کد خبر: ۷۷۲۰۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید مهدی سرکشیک» افزود: تقریبا یک ماه است که با افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی در نقاط مختلف استان و به خصوص مجتمع دامشهر به عنوان یکی از نقاط پرتراکم و پر تردد، مواجه شده‌ایم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که «دکتر مجتبی نوروزی» معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سید مهدی سرکشیک» را به سمت سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم منصوب کرد. این انتصاب بهانه‌ای شد تا به سراغ ایشان برویم و دقایقی را به گفت‌وگو بنشینیم.

از نظر وی، دامپزشکی استان قم در بخش دولتی و اداره کل با یک کمبود نیروی انسانی مواجه است: «در دو سه سال آینده و ظرف سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ قسمت قابل توجهی از همکاران ما در حوزه فنی و اداری بازنشسته می‌شوند که باید برنامه‌ریزی لازم برای جایگزینی این نفرات انجام شود.»

دکتر سرکشیک در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «در حال حاضر مهمترین بیماری که در مجموعه استان قم و چند استان دیگر کشور درگیر آن هستیم، تب برفکی است. این بیماری از اواخر تابستان بروز پیدا کرد، مقداری افزایش داشت و مجددا در اوایل پاییز مهار شد، اما تقریبا یک ماه است که با افزایش کانون‌های بیماری در نقاط مختلف استان و به خصوص مجتمع دامشهر به عنوان یکی از نقاط پرتراکم و پر تردد، تعداد قابل توجهی از کانون‌های تب برفکی شناسایی شده و اکیپ‌های بهداشت و بررسی بیماری‌های دامی به صورت دائمی و مراقبت فعال و غیرفعال شرایط را رصد می‌کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ضمن عرض تبریک، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۱۳۷۴ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل سال ۸۰ با مدرک دکترای عمومی هستم. در سال ۹۷ در مقطع تخصص گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته و در تیرماه ۱۴۰۱ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر: چه شد که به رشته دامپزشکی ورود کردید؟ آیا از ابتدا علاقه‌مند بودید؟

در زمان انتخاب رشته، دامپزشکی جزو اولویت‌های بالای من بود، اما پیش از آن چند رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه‌های مطرح را انتخاب کردم. دامپزشکی دانشگاه تهران گزینه سیزدهم من بود که در نهایت در این رشته قرار گرفتم و در حال حاضر هم علاقمند و مشغول به ارائه خدمت هستم.

حکیم مهر: هم‌دوره‌ای‌های شاخص شما چه کسانی هستند؟

از همکلاسی‌های دوره دانشگاه می‌توانم از آقایان دکتر بهنام، دکتر بختیاری و دکتر عزیزیان که در حال حاضر در بخش خصوصی استان‌های خراسان رضوی، گیلان و اردبیل مشغول به فعالیت هستند و همچنین آقایان دکتر میرترابی و دکتر نجفی در استان قم نام ببرم. از همکاران بخش دولتی هم آقای دکتر حیدری که در اداره کل دامپزشکی استان قم هستند و دیگر دوستان هم‌دوره‌ای بنده که در نقاط مختلف کشور حضور دارند.

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه مسیری را طی کردید و چه سوابقی دارید؟

در سال ۱۳۸۰ و پس از فارغ‌التحصیلی، به خدمت مقدس سربازی رفتم و به صورت امریه در اداره کل دامپزشکی استان قم (اداره نظارت بر بهداشت عمومی) خدمت کردم. پس از آن به مدت یک و نیم سال در سازمان مرکزی نظام دامپزشکی ج.ا.ا فعالیت داشتم. در سال ۸۴ مجدد به قم برگشتم و ابتدا در بخش خصوصی بودم و بعد هم در آزمون استخدامی شرکت کرده و اواخر سال ۸۴ به استخدام اداره کل دامپزشکی استان قم درآمدم. در بدو استخدام به عنوان مسئول واحد بهداشت کشتارگاه دام قم شروع بکار نموده و سپس از اواسط سال ۸۵ تا پایان سال ۸۶ هم به عنوان معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان قم انجام وظیفه کردم. از تیر ماه سال ۹۰ تا اواخر سال ۹۱ هم به مدت حدود یک و نیم سال به‌عنوان مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در دامپزشکی استان البرز بودم. از ابتدای سال ۹۲ پس از بازگشت از استان البرز، به مدت حدود شش سال معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم و از سال ۹۸ تا قبل از مسئولیت جدید، به عنوان ریاست اداره دامپزشکی شهرستان قم خدمت کردم.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات حال حاضر دامپزشکی در استان قم کدامند؟

دامپزشکی استان در بخش دولتی با یک کمبود نیروی انسانی مواجه است؛ خاص آن که در 3-2 سال آینده قسمت قابل توجهی از همکاران ما طی سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ در  حوزه فنی و اداری بازنشسته می‌شوند که باید برنامهریزی لازم برای جایگزینی این نفرات در طول این مدت باقیمانده انجام شود.

در بحث واحدهای تحت نظارت اعم از واحدهای تولیدی، مرغداری، دامداری، صنایع وابسته و...، همان‌طور که می‌دانید استان قم به‌عنوان یک شاهراه مواصلاتی به ویژه از نظر تردد دام، بسیار حائز اهمیت است. مجتمع دامشهر در استان قم وجود دارد که بزرگترین مجتمع دامپروری کشور محسوب شده و شامل قریب به ۷۰۰ واحد دامداری اعم از گوسفندداری و گاوداری و حدود ۳۰ واحد کاروانسرای دامی است که داخل آن داد و ستد انجام می‌شود. همچنین یک میدان بزرگ دام دارد که این مجموعه را به‌عنوان یک مجموعه خاص در سطح کشور مطرح کرده و باعث شده که معمولا بیماری‌های دامی در هر نقطه از کشور که بروز می‌کند، حداکثر ظرف 3-2 روز یا نهایتا یک هفته، این بیماری خود را در دام‌شهر نشان ‌دهد. چراکه تردد و مواجهه بسیار بالایی وجود دارد و حدود ۲۰ تا ۲۵ استان با این مجموعه مبادلات دامی دارند.

از جهت صنعت پرورش طیور، قم به‌عنوان یکی از استان‌های پرتراکم مطرح است. در حوزه تولید تخممرغ در واحدهای پرورش تخم‌گذار جزو رتبههای بالای کشوری هستیم. در بحث صنایع وابسته، جدا از واحدهای بسته‌بندی گوشت مرغ، تخممرغ، ماهی و...، در بخش فراورده‌های گوشتی (کارخانه‌‌جات سوسیس و کالباس)، حدود ۲۰ واحد فعالیت دارند که بسیار قابل توجه میباشد.

از طرفی تعداد قابل توجهی از مسئولین فنی بهداشتی، همکاران دامپزشک و دستیاران آنها به‌عنوان ناظرین فنی بهداشتی و سایر رده‌های دامپزشکی در این مجموعه‌ها انجام وظیفه می‌کنند. همچنین در قسمت دارو و درمان، فعالیت قابل توجه کلینسین‌ها، مراکز درمانی، داروخانه‌های دامپزشکی، شرکت‌های پخش دارو و واکسن و سایر موارد را داریم که مشغول فعالیت و خدمترسانی به جمعیت هدف در سطح استان قم مطرح هستند.

حکیم مهر: در حال حاضر مهمترین بیماری‌های شایع در استان چیست؟ مدتی بحث شیوع تب برفکی خیلی داغ بود.

در حال حاضر مهمترین بیماری که در مجموعه استان قم و چند استان دیگر کشور درگیر آن هستیم، بیماری تب برفکی است. این بیماری از اواخر تابستان بروز پیدا کرد، مقداری افزایش داشت و مجددا در اوایل پاییز مهار شد، اما تقریبا یک ماه است که با افزایش کانون‌های بیماری در نقاط مختلف استان و به خصوص مجتمع دامشهر به عنوان یکی از نقاط پرتراکم و پر تردد، مواجه شدهایم و اکیپ‌های بهداشت و بررسی بیماری‌های دامی به صورت دائم (مراقبت فعال و غیرفعال) شرایط را رصد می‌کنند. انشاءالله خدا یاری می‌کند و با تلاشی که انجام ‌می‌شود، بیماری مهار شود.

در واقع بیماری شایع ما در بحث دام، تب برفکی است در بحث طیور، بیماری خاصی نداریم. از جهت آنفلوانزای فوقحاد پرندگان هم تاکنون و در سال جاری هیچ مورد خاصی از این بیماری در سطح استان گزارش نشده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، تعامل شما با بخش خصوصی چگونه است و چه راهکارهایی برای اجرای بهتر ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشی دامپزشکی دارید؟

بنده  بعد از خدمت سربازی، حدود یک سال در بخش خصوصی (مرکز مایهکوبی) فعالیت داشتم. در طول این ۲۰ سالی هم که در مجموعه دامپزشکی استان قم و البرز خدمت کردم، بیشترین تعامل و ارتباط را با بخش خصوصی داشتم، زیرا بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف، به‌عنوان بازوی اجرایی مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی هستند و اگر مجموعه‌ای پویا، قوی، خوش‌فکر و همدل باشند، با تعاملی که با مجموعه دستگاه حکومتی و اداره کل دامپزشکی استان برقرار می‌کنند، می‌توانند منشاء بسیاری از اقدامات موثر باشند. عمده فعالیت‌هایی که در حال حاضر در استان انجام می‌شود، توسط همکاران زحمت‌کش ما در بخش خصوصی است که خدمات را در کنار بخش دولتی و در حوزه‌های مختلف به جمعیت هدف ارائه می‌کنند.

لازم به ذکر است در دورههای سوم و چهارم شورای نظام دامپزشکی استان قم به عنوان منتخب اعضای استان برگزیده شدم که در دوره سوم به عنوان نایبرئیس شورا در خدمت بخش خصوصی انجام وظیفه نمودم.

حکیم مهر: همسر شما هم یکی از دامپزشکان فعال و موفق حوزه‌ دام بزرگ است. تعامل شما با ایشان چطور است و این مساله را در خانواده چطور مدیریت می‌کنید؟

خانم دکتر جابری یک زمانی (قبل از ازدواج) که در استان تهران شاغل بودند، در حوزه دام بزرگ کار می‌کردند. اما از زمانی که به قم آمدند در یک مرکز مایه‌کوبی فعالیت می‌کردند و در حال حاضر هم به عنوان مسئول فنی بهداشتی در مجتمع دام‌شهر مشغول به کار هستند.

اینکه این تعامل در منزل چگونه است، واقعیت این است که هر دوی ما تلاش می‌کنیم که کارهای اداری به منزل نرسد، اما هم کار بنده و هم کار ایشان به منزل می‌رسد و این مساله سابقه طولانی دارد. بنده در طول این چند سال سعی کردم که اگر در منزل در جهت خدمت‌رسانی به آن جمعیت هدف که دامداران محترم هستند، کاری از دستم بر می‌آید، به ایشان کمک کنم و ایشان هم همینطور. خانم دکتر ارتباط تنگاتنگی با دامداران و پرورشدهندگان و سایر فعالین در دام‌شهر دارند و اگر بتوانند کمکی به مجموعه نمایند، از راهنمایی ایشان در طی سال‌های گذشته در جهت ارائه خدمت مطلوبتر کمک گرفتهایم.

از نظر من این همکار و هم‌صنف بودن در بسیاری از جاها وجود دارد. ما در همین مجموعه دامپزشکی استان قم دو همکار دامپزشک دیگر هم داریم که همسر هر دوی این عزیزان به عنوان دامپزشک در بخش خصوصی دامپزشکی استان مشغول به فعالیت هستند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
2
15
بحث کمبود نیرو یک موضوع دائمی و همیشگی و در همه استانها هست اما در واقعیت و در عمل هیچگونه اقدام مثبت و عملیاتی جهت جذب نیرو در بخش دولتی صورت نمیگیرد،چندین سال هست در ازمونهای استخدامی بر خلاف دیگر دستگاه ها،هیچ سهمیه استخدامی دامپزشکی ندارد که باتوجه به این کمبود نیرو جای سوال دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
3
1
دکتر سرکشیک ،با سلام ،تب برفکی ،یک مشکل دارای سابقه طولانی در استان قم است و تازگی ندارد. چنانچه می خواهید تب برفکی را کنترل کنید علت اصلی ماندگاری تب برفکی را در استان قم پیگیری نمایید تا مشکل تب برفکی در استان تا حدی برطرف شود. راستی از همدوره ای هایتان، دکتر ذوالقدر،دکتر حسن پور حسکویی ، دکتر نیک پی،دکتر امیر اردشیر، دکتر نجفی مومن،دکتر غلامحسینی ،دکتر رودگری، دکتر عامری،دکتر مودودی و ،،، خبری دارید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
3
10
با سلام
فعلا که دوستان اداری دنبال خروج از سیستم دولتی و پیوستن به بخش خصوصی هستن.
لازم است ریاست محترم سازمان پیگیری مسائل حقوق ومزایای همکاران را بکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
الکی شایعه پخش نکن. چنین چیزی کذب محض و از اساس دروغه.‌ دارن خوب تسری میگیرن هیچکدومشونم به فکر استعفا و بخش خصوصی نیستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
ناشناس ۱۷:۱۵
حقیقت تلخه.متاسفانه قابل کتمان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
بستگی به جایگاه مستخدم در سیستم اداری دارد،
تعداد قلیلی راضی هستند، در صورتیکه سال آینده بودجه تسری اجرا نشود، تعداد با سابقه بالای 30 سال خدمت، درخواست بازنشستگی میدهند، که جزء وزنه های استانها هستند.
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
1
5
باسلام .استاد ریشه کنی تب برفکی در استان شماست.لب تر کنید تا با پاک کن تب برفکی رو از صفحه روزگار پاک کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
2
12
جناب دکتر حتما" وضع حقوقی آن استان خوب می باشد. که نگران جذب نیرو هستید. برادر گوشت کیلویی ۶۰۰ هزارتومان.مرغ کیلویی ۱۱۰ هزارتومان. کارمند ازکجا بیاره. بابا ما دوتا دانش اموز داریم. دیگه مانده ایم زیر بارفقر ونگرانی. کسی به فکر کارمندان نیست. خواهشا" توصیه نکنید کارمند شوند. برند قبر بکنند هرقبری یک میلیون میدهند روزی دوتا قبر بکنند ماهی ۶۰ میلیون درآمد میشود.
واکسن فروش
|
Estonia
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
2
1
وقتی نظارت ، و رسیدگی درست نباشد قرنطینه رعایت نشود …تب برفکی ماندگار هست ،،،البته به نفع بعضی هاست تا تب برفکی همیشه وجود داشته باش،،،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
3
با این سیستم غلط هیچوقت تب برفکی ریشه کن نمیشه.چند معضل اصلی در این راه هست.
اول اینکه واکسن یا باید کامل در اختیار بخش دولتی باشه یا بخش خصوصی.در اجرای طرحهای واگذار شده به بخش خصوصی به خاطر نعارض منافع توسط واکسیناتورهای بخش خصوصی به دامدار گفته میشه این واکسنهای دولتی اثری نداره و دامدار رو مجاب میکنند صبر کنه تا دامش با واکسن بخش خصوصی واکسینه بشه و زمان به ضرر دامدار و به نفع تب برفکی طی میشه.
دوم اینکه اثر بخشی واکسنها درست و حسابی پیگیری بشه.
سوم در زمان بروز کانون علت یابی بشه نه اینکه دوباره طرح سراسری گذاشته بشه.
علت یابیش هم کار بسیار راحتی هست که متاسفانه مسئولین نمیخوان بررسی کنن.شاید ذینفع باشند.
علت شکست طرح:
در زمان طرح بعضی از دامداران از زدن واکسن استنکاف میکنند که بعدا هم دام همین دامدار دچار تب برفکی میشه که باید شدیدا از طریق قضایی با این افراد برخورد بشه.
یا اینکه واکسنها اثر بخشی ندارند که باید حتما بررسی بشه و با واکسنهای خوب جایگزین بشه.نه اینکه واکسن به هر طریقی و تحت هر عنوانی و از کشور خاصی تهیه بشه.
یا اینکه در قرنطینه و جابجایی دام نظارت درستی انجام نمیشه که بابد با متخلفین برخورد جدی بشه.
یا اینکه واکسن خوب هست.طرح هم اجرا میشه.ولی دامدار واکسن رو نزده (به هر دلیلی) و آمار اون توسط بخش دولتی و خصوصی رد شده که حتما باید نظارت و برخورد بشه.
والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
7
در زمان شروع فعالیت دولت، یه بنده خدا، رییس سازمان شد با کلی ادعا، که درب اتاق روسای سازمانهای اداری و استخدامی + برنامه و بودجه کشور به روی ما باز است و سهمیه استخدام + اعتبارات ردیفه ... ، منتهی دریغ از یک فقره سهمیه استخدام و دریغ از افزایش بودجه
امید است با حضور دکتر نوروزی همانند دوره اول حضور ایشان که پیگیر 3000 فقره سهمیه بودند و تا جایی که اطلاع دارم بخشی از این تعداد نیز محقق شد مجدد برای جبران کمبود نیرو در سراسر کشور تدبیر عملی اتخاذ شود. ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
4
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان وهمکاران . درمورد فرمایش آقای دکترسرکشیک باید از دو دیدگاه به مسئله نگاه کرد اول اینکه همکاران قدیمی مفتخر به کسوت بازنستگی می شوند هم جای تبریک دارد وهم خرسندی که جای آنها را نیروهای جوان پر کنند به شرطی که مجوز های لازم برای جذب گرفته شود دید گاه دوم اینکه با این حقوق و مزایا که نه حق محرومیت از مطب دارد نه اضافه کاری نه ماموریت ,که دریافتی نیروها کفاف گذران زندگی را نمی کند بسی جای تاسف دارد . جا دارد مدیران سازمان دامپزشکی در جلسات دولت مشکلات حرفه دامپزشکی را بیشتر از گذشته مطرح کرده و به هر ترفندی حق همکاران را بگیرند.
حسامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
0
2
درود عرض ادب و احترام مطمئنا با درایت و تدبیر شما مشکلات پیش رو قابل حل هست .جناب دکتر ارزوی موفقیت دارم براتون
در ادامه راه ..موفق باشین .ارادتمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
3
3
سازمان در حال حاضر از تامین حقوق همین نیروهای فعلی عاجز است. چطور میخواهد نیروی جدید استخدام کند!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
ایکاش لااقل علت منفیها را با مصادیق ذکر کنید
نظر شما
ادامه