کد خبر: ۷۹۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مرغدار و متصدی مرکز نگهداری سگ های ولگرد، به دلیل انتقال و عرضه تلفات مرغداری به محل پناهگاه حیوانات و استفاده برای سگ های مجموعه، که مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی می باشد به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی سبزوار، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان در این خصوص گفت: پیرو گزارش واصله و پیگیری بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی، محموله تلفات یک مرغداری به وزن 350 کیلوگرم از یک خودرو در واحد نگهداری سگ های ولگرد کشف، ضبط و معدوم گردید و پرونده افراد خاطی، جهت پیگیری به مراجع قضایی ارجاع  شد.

«دکتر زیدآبادی» تاکید کرد: تمامی واحد های صنعتی پرورش طیور ملزم به تعبیه چاه تلفات و یا کوره لاشه سوز جهت حذف تلفات دوره ای در واحد خود هستند؛ زیرا خارج نمودن تلفات از واحد مرغداری، سبب انتشار بیماری های طیور و بیماری های قابل انتقال بین انسان و پرندگان نظیر (آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سالمونلا، سل پرندگان، نیوکاسل و ...) می شود. بنابراین برای پیشگیری از انتشار بیماری، خرید و فروش مرغ های بیمار و همچنین خروج مرغ های تلف شده از مرغداری ممنوع است و باید درهمان واحد مرغداری به شیوه های بهداشتی معدوم سازی صورت گیرد.

این مقام مسئول، ضمن بیان اینکه غذادهی به حیوانات مثل سگ و گربه‌های ولگرد باعث تهدید علیه بهداشت عمومی است، گفت: در جاهایی که غذارسانی به حیوانات ولگرد و بی صاحب انجام می‌شود تراکم جمعیت بالاتر می‌رود و ثابت شده که انتقال بیماری‌ها بیشتر می‌شود. حتی جفت‌گیری سگ‌های ولگرد با حیوانات دیگر مانند گرگ‌ها و شغال‌ها موجب به وجود آمدن حیوانات دو رگه‌ای شده است که تهدید جدی برای سایر حیوانات و افزایش احتمال حمله به انسان‌هاست.

برات الله زیدآبادی، تصریح کرد: بیماری‌های زئونوز یا بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان همیشه تهدید و مشکل بزرگی برای سلامت انسان بوده است و به علت زاد و ولد بالای سگ های ولگرد و پراکندگی زیاد آن‌ها در شهرها، امکان بیماری‌های زئونوز بالاتر می‌رود. از جمله این بیماریهای مشترک بین انسان و سگها می توان به هاری (انتقال از طریق گزش حیوان آلوده و بزاق به انسان)، دیستمپر که از طریق تنفس منتقل می‌شود و باعث سرفه، اسهال، آبریزش بینی و استفراغ می‌شود، کریپتوسپوریدیوزیس، انگل روده‌ای که می‌تواند باعث ایجاد اسهال شدید و مرگ شود و بیماری خطرناک سالک که از سگ‌های ولگرد و توسط گزش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و می‌تواند فرم پوستی و احشایی داشته باشد، اشاره کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار تاکید کرد: مرغداران موظفند تلفات مرغداری خود را مطابق ضوابط دامپزشکی به صورت بهداشتی معدوم کنند و خروج تلفات تحت هر عنوانی جهت مصارف حیوانات مانند سگ و ... به دلیل آلودگی آن ها و انتشار بیماری به انسان ممنوع است و جرم محسوب می شود و در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی شبکه دامپزشکی برابر مقررات با متخلفین برخورد خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
0
0
از اون کارها بود....
نظر شما
ادامه