کد خبر: ۷۹۳۲۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرخ‌رضا کبیر» افزود: پلمپ مراکز دامپزشکی توسط شهرداری‌ها یک قانون است که بدون هماهنگی با سیستم‌های دامپزشکی و بدون در نظر گرفتن شرایط بهداشت و وضعیت واقعی جامعه به نگارش درآمده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس هیات مدیره جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک درخصوص بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی کشور درباره منع مصرف داروهای انسانی در دامپزشکی، معتقد است که میزان مصرف داروهای دامپزشکی در حد خیلی نرمال قرار دارد و مسئله غیرمتعارفی نیست که آن را علت سرریز مصرف دارو بدانیم: «وظیفه ما درمان است و مسلما اگر هم مصرف دارو را ممنوع کنند، به هر راه ممکن آن را تامین می‌کنیم تا بتوانیم درمان را انجام دهیم.»

«دکتر فرخ‌رضا کبیر» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «به نظر من فعالیت دانشجویان دامپزشکی بعد از گذراندن آزمون علوم پایه می‌تواند برای افزایش توانایی و یادگیری آنها مفید باشد، به شرطی که پزشک حضور داشته باشد و بر فرایند کار نظارت کامل کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از معضل پلمپ بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی از سوی شهرداری‌ها چیست و چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

واقعیت امر این است که پلمپ مراکز دامپزشکی توسط شهرداری‌ها یک قانون است که بدون هماهنگی با سیستم‌های دامپزشکی و بدون در نظر گرفتن شرایط بهداشت و وضعیت واقعی جامعه به نگارش درآمده است. پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام است و امیدواریم که بتوانیم با رفع موانع، این مشکل را برای همیشه حل کنیم. در حال حاضر چاره‌ای نداریم و متاسفانه شهرداری نه فقط به ما، بلکه در حق خیلی از مشاغل دیگر نیز به همین شکل اجحاف می‌کند. در نهایت امیدواریم که بتوانیم با رایزنی‌های مناسب و استفاده از توان یک وکیل خوب، به نتیجه برسیم.

حکیم مهر: از نظر شما آیا برای فعالیت دامپزشکان در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام باید خطوط قرمز تعیین کرد؟ چون گاهی شاهد رفتارهایی از سوی برخی همکاران هستیم که به دور از شأن دامپزشکی است.

اینستاگرام یک سیستم کلی اطلاع‌رسانی جهانی است و لذا اینکه بخواهیم تعیین کنیم که افراد چه محتوایی را انتشار دهند، شدنی نیست. افراد می‌بایست با توجه به فرهنگ و شرایط جامعه و مشکلات موجود، بیشتر تلاش کنند که نقش آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی را داشته باشند. نه فقط در صنف ما، بلکه در سایر اصناف نیز تعدادی هنرمند و هنرپیشه این قبیل کلیپ‌ها را می‌سازند. به نظر من همکاران ما باید بیشتر از جنبه آموزشی، بهداشتی، کنترل مشکلات و... خود را نشان دهند تا اینکه بخواهیم با طنز و هجو کار را پیش ببریم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از بخشنامه اخیر سازمان دامپزشکی کشور درخصوص ممنوعیت استفاده از داروهای انسانی در حوزه دامپزشکی حیوانات خانگی چیست؟ نیاز بیمارستان‌های دامپزشکی به داروهای انسانی چقدر است؟

در این خصوص باید واقعیت‌ها را دید و سنجید. در حال حاضر داروهایی که تولید می‌شود و میزان یارانه‌ای که می‌گیرند، بسیار محدود است. از طرف دیگر میزان مصرف داروهای ما هم در حد خیلی نرمال قرار داد و مسئله غیرمتعارفی نیست که بگوییم مصرف دارو در بخش درمان حیوانات خانگی باعث شده که مثلا سرریز مصرف دارو اتفاق بیفتد. اصلا چنین چیزی نیست و ظرفیت تولید سیستم‌های داروسازی کشور در وضعیت نرمال است. ما نیز هزاران مدل دارو استفاده نمی‌کنیم، بلکه یک تعداد داروی نرمال که دارای مصرف عمومی درمانی هستند، مورد استفاده قرار می‌دهیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که وظیفه ما درمان است و مسلما اگر هم مصرف دارو را ممنوع کنند، به هر راه ممکن آن را تامین می‌کنیم تا بتوانیم درمان را انجام دهیم. مهمترین مسئله این است که مصرف داروهای درمانی دامپزشکی، فشار آن‌چنانی روی سیستم درمانی کشور وارد نمی‌آورد.

حکیم مهر: گزارش‌های موثقی وجود دارد که تعدادی از دامپزشکان و دانشجویان دامپزشکی فاقد پروانه در برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی فعالیت می‌کنند. این مسئله چه آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

اساساً در کلینیک‌های دامپزشکی چند دسته پرسنل فعالیت می کنند؛ یک دسته افرادی هستند که خود را دکتر معرفی می‌کنند اما دکتر نیستند و در واقع در حال انجام کار غیرقانونی هستند. اما افراد دیگری هم می‌توانند فعالیت داشته باشند که دانشجوی دامپزشکی باشند. به خصوص دانشجویانی که آزمون علوم پایه خود را گذرانده و در حال پیگیری دروس خود در بخش علوم درمانگاهی هستند. به هر حال این افراد در نهایت متخصص خواهند شد و این همکاری برای آینده آنها هم خوب است، اما به شرطی که کار خود را زیر نظر یک دامپزشک و با مسئولیت آن دامپزشک انجام دهند؛ مثلا ما قبلا همکار فوق‌دیپلم دامپزشکی داشتیم که کار او اجرای دستورات پزشک بود و کار خود را هم بلد بود. به نظر من فعالیت دانشجویان دامپزشکی بعد از گذراندن آزمون علوم پایه می‌تواند برای افزایش توانایی و یادگیری آنها مفید باشد، به شرطی که پزشک حضور داشته باشد و بر فرایند کار نظارت کامل کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
0
1
رئیس جامعه دام بزرگ کجاست؟!اصلا خبری ازشون نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
1
0
دکتر عزیز
دامپزشک بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
2
3
اصلا نباید اجازه داد دانشجویان که فارغ التحصیل نشدن در کلینیک ها دامپزشکی فعالیت کنند
کلینسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
1
0
این بخشنامه که نباید از داروهای انسانی در دام کوچک استفاده بشه رو یکسری پشت میز نشین بدون کارشناسی نوشتن...یعنی هیچ درکی از بیماریهای دام کوچک نداشتن...
پتکلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
0
1
اگر دارویی مشابه دامی داشته باشد قیمت مناسب باشد تجویز میشود مشکل اصلی این است وقتی نسخه برای داروخانه انسانی مینویسید نسخه پیچ در داروخانه بدون کوچکترین اظهار نظری دارو را تحویل میدهد ولی داروخانه دامی مشتری را سوال جواب میکند و مداخله میکند و دو سه دفعه بعد بدون نسخه دارو میدهد و مشکل بعدی تکنسین ها هستند که همان بلایی که سر دام بزرگ آوردند سر دام کوچک هم می آورند دو سه تا دارو رو حفظ میکنند و شروع به ویزیت میکنند کلا داروخانه دامپزشکی باید یاد بگیرد فقط نسخه بپیچد دخالت در درمان نکند و برعکس
نظر شما
ادامه