کد خبر: ۷۹۸۸۹
تعداد نظرات: ۵۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر کوروش قدسی» دامپزشک باسابقه‌ای که مجبور به تعطیلی کلینیک خود شد:
وی به حکیم مهر می‌گوید: به هر کسی که قصد تحصیل در رشته دامپزشکی دارد، می‌گویم که اگر قصد مهاجرت از ایران را دارید، این رشته را بخوانید یا در خارج از کشور تحصیل کنید، اما اگر به هر دلیل در ایران خواندید، اینجا نمانید ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تورم افسارگسیخته‌ حاکم بر جامعه که گلوی آحاد افراد را می‌فشارد، در کنار فشار روزافزون ارگان‌های دولتی، فعالیت دامپزشکان شاغل در عرصه درمان حیوانات خانگی را دچار چالش‌های جدی کرده است، تا جایی که به جای ادامه روند شکوفایی دامپزشکی حیوانات خانگی که در چند سال اخیر  شاهد آن بودیم، هر روز از گوشه و کنار کشور خبر تلخ تعطیلی کلینیک‌های دامپزشکی را می‌شنویم.

«دکتر کورش قدسی» یکی از دامپزشکان قدیمی فعال در حوزه درمان حیوانات خانگی است که به دلیل تنگنای اقتصادی و فشارهای روانی ارگان‌های حکومتی، چند روز پیش مجبور به تعطیلی کلینیک دامپزشکی خود شد. به این بهانه، دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، چه شد که به حوزه دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

من از دوران نوجوانی به این حوزه علاقه داشتم. اواخر دبیرستان سریالی تحت عنوان «قدم به قدم» از تلویزیون پخش می‌شد که در مورد یک دامپزشک انگلیسی به نام «دکتر ترنر» بود و روزمره‌های شغلی او را به صورت مجموعه‌ای از فعالیت‌های بسیار متنوع و پرچالش به نمایش می‌گذاشت و این عقیده را رواج می‌داد که «باید خیلی باهوش‌تر از یک پزشک باشی تا بتوانی دامپزشک شوی و بیماری حیوانات مختلف با فیزیوپاتولوژی‌های گوناگون آنها را تشخیص دهی و درمان کنی». این موارد برای من نوجوان خیلی لذت‌بخش بود و یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم دامپزشکی بخوانم، همین بود. شاید اگر دیدگاه الان را داشتم، تصمیم خود را عوض می‌کردم.

حکیم مهر: لطفا اشاره‌ای به گذشته و سوابق تحصیلی و کاری خودتان نمایید.

بنده در سال ۷۶ از دانشگاه شهید چمران اهواز فارغ‌التحصیل شدم. بعد از آن دو سال خدمت سربازی را به شکل امریه سازمان دامپزشکی در استان چهارمحال و بختیاری کار کردم و بعد به اصفهان آمدم و به مدت ۱۰ سال در بخش مارکتینگ شرکت‌های دارویی انسانی فعالیت کردم. در ادامه کلینیک دام کوچک راه‌اندازی کردم و به مدت حدود ۴ سال به امور درمانی مشغول بودم اما به دلیل مشکلاتی که با شهرداری، اماکن و دادستانی داشتم، کلینیک را تعطیل کردم و به تهران آمدم.

حکیم مهر: در تهران با چه مشکلاتی روبرو بودید؟

اولین مشکل من این بود که صاحب ملک به یکباره اجاره من را دو برابر کرد، در حالی که درآمد من تغییری نکرده بود و با توجه به فشارهای مختلف، کمتر هم شده بود. در چنین شرایطی که هزینه‌ها دو یا سه برابر می‌شود، عملا چاره‌ای جز تعطیلی نیست. مگر به حق ویزیت‌ها یا دریافتی ما چقدر اضافه شده که بتوانم دو برابر شدن هزینه اجاره ملک را جبران کنم و از جیب بپردازم؟

حکیم مهر: تعرفه‌های جدید که همچنان ابلاغ نشده است.

دقیقا. مجموع این عوامل باعث شد که کلینیک را تعطیل کنم.

حکیم مهر: اجاره بهای ماهیانه کلینیک شما چقدر بود؟

پیش از این ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهیانه ۳۰ میلیون تومان اجاره بود که مالک در سال جاری نرخ ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۶۰ میلیون تومان اجاره ماهیانه را در نظر گرفت که در نهایت حاضر شد مبلغ پنج میلیون تومان از اجاره ماهیانه را تخفیف قائل شود. اما عملا برای من به صرفه نبود و ارزش کار نداشت، چون نمی‌توانستم هرچه کار می‌کنم را بابت اجاره بها بپردازم. کمااینکه فقط بحث اجاره نیست و هزینه‌های دیگر نظیر مالیات، شهرداری، هزینه‌های پرسنلی و... نیز افزایش پیدا می‌کند، لذا سبد درآمد به جای بزرگ‌تر شدن، دائما کوچک‌تر می‌شود.

حکیم مهر: آیا با معضلات الزام تجاری بودن ملک و... نیز مواجه بودید؟

سند کلینیک بنده اداری بود و من از این بابت مشکلی نداشتم، اما پرسنل شهرداری به تازگی می‌گفتند که باید به فکر جابه‌جایی از پهنه‌های مسکونی به بخش اداری باشید. کلینیک من در خیابان میرداماد بود و آنها می‌گفتند باید به جاهای دیگری بروید که کاربری آن بیشتر خدماتی و خارج از بافت مسکونی باشد.

حکیم مهر: کلینیک دامپزشکی شما برای چند نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده بود؟

بنده چهار نفر پرسنل داشتم؛ دو نفر در بخش پت‌شاپ، یک نفر در بخش آرایشگاه و یک نفر هم دستیار خودم بود.

حکیم مهر: زمانی نه چندان دور دوران اوج فعالیت کلینیسین‌های دام کوچک بود و انتظار می‌رفت شرایط بهتر و بهتر شود. چه شد که به این سمت حرکت کردیم؟

مسئله این است که به دلیل مسائل فرهنگی و... نه سازمان دامپزشکی و نه جاهای دیگر به دامپزشکی دام کوچک بها نمی‌دهند و به آن به چشم یک حرفه‌ی فانتزی نگاه می‌کنند. تا زمانی هم که نگرش مسئولین نسبت به آن، یک مقوله لوکس و تجملاتی است، عملا نمی‌توان انتظاری از آن داشت. مردم ما نیز اگرچه علاقه‌مند به نگهداری از پت هستند، اما فرهنگ نگهداری آن در خیلی جاها هنوز جا نیفتاده است. چون ما نتوانستیم این فرهنگ را معرفی کنیم که مثلا اگر سگ خود را بیرون می‌برید، باید کیسه‌ای به همراه داشته باشید که مدفوع آن را جمع‌آوری کنید. ما نتوانستیم این آموزش‌ها را ایجاد کنیم و به همین دلیل برخی حساسیت‌ها در جامعه ایجاد شده است. از آن طرف، به تنها جایی که می‌توانند فشار بیاورند، کلینیک‌های دام کوچک است، چون معتقدند وضعیت امروز پت به خاطر فعالیت آنهاست. مسئولان تصور می‌کنند که با محدود کردن کلینیک‌ها می‌توانند از این فرهنگ جلوگیری کنند، در صورتی که این یک مقوله اجتماعی است و ارتباطی به کلینیک‌ها ندارد.

یکی از رسالت‌های مهم کلینیک‌های دامپزشکی این است که شرایط نگهداری بهداشتی از حیوانات توسط مردم را فراهم می‌کنند تا در نهایت مشکلی برای جامعه ایجاد نشود، اما مسئولین ما این را نمی‌دانند و متوجه نیستند که اگر ما نباشیم، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود. به همین دلیل تمام فشارها را بر روی کلینیک‌های دامپزشکی اعمال می‌کنند.

حکیم مهر: فرض را بر این بگذاریم که همه کلینیک‌های دامپزشکی را با فشار تعطیل کردیم. آیا مشکل حل می شود؟

دقیقا مثل یک کوه یخ است که مسئولین فقط قسمت بیرون آن را می‌بینند. وقتی انواع و اقسام بیماری‌های انگلی رواج پیدا کرد، مشکلاتی مثل هاری، بیماری‌های مختلف تنفسی و آلرژیایی، بیماری‌های مختلف پوستی، لیشمانیوز و... گسترش پیدا کرد، آن موقع متوجه می‌شوند. چون با تعطیلی یا محدود کردن، آن شخصی که پت دارد، پت خود را از بین نمی‌برد بلکه آن را در خانه نگهداری می‌کند، لذا بستن کلینیک‌ها یا محدود کردن آن باعث رواج فعالیت‌های زیرزمینی و قاچاق می‌شود، یا اینکه شخص را ترغیب می‌کند که برای پت خود کار بهداشتی انجام ندهد. آن موقع است که معضلات بهداشتی خود را نشان می‌دهد و ما روز به روز با بیماری‌های خطرناکی مواجه می‌شویم که امکان کنترل آن را داشتیم اما نکردیم و هزینه آن برای دولت و جامعه خیلی بیشتر خواهد بود.

حکیم مهر: برای تامین معیشت آینده خود چه برنامه‌ای دارید؟

دقیق نمی‌دانم، شاید باید به دنبال مرکزی بگردم که در آنجا به عنوان مسئول فنی کار کنم یا فعالیت‌های این شکلی انجام دهم که دیگر دردسر مواجهه با صد ارگان را نداشته باشم و اعصاب خود را از بین نبرم. خودم به شخصه دنبال چنین فضایی هستم.

حکیم مهر: چه توصیه‌ای برای جوانان علاقه‌مند به رشته دامپزشکی دارید؟

به هر کسی که قصد تحصیل در رشته دامپزشکی دارد، می‌گویم که اگر قصد مهاجرت از ایران را دارید، این رشته را بخوانید یا در خارج از کشور تحصیل کنید. اما اگر به هر دلیل در ایران خواندید، اینجا نمانید. دکتر نوری استاد بیماری‌های داخلی دانشگاه اهواز در همان سال اول ورود ما به دانشگاه، گفتند که دامپزشکی در ایران به معنای «گاو پزشکی» است. ما آن زمان واقعا به این مسئله توجه نکردیم اما الان به این نتیجه رسیدم که دامپزشکی در ایران جایگاه درست و حسابی ندارد و شناخته شده نیست و تبعات آن دامن هر کسی را که در این رشته تحصیل می‌کند، می‌گیرد. آینده این رشته نامشخص است چون سیاست مشخصی در این زمینه نداریم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

امیدوارم که مشکلات حل شود و هیچ‌یک از همکاران در شرایط مشابه من قرار نگیرند که مجبور شوند فعالیت خود را تعطیل کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
4
34
برای همکار عزیزم که البته نمی شناسمشون، خیلی متاسف شدم. باعث بسی ناراحتی هست که این چنین فشار می آورند و کک کسی هم نمی گزد و اصلا برای هیچ کسی هم مهم نیست. باید گریست به حال مسئولین دامپزشکی و بالادستی هایی که دارند سیاستگذاری غلطی می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
برای مشکل پیش آمده برای این همکار عزیز متاسفم.
امیدوارم هر چه زودتر آنچه به خیر و صلاح ایشان است در زندگی شغلی شان اتفاق بیفتد.
بزرگترین معضل دامپزشکان بخش خصوصی این است که "بد سرپرست" هستیم.
یک زمانی نظام دامپزشکی وجود نداشت و ما به دنبال راه اندازی نظام دامپزشکی بودیم و فکر می کردیم اگر این اتفاق بیفتند مشکلات مان خواهد شد.
حالا بعد از این همه سال و به دلیل عملکرد افتضاح نظام دامپزشکی نه تنها مشکلات قبلی حل نشده بلکه به آن اضافه هم شده !
من نظام دامپزشکی و رئیس آنرا را نماینده خودم نمی دانم چرا که اولا ایشان منتخب ما دامپزشکان بخش خصوصی نیست و ثانیا بیشتر حواس شان به بالادستی ها و جلب رضایت آنهاست تا دامپزشکان بخش خصوصی
فکر میکنم مهم ترین وظیفه نظام دامپزشکی نظم دادن به بخش خصوصی است؛ در حالیکه در حال حاضر عملکرد آن دقیقا برعکس است.
نظام دامپزشکی شده سخنگوی بخش دولتی در بخش خصوصی!؟!؟
اگر دارایی نامه زد که دامپزشکان باید برای فلان مورد مالیات بدهند بلافاصله رونوشت آن نامه را بر ی ما می فرستد که اقدام کنید.
اگر شهرداری نامه ای زد؛ برای ما رونوشت می فرستد
اگر سازمان دامپزشکی نامه ای زد باز هم رونوشت نامه برای ما فرستاده می شود و پاراف می فرمایند که اقدام کنید
نباید اینطور باشد. نظام دامپزشکی باید یک یا چند تیم کارشناسی و حقوقی قدرمتندو زبده داشته باشد و اگر آنها نامه ای زدند اول آن درخواست را بررسی کند و اگر غیرموجه بود با آن ارگان وارد مذاکره شود و مشکل را حل کند.
یکی از مواردی که نظام به شدت پیگیر آن است بحث بی ضابطه شدن صدور مجوزهاست (ایجاد بی نظمی). وقتی اعتراض کردیم فرمودند که قانون بالادستی می گوید که نباید محدودیت ایجاد کنیم و ظرفیت سنجی معنی ندارد.
اگر مثلا در منطقه ای تعداد بسیار کمی دام وجود داشت که با آن امکان تامین هزینه ی روزمره زندگی دامپزشکان شاغل فعلی هم وجود ندارد چه دلیلی دارد که چند کلیکنیک و چند داروخانه و چند مرکز واکسیناسیون جدید هم به آنها اضافه شود؟ در این حالت نه تنها همه دامپزشکان قبلی مجبور به تعطیلی خواهد شد بلکه دامپزشکان تازه کار هم سرخورده و افسرده خواهند شد و انگیزه ای برای ورود به سایر شاخه های دامپزشکی را هم نخواهند داشت.
در این مورد خاص نظام دامپزشکی باید با آن ارگان های بالادستی وارد مذاکره شود و ایشان را توجیه کند که "دامپزشکی" با سوپرمارکتی و لباس فروشی متفاوت است. اما نظام دامپزشکی فعلی نه تنها انگیزه ای برای اینکار ندارد؛ بلکه حتی توان اینکار را هم ندارد. از طرف دیگر نگران میز شان هم هستند و به همین دلیل فقط می گویند چشم و پارف می کنند که انجام بشود.
در نهایت فکر می کنم بعد از این هم زحمات و دردسرهایی که برای تاسیس نظام دامپزشکی کشیده شده الان به مرحله ای رسیده ایم که باید درخواست انحلال آن را بدهیم.
اگر یک صنف هم رده صنف "کله پاچه ای ها" یا صنف "جگرکی ها" داشتیم شاید خیلی بهتر عمل می شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
مسئولین دامپزشکی برای ایشان محل کرایه کنند یا حقوق بدهند؟نظام دامپزشکی مگر وظیفه حمایتی از بخش خصوصی را ندارد؟چرا فقط به یک سازمان برای کسب درامد از دامپزشکان نگون بخت تبدیل شده است؟
دامپزشک قایی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
5
27
سلام علیکم بر شما دکتر کوروش بزرگ ، در ترکیه حقوق یک کارگر ایرانی ، که مثل کارگر بیگانه محسوب میشود 58 میلیون تومان است اما یک کارگر ترک 110 میلیون حقوق میگیرد و ترک ها میروند المان تا حقوق بیشتری دریافت کنند ، دوستان یا مهاجرت کنید ، و یا زیر بار پول های کم نروید ، بگزارید انگل و الودگی جامعه را فرا گیرد تا بدانند دامپزشکان کیستند با حقوق پایین کار کردن یعنی ظلم و ستم به خود و جامعه ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
سلام این مشکل برای این جانب هم بود افزایش گریه دارایی و غیره محل را تعطیل کردم و برای فرد دیگری کار کردم متاسفانه این مشکل برای او هم بوجود آمد و محل را تعطیل کرد کار کردن در این رشته بسیار سخت است این رشته نیاز به دو دانشگاه دولتی است و بقیه آزاد وغیره به نظر بنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
3
17
صاحبای ملک سیر نمیشن خدا کنه خونه و مغازه ها بدون مستاجر بمونه
Dr vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
3
20
آینده همه درمانگرا همینه تعطیلی
اونایی هم که دارن کار میکنن با سیلی صورتشون سرخ مونده
خود من دیسک کمر گرفتم بعد ۱۵سال کار درمان واقعا پشیمونم
در ۱۵خرداد دستفروشی میکردم هم بدن سالمتری داشتم هم در آمد بهتر با استرس کمتر
اسممون دکتره جیبمون خالی
امین یگانه
|
Finland
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
2
14
تازه جای قشنگش اینجاست که سال جدید برخی از کلینیک ها تعرفه هاشونو پایین تر آوردن که بالاتر نبردن بلکه ۴تا کیس بیشتر جذب کنن مثلا نسبت به همکار همسایشون!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
17
با سلام و تشکر از همکار ارجمند بنده نیز ۱۷سال است به عنوان کلینسین دام بزرگ فعالیت می کنم و واقعا وضعیت ما هم از سال ۹۹ تا کنون بسیار اسفناک است...! مهمترین دلیلش عدم توانایی مردم در پرداخت حق الزحمه بر اساس تورم و واقعیات جامعه است ! فقط باید بگم طی این مدت به سختی اجاره محل و حقوق منشی و حداقل معیشت از شغلم در میاد و دیگه طی ۴سال گذشته قید خیلی چیزها مثل مسافرت و ماشین عوض کردن و لباس خوب برای بچه خریدن و... رو زدم!! حتی تعداد رستوران رفتن و خیلی کم کردم!! واقعا مهمترین دلیلش هم فقیر شدن آحاد جامعه است که به وضوح می بینیم نه وامی و تسهیلاتی!! مالیات هم دمار از روزگار در آورده!! دنبال شغل دیگرم ولی هیچ شغلی بهتر از دیگری نیست!!
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
2
20
یه عده ........ تو سازمان دامپزشکی نشستن، باید درشو گل گرفت
برای این مملکت متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
نظام دامپزشکی راهم که ازماحق عضویت وهزاران هزینه الکی میگیره ودرمقابل ارگانی مثل شهرداری ومحیط زیست توان عرض اندام نداره راهم اضافه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
دقیقا سازمان باید چکار کنه؟کلینیک اجاره کنه برای ایشون؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
10
دام کوچک که اصلا تعرفه مصوب نداره
.................
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
شما ویزیت ۳۰۰ تومنی رو بکنید ۶۰۰ تومن کسی پرداخت می کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
بله ، اگر توانمند باشید می دهند ، همچنان که متخصصان پزشکی هستند که مراجعه کننده ندارند و بعضی نوبت ویزیت چندماهه می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
ناشناش توانمند 19:23 هیچ جای دنیا اینطور نیست که تعرفه خدمات پزشکی با پزشک دیگه متفاوت باشه. در اروپا و آمریکا، قیمت خدمات پزشکی در کل کشور تقریبا یکسانه با تفاوت جزئی. بعد هم از بین هزاران دامپزشک چند نفرشون میتونن فوق ماهر باشن؟ ده نفر، صد نفر؟ مابقی هم دانش کافی دارن فقط ممکنه معروف نباشن. غیر از اون ده یا صد نفر مابقی هزاران نفر چکار کنن با این تز هوشمندانه شما؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
8
سلام،دقیقاهمین بلاسال پیش،برای بنده پیش آمد،باانتقال کلینیک به خارج ازحوزه شهری،عملاارتباطم باداروخانه قطع شد،مجبوربودم داروهای موردنیازم رادرمطب داشته باشم،طی بازدیدی که کارکنان خدوم اداره دامپزشکی ازمحل جدیدداشتند،به علت وجودچندین ویال داروی اورژانسی،به هیئت بدوی نظام گزارش دادن،ودراین هیئت خودشان محاکمه ومحکوم کردن،سرهمین اتفاق مجبورشدم ازخیر۱۵سال سابقه کاری مفیددرمطب منصرف شده وبصورت تلفنی وسیاربه روستاها مراجعه کنم،که عملاصرفه اقتصادی نداره ومجبورهستیم باتکنسینهای غیرمجازکه هم درمان میکنندوهم داروعرضه میکنندچالش داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
جناب دکتر،تکنسینهای غیرمجازراکه هم درمان میکنندوهم دارو عرضه میکنن،بایدباهماهنگی نیروی انتظامی به مرجع قضایی معرفی کنیم،کاری ازدست نظام دامپزشکی وشبکه های دامپزشکی برنمیاد،فقط بلدن دائمابه ماکلینیسینها که مجوزداریم نامه بنویسندوتهدیدمان کنند،به افرادغیرمجازاصلا کاری ندارن.دقیقاسیستم نظارت برعکس عمل میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
11
اگر سازمان دامپزشکی به طور جدی وارد حمایت از کلینیک های دامپزشکی نشود به تدریج کلینیک ها همه حذف خواهند شد و چیزی از دام کوچک باقی نخواهد ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
10
این مشکل برای اینجانب هم بوجود آمد و مرکز را تعطیل کردم به نفر دیگری واگذار نمودم متاسفانه ایشان هم محل را تعطیل و شروع به فعالیت در لوازم آرایشی شدند به نظر بنده تنها احتیاج به فعالیت دو دانشگاه دولتی بوده و بقیه مراکز جز اتلاف وقت نسل جوان کارایی ندارند
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
23
من فقط موندم در کشوری که سگ نجسه،نگهداری حیوانات خانگی جرمه،حتی سگ بدون سرپرست حق زندگی نداره،پژوهش معنی نداره و معدود پژوهشگاهها هم برخلاف دنیا به دامپزشک اعتقادی ندارند،اینهمه دانشکده دامپزشکی برای چی تاسیس شده و اینهمه دامپزشک براساس چه نیازی آموزش داده میشه،مگر چند نفر کارمند دامپزشکی و مسئول فنی نیاز هست،جمعیت دام هم که روزبروز کمتر میشه،اینهمه جوان ۶ سال عمرشون تلف میشه و سختترین درسها رو میخونند و اینهمه هزینه تحمیل خانواده ها میشه که چی بشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
آفرین، مدیریت فارمها هم که توسط مهندسین دامپروری انجام میشه،نسل جدید هم تمایل به کار در فارمها ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
برای درآمدزایی دانشگاه ها و شوآف برپا کنندگان این رشته ها و جلب نظر آحاد مردم
حمیدرضا
|
Finland
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
7
چرا کسی برای این قانون شهرداری و شورای شهر کاری نمیکنه.چند تا کلینیک تعطیل شد و خیلی ها هم اخطار گرفتند .چرا هیچ کسی به این مسأله اهمیتی نمیده
دامپزشک سابق!!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
18
من هم داروخانه دامپزشکی داشتم بعد از ده سال فعالیت تعطیل کردم و راحت شدم. الان هم در حوزه ای غیر از دامپزشکی فعالیت میکنم و تازه مفهوم زندگی کردن و راحتی و آسایش رو فهمیدم. اونقدر از دامپزشکی بیزار شدم که حاضر نشدم مسئول فنی در جایی هم بشوم کلا عطایش رو به لقایش بخشیدم راست میگه دکتر دامپزشکی آینده نامشخص و مبهم و مزخرفی در ایران داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
7
جای تاسف داره دکترا بگیر ۶
سال از عمرت بره تامین شعلی نداشته باشی درامد خوب نداشته باشی بعد با بی سوادی معازه باز کنی بهترین ماشین زیر پات باشه یا بلاگر باشی راحت ترین کار فقط تفریحوعکس گداشتن یا یک ناخن کار شوی درامد بیشتری داشته باشی اینها نشان می دهد درس در این کشور ارزش ندارد هرکس سر جاش نیستدر اینده طوری بشه که تحصیل کرده از خارج بیاورند چون بچه ها دیگز مثل سابق دنبال درس نمی روند چون تامین نمی شوند کارهای ازاد در امد بیشتری دارد وچرا عمرشان را تلف کنند پشت کنکور بمانند که هر سال یک بامبول در بیاورند
پاسخ ها
دال
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
همه رشته ها همینه دامپزشک غیر ندارم
مملکت نابود شده دوست عزیز
کوپر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
2
7
از آقای دکتر واقعا تشکر میکنم واز ایشون میخوام که راهشون ادامه بدن پا پس نکشن چون ما به ایشون وهمکاران ایشون احتیاج داریم ومیخواهیم در کشور ما فرهنگ نگهداری از پت واقعا جا بیافته اگه شما نباشید واقعا معلوم نیست چه اتفاقات جبران ناپذیری بیفته من به عنوان کسی که حامی فرشته ها هستم وخودم پت دارم دو نوع مختلف که هر دو در اپارتمان با عشق ازشون نگهداری میکنم خروس و گربه که واقعا عشق وآرامش من با فرشته های خدا که به ما تو زندگی انژری میدن کامل هستش واز شما میخوام حامی دکترای دامپزشک باشید واقعا برخی از دکترها با عشق کار میکنن نه به خاطره پول از ته قلبم آرزوی سلامتی برای تمام دکترهای سرزمینم ایران رو دارم به امید روزی که شاهد نگهداری از پت های خانگی باشی وهیچ فرشته ای بی صاحب نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
6
سختی های معیشت زندگی مال ما ملت هست ولی برای تصمیمات نادرست مسئولین در سطح جهان ملت رو نادیده میگیرن با چاپ پول مسئولین و اختلاسهای کلان مسئولین به بهانه تحریم فشارش برای من و شماست ولی یادمه که آقای احمدی نژاد گفت تحریم یک تیکه کاغذه و شروع به چاپ پول کرد و این پولهای بادآورده رو در بازار مسکن و ارز خرج کردن درحالیکه صنعت و کشاورزی نابود شد منتظر از این بدترش هم باید باشیم
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
6
متاسفانه ایشان حقیقت تلخ را عنوان کردند و در کشوری که دلار و زمین و اقتصاد آن دلالی زمین پر سود باشه باید هم یک دکتر دامپزشک دل پر دردی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
تعدادی املاکی جوان بدون تحصیلات آکادمیک می شناسم که وضعیت مالی خیلی خوبی دارند،بعد از ۲۰ سال شغل دامپزشکی،اگه قبول کنند تصمیم گرفتم وردستشان باشم.برام دعا کنید موفق شوم.تغییر مثبت هر زمانی خوب است.به قول مولا علی:هرکس امروز و فردایش یکی باشد،زندگیش تباه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
4
7
سلام در پاسخ به دکتر جوان که سازمان دامپزشکی باید کاری کند باید بگویم که دامپزشکان سازمان دامپزشکی بفکر خودشان و گرفتن ماموریت به برزیل و سایر کشور های خارجی هستند و اصولاً برای آنها این موضوع تعطیلی مراکز برای آنها اصلا مهم نیست و نخواهد بود عقل سلیم میگوید انتخاب این رشته اشتباهی بزرگ و هدر دادن زمان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
اگر بیائید اداره و به برزیل اعزام شوید خوب است دامپزشکی. ولی صدای دوهل از دور خوش است.اداره دامپزشکی هم توان حمایت از معیشت کارکنان را ندارد.و از روی عادت و ناچاری در سازمان ادامه می‌دهیم چون بیشتر عمر کاری در شبکه‌های دامپزشکی بوده ایم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
کسانی در سازمان هستند که بصورت پاره وقت کلینیک دارند و برایشان مهم است.اگر بعضی دامپزشکان بخش خصوصی آنقدر به دامپزشکان اداره بدبین نباشند، مشکلات حل میشود
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
1
5
کار کردن در حوزه دام کوچک با سیاست های کوتاه فکر و منقبض،نبودن پوشش بیمه درمانی در این حوزه و فشار کمرشکن اقتصادی و تورم ،عملا باعث تعطیلی دامپزشکی میشه،مسئله دوم بحث آموزش دامپزشکی آه بخصوص در دانشگاه آزاد که حدود 30 واحد عمومی دارند و طرف 6-7 سال درس میخونه آخرش معلوم نیست چکاره اس،بعد تازه باید بیاد بره سمتی که واسه اون حوزه باید چند سال دیگه تلاش کنه!!! چرا اساتید این رشته با این مسایل مثل همه کشورهای دیگه نمیان دروس کاربردی و بدرد بخور مصوب کنن و از طول دوره بکاهند و چهارسالش کنم!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
3
5
همه دامپزشکها در هر حوزه کاری ناراضی هستند فقط اونایی که اداره دامپزشکی کار میکنم خیالشون راحته در ضمن مشکل دیگه اینه که چرا اسم هر پزشکی و تو گوگل سرچ می‌کنی هست به غیر از دامپزشک لطفأ همگی یه یادآوری بکنین در این زمینه
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
0
2
سلام و احترام
دوستان و همکاران گرامی رشته دامپزشکی متعلق به کشور تولیدی است و کشور ما محکوم است که فقط مصرف کننده باشد و متاسفانه متولی ها هم ترس از دست دادن جایگاه و بیکار شدنشان دارند و آقای دکتر کوروش واقعیت را گفتند که مهاجرت و کار در کشوری دیگر از راهکارهای سریع است فقط ایشان نیستند اکثر دامپزشکان در کشور همه موارد ذکر شده را لمس می کنیم و اصلا مهم نیست که بعد از ۶۰ سال بیماری بروسلوز ریشه کن نشده است و دیگر بیماریهای مشترک انسان و دام . یا بهره وری در مراکز دامداری یا مرغداری و دیگر مراکز مرتبط . دامپزشک بخش خصوصی با ۲۵ سال سابقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
1
3
دقیقاهمه مادامپزشکان بخش خصوصی درگیرهمین مصیبت بزرگ هستیم،ازطرفی باعدم وجودبرنامه منسجم شاهدکاهش روزافزون جمعیت دامی هستیم،ازطرفی درگیربروکراسی غلط شهرداری ونظام دامپزشکی واداره کل دامپزشکی هستیم،اکثریت دامپزشکان شاغل درشبکه وحتی اعضای هیئت علمی دانشگاههادرمغازه های ۱۰مترمربعی درداخل محیط شهری که اکثراپروانه درمانی هم ندارن انواع حیوانات راویزیت میکنندوموقعی که بااعتراض بخش خصوصی مواجه میشوندبالفظ(ماعضوسازمان حاکمیتی هستیم،هیچ کارخبطی نمیتوانیدبکنید)بخش خصوصی مظلوم راسرزنش میکنند.امیدوارم این ناله ها به گوش وزیرورئیس جمهورمحترم برسد.
مهرداد گودرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
4
تمام مواردی که در کشور ما از نظر دکتر دام پزشک کمبود برق خشک شدن تالاب ها اعتراض راننده های کامیون اعتصاب پرستاران تجمع بازنشستگان و ِِِِِِِِِ........ از تمام مشاعل گفتم که بدونید همه امور سوراخ باز داره فقط دلیلش مدیران بی سواد بی تجربه و مسوولین اختلاس گر این کشور رو ب اینجا رسونده ................. پس هرچه فریاد دارید سر مسوولین بیسواد و خیانت کار باید زد .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
4
0
به نظر من باید علومه پایه رو به رشته دامپزشکی از کاردانی تزریق کنند و کارشناس تهویل بگیرند و ارشد رو هم تخصصی تر کنند و دکتری پایانه تحصیل یک دانشجویه دامپزشکی باشد مثله پزشکی وبه حوزه درمان عمومی منتقل کنند وفرقی بینه دام بزرگ و دام کوچک نباشه اینجوری همه جایه دنیا جایزه دامپزشکانه ماست مثلا کارشناسی مواد غذایی ربطی به دامپزشکی نداشته باشه وهمه بتونند بعد از کارشناسی ارشد مطب بزنند مشکل نبود دانش علومه پایست که دامپزشکی رو خار و ذلیل کرده اگه مثله پزشکی دامپزشکی هم علوم پایه داشت به جایزه پیوسته و ناپیوسته یه گروه میشدن اوضاع این نبود العان دامپزشکی ما رو هیچ کجا تو دنیا براش ارزش قاعل نیستند و حتی نمیتونی تحصیل کنی این رشته رو تو اون کشورها به دلیل نبود دانش علوم پایه هست یه سری واحد هایه کار را بنداز بهت میدم بعد انتظار دارند دانشت زیاد باشه واقعا چرا بعد از کاردانی دامپزشکی یه نفر باید رشته دیگه رو برایه کارشناسی بخونه برا کنکور خب همون کنکور رو تو کاردانی ازش بگیرید من نمی‌دونم تست فیزیک یاریاضی چرا باید یه نفرو از خواندن دامپزشکی محروم کنه در حالی که دامپزشکی همش زیست وشیمیه ببخشید طولانی شد و بی ربط ولی برا اون دسته از مسعولین نوشتم که فکر میکنند کنکور همه چیز است در حالی که شرکت در رشته دامپزشکی آلمان فقط پاس شدن رشته هایه علوم پایه رو میخواد وبس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
یه بار متن خودت رو بخون ببین اصلا میتونی بفهمی چی نوشتی؟! کجای دنیا با یک مدرک لیسانس یا ارشد، اجازه تاسیس مطب میدن؟! اصلا علوم پایه یعنی چی؟ گویا خودتون هم معنی اش رو نمی دونین. دامپزشک 4 سال از دوران تحصیلش رو دروس علوم پایه رو میخونه خیلی سنگین تر از حتی پزشکی ها. مشکل دامپزشکی جای دیگه ای هست.
فرزین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
1
5
درود، جناب دکتر قدسی عزیز که سال‌های زیادی است افتخار دوستی و همکار بودن با شما را دارم ، بسیار متاسف شدم از اینکه آخر به این نتیجه رسیدین که کلینیک تهران رو تعطیل کنید،
اوضاع به این منوال پیش بره دیر یا زود همه ما باید کار شما رو انجام بدیم،
شاید تنها راه باقی مانده فراخوان همه همکاران در سراسر کشور باشد برای ارائه راه حلی جامع و کارآمد ، چون بخش‌های دولتی و نیمه دولتی ، اهمیتی به موضوع پر تکرار تعطیلی مراکز درمانی خصوصی نمیدهند،اینکه وقتی چنین اتفاقی برای یک همکار میفته همه ابراز تاسف یا همدلی و همدردی میکنن خوبه ولی کافی نیست،امیدورام کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانی و مایه کوبی دامپزشکی برای حل همیشگی این مشکل روزافزون پیش قدم بشه،
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
دکتر کوروش عزیز همکلاسی کوشا و توانمند حال که بزرگانی هم چون شما این گونه آسیب می‌بینند چه بر سر ر همکاران جوانسال خواهد آمد موفق و پیروز باشی
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
1
3
آینده دامپزشکی خیلی وقت تمام شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
3
قصد تحصیل تو این رشته رو داشتم امسال اما واقعا دلسرد شدم:) الان کسی که به این رشته علاقه داره باید چیکار کنه !؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
برو خارج
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
اگر هدف ات فقط علاقه ست و دنبال پول نیستی تو همین ایران هم میتونی دامپزشکی بخونی ولی انتظار درآمد بالا نداشته باش. اگر هدفت درآمد بالاست در کشورهای خارجی که دامپزشکی قوی ای دارن مثلا استرالیا، آمریکا، انگلیس، هلند و برزیل میتونی دامپزشکی بخونی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
0
3
گاهی از خودم میپرسم اگر نظام دامپزشکی تعطیل شود چه میشود؟
متاسفم برای مسئولین که خود را به خواب زدن و آینده دامپزشکی رو به نابودی کشاندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
عالی میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
قطعا اوضاع بهتر میشه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
0
3
سلام ودرود جناب اقای دکتر قدسی وضع ما دامپزشک ها در مشهد اسف بارتر ازهمه جاست الان چندین سال هست که در مشهد مجوز کلینیک صادر نمی شه نه سازمان دامپزشکی نه نظام ونه اداره کل این مشکل رو حل نکردند من دامپزشک از سال ۷۶ در بخش درمان مشغول به درمان هستم واخیر با توجه به افزایش زیاد اجاره .. چند ماهه که پس از کسر مخارج ماهیانه برای من بین ۵ تا ۷ تومن باقی می مونه .وازترس ابرو وطعنه کلینیک رو تعطیل نکردم وبا استفاده از پس انداز فعلا امور رو می گذرانم . شاید که متولیان فکری به حال مشهد بکنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
0
0
اینقدر اصفهان مسول فنی دامپزشکی هست که داریم میترکیم
هدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
0
0
دامپزشکی سیارهم هست عده ای سیارهم کارمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
عزیزم،کارسیاراصلاپشیزی نمی ارزه،یک روزهست،ده روزنیست،درکل صرفه نداره،خودمون روعلاف کنیم.به جای انتخاب شغل دامپزشکی اگرمثلاآرایشگرمتبحری بودیم،پول پارومیکردیم،ولی متاسفانه مسیررااشتباه آمدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
0
درمورد اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی افراد صاخب خیوان خانگی برای حفظ بهداشت محیط شهری مطالب درست و خوبی گفتند.
همچنین در مورد نگاه اشتباه بعضی مسئولان که مقصر مشکلات را گلینیک های دامپزشکی میدانند.
نظر شما
ادامه