کد خبر: ۷۸۴۸۰
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
باز هم مقایسه پزشکان با دامپزشکان:
یک دامپزشک می‌گوید: کلینیک دام کوچک حداقل روزی ۷ میلیون تومان فقط هزینه دارد؛ این تعرفه‌ها اصلاً زیاد نیست حتی با توجه به تعرفه کم هم هست. یک دامپزشک فقط باید ده دقیقه با سگ حرف بزند که سگ اعتماد کند و گازش نگیرد ...

حکیم مهر: پایگاه خبری «گسترشنیوز» در گزارشی با عنوان «اجاره مطب های دامپزشکی ۱۰۰ میلیون تومانی شد/ حق ویزیت گربه چند؟» نوشت:

میگویند تعرفه‌های پزشکی ناکافی است وگرنه که تعرفه‌های دامپزشکی زیاد نیست. در این گزارش سعی نداریم که تعرفه‌های دامپزشکان را زیر سؤال ببریم. قصد ما این است حالا که انجمن صنفی برای دامپزشکان تعرفه‌های واقعی‌تری را تعیین می‌کند. شورای عالی و نظام پزشکی نیز تلنگری بخورد و برای این صنف دست بجنبانند.

وقتی بحث تعرفهگذاری به میان می‌آید، تنها فکری که به ذهن می‌آید حق ویزیت است. روزهای اخیر بنری از تعرفه‌های معاینه و درمان دامپزشکان در فضای رسانه‌ها منتشر که به دنبال آن اعضای این صنف و دامپزشکان واکنش‌هایی را به همراه داشت که در ادامه نقد و بررسی می‌شود. اما آیا دامپزشکان راست میگویند و تعرفه آن‌ها در مقایسه با لوله‌کش و تعمیرکار ساختمان مبلغی نیست؟ آیا تعرفه یکسانی از دارندگان پت در همه‌جا دریافت می‌شود؟

گفته می‌شود تعرفه دامپزشکان بسیار متأثر از  این است که کجای شهر باشد و متراژ مطب چقدر است. عده‌ای از دامپزشکان گفته بودند که اجاره مطب برای دام کوچک ۱۰۰ میلیون تومان است. طبق گفته یکی از دامپزشکان هزینه‌های مطب برای دام‌های کوچک بسیار بیشتر از هزینه‌های مطب برای دام‌های بزرگ است. همین اختلاف هزینه نیز منجر به دریافت هزینه‌ای متفاوت از دارندگان دام و حیوانات می‌شود. آن‌ها ادعا می‌کنند آماده‌سازی درمانگاه پت در جای شیک شهرها بالای چند صد میلیون هزینه دارد.

مطب حیوان خانگی نیاز به  رادیولوژی، نوار قلب، میز معاینه، ست جراحی ارتوپدی و… دارد که همین هزینه بالای چند صد میلیون به همراه دارد. اما در مقابل تجهیزات مطب‌های دام بزرگ یک گوشی پزشکی و ماشین و نهایتاً یک دستگاه سونوگرافی است.

طبق گفته این دامپزشک «کلینیک دام کوچک حداقل روزی ۷ میلیون تومان فقط هزینه دارد»؛ و در آخر هم بیان کرد: «این تعرفه‌ها اصلاً زیاد نیست حتی با توجه به تعرفه کم هم هست. یک دامپزشک فقط باید ده دقیقه با سگ حرف بزند که سگ اعتماد کند گازش نگیرد. بهترین و شلوغ‌ترین کلینیک‌های دامپزشکی روزانه بیشتر سه تا چهار مریض که ندارند و بیچاره‌ها هزینه چند ده‌میلیونی هم دارند.»

مگر چند درصد مردم حیوان خانگی دارند که با تعرفه درمان مقایسه می‌کنیم؟

امکانات مراکز دامپزشکی در مقایسه با بیمارستان‌های پزشکی برابر است و از نظر هزینه‌ها نیز تحت حمایت‌های دولتی یکسانی قرار دارند. یک دامپزشک برای تجهیز یک مرکز حیوان خانگی حداقل باید بالای ۵ میلیارد هزینه کند تا مرکز قابل قبولی داشته باشد. از طرفی یک پزشک متخصص نیز در همین محدوده هزینه کند و مالیات به نسبت بیشتری را نیز پرداخت کند. ضمن اینکه پزشکان باید روزانه حداقل ۵۰ مریض را ویزیت کنند و با او صحبت کنند و معاینات لازم را انجام دهند تا بتوانند تشخیص درستی را از معاینات خود برای بیمار بگیرند. جالب اینجاست که معاینات بیمار به همین‌جا ختم نشده و اگر بیمار نیاز به جراحی داشته باشد، تازه داستان بیمه و هزینه‌های بیمار شروع می‌شود. و تقریباً تا آخر عمر به او و مراجع قانونی پاسخگو بود.

داروسازی نیز بیان می‌کند: «حدود نیم ساعت برای هر بیمار وقت گذاشته و نحوه مصرف داروهای او را توضیح می‌دهم و هیچ حق مشاوره‌ای دریافت نمی‌کنم درحالی‌که شخصی بیان می‌کرد که سگاش را به دامپزشکی برده و پس از دو دقیقه معاینه و تزریق یک آمپول ۴۰۰ هزار تومان پول پرداخته کرده است.»

چه نهادی تعرفه دامپزشکان را تعیین می‌کند؟

انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران فرم محاسباتی مخصوصی با توجه مدرک تحصیلی و وضعیت تأهل، شیفت شب یا روز بودن را تعیین کرده که در میزان دستمزد دامپزشک تأثیر مستقیمی می‌گذارد.

مثلاً شخصی که دامپزشک عمومی است و در یک مرکز نگهداری و پرورش دام در مرکز استان به‌جز کلان‌شهر که روز کار هم است و متأهل بوده و ۳۱ روز کار می‌کند دارای یک فرزند است، حداقل حقوق ۳۸۱,۳۶۰,۴۲۵ ریالی دارد که با حق اولاد و حق مشکن و سایر مزایا ۴۱۶,۵۲۶,۶۰۹ ریال دریافت می‌کند. حداقل حقوق و مزایای دریافتی مسئول فنی (پس از کسر مالیات و ۷ درصد بیمه - بدون عیدی و سنوات) ۳۴۴,۳۲۷,۱۰۳ ریال خواهد بود. این مبلغ همان‌گونه که ذکر شد با توجه به محل فعالیت و نیز وضعیت مدرک مسئول فنی متفاوت خواهد بود.

ضریب سختی کار، بسته به شرایط و ویژگی‌های هر یک از مشاغل مرتبط و بر اساس محل و اماکن تحت نظارت بهداشتی (موضوع جدول شماره ۲ پیوست تصویب‌نامه) تعیین می‌گردد. لذا این ضرایب برای مسئول فنی بهداشتی و کلیه کادر بهداشتی که در یک محل فعالیت می‌کنند، یکسان است و برای نمونه ضریب سختی کار برای مسئول فنی و کادر بهداشتی شاغل در هر یک از بخش‌های کشتارگاه (اعم از کشتار، آماده‌سازی و بسته‌بندی گوشت و آلایش، تبدیل ضایعات و…) یکسان است.

 

اما آیا پزشکان هم‌چنین مزایای دارند؟

درآمد یک پزشک کاملاً وابسته به میزان فعالیت خود است و این‌گونه نیست که مانند کارمندان درآمد ثابتی داشته باشند.

تعرفه‌های ویزیت بیماران در مقایسه با ویزیت دامی بسیار ناچیز و ناعادلانه به نظر می‌رسد اما تعرفه‌های موجود در حالت غیر مقایسه‌ای با هر شغل و صنفی هم بسیار خنده‌دار است.

پینوشت حکیم مهر:

۱- آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

۲- در بخشی از این گزارش آمده است: "داروسازی بیان می‌کند: «حدود نیم ساعت برای هر بیمار وقت گذاشته و نحوه مصرف داروهای او را توضیح می‌دهم و هیچ حق مشاوره‌ای دریافت نمی‌کنم درحالی‌که شخصی بیان می‌کرد که سگاش را به دامپزشکی برده و پس از دو دقیقه معاینه و تزریق یک آمپول ۴۰۰ هزار تومان پول پرداخته کرده است.»"

آیا معاینه یک سگ و تشخیص بیماری و تزریق دارو توسط یک دامپزشک با مشاوره یک داروساز در داروخانه (که عملاً در واقعیت اضلاً انجام نمیشود و در این گزارش ادعا شده است که نیم ساعت زمان میبرد!) قابل مقایسه است؟! کدامیک از شما در هنگام خرید دارو از داروخانه، نیم ساعت مشاوره شدهاید؟! در مورد صحت مطالب درج شده در این گزارش، مطالعه پاراگراف فوق کفایت می‌کند.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
0
15
ببخشید جناب حکیم مهر
پی نوشت بهتر و دقیق تر و واضح تری کاش به این ....... می نوشتید...
به نظر حقیر باید نظام دامپزشکی ورود کرده و نسبت به این ...... این خبرگزاری شکایتی تنظیم کنه...
مریم رفیعی
|
France
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
0
27
حکیم مهر چه عجب شما به خودت امدی و یه جا حرف حق زدی
دامپزشک مظلوم فقط ده دقیقه باید با حیوون حرف بزنه بتونه نزدیکش بشه چند دقیقه طول میکشه مقیدش کنه بعد شما میگی من داروسازم نیم ساعت مشاوره میدم هیچی نمیگیرم؟؟؟ چرا نمیگی دارو را با آفر صد در صد میگیریم بعد صد درصد میکشیم روش میفروشیم؟؟؟
اگر صدتا به عنوان مثال دیفن هیدرامین سفارش بدین به شرکت چنتاش مجانیه که پولش را از بیمار میگیری؟؟
دامپزشکی اگه پول توش بود که همه ما هم مثل شما ماشین میلیاردی سوار میشدیم و خونه آنچنانی داشتیم
دم انجمن صنفی کلینیسین های فارس علی الخصوص استاد عزیزم دکتر نگهداری و دکتر رئوفت و فهیمی گرم
کاش همه جربزه اینا را داشتن دامپزشکی هم گلستان میشد
ناشناس
|
France
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
0
16
دستمریزاد به کسانی که تعرفه کذایی را گذاشتند و ............... سازمان نظام دامپزشکی که دشمن دامپزشکا هستند نه دوست
dr vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
3
25
بنده یک کلینیسین هستم گردش مالی کار درمان و پت شاپم مجموعا در ماه به ۳۰۰میلیون هم نمیرسد با کلی اجاره و خرجهای جانبی
دوست بنده دندانپزشک هست فقط یکی از کارتخوانهای مطبشون ماهی یک میلیارد تراکنش دارد
دامپزشکی و پزشکی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستن
کیسهای دامپزشکی بسیار محدود هست چه دام بزرگ چه کوچک
اکثر صاحب کیسها کار درمان انجام نمیدن ولی در پزشکی و دندانپزشکی اینجوری نیست شما مجبور به درمان دندان و بدن خود هستی
تعداد کلینیک و داروخانه دامپزشکی هم به حدی زیاد شده که دیگه این شغل تبدیل به یک شغل روزگذران شده و آینده روشنی نداره
پاسخ ها
مومن نسب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
وای دلمون رو خون کردی دکتر فقط ۳۰۰ میلیون ناقابل؟؟؟?
dr vet
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
آقای مومن نسب دوست عزیز ۳۰۰میلیون خالص در جیب بود که غمی نداشتیم
دوست گرامی مطب اجاره دارد وسیله مصرفی دارد مثل داروها ،پرسنل،پت شاپ،آب،برق،گاز،مالیات ،از همه مهمتر جوانی و عمرمون هست که با اینهمه زحمت و تلاش سر ماه شاید به ۵۰تومن هم سود خالص نرسد حکیم مهر بسیار زیبا نوشته
آواز دهل از دووووور خوش است هی درد ما کسی درک میکنه که درمانگره و میدونه چه خبره نه کسی که بیرون گود نشسته و فقط یک سگ یا گربه میبینه میره دامپزشکی و یه پول گرفتن میبینه و چشمش رو تمام چیزها میبنده
علی
| United States of America |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
منم یک کلینیک دارم و به طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون گردش دارم، و سود واقعیم چیزی حدود ۳۰ میلیون میشه.
گردش ایشون شاید به نظر ۳۰۰ میلیون باشه و بگیم چقدر زیاده اما ده درصد یعنی ۳۰ میلیون مالیات بر ارزش افزوده میشه و حداقل ده میلیون مالیات متعلقه از سال اضافه اش میشه، حداقل ۴ پرسنل لازم داره که در بدترین حالت با حداقل حقوق وزارت کار، چیزی حدود ۴۸ میلیون، حداقل ۲۰ میلیون اجاره(چون الزاماً باید در ملک تجاری یا اداری باشیم و مثل پزشکان مسکونی نمی تونیم)، حداقل داروهای مصرفی به علاوه واکسن چیزی حدود ۳۰ میلیون، مصرفی پت شاپ با این وضعیت در ماه با توجه به دلاری بودن اجناس و گرون بودنشون، چیزی حدود صد میلیون میشه، هزینه های جاری مثل آب و برق و گاز و انواع هزینه های پنهان هم اگر کسر کنید چیزی حدود ده میلیون میشه که در انتها حداکثر چیزی که باقی می مونه حدود ۵۰ میلیون میشه(که به تجربه خودم از کلینیک داری میگم؛ وقتی توی کار باشی می دونی اونم نمیشه). اینها فقط یک تخمین سر انگشتی بود. هر چند که باز هم هزینه های پنهان هم حساب کنید در بهترین حالت به عدد یک مسئول فنی می رسه اما با کار و مسئولیت بیشتر. وقتی فکرشو می کنید آواز دهل از دور خوش است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
مومن نسب
یه ذره قشنگ متن رو بخون ناخالص منظوره


والا واجب نیست تو سایتی که به شما ربطی نداره نظر بدی. درحالی که چیزی از دامپزشکی نمیدونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
1
21
کجا مسئول فنی بالای ۳۰ تومن میدن؟
پاسخ ها
dr vet
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
بنده حاضرم ماهی ۳۰تومن بگیرم مطبم ببندم بدون استرس حقوق مسئول فنی بگیرم ولی هیچ کارفرمایی این حقوق نمیده
.......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
11
9
دوستان ارزش رشته رو پایین نیارید زمانی که اسم خودتون رو دکتر گذاشتید یا باید ماهی 400 میلیون درامد داشته باشید یا جمع کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
4
3
من در یک شهر کوچیک زندگی میکنم که حدودا ده مطب دامپزشکی مخصوص دام کوچیک داره همیشه هم همشون مریض دارن و یکیشون که همیشه خودم گربه هام رو میبرم به قدری سرشون شلوغه که بعضا دکتر مجبور میشه از ساعت کار تعیین شده هم بیشتر در مطب بمونه ، البته چون دامپزشک باسواد و با وجدانی هستن و خیلی حسابگر هم نیستن برخلاف بعضی همکارانشون و به حامیان تخفیف میدن همیشه مطبشون شلوغه
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
خب وقتی داره به حامی تخفیف میده، از درآمد خودش داره می زنه که تعداد کیس بره بالا، ایشون توی تعداد کیس زیاد همون کاری رو می کنه که همکارانش می کنند، یعنی در واقع تعداد بیشتر و درآمد معادل. به خاطر همین شما می بینی همیشه شلوغه چون ارزونه. این دلیلی بر درآمد بالا نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
1
1
هیچ چیزی مطلق نیست...
مومن نسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
4
0
ی جوری ناله میکنن انگار حقوق اداره کار میگیرن جمع کنید خودتون رو ، هر بار حیوونی میبرم دامپزشکی طوری فاکتور میکنن انگار ما هم مثل خودشون ماهانه چهارصد میلیوون ناقابل درآمد داریم
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
فکر میکنم، یک دامپزشک در برهه ای از زندگی شما، یک حرکتی با شما زده که این چنین از دامپزشک و دامپزشکی، دارین میسوزین و غیرمعقول حرف میزنین.... وگرنه اگر جرعه ای منطق در شما باشه میفهمین که در آمد 400 میلیونی وجودنداره و اگر کسی نوشته 300 میلیون، هزینه مجموع یک کلینیک کامل و یک مغازه پت شاپ کامل رو گفته و وقتی هزینه پرسنل و ادوات و دارو های مصرفی و اجاره واحدها رو کم کنییم شاید به ماهی 60 تومن هم نرسه که در مقابل درسی که یک دامپزشک(6الی 7 سال عمومی و 4الی 5 سال تخصص) خونده، چیزی به حساب نمی آید.... شما هم به جای اینکه چشم تنگ باشی و به درآمد بقیه حسادت کنی، بهتره در راستای اعتلای رشته و صنف خودت بر بیای و برای درآمد بیشتر تلاش کنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
شما که توانایی هزینه پت نداشتی نمیخریدی

اداره کار پایه حقوق کارگری رو مشخص میکنه نه پایه حقوق دکتر مملکت رو
akbar
|
United States of America
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
1
1
از ماست که بر ماست ...
وقتی نظارتی روی دانشگاه های پولی نیست و دانشگاه آزاد در هر جای رشته دکتری راه می‌اندازد و موجب می شود طرف با پول وارد شود و مدرک گرفته و ادعای دکتر بودن و نیاز به کار کند
بدبخت روزگار افرادی که مدرک کاردانی و کارشناسی و... دامپزشکی دارند .
نظر شما
ادامه