کد خبر: ۷۹۷۵۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

در باب آموزش

دکتر پدرام فرهادیان

رزیدنت جراحی دامپزشکی، مدرس دانشگاه

آموزش یکی از ارکان اصلی رشد هر حوزه‌ای از دانش است؛ دامپزشکی نیز از این امر مستثنی نیست، لدا می‌توان  در جهات زیر به نقد و بررسی عملکرد آموزش نظری و عملی شاخه‌های مختلف دامپزشکی در مراکز آکادمیک و دانشگاهی و دوره‌های آموزشی سازمان نظام دامپزشکی و بخش خصوصی ورود کرد:

1- رشد سطح کیفی دانش طب، مدیریت، بهداشت و پرورش، دارو و درمان، تغذیه و حتی اقتصاد در دامپزشکی

2- ارتقاء سطح توانایی‌های فردی فعالان عرصه علوم مرتبط با این حوزه از دانش

3- تبادل جدیدترین اطلاعات علمی (دانش روز) و تجربه با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داخلی و خارجی

4- آموزش مبتنی بر دانش و تغییر نگرش در عرصه آموزش و شیوه آن

بدیهی است جامعه هدف این نقد و بررسی نیز شامل بخش‌های زیر خواهد بود:

1- دانشکده‌های دامپزشکی سراسری

2- دانشکده‌های دامپزشکی آزاد اسلامی

3- سازمان نظام دامپزشکی

4- نظام دامپزشکی کشور

5- شرکت‌های آموزشی بخش خصوصی

6- اساتید مدرس در تمام مراکز فوق‌الذکر

در این سلسله نوشتارها سعی خواهم کرد در حد توان و نگاه آموزشی خود به سبب سال‌ها معلمی در سطوح و عرصه‌های مختلف آموزشی، نقدی نقادانه بر بدنه نحیف و رنجور دانش دامپزشکی وارد کنم تا شاید سبب تلنگری باشد هرچند کوچک بر تارک تک‌تک عزیزان فعال در این حوزه.

در گام نخست بیایید با این پرسش بحث را آغاز کنیم که «آموزش چیست و چه ابعادی دارد؟»

کلمه «آموزش» معادل واژه انگلیسی «Instruction» یا «Teaching» است. این دو واژه در انگلیسی به معنای آموزش، تعلیم و تدریس آمده است، اما جالب است که بدانید تدریس و آموزش در اصطلاح از هم متفاوتند که به آن اشاره خواهم کرد. همچنان آموزش به‌معنی آموختن، یاد دادن و تعلیم در برابر تربیت نیز می‌‌باشد.

به طور جامع، «آموزش» در اصطلاح به چند معنا آمده است:

- تحریک و راهنمای یادگیری

- هنر کمک کردن به یادگیری در دیگری

- فراهم آوردن شرایط و اوضاع و احوالی که یادگیری را برای دانش‌آموزان و دانشجویان (البته که روی سخن من در این نوشتار آموزش دانشجویی است) در داخل و خارج از مکان درسی، تسهیل کند.

اما آنچه دانستنش حائز اهمیت ویژه‌ای است این است که مهمترين ركن توسعه در ابعاد فردی، سازمانى و اجتماعي در هر حوزه‌ای از دانش بشری آموزش است كه سازندگى و بهبود و تعالى انسان، جامعه و دانش مولد را به همراه خواهد داشت. آموزش تجربه‌ای است مبتنی بر یادگیری و به‌منظور ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در فرد، تا او را قادر به انجام کار و بهبود بخشی توانایی‌ها، تغییر مهارت‌ها، دانش، نگرش و رفتار اجتماعی کند. بنابراین آموزش به‌مفهوم تغییر دانش، نگرش و تعامل با همکاران است. آموزش مستلزم استفاده از برنامه‌های پیش‌بینی شده‌ای است که شایستگی‌های موجود در افراد را تقویت و موجب کسب دانش، مهارت و توانایی‌های تازه در فرد می‌شود، به‌گونه‌ای که بهبود عملکرد شغلی را تسهیل می‌ کند.

حال سؤال اینجاست: مراکز آموزشی دامپزشکی و اساتید فعال در این عرصه چقدر در مسیر این اصول و تعاریف گام برداشته‌اند؟

با توجه به آینده کلی کشور از نظر علاقه‌مندی مردمان این سرزمین به نگهداری حیوانات خانگی و تغییر نگاه مردم و مسئولین به حوزه محیط زیست و حیات وحش، کاملا بدیهی است که عرصه علم دامپزشکی در رابطه با این دو اصل روشن خواهد بود. از طرف دیگر سیستم اقتصادی کشور نیز ناخواسته مجبور است به سمت تولید در عرصه دام‌های سنگین و سبک گام بردارد که این امر خود بر اهمیت و جایگاه دامپزشکی می‌افزاید.

خیل بی‌شمار جوانان علاقه‌مند به حوزه بهداشت، درمان، سلامت و پرورش و نگهداری حیوانات نیز سبب می‌شود به دورنمای آموزشی این عرصه امیدوار بود. در ضمن با تغییر علوم و افزایش علوم بین رشته‌ای مانند فیزیوتراپی و رفتارشناسی و اضافه شدن ابزارهای جدید به علم دامپزشکی نظیر هوش مصنوعی، می‌توان پیشگام فعالیت در این حوزه‌ها نیز بود. البته آنچه بدیهی است این است که آموزش مهمترین رکن پیشرفت هر حرفه و دانشی است و همواره ماندگار خواهد بود.

اما بازهم پرسش همان پرسش است: ما معلمان دامپزشکی و مراکز آموزشی آکادمیک و غیر آکادمیک چقدر همسو با جامعه و رشد دانش دامپزشکی همسو شده‌ایم؟ چقدر به هنر معلمی و آموختن مسلطیم؟ اصلا چقدر عاشقانه می‌آموزیم تا به دیگران هم آموزش دهیم؟

اما متاسفانه باید عرض کنم، این روزها حلقه‌های آموزشی بسیاری در این چرخه بسیار مهم گم شده‌اند؛ حلقه هایی نظیر:

1- عدم آموزش استاندارد

2- فقدان کیس‌های درمانی مناسب

3- قدیمی بودن مطالب آموزشی

4- نبود امکانات آموزشی استاندارد

5- عدم توجه به حوزه طب حیوانات خانگی و حیات وحش

6- عدم آموزش اقتصاد و اهمیت آن در دامپزشکی

پس اگر بخواهیم صادقانه و با دید باز به موضوع مورد بحث توجه کنیم، باید بگویم: سیستم آموزشی دانش دامپزشکی در تمام وجوه و سطوح دچار نقصان است و رو به زوال گام برمی دارد.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
3
یک نکته دیگر هم مهم است، و آن هم ضعیف شدن دانشجویان به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی و رفتن به سمت فقط مدرک گرایی. اینکه نوع ارائه مطالب را قدیمی فرض نماییم، کم لطفی است چون مراکز آموزشی دانشگاهی، رشد بسیار زیادی داشته اند.
نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
6
برای هر قدمی اول باید مطالعه و برنامه ریزی بشه و هدف و مسیر راه روشن شود سپس اقدام صورت گیرد
یک سیستم مدیریتی در قدم اول باید نیاز سنجی کند
یعنی ببیند چه تهدیدهایی در مسیر اهداف سازمان وجود دارد؟ یعنی نقاط بحرانی و پر ریسک از مزرعه تا سفره شناسایی شود ؟
سپس ببیند برای مقابله با این تهدیدها، چقدر نیروی متخصص دارد و این نیروی متخصص چقدر کارایی دارد؟ و به چه آموزشهایی نیاز دارد؟
در کدام قسمتها کمبود دارد و نیاز به نیروی متخصص و کارآمد دارد ؟
و سپس ببیند برای رسیدن این نیروهای متخصص به اهداف مشخص شده، چه امکانات و ابزاری نیاز هست؟
گاهی نیروی انسانی متخصص هست ابزار نیست

در مرحله بعد باید مطابق با تخصص هر فرد، مسئولیت متناسب به آن فرد اختصاص دارد
مسئولیت صرفا به معنای داشتن پست نیست
مسئول از نظر لغوی، کسی است که مورد سوال واقع میشود یعنی باید بتواند پاسخگو باشد
این پاسخگویی هم فقط شامل گزارش به مقام مافوق نیست باید در حوزه مسئولیتی خود و اتخاذ تصمیماتش به کارکنان زیردست خود نیز پاسخگو باشد
به مراتب همان کارشناس جز شبکه نیز اگر مسئولیتی دارد باید هم به دامدار و تولیدکننده و فروشنده فرآورده خام دامی پاسخگو باشد هم به رئیس شبکه.
و در ازای این پاسخگویی باید اختیاراتی نیز داشته باشد که متناسب با مسئولیتش باشد
مثلا اگر یک کارشناسی مسئول مبارزه با بیماریهای دامی است باید اختیاراتی در این حوزه داشته باشد یعنی باید قادر باشد اولویت بندی کند و روند واکسیناسیون رو برنامه ریزی کند.
نه اینکه این دو حوزه هیچ هماهنگی نداشته باشند و صرفا کارش گزارش باشد

اما چیزی که در حال حاضر وجود دارد. سازمان با کمک سازمان سنجش با سخت گیری تمام کاردان و کارشناس استخدام میکند و تاکید دارد هر کس با آخرین مدرک تحصیلی خود آزمون دهد و وارد شود اما بلافاصله پس از ورود همه چی کاملا آزاد است و کاردان دو سال بعد از استخدام مدرک کارشناسی و دو سال بعد کارشناسی ارشد و ... را بدون هیچ نیازسنجی در هر رشته در دسترسی ارائه میدهد و مسلما انتظار ارتقا دارد و نمیشود انتظار داشت وظایف یک کاردان را برعهده بگیرد
بهرحال یک روز در هفته یا حتی مجازی تحصیل کرده و باید ارتقا یابد
البته مخالف تحصیل نیروها نیستم یک سازمان پویا، باید امکان ادامه تحصیل و ارتقا برای تمااام مقاطع داشته باشد اما با برنامه ریزی و به شرط نیاز و افزایش کارایی نه صرف مدرک.

اگر واقعا سازمان نیاز به نیروی انسانی کارشناسی ارشد دارد در هر زمینه ای، کارشناس بهداشت مواد غذایی یا کارشناس میکروبیولوژی یا ... چرا استخدام نمیکند؟ خود سازمان از اول کارشناسی ارشد استخدام کند.
اما با این قانون که کاردان باید حتما اخرین مدرکش در زمان استخدام کاردانی باشد و گرنه حذف میشود. در واقع یک نیروی انسانی قوی که عمرشو گذاشته و در دانشگاه دولتی تحصیل کرده و کارشناسی ارشد دارد به راحتی از فیلتر سازمان سنجش حذف میشود و یک کاردان بدون صرف هیچ زمان مشخصی و گذراندن کلاسهای عملی لازم به راحتی با پاس کردن چند واحد تئوری جایگزین میشود.

و از آن طرف نیروهای متخصصی که سازمان استخدام کرده، و دولت شش سال یا ده سال هزینه تحصیلش را داده نه اختیاراتی دارند و نه امکاناتی و در نتیجه کارایی خاصی هم برای سازمان ندارند و خیلی راحت مقایسه میشوند که چه فرقی دارید؟ بله وقتی اختیاراتی نداشته باشند مسلما فرقی با یک کاردان ندارند تازه شاید ناکارآمدتر هم باشند
کاردان حداقل یک واکسنی میزند که به چشم بیاید
و این باعث سرخوردگی و احساس ناکارامدی و حتی احساس پوچی خواهد شد.

خود دانشگاه ها هم باید نیاز سنجی کنند باید ببینند به چه رشته ای در جامعه بیشتر نیاز است و در چه مقطعی کارایی دارند و در آن رشته دانشجوی بیشتری جذب نمایند یا اگر کارایی ندارد حذف کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
اره تازه بعد استخدام استعدادشان شکوفا میشه و یادشون میوفته درس نخوندند
دانشگاه آزاد هم رحم نمی‌کند و همه را جذب می‌کند
اصلا اقتصاد دانشگاه آزاد بر پایه همین کارمند هاست
بخاطر همین دانشگاه آزاد در هر شهرستانی رشته‌های دامپزشکی رو راه اندازی کرده.
یک ارشد میگیرند و بعدش میشن رییس شبکه و دامپزشکم می‌ره زیردستشون
از پاسخگویی هم خبری نیست نمی‌دانند بروسلوز ویروسی است یا باکتریایی
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
بخشنامه رفع ابهام در خصوص محدودیت اعمال مدارک تحصیلی بالاتر کارمندان (بخشنامه شماره ۲۴۱۶۸ مورخ ۹/۵/۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی کشور)

به کلیه دستگاه‌های اجرایی

با سلام و احترام؛

پیرو نامه شماره ۲۱۱۱۹ مورخ ۲۱/۴/۱۴۰۰ این امور، با توجه به سؤالات دستگاه‌های اجرایی در خصوص دادنامه شماره ۶۲۶ الی ۶۳۲ مورخ ۱۴/۵//۱۳۹۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (موضوع محدودیت در اعمال مدارک تحصیلی بالاتر)؛ اعلام می‌دارد:

مفاد بخشنامه شماره ۱۷۰۰۶۱ مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (سابق) و نامه شماره ۱۳۸/۱۰۱/د مورخ ۱۷/۱/۱۳۹۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بجز در مواردی که دستگاه اجرایی مطابق تعهدات معتبر با قراردادهای معتبر استخدامی، و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات مربوط، مکلف به اعمال مدرک تحصیلی بالاتر کارمند رسمی و پیمانی (بیش از یک مقطع تحصیلی نسبت به مدرک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام) می‌باشد، کماکان بقوت خود باقیست و کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند محدودیت مقرر از سوی شورای عالی اداری و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی را در این مورد اعمال نمایند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
طبق قانون هرکس فقط یکبار و یک مقطع بالاتر میتواند ارایه دهد
البته به استثنای خانواده محترم شهدا و جانبازان و ایثارگران
در غیر این صورت می‌توانید به دیوان شکایت کنید
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
3
عدم گزینش صحیح اساتید و عدم توانایی و عدم تخصص (منظور مدرک علمی نیست) اساتید در رشته ای که تدریس می کنن و ناکارآمدی و قدیمی بودن سیستم دانشگاه ( سیستم مکتبی یا ارباب و رعیتی) هم خیلی نقش دارند
تجربه شخصی خود من این بود که تو زمان تدریس با ترس از نمره و انداختن نمی زاشتن دانشجو پرسش گر و پویا باشه در سال های بالاتر با اینکه شما هنوز نمی فهمین و جوون هستین در دوره تخصص وقتی دست دانشگاه و اساتید باز شد و معلوم شد چقدر خالیه و بهونه نداشتن با انکار و بی توجهی
وقتی میری تو صنعت (منظور درمان نیست) و به مشکلاتی می خوری که تو کتاب و مقالات نیست و میای از اساتید می پرسی می فهمی چقدر وضع خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
متاسفانه فرد پرسشگر بی ادب و فضول تلقی میشه نه کنجکاو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
گزینش اساتید هم فقط با معرفی نامه انجام میشه
و دو نفر با مدرک برابر و یکی با ده تا مقاله و بدون معرفی نامه به یک نفر با دو مقاله داخلی و یک معرفی نامه میبازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
قبلا ترس نمره بود
الان ترس کارشناس، ختم قرارداد، توبیخ و انتقال به یک شهر دورافتاده، حذف اضافه کار و ... است و حتی بدون اجازه مافوق نمی‌تواند گزارش بیماری دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
متاسفانه در حوزه ورود به تخصص هم شاهد این بی عدالتی هستیم. فردی ک سال ها دور بوده از درس و دانشگاه و جایگاه علمی موفقی نداره، با یک نامه میشه دانشجوی تخصص ولی افراد با رزومه خوب، پشت دانشگاه میمونند. سال های گذشته در دانشگاه ازاد خیلی شاهد این موضوع بودیم.... امشال هم ک نتایح اومد، درسراسری متوجه شدید که چه فجایعی رخ و چه رتبه هایی کجا قبول شدند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
سازمان دامپزشکی نه تنها کارشناس و کارشناس ارشدی را که در آزمون قبول شده را رد میکند
دکتری انگل شناسی و یا میکروبیولوژی را که پایه دکتری دامپزشکی ندارد و قبل از آزمون از کاردانی تا دکتری را در دانشگاه دولتی تحصیل کرده و در آزمون پذیرفته شده را نیز رد میکند
دکتر xy
|
Italy
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
2
1
وزارت علوم باید این افرادی که کامنت گذاشتن را استخدام کند و از تجربیاتشون استفاده کند. بابا شما دامپزشک نیستین شماها پدرخوانده علوم زیستی هستید
انگشتر عقیق
|
United States of America
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
1
جناب دکتر، اگر امکان دارد، بفرمایید آخرین باری که قانون برنامه هفتم توسعه را مطالعه فرمودید، چه زمانی بوده است؟
پاسخ ها
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
کدوم دکتر؟
شما که مطالعه کردید، منظورتون رو واضح بفرمایید؟
نظر شما
ادامه