کد خبر: ۷۹۹۳۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدرضا ناظم» افزود: ورود موسسات و سازمان‌های غیر مرتبط در بحث آموزش، باعث بروز درمان‌های غیرمجاز و پرورش درمانگران غیرمجاز می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «یکی از مشکلات اساسی بخش خصوصی دامپزشکی در استان اصفهان، مباحث مالیاتی است.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان اصفهان به حکیم مهر می‌گوید: «متاسفانه عدم وجود وحدت رویه در ادارات مالیاتی استان‌ها و حتی شهرستان‌ها در مورد اخذ مالیات، همکاران ما را با چالش‌های مالیاتی روبرو و آنها را از نظر مالی دچار مشکل کرده است.»

«دکتر محمدرضا ناظم» تصریح می کند: «یکی دیگر از معضلاتی که در دامپزشکی استان و حتی سایر استان‌ها ممکن است وجود داشته باشد، برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه دامپزشکی از سوی موسسات غیرمرتبط با سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی است. طبق قوانین، برگزاری دوره بازآموزی دامپزشکان بر عهده سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است و ورود موسسات و سازمان‌های غیر مرتبط در بحث آموزش، باعث بروز درمان‌های غیرمجاز و پرورش درمانگران غیرمجاز می‌شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان اصفهان چیست؟

مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان اصفهان جدا از مشکلات دامپزشکی در سطح کشور نیست و تقریبا تمامی همکاران با این معضلات روبرو هستند. بررسی این مشکلات از چند محور حائز اهمیت است. یکی از مهمترین این مشکلات عدم امنیت شغلی علی‌الخصوص در بخش خصوصی دامپزشکی است. فعالیت دو دانشکده دامپزشکی در مقطع دکترا و پیرادامپزشکی در استان چهارمحال و بختیاری و همچنین فعالیت دانشکده‌های خود استان اصفهان در رشته‌های پیرادامپزشکی باعث شده تعداد دانش‌آموختگان ورودی به استان اصفهان زیاد باشد و لازم است حاکمیت ریل‌گذاری لازم برای بحث امنیت شغلی و شغل آینده این فارغ‌التحصیلان را در نظر بگیرد.

مشکل دیگر مباحث مالیاتی است. متاسفانه عدم وجود وحدت رویه در ادارات مالیاتی استان‌ها و حتی شهرستا‌ها در مورد اخذ مالیات، همکاران ما را با چالش‌های مالیاتی روبرو و آنها را از نظر مالی دچار مشکل کرده است.

طرف دیگر، ما دامپزشکان همواره خواستار و خواهان افزایش و رشد تولید در کشور هستیم اما در مقابل کمیت، کیفیت تولید را در اولویت قرار می‌دهیم. با توجه به گسترش زنجیره‌های مختلف تولید در استان، به نظر می‌رسد که جدا شدن بخش دامپزشکی از این زنجیره‌ها برای بخش خصوصی موثر است. به این صورت که بهتر است زنجیره‌ها برای تهیه دارو، واکسن و مصرف مواد بیولوژیک یا حتی درمان با بخش خصوصی که درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها هستند، در ارتباط باشند نه اینکه خودشان بتوانند مواد مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از شرکت‌های پخش استانی یا حتی کشوری تامین کنند. لذا به نظر می‌رسد که اگر ارتباط با بخش خصوصی وجود داشته باشد، علاوه بر کیفیت، ساماندهی ورود و خروج واکسن‌ها و داروها بهتر انجام می‌شود و از طرفی همکاران بخش خصوصی هم به طور گسترده پس زده نمی‌شوند و ارتباط آنها با زنجیره‌ها حفظ می‌شود.

یکی دیگر از معضلات دامپزشکی، عدم ابلاغ به موقع تعرفه‌‌های خدمات دامپزشکی بخش خصوصی است و متاسفانه با گذشت حدود ۶ ماه، هنوز این تعرفه‌ها از سوی هیات وزیران اعلام نشده است.

یکی دیگر از معضلاتی که در دامپزشکی استان و حتی سایر استان‌ها ممکن است وجود داشته باشد، برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه دامپزشکی از سوی موسسات غیرمرتبط با سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی است. طبق قوانین، برگزاری دوره بازآموزی دامپزشکان بر عهده سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است و ورود موسسات و سازمان‌های غیرمرتبط در بحث آموزش، باعث بروز درمان‌های غیرمجاز و پرورش درمانگران غیرمجاز می‌شود. لذا با توجه به اهمیت موضوع بهداشت و امنیت غذایی، می‌بایست موضوع آموزش و برخورد با درمانگران غیرمجاز مدنظر قرار گیرد.

یکی از معضلات دیگر، عدم دریافت حقوق مصوب برخی از مسئولین فنی و بهداشتی است. تمام مشکلاتی که عرض کردم، امنیت شغلی همکاران دامپزشک را در رسته‌های مختلف، حتی مسئولین فنی بهداشتی، مدیران بهداشتی، درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و... را به خطر انداخته است و باید فکری به حال خانواده گسترده دامپزشکی کرد که متاسفانه در خیلی از موارد حق آنها تضییع شده است.

حکیم مهر: آیا راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

اگر نظام دامپزشکی به عنوان پیشنهاد دهنده تعرفه‌ها، قدرت اجرایی ابلاغ آن را داشت، روند کار خیلی زودتر انجام می‌شد. در حال حاضر ۶ ماه از سال گذشته و با این تورم و افزایش مخاطرات اقتصادی، همکاران همچنان با تعرفه‌های قدیم کار می‌کنند که به نظر می‌رسد منطقی نیست.

از طرفی متولی آموزش در سطح کشور مشخص است و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها نباید دخالتی در آموزش دامپزشکی داشته باشند تا حقی را برای افراد غیرمجاز ایجاد نکنند. همچنین در بحث زنجیره‌ها، از آنجا که بحث کمیت اهمیت پیدا می‌کند و تولید را افزایش می‌دهد، باید این بحث را از دامپزشکی جدا کنند و زنجیره‌ها در تهیه دارو و واکسن و انجام نظارت بهداشتی با بخش خصوصی در ارتباط باشند تا به کیفیت تولید کمک شود.

حکیم مهر: انتظار شما به عنوان رئیس نظام استان، از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

اولا کسب قاطع رای اعتماد مجلس را خدمت دکتر نوری تبریک عرض کرده و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. استان اصفهان از نظر تولید شیر،  گوشت مرغ، گوشت قرمز و خیلی از فراورده‌های خام دامی دیگر به عنوان یک قطب در کشور محسوب می‌شود. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی به صورت تولیدمحور به جامعه خدمت رسانی می‌کند و سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی نیز که بیشتر کیفیت‌محور هستند، به هر دلیلی در کنار این وزارتخانه قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد که هنوز سازمان دامپزشکی کشور در آن جایگاهی که درخور شخصیت این سازمان است، قرار نگرفته است. بنده از وزیر جهاد کشاورزی انتظار دارم که در راستای ارتقای این صنف، چه در بخش دولتی و چه خصوصی تلاش کنند که این مهم مسلما مسیر را برای کمیت بالا و کیفیت خوب در تولید هموار می‌سازد.

یکی از ملزومات دستیابی به این هدف، اختصاص بودجه مناسب به بخش دولتی و بخش خصوصی است. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر تلاش‌های بی‌وقفه بخش خصوصی دامپزشکی برای ارتقای جایگاه دامپزشکی و در کنار آن ارتقای بهداشت و امنیت غذایی کشور و جامعه در حال و آینده شود. لذا توجه به بخش خصوصی در ابعاد اقتصادی و هم‌اندیشی با این بخش می‌تواند بر بهبود و افزایش راندمان تولید و کیفیت تولید در کشور کمک کند.

انتظار دیگر ما از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تعرفه‌هاست که خیلی دیر ابلاغ می‌شود و همکاران ما را دچار مشکل کرده است. این انتظار را داریم که مانند نظام پزشکی که تعرفه‌ها را اول هر سال اعلام می‌کنند، دامپزشکی هم به این جایگاه برسد و تعرفه‌ها هرچه سریع‌تر ابلاغ و بخش خصوصی از این سردرگمی خارج شود.

حکیم مهر: چند ماهی از تشکیل شورای جدید نظام دامپزشکی استان می‌گذرد. مهمترین اقدامات شما در این مدت چه بوده است؟

به گواه آمار، استان اصفهان در حوزه صدور پروانه های مربوط به ماده ۵ رتبه سوم کشوری را دارد و تعداد متقاضیان و حجم کار ما برای صدور پروانه اماکن دامی، طیور، دام، پرورش دام، مرغداری و... بسیار بالاست. همچنین در استان اصفهان حدود چهار زنجیره فعال داریم که مقدار زیادی از تولید استان را انجام می‌دهند. لذا با توجه به جایگاه کنونی ما، حمایت از بخش تولید در استان خیلی مهم است. از طرفی با توجه به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان، باید شغلی را برای آنها در نظر گرفت. از آنجا که تعداد صنایع ثابت است و به خاطر شرایط اقتصادی ممکن است بخش زیادی از آنها نتوانند وارد بازار کار شوند و داروخانه و درمانگاه بزنند، از نظر شغلی هم دچار مشکل می‌شوند.

در این مدت ۶ ماهه توانستیم در امور جاری نظام نقاط قوت را حفظ و نقاط ضعف را شناسایی کنیم و در رفع آن بکوشیم. از طرفی بحث رفاهی برای همکاران را به صورت جدی پیگیر هستیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
0
0
سلام، نحوه ارتباط با پایگاه خبری حکیم مهر به چه صورت هست؟
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
ایمیل‌های حکیم مهر:

info@hakimemehr.ir

hakimemehr2013@gmail.com
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
2
1
احسنت بر شما
ریس نظام استان ............ فرموده اند مشکلات بخش خصوصی و مسئولین فنی ربطی به نظام ندارد
ناشناس
|
Poland
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
2
2
ادارات دامپزشکی خود به تنهایی باعث ناعدالتی مالیاتی میشوند
به امید سلامتی وموفقیت جناب دکتر ناظم که صمیمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
1
2
به امید سلامتی وموفقیت برای جناب دکتر ناظم که با تلاش وکوشش بی وقفه نظام را برعهده گرفتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
0
2
جهت اطلاع کسانی که نمی دونن عرض می کنم. ضریب مالیاتی دندانپزشکی ۲۵ درصد هست و ضریب مالیاتی دامپزشکی ۳۵ درصد هست. دیگه تو خود حدیث مفصل از این مجمل بخوان. هر چی دربیاری مالیات یه پول قلمبه ازت میگیره
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
0
0
با تشکر از دکتر ناظم و آرزوی موفقیت در ادامه مسیر
کاکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
0
0
باید مثل طلا فروشان کارت به کارت کنند دستمزد را
نظر شما
ادامه