کد خبر: ۸۰۳۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
سرپرست سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عليرضا رفیعی‌پور» افزود: خوشبختانه در حوزه دانشگاه نیز از استاندارد بالا زدیم و به حدی دانشکده دامپزشکی و فارغ‌التحصیل دامپزشکی داریم که تعداد فارغ‌التحصیلان ما از نیاز کشور بالاتر رفته است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر عليرضا رفیعی‌پور» متولد ۱۳۵۰ در شهرستان زاوه از توابع تربت حیدریه خراسان رضوی، تحصيلات دوران ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و حوزه علميه خود را در شهر مشهد گذراند و در سال ۱۳۷۶ از دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل و با انتخاب خود، به استان سيستان و بلوچستان اعزام شد و بيش از ۱۵ سال از سال‌های شور، شعف و نيروي جواني خود را صرف خدمت به مردم خونگرم، مهمان‌نواز، قانع و فهيم سيستان و بلوچستان کرد.

وی در سال‌های ۶۴ و ۶۵ و در سن ۱۴ سالگي به صورت داوطلبانه به جبهه‌های جنگ حق عليه باطل اعزام شد و مسئوليت تبليغات گردان، فرماندهي طرح مالک اشتر و توپخانه ۱۲۰ را تجربه کرد. خودش به حکیم مهر می‌گوید:‌ «افتخار خدمت در بسيج از دوران نوجواني نصیبم شد و درحال حاضر نیز ادامه دارد و توفيق ثبت نام در دفتر جاودانه جانبازی را با افتخار كسب نمودم.»

 حکیم مهر: آقای دکتر، ضمن عرض تبریک، به نظر شما جایگاه دامپزشکی کجاست؟

ما برابر با اهداف  و وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت حیاتی داریم که باید پاسخگوی آن وظیفه باشیم. این وظیفه باید در زمان و مکان درستی انجام شود تا سرمایه دامی کشور محافظت و حراست و حوزه بهداشت و فراورده‌های خام دامی و کیفیت آنها تامین و تضمین شود. از طرفی پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و به تازگی‌ها تبادلات بین‌المللی اتفاق افتد، کمااینکه الزامات و روابط بهداشتی دامپزشکی کشورهای مختلف دنیا برای تبادلات تجاری لازم و ضروری است. با این همه مسئولیت و پاسخگویی که دامپزشکی کشور دارد، ما هیچ جایگزینی برای حرفه و تخصص دامپزشکی نداریم. به این معنا که حرفه دامپزشکی در بخش اعظمی از فعالیت‌های سلامت‌محور و بهداشتی حوزه وزارت بهداشت، در کنترل بیماری‌ها و سلامت غذا، در حوزه سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و همچنین وزارت صمت و خیلی از وزارتخانه‌ها دخیل است.

درصد زیادی از فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کمک به این وزارتخانه‌هاست که این مساله نیز باز عظمت مسئولیت ما و حرفه ما را می‌رساند. این اهداف و قواعد قانونی، یک سابقه بیش از پنج دهه‌ای دارد. کمااینکه قانون سازمان دامپزشکی در دهه پنجاه نوشته شده و هنوز هم به‌عنوان یک قانون مترقی کاربرد خود را در تمام سطوح فعالیت‌های دامپزشکی دارد.

حکیم مهر: وضعیت دامپزشکی از نظر نیروی انسانی را چطور برآورد می‌کنید؟

در حوزه دامپزشکی به لطف خدا، حدود بیش از ۶ هزار نفر همکار حاکمیتی در مقاطع مختلف تحصیلی در کل کشور و حدود ۴۴ هزار نفر در بخش خصوصی و نظام دامپزشکی کشور فعال هستند. یعنی در مجموع ۵۰ هزار نفر همکار دانش آموخته دامپزشکی در ایران فعالیت می‌کنند و جمعیت متخصصی هستند که مسئولیت آنها حفظ و حراست از سرمایه دامی است. این افراد این وظیفه را در کل کشور با یک عدد هزار همتی به صورت ثابت و هزینه جاری انجام می‌دهند. در کنار آن مسئولیت پیشگیری از نصف بیماری‌های شناخته شده حوزه انسانی که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، بیماری‌های نوپدید و بازپدید و بیماری‌های خطرناک مختلف متوجه این ۵۰ هزار نفر است که باید تلاش کنند این مسئولیت خطیر را انجام دهند.

حفظ و حراست از سرمایه دامی با یک اشتغال بزرگ پایدار از سوی افرادی انجام می‌شود که در حوزه‌های مختلف دامپزشکی، دامپروری، مرغداری، آبزی‌پروری، زنبور عسل، کرم ابریشم و صنایع وابسته و یک سطح بالاتر آن شامل شرکت‌ها و کارخانه‌جات داروسازی و واکسن‌سازی و در حوزه مواد بیولوژیک، ریزمغذی‌ها پروبیوتیک‌ها و همچنین حوزه سموم و ضدعفونی کننده‌ها فعالیت می‌کنند.

هرچه به عمق فعالیت‌های دامپزشکی حرکت می‌کنیم، می‌بینیم به حدی از رشد و بلوغ رسیدیم که امروز سازمان دامپزشکی ما یکی از سازمان‌های دامپزشکی موفق دنیاست. البته در اینجا منظور من، نظام دامپزشکی هم هست، چون فعالیت‌های زیادی در حوزه دامپزشکی به این سازمان برون‌سپاری شده است. اما ما به‌عنوان پیشانی دامپزشکی کشور و عضوی از سازمان بهداشت جهانی دام هستیم.

حکیم مهر:‌ جایگاه دامپزشکی ما از نظر علمی کجاست؟

 خوشبختانه در حوزه دانشگاه نیز از استاندارد بالا زدیم و به حدی دانشکده دامپزشکی و فارغ‌التحصیل دامپزشکی داریم که تعداد فارغ‌التحصیلان ما از نیاز کشور بالاتر رفته است. در حوزه اجرا و حاکمیت که در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و در حوزه علمی و دانشگاهی نیز در یک شرایط بالاتر از حد استاندارد قرار داریم. در حوزه تحقیقات و پژوهش یک سابقه و پیشینه ارزشمند به نام موسسه رازی داریم که بیش از یک قرن سابقه دارد. موسسات تحقیقات پژوهشی و واکسن‌سازی جدید هم که من همیشه از آنها به عنوان تکثیر رازی یاد می‌کنم، به بهبود این شرایط کمک کرده‌اند. از نظر من موسسه رازی ما تکثیر شده و چند شرکت واکسن‌سازی دیگر هم داریم که آنها هم در حوزه تحقیقات، پژوهش، واکسن‌سازی، بیولوژیک و کیت‌های تشخیصی کشور را نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا و خصوصا همسایه‌ها به یک نقطه ایده‌آل رسانده‌اند.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما چیست؟

ما نیازمند این هستیم که در حوزه نیروی انسانی، معیشت و کمک به این قشر تخصصی مهم، در حوزه فعالیت‌های بهداشتی جامعه و فعالیت‌های اقتصادی و تجارت بین‌المللی، فکر ویژه‌ای شود. دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی ما با هر مقطع تحصیلی در یک فضای این‌چنینی به اقتصاد و بهداشت جامعه خدمت می‌کنند، اما در آنجایی که باید حمایت شوند، از جمله در حوزه معیشت و مسائل مبتلابه، حمایت نمی‌شوند. امروز را با پنج سال قبل و پنج سال قبل را با ۱۰ سال قبل نمی‌توان مقایسه کرد، چراکه دامپزشکی در یک شرایط رشد سریع فعالیت‌ها قرار گرفته تا بتواند یک جمعیت حدود ۹۰ میلیون نفری را در حوزه ترمیم و تضمین فراورده‌های خام دامی و سلامت و بهداشت پوشش دهد. اما این عزیزان را از جهت مسئولیت و پاسخ‌گویی و بهایی که باید به رفاه آنها بدهیم و پرداختی‌های مناسبی را نسبت به دستگاه‌های متناظر خود داشته باشیم، نداریم.

جناب آقای وزیر سابقه خوبی در قوه مقننه و اشرافیت بالایی به قوانین و مقررات و مباحث مشابه آن دارند، در کنار آن انسان دلسوزی هستند که برای بخش‌های خاص و تخصصی وزارتخانه احترام ویژه‌ای قائل هستند. دامپزشکی یکی از سازمان‌ها، معاونت‌ها یا مراکزی است که جناب وزیر به آن اعتبار ویژه‌ای داده است و این کمک خواهد کرد که ما از کانال‌های قانونی، به خواسته‌های خود برسیم.

 خوشبختانه در کمیسیون کشاورزی مجلس هم نمایندگان خوبی داریم که دلسوز کشاورزی هستند و می‌شود از این کانال‌ها به سمتی برویم که آن همه موفقیت‌های دامپزشکی که در حوزه اجرا، تحقیقات و دانشگاه به دست آمده را از دست ندهیم و از کار خود نا امید نکنیم. با مصوباتی که قابل دسترسی است، به سمتی برویم که این ۵۰ هزار نفر به دریافتی‌های درخور زحمت خود برسند و این مهم با همت مجموعه مدیران سازمان در سراسر کشور و شما رسانه‌های عزیز قابل دستیاری است.

من همیشه برای رسانه‌ها احترام ویژه‌ای قائل هستم، دلیلم هم این است که شما عزیزان نیز به اندازه ما در احقاق حق موثر هستید. باید به هم کمک کنیم تا این مجموعه ارشمند بی‌نظیر غیرقابل جایگزین در کشور را در حوزه رفاهی، حقوق و مزایا به نقطه‌ای بلند برسانیم. همکاران ما همین الان هم با همه کمبودها از جان مایه می‌گذارند و آن موقع قطعا می‌توانند جند برابر با انرژی بیشتر فعالیت‌های خود را ادامه دهند و موفقیت‌هایی را برای کشور به دست بیاوریم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

توفیقی که دوباره برای من اتفاق افتاده، یک مزیت خیلی خوب دارد. من به همه زوایای سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اینکه دو سال هم در آنجا مسئول بودم، اشرافیت دارم. این اشرافیت می‌تواند با تشکیل کمیته‌ها و شوراهای مشورتی در سطح ملی همه مسائل و مباحثی را که طی چند دهه گذشته، در حوزه فنی، نیروی انسانی، اعتبارات، تجهیزات، امکانات، توسعه فیزیکی مکان‌ها و ساختمان‌های دامپزشکی خواسته‌های به حقی بوده و به شکل مزمن و شاید به تعبیر بعضی‌ها لاینحل در آمده را با ایجاد کمیته‌ها و شوراهای مشورتی کشوری سروسامان داد. یعنی همه افراد از سراسر ایران، با کمک رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های تخصصی مثل حکیم مهر برای پیشبرد اهداف سازمان دامپزشکی مداخله خواهند کرد.

نگاهی به کارنامه فعالیت‌های اجرایی دکتر علیرضا رفیعی‌پور

گفتنی است ۱۵ سال خدمت کارشناسی و مدیریتی در استان سیستان و بلوچستان با كمبودهاي جدي امكانات، نيروي انساني، مرزی بودن، بروز بحران‌ها و...، مدیریت تضمین کیفیت آزمایشگاه منطقه‌ای کنترل کیفی مواد غذایی چابهار با تایید اتحادیه اروپا از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۹۰، کسب رتبه اول انتخابات نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان در سه دوره متوالي و مسئولیت نائب‌رئیسی و ریاست نظام دامپزشكي استان سيستان و بلوچستان و ریاست هیئت بدوی انتظامی استان مجموعاً به مدت ۱۲ سال از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۹۰، تجربه مدیریت در حوزه های اقتصادي، بهداشتي، تجارت بین المللی و اشتغال در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی  با تنوع گونه‌ای دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل، کرم ابریشم و صنایع مرتبط از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۶، تجربه فعاليت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با بالاترين واحد اپيدميولوژیک دامي در كشور از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۹۶، ریاست و معاونت شبکه‌های دامپزشکی زابل، ایرانشهر، چابهار و تربت حیدریه از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۹۳، مدیرکلی دامپزشکی استان خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، معاونت وزیر و ریاست سازمان دامپزشکی کشور از دهم مهر ماه ۱۳۹۶ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، دبیر کلی آسیا، اقیانوسیه و آسیای دور سازمان بهداشت جهانی دام از ۳۱ می ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، عضویت در هیئت امنا موسسه واکسن و سرم سازی رازی، عضو هیات امنا موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مشاوره به وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، دبیری شورای‌عالی محیط‌زیست وزارت جهادکشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، دبیری شورای عالی استاندارد وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، دبیری شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، مسئولیت سامانه سرگانیک وزارت جهاد کشاورزی جهت تولید محصولات کشاورزی گواهی شده از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، عضویت شورای عالی آب، شورای عالی تالابها، کمیسیون های شورای عالی انرژی، شورای راهبری خاک از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، نمایندگی وزارت جهاد کشاورزی در کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، عضویت در کمیسیون تنوع زیستی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، مسئولیت کارگروه تدوین ساختار تشکیلاتی امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، عضویت در کمیته تدوین سند دانش بنیان کشاورزی و غذای وزارت جهادکشاورزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، مسئولیت سیاستگذاری و پیگیری مرکز پاسخگویی و رصد و پایش محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی وزارت جهادکشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، مسئولیت و عضویت در کمیته‌های تدوین استانداردهای سازمان ملی استاندارد کشور و شورای کدکس بین المللی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، عضویت در کمیته مقابله با کرونای وزارت جهادکشاورزی و مسئولیت و عضویت در ستادهای مقابله با تحریم وزارت جهادکشاورزی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، عضویت در ستاد احیاء مرغ لاین آرین در سال ۱۴۰۰، ریاست هیئت مدیره شرکت جهاد سبز موسسه جهاد استقلال وزارت جهادکشاورزی از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲،  مشاوره معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲، دبیری شورای عالی مشورتی سازمان دامپزشکی کشور از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۲، مدیرکلی دامپزشکی استان البرز از سال ۱۴۰۲ تاکنون، شرکت در اجلاس‌های سالانه بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر دائمی سازمان بهداشت جهانی دام پاریس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، میزبانی و برگزاری نشست کشورهای همسایه ایران با همکاری سازمان بهداشت جهانی دام، اتحادیه اروپا و سازمان خواربار جهانی فائو در خصوص کنترل بیماری خطرناک تب برفکی برای اقتصاد دامی منطقه و جهان، برگزاری نشست بین‌المللی کمیسیون روسای دامپزشکی ۱۰ کشور عضو اکو به‌عنوان رئیس کمیسیون و در مقر دائمی آن ایران از جمله فعالیت‌های اجرایی دکتر علیرضا رفیعی‌پور است.

موفقیت در حوزه مدیریت بهداشتی سازمان برای کنترل اپیدمی بیماری تب برفکی دامی سال‌های ۹۴ و ۹۵ در سال ۹۶، کنترل اپیدمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سالهای ۹۵ و ۹۶ در سال ۹۷ و موفقیت در حوزه تشخیصی و ایجاد مرکز تولید بذر واکسن از نمونه های مرضی برای اولین بار در دامپزشکی کشور از جمله افتخارات وی به شمار می‌رود.

ازجمله فعالیت‌های علمی، پژوهشی و انتشارات دکتر رفیعی‌پور می‌توان به مدیر مسئولی فصلنامه سراسری سلام و سلامی، چاپ کتاب‌های راهنمای تشخیص بیماری‌های آبزیان و وانومی بیماری قرن و دهها مقاله ملی و بین المللی، تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی اشاره کرد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
0
6
........... وضعیت معیشت کارکنان سازمان اصلأ خوب نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
0
4
.............. عمل کنید تسری بیاد در حکم ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
0
0
از افراد بد نام استفاده نکنید
از افراد پاک دست و مومن مثل خودتان استفاده کنید
دوره قبل تجربه خوبی برای جنابعالی شده است و نباید بعضی اشتباهات را تکرار کنید
از سراسر کشور مدیران با انگیزه و باهوش را انتخاب کنید

زنده باد فرزند ایران و خراسان
ناشناس
|
Bangladesh
|
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
0
0
سلام دکتر بزرگوار و محترم تسری همکاران در اولویت پیگیری قرار بگیره ....
نظر شما
ادامه