشجو و مجوز تخصص در حالیکه خیانت به کشور و مصالح جوانان کشور و حتی اقتصاد است. فقط بفهمید که جلو ضرر را از هرجا بگیرید باز منفعته. فقط سریعتر بجای تداوم منفعت طلبی شخصی و باندی یک کاری کنید که رضای خدا و مصالح کشور رو دنبال کنه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
2
4
واقعا بر اساس خروجی تخصص و کیفیت آموزش تصمیم بگیرن که تبریز باید حذف بشه یا شبستر؟یا همچنین ارومیه باید حذف بشه یا شبستر
دانشکده شبستر با توجه به اینکه از طرف تبریز تحت فشار هست بازهم از نطر وسایل آزمایشکاهی و همینطور کیفیت آموزشی خیلی جلوتر از تبریز هست که اگر تبریز بذاره و سنگ اندازی نکنه قطعا جلوتر از این هم خواهد شد میتونید به راحتی خروجی های تخصص شبستر را ببینید همینطور خروجی های دکترای عمومی که وارد بازار کار عملی شدن و هر کدوم الان حرف دارن برا گفتن
هیأت علمی
|
United States of America
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
1
3
۵تا نظر تاالان ثبت شده که یک مشت….ریختن و دعوا می‌کنند که کدام دانشکده بسته بشه و کدام باز باشه. چه بر سر مردمان این سرزمین آمده که تفکر منطقی نابود شده و بجای نقد و تفکر منطقی، عینک تعصب زدن که کدام دانشگاه بهتره یا کدام شهر بهتره؟ این نمونه کوچکی از جامعه آماری بزرگتری به نام ایران است که همه با تعصب و نه تفکر به مسائل نگاه می‌کنند و همه چیز را قومی و قبیله‌ای و محله‌ای نگاه می‌کنند. متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
خیر ،اینگونه نیست. وضع الان یک حالت پاتولوژیک هست که به ناچار باید منجر به تشکیل سن سیتیوم بشه. چند تا دانشگاه باید یکی بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
1
3
سلام آقای دکتر زمانی که یک دانشکده اونم در سطح دکتری تاسیس میشه حتما هم از نظر استاد باید تامین شده باشد و هم از لحاظ امکانات فنی آقای دکتر دانشکده مغازه نیست که وقتی از یک مغازه کالای شما تامین نشد از مغازه بغلی تامین کنید این نشد جواب که ما در دو سال گذشته دو فراخوان برای داخلی دام‌های کوچک دادیم؛ در فراخوان اول دو نفر و در فراخوان دوم یک نفر متقاضی بودند که شرایط جذب در دانشگاه تبریز را نداشتند و یا دانشجو انتظار دارد که همواره همه وسیله‌ها آماده و به مقدار کافی وجود داشته باشد، اما گاهی این‌گونه نیست و این هم خاص دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نیست. این یک نوع پاسخ غیر مسئولانه هست که شما می فرمایید بالاخره شما رئیس دانشکده هستید و بیشتر از من می فهمید قرار در پایان ۶ سال کسی از دانشکده شما فارع التحصیل بشه که چه شما امکانات داشته باشید و چه نداشته باشید به او درجامعه دکتر خواهند گفت این نوع پاسخ فقط شانه خالی کردن از بار مسولیت ولا غیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
4
دامپزشکی رشته لاکچری دانشگاه آزاد است با شهریه بالا , بودن امکانات دانشجو میگیرد روانه بازار کار می کند و کل دامپزشکی را به خاک سیاه می نشاند هج وقت دست از این کار بر نخواهد داشت واقعا متاسفم برای همه و خصوصا خانواده هایی که فرزندشان را به تحصیل در این دانشکده اما وایدارند
هیت علمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
4
وقتی دانشگاه آزاد برای هیت علمی ماهی 14 تومن میده و حق التدریسی هم کمتر از این و از طرف دیگر اداره و نظام اجازه فعالیت بیرون از دانشگاه نمیدن
برای چی بیاد دانشگاه، ؟
چرا این حقوق کم را نمیگید؟
چرا نمیگید دانشجو دیگه انگیزه درس خواندن ندارد و تدریس وقت تلف کردن است؟
چرا نمیگید یک دفعه ظرفیت کلاس 4 برابر میشه بابد 4 برابر وقت گذاشت؟
چرا نمیگید دانشگاه آزاد حمایت نمیکند؟
چرا نمیگید دانشگاه یه وسایل معمولی آموزشی هم ندارد؟
90 درصد اساتبد به دنبال بازنشستگی قبل از موعد یا بازخرید هستند
مجید
|
Germany
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
3
آنقدر فارغ التحصیل بیکار در استان های شمالغرب ریخته که از ۵ دانشکده چهار تا باید حداقل به مدت ۱۰ سال بسته شوند تا این وضعیت فاجعه بار کمی بهبود یابد . باور نمی کنید برای یک موقعیت شغلی استخدامی آنهم در یک شهرستان دور ۸۰۰ نفر امتحان میدهند و بین شان ۵۰نفر دکترای تخصص وجود دارد . الان برای یک مسئول فنی ساده با نصف حقوق قرار داد (دزدی کارفرما ) ۱۰۰ نفر در خواست میدهند . آخر کجای دنیا سه تا دانشکده بغل گوش همدیگر تاسیس میکنند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
2
3
استاد ارجمند جناب آقای دکتر موسوی، یاد آن زمان که دانشکده دامپزشکی تبریز، آموزشکده بود بخیر و مربیان آن با چه ذوق و شوری برای گرفتن واحد تدریس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد سر و دست میشکستند و سر آخر تصمیم دانشجویان بر آن شد تا بهترین اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و ارومیه و اهواز بشکل پروازی زحمت تدریس را تقبل کنند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
4
3
در هر دو دانشگاه آزاد تبریز و دولتی تبریز درس خواندم با اطمینان میگم سطح دانشگاه آزاد تبریز خیلی بالاتر از دانشگاه دولتی تبریز در زمینه دامپزشکی هست بلاشک
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
باحال بود خوب سرهم کردی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
يعني دوبار دامپزشکي خوندي؟ آدم عاقل از يک سوراخ دوبار گزيده نميشود
دانش آموخته تخصص دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
2
2
اولا. میدونید چرا قبولی دانشگاه آزاد (اگر هم احیانا حرف شما درست باشه) زیاد شده. چون بچه های سراسری دیگه تهش رو دیدن. دیدن خبری نیست. اما آزادی ها همچنان با پول میخاند پیش برند. اونا هم وقتی بفهمند وقتی پایه ات آزادی باشه هیچ دانشگاه دولتی هیت علمی ات نمیکنه می‌فهمند چکار کردن.
دوما، میدونید چرا بچه ها تمایلی واسه هیت علمی شدن ندارند. چون اندازه کافی از برکات وجود داشتن تو این سیستم آموزشی بهره برند. عذاب وجدان میگیرن ادامه دهنده باشند.
سوما، بازار آزاد درآمدش برای یه فردی که ۳۰ ساله شده و بیشتر دور تخصص خوندن بیشتر نیازه تا بتونه خانواده تشکیل بده و بشه سرپرست خانواده تا هیت علمی که معلوم نیست کی واسش قطعی بشه و جذب بشه.

و هزار حرف ناگفته دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
1
2
...................... دانشگاه آزاد هم که دانشجوهاش کم شدن و پول برای دادن به اساتیدش نداره و داره زمین هاشو میفروشه هیچ وقت نمیاد پذیرش دانشجوها تو همچین رشته های درامدزایی کم کنه نهایتا اونی که ضرر میکنه فقط دانشجو و فارغ التحصیله
دکتر کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
0
1
رشته فیزیوتراپی در کل کشور ان هم فقط در دانشگاههای دولنی به تعداد 5 یا 6 دانشکده است و اجازه نداده اند دانشگاه ازاد این رشته لیسانس را همه جا دایر کند
تا کی به خاطر اینکه .......... باید دانشکده دامپرشکی تاسیس کنند
نظر شما
ادامه