کد خبر: ۸۰۱۵۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان قم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مسعود عربشاهی» افزود: اگر من جای وزیر جهاد کشاورزی بودم، سعی می‌کردم که وظایف دامپزشکی را به خود بخش دامپزشکی واگذار کنم و از تصمیم‌گیری برای آن خودداری کرده و اجازه دهم که خود همکاران دامپزشک تصمیم بگیرند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان قم معتقد است که یک بار برای همیشه باید کمربند خود را محکم ببندیم و در مورد ماده ۱۹ اعلام استقلال کنیم و اجبار ایجاد کنیم که این ماده اجرایی شود: «تا زمانی که با تحکم وارد این حوزه نشویم، ماده ۱۹ اجرایی نمی‌شود.»

«دکتر مسعود عربشاهی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «من اگر جای وزیر جهاد کشاورزی بودم، سعی می‌کردم که وظایف دامپزشکی را به خود بخش دامپزشکی واگذار و از تصمیم‌گیری برای این حوزه تخصصی وزارت جهاد کشاورزی خودداری کنم و اجازه دهم که خود همکاران دامپزشک تصمیم بگیرند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات حال حاضر بخش خصوصی دامپزشکی در استان قم چیست؟

یکی از مهمترین چالش‌های بخش خصوصی دامپزشکی در استان قم بحث معیشت همکاران است که بخش زیادی از آن به خود همکاران بستگی دارد. با توجه به اضافه شدن همکاران جدید در شورای استان، برنامه‌ریزی‌های دقیقی در راستای کسب معاش همکاران انجام شده و به شکل مستمر با تشکل‌ها و کارفرمایان مختلف، جلسات و رفت‌و آمدهای متعدد داشتیم و مطالبه‌گری کردیم. من امیدوارم که از این پس خود همکاران مراقب معیشت خود باشند و حضور فعال و تاثیرگذار خود را در کنار کارفرمایان حفظ کنند و  نشان دهند که عناصر دامپزشکی هرجا که حضور دارند، چه نقش ویژه‌ای را دنبال می‌کنند.

خوشبختانه در استان به خاطر فعالیت‌هایی که گروه‌های مختلف همکاران انجام دادند، بحث بیکاری به آن شکل مطرح نیست و غالب همکاران دامپزشک در مشاغل مناسب فعالیت می‌کنند اما چون حجم سایر رده‌های ما زیاد است، تعدادی از آنان هنوز بیکار هستند که تلاش داریم برای آنها هم مشاغل مناسب پیدا شود.

درخصوص ماده ۱۹ با توجه به اینکه خود بنده در شورای مرکزی حضور دارم، همیشه روی این مسئله بحث داشتم یک بار برای همیشه باید کمربند خود را محکم ببندیم و در این مورد اعلام استقلال کنیم و اجبار ایجاد کنیم که ماده ۱۹ اجرایی شود. تا زمانی که با این تحکم وارد این حوزه نشویم، ماده ۱۹ اجرایی نمی‌شود. ماده ۱۹ تضمینکننده بهداشت مردم است و ما به نمایندگی از مردم در اماکن تولید مواد غذایی حضور داریم. اگر ماده ۱۹ را اجرایی کنیم، رابطه مالی بین مسئول فنی و کارفرما قطع می‌شود و کارفرما دیگر نمی‌تواند در مواقعی که ما اعمال نظارت بهداشتی می‌کنیم، اعمال نظر کند و مانع از فعالیت‌هایی شود که وظیفه ذاتی ما دامپزشکان است.

در خصوص درمان غیرمجاز، ما مدتی طولانی با این پدیده نابسامان مبارزه کردیم و قانون از ما حمایت نکرده است. نه اینکه درمان غیرمجاز صرفا معیشت ما دامپزشکان را زیر سؤال ببرد بلکه بهداشت عمومی را دغدغه‌مند می‌کند. مثلا من دامپزشک وقتی یک ویزیت انجام می‌دهم، حتما توصیه‌های مربوط به دور ریز شیر و گوشت و... را به دامدار عنوان می‌کنم و می‌گویم که اگر این شرایط رعایت نشود، مردم با این مشکلات مواجه می‌شوند. در فرایند درمان‌های غیرمجاز، زمان پرهیز دارو از سوی دامداران، سرکارگران و دامپروران اصلا رعایت نمی‌شود و این خطر بزرگی برای جامعه است. بنده انتظار دارم که عوامل سازمان دامپزشکی به جد به این موضوع ورود کنند، چون این موضوع در حیطه وظایف نظام دامپزشکی و عناصر بخش خصوصی نیست. ما صرفا می‌توانیم اطلاع‌رسانی کرده و فرد خاطی را معرفی کنیم. در حالی که ماده ۱۰ قانون سازمان دامپزشکی کشور حاکم بر این مسئله است و در آن عنوان شده که دخالت در امر درمان ممکن است حتی تا شش ماه هم مجازات حبس داشته باشد. ما در استان خودمان به شدت با این امر مبارزه کردیم و درمانگر مشخصی که به شکل مستقل در این حوزه ویزیت کند، نداریم.

حکیم مهر: انتظار شما به عنوان رئیس نظام استان، از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

تجربه ثابت کرده که استقلال بخش‌های خصوصی به شتاب و پیشرفت امور محوله به این بخش سرعت می‌دهد. من اگر جای وزیر جهاد کشاورزی بودم سعی می‌کردم که وظایف دامپزشکی را به خود بخش دامپزشکی واگذار کنم و از تصمیم‌گیری برای این حوزه تخصصی وزارت جهاد کشاورزی خودداری کنم و اجازه دهم که خود همکاران دامپزشک تصمیم بگیرند. ما نباید برای تعرفه‌ای که الان به ماه هفتم آن وارد شدیم، معطل بمانیم. امروز همه ما در این رابطه بلاتکلیف هستیم. من اگر به جای وزیر بودم، تعرفه را در ماه اسفند هر سال ابلاغ می‌کردم. قانون در اختیار وزیر است و من وظایف بخش دامپزشکی را به خود دامپزشکان محول می‌کردم و مطمئن بودم که دامدار، مصرف‌کننده و تولیدکننده از این تصمیم نتیجه مطلوب می‌گیرند.

حکیم مهر: چند ماهی از تشکیل شورای جدید نظام دامپزشکی استان می‌گذرد. مهمترین اقدامات شما در این مدت چه بوده است؟

ما به شکل مستمر گزارش‌های خود را به سازمان مرکزی اعلام کردیم. تعدادی از همکاران جدید به ما ملحق شدند که ایده‌های خوبی دارند و تلاش می‌کنند که در دو جهت معیشت بخش خصوصی و سلامت بخش درمان دام‌ها، وظایف محوله را با برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام ‌دهند. کارگروه‌های رفاهی و بیمه را تشکیل می‌دهند و نگاه خیلی خوبی به مسائل معیشتی همکاران دامپزشک دارند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

برای شما آرزوی توفیق دارم و امیدوارم که بتوانیم در دوره جدید نظام دامپزشکی خدمتگزار خوبی برای جامعه دامپزشکی کشور باشیم. امیدوارم که با دست به دست هم دادن و کنار هم قرار گرفتن تمام عناصر دامپزشکی، از ابتدا به وظایف ذاتی خود که شامل تولید دام سالم، غذای سالم و انسان سالم است، برسیم و بعد از آن هم معیشت همکاران دامپزشک را تامین کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Czechia
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
1
9
زمانی که حقوق یک دکتر در اداره کل از بخش خصوصی کمتر باشد آیا اجازه اجرای صحیح ماده ۱۹ رو می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
اگه توانایی کار تو بخش خصوصی را داره می تونه استعفا بده بیاد بخش خصوصی تا شاید حقوق بهتری بگیری-فکر اینم باش که دیگه زندگی نداری -ارامش خانواده -باریکه حقوق اداری-له شدن کرامت وشرافت انسانی-ودرگیری همیشگی با کارفرما وادارات جهاد واداره کار و....کلا زندگی نباتی باید داشته باشی
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
کارمند اداره رک و راست بهم گفتن نمیتونی بیش تر از حقوق ما قرارداد ببندی و در استان ما برای مسئول فنی شدن سقف 15 میلیون گذاشتن متاسفانه باید گریست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
0
1
با سلام همکاران محترم.
برای استقلال دامپزشکی بکوشید. از بردن درخواست خود پیش مدیران و اداراتی که جایگاه دامپزشکی را پنهان می کنند، پرهیز کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
0
2
....... سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی و مجلس ..... با گذشت حداقل بیست سال از ماده 19 هنوز به طور کامل نتونستن اجرایی کنن.کشور تو این وضع هست پس اصلا چیز عجیبی نیست. ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
1
1
به روابط کارگری کارفرمایی اجازه ورود ندارید مثلا نقشه کشی ساختمان فرضا یک میلیون باشه ولی کارفرما بگه من نهصد میدم حالا کسی قبول میکنه یا نه اگر کسی پیدا شد قبول کرد هیچکس نمیتونه ورود کنه حتی نظام مهندسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
0
0
درودبرشما.جناب دکترعزیزای کاش دراستانهای .......... هم بادرمانگران غیرمجازباقاطعیت شمابرخوردمیکردند،متاسفانه برخورد صورت نمیگیره که هیچ،بلکه تشویق هم میکنند.این افراد غیرمجازدرقالب اجرای واکسیناسیون رایگان طرحهای دولتی اقدام به عرضه نامتعارف داروودرمان غیرمجاز میکنندوهیچ مرجعی جلودارشان نیست.درصورت بروزتلفات هم متاسفانه باارائه نسخه ازطرف برخی همکاران دامپزشک غافل خودشان راازاین مهلکه کنارمیکشند.
نظر شما
ادامه