کد خبر: ۷۶۵۷۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
بازدید رئیس سازمان نظام دامپزشکی از مرکز نگهداری و تیمار حیات‌وحش کرج:
«دکتر حامد زارعی» تاکید کرد: به همین منظور با تشکیل کمیته حیات وحش در سازمان نظام دامپزشکی اقدامات خوبی برای احیای حیات وحش در نظر گرفته شده است...

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از دامپزشکان بازدیدی از مرکز نگهداری و تیمار حیات وحش و دام‌های ویژه سرحدآباد کرج به عمل آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، طی این بازدید که «دکتر ایرج نوروزیان» استاد پیشکسوت جراحی کشور و جمعی از دامپزشکان نیز حضور داشتند، مسائل و مشکلات مرکز و حیات وحش مورد بررسی و نظارت قرار گرفت.

«دکتر حامد زارعی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن بازدید از این مرکز تاکید کرد: «در خصوص حیات وحش برنامههای ویژه‌‌ای در نظر گرفته شده است. قطعا حیات وحش تاکنون مورد کم لطفی قرار گرفته و کار برای انجام بسیار زیاد دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت چند جانبه سازمان‌های مربوطه می‌توان به حیات وحش کشور جانی دوباره بخشید.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا با اشاره به نگهداری نامناسب حیوانات در برخی نقاط تاکید کرد: «به همین منظور با تشکیل کمیته حیات وحش در سازمان نظام دامپزشکی اقدامات خوبی برای احیای حیات وحش در نظر گرفته شده است.»

دکتر زارعی همچنین از برگزاری کنگره حیات وحش خبر داد و افزود: «سازمان نظام دامپزشکی قصد دارد کنگره حیات وحش را به زودی برگزار کند که این موضوع نیز خود می‌تواند کمک بزرگی به شناخت و رسیدگی هر چه بیشتر به حیات وحش کشور باشد.»

یکی از مهمترین کارهای این مرکز کمک به جلوگیری از انقراض حیات وحش است

گفتنی است مرکز نگهداری و تیمار حیات وحش سرحدآباد کرج که نزدیک به بیست سال است در زمینه حیات وحش و تیمار حیوانات وحشی و اهلی فعالیت دارد توسط «مهندس نادررضا نوری» نگهداری می‌شود.

«مهندس نوری» که رشته اصلی وی مهندسی عمران است در مسائل زیست محیطی و حیات وحش، خصوصا حیوانات مطالعات گسترده‌ای داشته است. وی که در گذشته در زمینه مهندسی عمران فعالیت و مسئولیت‌هایی از جمله راه‌اندازی متروی تهران را برعهده داشته است، دیرزمانی است که به فعالیت‌های محیط‌زیستی روی آورده است و چندین پارک نگهداری حیوانات را احداث و مدیریت می‌کند.

وی در خصوص این مرکز گفت: «عمدتا حیوانات وحشی و حیواناتی را که از حیات وحش دور مانده‌ و مصدوم شده‌اند از طرف محیط زیست تحویل گرفته و در این مرکز نگهداری می‌کنیم. همه تلاش ما این است که حیوانات سریعا درمان شده و به حیات وحش برگردند. اگر دوره درمان طولانی شود آنها را در مرکز نگهداری می‌کنیم.»

مهندس نوری ادامه داد: «در مرکز کرج روی دام‌های ویژه کار می‌کنیم. از جمله روی نژاد گاومیش‌های ایتالیایی، شترهای شیروار پاکستان و... کار می‌شود. کارهایی که ما انجام می‌دهیم با همکاری تنگاتنگ با سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور است. قطعا سازمان نظام دامپزشکی برای ما اهمیت ویژه دارد و پیگیر تعاملات دو طرفه هستیم.»

وی ضمن تشکر از حضور دکتر زارعی و بازدید ایشان از مرکز و اهمیتشان به مسائل حیات وحش، خاطر نشان کرد: «قطعا آقای دکتر زارعی با نگاه مثبتی و ویژه‌ای که به حیات وحش دارد و با توجه به علاقمندی که به حیوانات نشان می‌دهد، می‌تواند کمک شایانی در این زمینه داشته باشد. ما تمایل بالایی برای همکاری با سازمان نظام دامپزشکی داریم. به خصوص نیاز داریم دامپزشکانی که روی حیوانات و حیات وحش کار ویژه انجام می‌دهند را شناسایی کنیم.»

جایگاه واحد آموزش حیات وحش در سازمان نظام مشخص گردد

مهندس نوری از همکاری بهترین دامپزشکان کشور با این مرکز از جمله دکتر نوروزیان، دکتر نیاسری، دکتر فتاحیان، دکتر رستمی و دکتر رحمتی به صورت افتخاری با این مرکز سخن گفت و افزود: «همکاری این بزرگان با مجموعه و نیز حضور و پیگیری مسئولین علاقمندی چون آقای دکتر زارعی از مجموعه بسیار جای دلگرمی دارد. مجموعه ما کارهای ویژه‌ای را در زمینه حیات وحش انجام می‌دهد که نیاز دارد سازمان نظام دامپزشکی نیز در این فعالیت ورود پیدا کند و دوستان بتوانند در تخصص ویژه دوره ببینند و روی دانشجویان برنامه‌ریزی شود که در سال‌های آخر بتوانند از این امکانات استفاده نمایند و امید است که به زودی شاهد برپایی تخصص ویژه حیات وحش در دانشگاه نیز باشیم. در واقع حیات وحش باید به صورت اختصاصی در تحصیلات رشته دامپزشکی دیده شود

وی خاطرنشان کرد: «توسعه پایدار بدون برنامه‌ریزی ویژه روی محیط زیست و حتی حیات وحش در هیچ کشوری بدست نمی‌آید. حفظ تعادل حیات وحش در محیط زیست بسیار حیاتی است. حفظ محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است و در نظر داشته باشیم که حیات وحش باید از اولویت‌های طبیعت و محیط زیست باشد. با توجه به اینکه ما دامپزشکانی با تخصص‌های ویژه در کشور داریم، لازم است دانش این عزیزان به جوانان انتقال پیدا کند

«مهندس نوری» تشکیل کمیته تخصصی حیات وحش در نظام دامپزشکی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: «نیاز است سازمان نظام دامپزشکی با تشکیل کمیته حیات وحش برنامه‌ریزی ویژه‌ای در جهت استفاده از تجربیات کشورهای پرسابقه در این زمینه همچون افریقای جنوبی، هند، چین و سایر کشورها داشته باشد. ما یکی از کشورهای خاص در رابطه با گونه‌های حیات وحش گیاهی و جانوری هستیم ولی در حفظ و نگهداری آن راه زیادی در پیش داریم. در این راستا با توجه به مساحت، موقعیت و وضعیت زمین‌شناسی، هماهنگی مشترک نظامات مهندسی، پزشکی و دامپزشکی بخصوص در حوادث غیرمترقبه‌ای چون زلزله الزامی است.»

وی در آخر از تمامی افرادی که در این زمینه وی را کمک و حمایت کرده است تشکر ویژه کرد و گفت: «از سازمان نظام دامپزشکی و مدیریت آن چه در دوره‌های قبل چه اکنون، خصوصا از آقای دکتر زارعی و اقداماتی که در دستور کار دارد، از آقای دکتر سلامتی برای حمایت‌های همیشگی که از مرکز داشته‌اند، از آقای دکتر فتاحیان که دائما بیمارستان را در اختیار مجموعه قرار می‌دهند و از آقای دکتر موسی‌خانی که جزو هیات مدیره جامعه هستند و آزمایشگاه مبنا که همیشه سرویس افتخاری به مجموعه می‌دهد تشکر و آرزوی موفقیت برای همه دوستان و دامپزشکان عزیز دارم.»


انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
3
3
خوب یک کنگره هم از این حوزه در امد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
2
3
توجه لازم و فوری به باغ وحش‌ها برای حفظ رفاه حیوانات و سرو سامان دادن درست به وضعیت آن‌ها بسیار ضروری است. موفق باشید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
1
6
کاش مسئولین دولتی هم با لباس خاکی در کنار بخش خصوصی بودن نه کت شلوار رسمی و عکس های نمادین ...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
4
با کنگره و اخذ وجه ، مشکلی حل نمیشه دکترجان . به فکر گنجاندن واحد درسی ( تئوری و عملی) در سرفصل دکتری عمومی در کلیه دانشکده ها باشید و برای این فیلد ارزش قائل باشید. بخدا بجز دام بزرگ فیلدهای متنوع دیگری هم وجود دارند...
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
2
البته اگر حیوونی بمونه. شما آمار حیواناتی که فقط تو باغ وحش ارم در چند سال گذشته رو نگاه کنید متوجه عمق فاجعه خواهید شد. ما تو طبیعت اینقدر پلنگ از دست ندادیم که تو ارم از دست دادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
2
حیات وحش اسمش مشخصه بااین کارها داره تبدیل میشه به حیات اهلی
آتیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
1
آقایون دکتر و بزرگوار، نتیجه این گردش علمی چیشد؟؟
کمی ساده تر توضیح بدین تا کسب تجربه کنیم
نظر شما
ادامه