کد خبر: ۸۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر حامد زارعی» افزود: چرا دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی در وزارت بهداشت مستقر است؟ حتما این دبیرخانه باید در دل وزارت جهاد کشاورزی باشد...

حکیم مهر: مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی با استقبالی بی‌سابقه و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، روسای سازمان‌های دامپزشکی و نظام دامپزشکی و جمعی دیگر از مسئولین کشوری در سالن خلیچ فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد. مراسمی باشکوه که با قرائت پیام تبریک رئیس محترم جمهور به مناسبت روز ملی دامپزشک توسط وزیر جهاد کشاورزی همراه بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، «دکتر حامد زارعی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی در بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در ابتدای سخنرانی خود با پخش کلیپی از زحمات بانوان دامپزشک تقدیر و تشکر به عمل آورد.

دکتر زارعی در سخنرانی خود گفت: «جا دارد تقدیر و تشکری داشته باشم از بانوان دامپزشک که دوشادوش مردان در صعب العبورترین مناطق خدمت می‌کنند و متاسفانه همیشه نقش پرنگ این عزیزان کمتر دیده شده است.»

وی با اشاره به صدسالگی دامپزشکی کشور گفت: «با جرات می‌توان گفت دامپزشکی کشور عزیزمان بعد از صد سال خدمت صادقانه و یک قرن تجربه در حال حاضر هیچ فاصله‌ای با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات ندارد و بهترین متخصصین و تجهیزات و معلمان را پرورش داده است.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی افزود: «در سال ۲۰۲۴ و سال‌های اخیر بروز و ظهور بیماری‌های بازپدید و نوپدید به شدت زیاد شده و نظام سلامت کشور و دنیا تحت الشعاع قرار گرفته و در حال حاضر سلامت واحد در همه دنیا حرف اول را می‌زند. همه سازمان‌ها تحت عنوان سلامت واحد و نظام مبتنی بر پیشگیری و درمان کار می‌کنند. نظام مبتنی بر پیگشیری اصل سلامت است و نقش دامپزشکان نقش بی‌بدیلی در اشاعه بهداشت و سلامت جامعه است. اکنون بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک وجود دارد که اگر درمان نشوند مشکلات عدیده بوجود می‌آید. شکی در آن نیست که فرمانده تمامی این مبارزات با بیماری‌ها دامپزشکی است.»

وی با تاکید بر این موضوع که مبارزه تنها در میدان جنگ و با تجهیزات نظامی نیست، اضافه کرد: «در مبارزات جنگی حرف اول را فرمانده می‌زند. مبارزه با بیماری‌ها نیز همین است و باید تمام تصمیمات و اختیارات با فرمانده این جنگ یعنی همان دامپزشکی باشد. همان‌طور که مستحضرید در تمامی حوزه‌های وزارت بهداشت دفاتر مبارزه داریم. یعنی مبارزه با بیماری‌ها یک اصل مهم در حوزه سلامت است. خواهش ما این است که در حوزه مبارزه با بیماری‌های مشترک فرماندهی را به دامپزشکی کشور بسپارند و سازمان‌های دیگر ورود پیدا نکنند و اجازه دهند تصمیم‌گیران دامپزشکی و بهداشتی این کار را انجام دهند.»

دکتر زارعی در حمایت از بخش خصوصی افزود: «کلینیک‌ها و مراکز درمانی ما تحت فشار سازمان‌های غیرمرتبط هستند و به شدت در این خصوص درخواست رسیدگی داریم. دامپزشکی نقش بسیار مهم در ارتقای امنیت و سلامت غذایی دارد. از اصلی‌ترین مسائل دنیا اقتدار غذایی است. در اقتدار غذایی و امنیت غذایی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم در بند شش کاملا مشخص است که در کنار امنیت غذایی ایمنی غذایی و سلامت غذایی آورده شده و این نیست جز خدمات دامپزشکی کشور که امنیت سفره مردم و سلامت جامعه را تامن می‌کند.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در بخش دیگری از سخنان ابراز گلایه کرد: «چرا دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی در وزارت بهداشت مستقر است؟ زمانی که تولید و بهداشت و سلامت غذا همه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است حتما این دبیرخانه باید در دل وزارت جهاد کشاورزی باشد و دامپزشکی کشور دبیری این دبیرخانه را برعهده داشته باشد. سال‌هاست که این معضل حل نشده و مسئول فنی بهداشتی ما هنوز امنیت شغلی و حقوقی ندارد و حقوق خود را از کسی می‌گیرد که بر او نظارت دارد. در برنامه هفتم توسعه برای اولین بار این مساله کاملا قانونی ذکر شد. ماده ۳۲ برنامه هفتم توسعه قید کرده که به منظور افزایش سطح سلامت و جلوگیری از تضاد منافع وزارتهای بهداشت و جهاد مکلف شدند که سریعا قانون‌هایی وضع نمایند.»

دکتر زارعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تلاش‌های وزیر محترم جهاد کشاورزی و رئیس محترم کمیسیون مجلس کشاورزی شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: «هر زمان که از دامپزشکی حرف می‌زنیم وزیر محترم جهاد کشاورزی و رئیس محترم کمیسیون کشاورزی دوشادوش دامپزشکی کشور قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مکشلات بخش خصوصی عدم ابلاغ تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی است که سال‌هاست این بخش را اذیت کرده است. هر ساله ابلاغ تعرفه‌ها به دلایل مختلف عقب می‌افتد. عزیزان دامپزشک مگر چه تفاوتی می‌کنند با سایرینی که از ابتدای سال افزایش حقوق دارند؟ هنگامی که وزیر محترم جهاد کشاورزی از طریق بنده مطلع شدند که ابلاغ تعرفه‌ها هنوز اتفاق نیافتاده است سریعا دست به کار شدند و پیگیر ابلاغ تعرفه‌ها هستند. این نشان می‌دهد که ایشان کاملا با درد بخش خصوصی آشناست.»

وی در ادامه گفت: «از دیگر مشکلات بخش خصوصی تصمیم‌گیری‌ های غلط و نادرست سازمان‌ها و ارگان‌های نامرتبط با حوزه دامپزشکی است که خواستار انتقال کلینیک‌ها و مراکز درمانی دامپزشکی به خارج از شهر می‌باشند. این موضوع در واقع بازی با بهداشت عمومی کشور است. سلامت حیوانات و پیگشیری از بیماری‌های حیوانات خانگی اگر اتفاق نیفتد، مشکلات عدیده‌ای را در جامعه شاهد خواهیم بود و این تصمیمات اشتباه و این بی‌مهری‌ها به دامپزشکی کشور بازی با سلامت و بهداشت جامعه است».

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
0
0
به دنبال این باشید تا خود سازمان دامپزشکی هم از زیر مجموعه جهاد خارج شود
وزارت جهاد کشاورزی امانت دار خوبی در مورد آنچه که در اختیار دارد نبوده و نیست آنوقت شما میخواهید شورای عالی امنیت غذایی را هم به آن منتقل کنید!
البته که منطقی تر هست این شورا زیر مجموعه دامپزشکان باشد اما قبل از آن جهاد باید خود را اثبات کند و با این وضع هدر رفت بودجه و بیت المال کاش سایر موارد نیز از سیطره جهاد خارج شود چه برسد به اضافه شدن این شورا
نظر شما
ادامه