کد خبر: ۷۹۶۳۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نگاه شما:
مشکل دیگری که ما در ایران با آن مواجه هستیم، مشکل ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌ها است که متاسفانه به بخش خصوصی سپرده شده است، در حالی‌که خدمات این بخش از وظایف حکومتی است و نباید در دست بخش خصوصی باشد ...

جایگاه دامپزشکی - بخش دوم

دکتر ناصر رسولی بیرامی

 در قسمت قبل گفتیم که بهترین راه برای ارتقای جایگاه دامپزشکی و دامپزشک، عمل به وظایفی است که در قانون برای سازمان دامپزشکی آمده است و گفتیم که بر اساس قانون، مهمترین وظایف آن سازمان تأمین بهداشت دام کشور و فرآورده‌های دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و بررسی بیماری‌های دامی و همکاری در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است. امروز برای آنکه راه‌کار عملی برای خروج دامپزشکی از وضعیت کنونی ارائه دهیم، به موضوع مبارزه با بیماری‌ها و کنترل و ریشه‌کنی آنها می‌پردازیم.

 اولین گام برای مبارزه و کنترل و ریشه‌کنی یک بیماری شایع و معمول، تشکیل کارگروه برای آن بیماری است. به عبارت دیگر باید مشخص شود که چه کسانی مسئول مبارزه و کنترل و ریشه‌کنی هستند و در صورتی که مشکل و سؤالی پیش آید، چه کسانی باید پاسخگو باشند. یعنی اگر کوتاهی شده باشد، نباید سازمان یا اداره کل بگوید که موضوع را بررسی خواهد کرد تا فردی که کوتاهی کرده است را مشخص نماید، بلکه از اول باید کسی که وظایف خود را انجام نداده است، مشخص باشد.

از طرف دیگر، افراد کارگروه باید تا حد ممکن ثابت باشند و نباید با عوض شدن مدیر، آنها نیز تغییر یابند. آنها باید در ارتباط مستقیم با همدیگر باشند و تماس آنها نباید منوط به تماس با مدیرکل استان یا معاون فنی استان یا دیگران باشد. در رابطه با بیماری تب برفکی برای اینکه این کارگروه مشخص شود، شاهد بودم که چندین بار خیز برداشته شد اما این اقدام هر بار به عللی به مانع برخورد. مثلا مدیران کل استان از معرفی افراد با این شرایط پرهیز می‌کردند و مدعی بودند که استقلال یک فرد در استان و گزارش مستقیم او به سازمان می‌تواند مدیریت آنها را تضعیف کند. لذا در تشکیل کارگروه باید این موارد نیز در نظر گرفته شود و برای پرسش‌های مطرح، پاسخ‌های قابل قبول ارائه شود. با این‌همه، همچنانکه عرض کردم، تشکیل این کارگروه قدم اول است و بدون تشکیل آن، اقدام به مبارزه و کنترل و ریشه‌کنی یک بیماری شایع و معمول از ابتدا محکوم به شکست است و غیر از اتلاف سرمایه و منابع، سودی نخواهد داشت. به عبارت دیگر تا زمانی که لغت عام سازمان دامپزشکی به عنوان کنترل‌کننده و ریشه‌کن کننده‌ی بیماری عنوان شود و از افراد و گروه خاصی در سازمان و استان‌ها نام برده نشود، صحبت از کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها بی‌معنی و پوچ و مسخره است.

 افراد یک کارگروه مربوط به یک بیماری باید ارتباط نزدیک با هم داشته باشند. آنها باید در تدوین برنامه‌ی مبارزه شرکت بجویند و باید به صورت مداوم آموزش ببینند و اطلاعات خود را افزایش دهند و به تجزیه و تحلیل نتایج بپردازند و کارایی و بازدهی اقدامات را ارزیابی کنند و نتایج را برای مسئولین و عموم گزارش دهند و در صورت نیاز، در بازبینی و اصلاح برنامه‌ها اقدام نمایند. به عبارت دیگر این گروه باید پویایی خود را همیشه حفظ کند. در اینجا قصد ذکر جزئیات را ندارم. اما این کارگروه برای تدوین برنامه باید اقدامات گذشته را مرور کند و بر اساس تجزیه و تحلیل آنها و استنتاجات مربوطه، برنامه‌ی به روز شده بنویسد و بعد از تدوین برنامه باید همه موظف شوند که در اجرای آن کمک کنند و مثلا اگر بر اساس برنامه در استان اقداماتی نیاز است، اداره کل استان باید تمام امکانات استان را در اجرای آن بسیج کند.

 اگر من بخواهم در ایران در مورد مبارزه و کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها پیشنهاد بدهم، اولویت را به دو بیماری «بروسلوز» و «کیست هیداتید» خواهم داد. بروسلوز برای آنکه واگیری زیادی ندارد و مثلا مانند تب برفکی به راحتی از هوا و تنفس به دام‌های دیگر منتقل نمی‌شود و انتقال آن از خارج از کشور مثلا مانند تب برفکی آسان نیست. از طرف دیگر بیماری مشترک است و موارد انسانی آن که باعث مشکلات جسمی و روانی افراد می‌شود، قابل توجه است و خسارات اقتصادی آن برای دامدار نیز بسیار سنگین است و مثلا در همین اواخر اگر دقت بفرمایید باعث فلاکت بسیاری از دامداران شده است. البته مبارزه با کیست هیداتید سخت‌تر از بروسلوز است و به همکاری نزدیک با بخش‌های دیگر از جمله وزارت کشور و شهرداری‌ها و محیط زیست نیاز دارد. بنابراین سازمان دامپزشکی به عنوان پایلوت و نمونه می‌تواند از بروسلوز شروع کند و با کسب تجربه، مبارزه را به سایر بیماری‌ها تعمیم دهد. البته می‌دانم که اجرای این موارد در عمل با مشکلات زیادی همراه است و به قول مشهور «گاو نر می‌خواهد و مرد کهن»، اما باز هم به قول سعدی «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود»، یعنی اگر می‌خواهیم جایگاه دامپزشکی ارتقا یابد، باید این اقدامات را انجام بدهیم.

 کارگروه برای تجزیه و تحلیل در مورد گذشته‌ی بیماری و برای بازبینی در نحوه‌ی مبارزه و  به‌روزرسانی آن و تدوین برنامه‌ی جدید می‌تواند از امکانات داخلی و خارجی و کارشناسان داخلی و خارجی استفاده کند و خوشبختانه این تسهیلات موجود است. یادم می‌آید که حدود ۲۰ سال پیش یکی از کارشناسان مبارزه با بیماری بروسلوز از سوی سازمان فائو به ایران اعزام شده بود و ما جلسه‌ای داشتیم و برای آنکه تناقض در گفتارها پیش نیاید، یکی از مدیران کل استان‌ها که مدیرکل توانمندی بود، به عنوان نماینده انتخاب شد تا فقط او به پرسش‌ها پاسخ گوید. یکی از سوالات کارشناس مربوطه آن بود که برنامه‌ی تست و کشتار را از کی شروع کرده‌اید و آن مدیرکل با آنکه ما آن برنامه را از اوایل دهه‌ی ۱۳۴۰ شروع کرده بودیم، پاسخ داد که حدود ۱۵ سال است و برنامه را حدود ۲۵ سال کوتاه کرد. با این‌همه کارشناس مربوطه تعجب کرد و اجرای برنامه تست و کشتار به مدت ۱۵ سال را از نظر اقتصادی غیرقابل قبول دانست و حداکثر طول آن را ۷ تا ۸ سال اعلام کرد.

 تا آنجایی که در ذهن دارم، آیین‌نامه‌ی اجرایی بروسلوز در ابتدا در اواخر دهه ی ۱۳۳۰ هجری شمسی تدوین شد که برای تست و کشتار در گاوداری‌های صنعتی بود و این آیین‌نامه تا سال ۱۳۸۳ به قوت خود باقی بود و در سال ۱۳۸۳ با اندکی تغییرات بار دیگر تصویب و ابلاغ شد. البته نباید اشتباه شود که آیین‌نامه‌ی اجرایی با برنامه‌ی کنترل و ریشه‌کنی که به جزنیات می‌پردازد متفاوت است و آیین‌نامه فقط کلیات قانونی را ذکر می‌کند. برنامه‌ی کنترل و ریشه‌کنی با برنامه‌های سالانه نیز که بخش مبارزه هر سال منتشر می‌کند، متفاوت است، چون این برنامه‌ها نیز پشتوانه‌ی قوی علمی و تجربی و اپیدمیولوژیک ندارد و کارگروهی برای اجرای آنها مشخص نیست و کارگروهی برای نوشتن و تدوین آن اقدام نکرده است.

یک برنامه باید قبل از تصویب و اجرا، نظرات کارشناسان و افراد ذی‌نفع را استعلام کند و آنها را تجزیه و تحلیل و در برنامه‌ها بگنجاند تا برنامه موفق باشد. شما به پایگاه اینترنتی خدمات بازرسی بهداشتی گیاهان و حیوانات آمریکا یا ایفیس نگاه کنید؛ برنامه و قانونی را که می‌خواهند تصویب کنند، حداقل چند ماه قبل و گاهی یکی دو سال قبل تدوین و برای اعلام نظر به همه کارشناسان و ذی‌نفعان و علاقه‌مندان ارائه می‌کنند تا اگر نظری دارند بگویند تا در بخشنامه یا برنامه یا قانون پیشنهادی گنجانده شود. آنها در این موارد برای اینکه نظرات علاقه‌مندان را کسب کنند، بخشنامه یا قانون پیشنهادی خود را به صور گوناگون منتشر می‌کنند و در دسترس صاحب‌نظران و ذی‌نفعان قرار می‌دهند. آنها حتی اماکن و سالن‌هایی را از قبل تعیین می‌کنند تا علاقه‌مندان در آنجا جمع شوند و آنها دلایل و علل ارائه قانون یا مقررات و بخش‌نامه‌های جدید یا جایگزین و نارسایی‌های قوانین موجود را توضیح دهند و به پرسش و نقد احتمالی آنها پاسخ دهند و پیشنهاد خود در رابطه با قانون یا برنامه‌ی پیشنهادی را به تفسیر شرح دهند و علاقه‌مندان در رابطه با برنامه یا قانون پیشنهادی آنها اعلام نظر نمایند. واقعا سایت اینترنتی ایفیس و نحوه‌ی تصمیم‌گیری آنها جالب است و واقعا حیف است که ما این موارد را در نظر نگیریم و بی‌مقدمه اعلام کنیم که در حال تغییر فلان قانون و آیین‌نامه یا بخشنامه هستیم و عجیب است گاهی ادعا کرده‌اند که در حال تغییر قانون سازمان دامپزشکی هستند، در حالی‌که صاحب‌نظران و افراد ذی‌نفع اصلا در جریان امور قرار نداشته‌اند. البته جای خوشبختی است که رییس فعلی سازمان دامپزشکی علنا اعلام کرده‌اند که در صدد تغییر قانون سازمان دامپزشکی نیستند. با این‌همه از یاد نبریم که قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی نیز همین مشکلات را دارند و ناگهان و بدون اینکه موضوعی را در جامعه طرح و تبیین کنند و نظر کارشناسان و افراد ذی‌نفع را بخواهند، لایحه‌ای را ارائه و به تصویب می‌رسانند؛ یعنی مشکل همه‌گیر است و مختص دامپزشکی نیست.

در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و بعد از چند مورد بروز بیماری تب برفکی در بریتانیا، دولت تصمیم گرفت که آن بیماری را ریشه‌کن کند، بنابراین به کارشناسان اطلاع دادند تا نظر خود را اعلام کنند. آنها نظرات کارشناسان را در دو جلد کتاب که در سازمان دامپزشکی نیز موجود است منتشر کردند. بیشتر کارشناسان بر این نظر بودند که با معدوم‌سازی دام‌های بیمار و قرنطینه و گاهی آتش زدن آغل‌ها و مراقبت می‌توان بیماری را ریشه‌کن نمود اما تعدادی از کارشناسان مخالف این نظر بودند و در این دو جلد کتاب، هم نظر و دلایل کارشناسان موافق و هم نظر و دلایل کارشناسان مخالف آمده است و نظرات و دلایل کارشناسان مخالف در یک بخش مستقل ذکر شده است. کارگروه نیز باید همین‌گونه عمل کند و حتی نظرات مخالف را در بخشی جداگانه در برنامه ذکر کند و آنها را حذف نکند. البته من هم آگاهم که ورود افراد امنیتی به بحث‌های کارشناسی باعث ضعف کارشناسان و برنامه‌ها می‌شود، زیرا کارشناسان می‌ترسند که اگر نظرشان در آینده صحیح از آب در نیاید، مورد بازخواست قرار گیرند در حالی‌که نباید به نظرات کارشناسی این‌گونه نگاه کرد و باید کارشناس همیشه مصون از بازخواست‌های امنیتی باشد. مثلا فرض کنید که برنامه‌ی ریشه‌کنی تب برفکی در بریتانیا موفق نمی‌شد و نظر کارشناسان موافق شکست می‌خورد و نظر کارشناسان مخالف درست از آب در می‌آمد؛ آیا در این صورت باید نیروهای امنیتی وارد می‌شدند؟ مسلم است که در این شرایط ورود آنها اشتباه می‌بود و باعث ضعف کارشناسان و نظریه‌های کارشناسی و از دست دادن جسارت و جرأت کارشناسان می‌گردید و در نهایت کشور ضرر می‌دید.

 در مورد نحوه‌ی اجرای برنامه نیز گفتنی‌ها زیاد و تجارب دیگران بسیار آموزنده است. من حدود ۳۰ سال پیش تعداد افرادی را که در سطح فدرال در کل آمریکا مسئول کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی بودند را استعلام کردم. حدود ۲۸۰ نفر بودند! برایم تعجب‌آور بود. در کشور ما که وسعت سرزمینی ما حدود یک‌چهارم کشور آمریکا است، تعداد افرادی که برای مبارزه با بیماری‌ها در استخدام دولت هستند، بسیار بیشتر است. در حالی‌که ما واردکننده دام و فراورده‌های دامی هستیم و آنها فراورده‌های دامی و کشاورزی خود را به تمام جهان صادر می‌کنند و با فزونی تولید مواجه هستند و در اینجا است که بحث بخش خصوصی به میان کشیده می‌شود. آنها برای اجرای برنامه‌هایشان از بخش خصوصی استفاده می‌کنند. در ایران نیز سازمان دامپزشکی باید به عنوان مغز متفکر و تصمیم‌گیر عمل کند و بخش خصوصی را دست و پای خود بیانگارد. باید برنامه‌ریزی کند و تمام عملیات اجرایی در برنامه‌ها را به بخش خصوصی واگذارد و از کمبود نیرو که گله‌ای همیشگی است، رها شود. مثلا اگر در برنامه بروسلوز، تزریق واکسن و یا خون‌گیری و یا کشتار دام آلوده نیاز است، خود سازمان نباید به اجرای این برنامه‌ها بپردازد بلکه باید با بخش خصوصی قرارداد ببندد و خود فقط ناظر اجرا باشد تا برنامه دقیق و بی کم و کاست اجرا شود و خون‌گیری و تزریق واکسن و کشتار دام صرفا توسط بخش خصوصی انجام شود. این اصلا از اولین قدم‌ها در راه موفقیت است و امروزه قابل قبول نیست که یک فرد یا دستگاه هم خود مجری و هم ناظر باشد. چون اگر خود سازمان هم مجری و هم ناظر باشد، نمی‌تواند به خودش و به نیروهای خودی نظارت خوبی داشته باشد و مثلا واکسیناسیون و خون‌گیری و کشتار دام آلوده، خوب اجرا نمی‌شود و به عبارت دیگر فساد اتفاق می‌افتد. لذا استفاده از بخش خصوصی در اجرای برنامه‌ها نیز باید از اولویت‌ها باشد. البته مشکل دیگری که ما در ایران با آن مواجه هستیم، مشکل ناظرین بهداشتی کشتارگاه‌ها است که متاسفانه به بخش خصوصی سپرده شده است، در حالی‌که خدمات این بخش از وظایف حکومتی است و نباید در دست بخش خصوصی باشد که شاید در ادامه به این بحث نیز وارد شویم.

 در اینجا برای جلوگیری از اطاله‌ی کلام و ایجاد خستگی در خوانندگان بار دیگر گفت‌وگوی خود را پایان و ادامه بحث را به قسمتی دیگر حواله می‌دهیم. اما به صورت کوتاه در پاسخ عزیزی که گفته بود «ما تالبوت را خریدیم و آنها نیاوردند» باید بگویم که تنها با خرید و پرداخت ارز یا پول، یک کالا یا تکنیک وارد یک کشور نمی‌شود و تعامل با جهان خارج نیز اهمیت فراوان دارد. آیا اگر چین در دهه‌های اخیر با دنیای خارج تعامل نمی‌کرد، می‌توانست از حالت روستایی و فقیرانه خارج شود؟ آیا فکر می‌کنید که اگر الان پول به مریال بدهیم، بار دیگر آماده برای انتقال تکنولوژی جدید تولید واکسن به ایران می‌شود؟ مسلم است که پاسخ منفی است. لابد می‌دانید که ما ده‌ها سال پیش ارز مربوط به تانک‌های چیفتن را داده بودیم اما این تانک‌ها هرگز وارد کشورمان نشد. جای دور نرویم، ما ارز مربوط به درب‌های ضد نشت میکروبی آزمایشگاه گل‌مکان را حدود ۲۰ سال پیش نقدا پرداخت کرده بودیم و در نهایت چند سال پیش پول ما را برگرداندند و گفتند که امکان فروش آنها به ایران نیست و هنوز هم آزمایشگاه گل‌مکان که برای آن به پول امروزی صدها میلیارد تومان هزینه صرف کرده‌ایم، در حسرت افتتاح خاک می‌خورد. بنابراین در این موارد تعامل با سایر کشورها نیز مهم و اصل است و تنها با خرید و داشتن پول مشکل حل نمی‌شود. اصلا تحریم به این معنی است که شما پول برای خرید دارید ولی آنها نمی‌فروشند. در بخش بعد در رابطه با تحقیقات در دامپزشکی توضیح داده خواهد شد که به این بحث نیز ارتباط پیدا می‌کند.

 به امید آینده‌ای روشن برای کشورمان و مردم آن.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
0
6
دکتر جان ، مشکل ما این است که گاو نر !! و بخضوص مرد کهن نداریم. این خصوصیت البت در درجه اول باید در رئیس سازمان باشد تا دیگران را راه بیندازد که بعضا رئیس سازمان داشتییم که از شهرستانی کوچک از ......... انتخابات جناحی آمده درآمده ، لذا به قول شما گاو نر میخواهد و مرد!!! کهن .
مرد کهن تر وزیر است که اصلا گاه این موضوعات را نمیکشد ، بگذریم...
تازه این که شما فرمودید در مورد مبارزه با بیماری است در مورد نظارت بر بهداشت عمومی ، طیور ، ... به همین میزان اهمیت کار وجود دارد و مرد کهن یافت می نشود.
ناظر دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
1
2
در مقاله به مطالب خوبی اشاره شده است طرح ریشه کنی سل و بروسلوز که از سالها ی خیلی قبل به اجرا درامده ولی متاسفانه موفق نبوده وروز بروز شاهد افزایش امار (گزارش شبکه بهداشت وگزارش سل غیر توبر کلینه به توسط نا ظرین دولتی کشتا گاهها ) در مبحث کشتارگاهها وگزارش بیماری در اکثر کشورها ناظرین دولتی حضور مستمر داشته ونقش حاکمیتی وبهداشتی دارند وهمانند ما از لحاظ مالی به صاحبان واحدها و دلالان وابستگی ندارند .ولی دراینجا متاسفانه به ناظرین دولتی ازسوی محل خدمت با وجود سختی کا ر وساعت کار اضافی ارزشی قایل نبوده ومکررا از طرف صاحبان کشتارگاهها مورد هجمه و دلالان وقصابان در پیشگاه مدیران کل وریسان اداره در صدد جابجایی انهابوده اند.در صورتی اینها بازوی اجرایی ومشاوران مسعولین فنی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
2
4
با سلام و احترام و تشکر از انتقال تجربیات توسط جناب دکتر رسولی.
برای برنامه ریزی عملیاتی و موثر، سازمان باید از زیر سایه وزارت کشاورزی خارج شود. وقتی خبری در خصوص شیوع یک بیماری یا احتمال شیوع آن مطرح می شود، مدیران کشاورزی بلافاصله اقدام به کنترل اخبار آن بیماری می کنند. از مدیران سازمان می خواهند، قبل از کنترل بیماری، اخبار شیوع را محدود کنید.
دیده ام به چشم که در جلوی آقای استاندار اساسا به تکذیب وجود بیماری همت گماشتند. در همان زمان، وزارت بهداشت با آگاهی رسانی عمومی هم به وظیفه ذاتی خود عمل می کرد و هم تقاضای کمک و حمایت مالی از دولت وقت می نمود. ایده بر ان است که اگر وقوع بیماری اعلام شد اول مدیر کشاورزی به تعویض مدیر دامپزشکی اقدام می کند و سپس به کنترل اخبار مربوطه می پردازد. نفرین به پست و مقامی اینچنین و گرایشاتی آنچنان که بر مدیریت بیماری ها سایه می اندازد.
پس ای دوستان تلاش کنید، سازمان با کسب استقلال اداری خود خدمت گذاری بیشتر و موثرتری را انجام دهد. بلی جناب دکتر رسولی درست میفرمایند، افراد را بر اساس وظیفه ای که انجام دادند یا ندادند تغییر دهید نه با آمد و رفت دولت ها. اهمیت بیماری را برای دولت مردان روشن کنید، برای کنترل آن بودجه لازم را بگیرید نه فقط نامه تخصیص بگیرید (تخصیص دادن مثل امضای تفاهم نامه است. بسیاری تفاهم نامه ها بین ادارات و سازمان های کشور فریب اداری است. هیچگاه عملیاتی نمی شوند). کارگروه مسئول بگذارید و پیشرفت برنامه را رصد کنید. پول دادید و پیشرفت نشد، برکنار کنید بدون توجه به گرایش سیاسی، قبیله ای یا رفاقتی.
تشکر مجدد از جناب دکتر رسولی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
0
4
مطابق برخی گزارشات از مصادر اجرایی وزارت بهداشت در برخی مناطق کشور تعداد جراحی های کیست هیدات در انسان زیاد شده است. ایا وزارت محترم کشاورزی و وزارت محترم بهداشت برای این موضوع چاره جویی نمی کنند؟ ایا لازم نیست جلسات مشترک برای چاره جویی بین این دو وزارت صورت گیرد؟ اساسا، الان وزارت کشاورزی باید ورود کند یا وزارت بهداشت؟ این یک نمونه از ابهام در مسئولیت هاست. اکنون،سازمان دامپزشکی صرف نظر از اینکه دو وزارت دستور بدهند یا خیر، خود باید اعلام خطر برای مسئولین کشوری کند. موضوع را شفاف کند، مسئله مدیریت سگ های رها را مطرح کند. از وزارت کشاورزی بخواهد مزارع سبزی کاری را محافظت کنند و ...... . در این مثال، کدام سازمان مسئول است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
0
2
دکتر ممنون بابت زحمتی که کشیدید
دکتر شما دستورالعمل های نیوزیلند و ژاپن رو مطالعه کنید جوابتون رو میگیرید، گام به گام قید شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
چقدر کارشناسان سازمان و استانها مسلط به انگلیسی تخصصی برای خواندن این دستورالعمل های ژاپن و نیوزلند هستند؟
دکتر ناصر رسولی بیرامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
با سلام و تشکر از اظهار نظر شما. بسیار خوشحال می شدم که شما مطالعات خودتان را حداقل به صورت خلاصه در اینجا ذکر می کردید تا همگی استفاده کنیم. یا حداقل اگر تفاوت هایی وجود دارد آنها را ذکر می کردید. چون همانطور که می دانید همه وقت ندارند که مثلا دستورالعمل های ژاپن را بخوانند. از طرف دیگر احتمالا بیشتر این دستورالعمل ها به زبان ژاپنی است که استفاده از آنها را سخت تر می کند. به هر حال از اینکه بی تفاوت نگذشتید و اظهار نظر فرمودید متشکرم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
دوست عزیز کارشناسان و همکاران دانشمند و مسلط کم نیستند باید اراده ای برای استفاده از توان و دانش آنها وجود داشته باشد.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
خسته نباشید دکتر، ژاپنی ها خودشون استارت زدند
https://www.maff.go.jp/e/policies/index.html
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
1
5
متشکر از حکیم مهر برای چاپ نظر تحلیلی دکتر رسولی
ناظر دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
1
4
با نگاهی به آمار کبد وریه های ظبطی در کشتارگاه‌های دام (گاووگوسفند ) متوجه خسارت اقتصادی از معدوم سازی ریه ،کبد، قلب،کلیه،لاشه درگیر به کیست هیداتیک می‌گردید.بعلاوه درصدی کشتارهای غیر مجازی که از نظر دور می‌مانند وبه مصرف می‌رسند. عدم کنترل سگهای بلا صاحب که واقعا دروضعیت بحرانی است .داروهای ضد انگل تقلبی ویا فاقد کیفیت و گرانی دارو وعدم نظارت دامپزشکی در دامداری‌ها در خصوص کنترل انگلی در سگها و دامها وجود سگهای پرسه زن در اطراف کشتارگاه‌های سنتی ، عدم تعطیلی کشتار گاه های سنتی وبه سرقت رفتن الایشات ظبطی در کشتارگاه‌ها به توسط ایادی پیمانکاران ودلالان در کشتار گاهها در آینده شاهد فراوانی بیشتر کیست باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
در صحنه واقعی دامپزشکی این نوع عملکرد عملا وجود دارد که با روتوش و پاک کردن صورت مسائل توسط مدیران ،ظاهر کارها به گونه ای می شود که همه چیز ارومه و امن امان ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
0
0
تا وزارت بهداشت و درمان و خود جهاد کشاورزی در یک کاردرست در جهت رضایت الهی دست از مداخله و موازی کاری در امور تخصصی دامپزشکی بر ندارندو آنها را به دستگاه اصلی و متولی آن سازمان دامپزشکی واگذار نکنند و دولت نیروی انسانس موردنیاز و اعتبارات آن را تامین نکند مشکلات و معضلات بهاشتی این حوزه و در جهت بهداشت عمومی و سلامت مردم رفع نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
0
3
جا داره خاطره ای بگم ازنظارت ومدیر ........ یه زمانی مدیری درشهرستانی میزان عملیات تست سل هشت هزار تاگزارش نموده بود حال انکه شواهد وقرائن هشتصد تا بیشتر نبود خب بعد گزارش اینجانب توسط مدیرکل وقت توبیخ شد مدتی گذشت همین مدیر شهرستان با روابط که داشت به پست مدیرکلیهمون استان منصوب شد ودمار ازروزگاربنده دراوردکه چرا اونروز شما همچنین گزارشی برام رد کردی و ماشدیم مغضوب تا اینکه مجدد دردوره مدیرکلی همین فرد تعداد گاوهای سلی انقدر تعدادشون دراستان بالا رفت که بهمین خاطر ایشون کنار گذاشتندومجددایشون باروابط درسازمان مدتی صاحب پست حساسی شد که رییس وقت نالایق بودن نامبرده رو تشخیص داد وبموقع ایشون رو کنار گذاشتند اقای دکتر رسولی درست میفرمایند اجرا وناظر نمیتونه ازیه دستگاه باشد و فساد اور هست
مهرداد بصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
0
3
با سلام و تشکر از دکتر رسولی عزیز. کاملا درست میفرمایید. در هر کاری اگر ناظر و مجری یکی باشد و یا ناظر با مجری منافع مشترک داشته باشد به بی راهه منتهی میشود
کامران آب سالان فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
0
3
با سلام و احترام. ممنون جناب دکتر رسولی. بله ارتقاء جایگاه تنها با افزودن علم و آگاهی و منطق میسر است تا هم ذینفعان و متولی دولتی از منافع و جایگاه واقعی برخوردار شوند. جناب دکتر رسولی منظر بخش های بعدی هستیم.
نظر شما
ادامه