کد خبر: ۸۰۴۴۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئيس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حامد زارعی» افزود: ما حتی اعتقاد داریم که نمایندگان دامپزشک مجلس هم عضو شورا باشند، چون حضور اعضای انتخابی که می‌توانند تصمیمات خوبی را بگیرند، بسیار اثرگذار خواهد بود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئيس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امور و فعالیت‌های سازمان با قانون کنونی جلو نمی‌رود و از طرفی اصلاح قانون نیز واقعا کار ساده‌ای نیست که بتوان آن را در یک بازه زمانی کوتاه انجام داد. 

«دکتر حامد زارعی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «تغییر یا اصلاح کل قانون، ممکن است خیلی هم کارساز نباشد، کمااینکه احتمالا گاهی موارد نیز از دست می‌رود. اما سعی می‌کنیم موارد پیوستی و اصلاحی را به صحن مجلس ببریم تا تعداد اعضای انتخابی از اعضای انتصابی بیشتر باشد.»

وی با یادآوری اینکه در دوره خدمتش‌ دو انتخابات رقم خورد، خاطرنشان می‌کند: «شاید در بعضی از دوره‌ها رئیس نظام هیچ انتخاباتی را نمی‌دید یا بعضا طول یک دوره، شش، هفت یا هشت سال به درازا می‌کشید و به دلایل مختلف انتخابات برگزار نمی‌شد که نتیجه آن ادامه و بقای شوراهای قبلی تا انتخابات جدید ‌بوده است. بنده این کار را در مورد استان‌ها انجام ندادم و انتخابات را در زمان خود برگزار کردم.»

حکیم مهر: آقای دکتر، قول داده بودید که تغییراتی را در قانون سازمان نظام دامپزشکی ایجاد و تعداد اعضای انتخابی را زیاد و اعضای انتصابی را کم کنید. این اقدامات به کجا رسید؟

همان‌طور که مشاهده کردید، در جلسه گذشته شورای مرکزی، دکتر عسگری رئيس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز حضور پیدا کردند و ما مقوله اصلاح قوانین را در شورای مرکزی مطرح و مواردی را که نیازمند اصلاح است، مورد بحث قرار دادیم. پیش از این باید شرایط آماده و وزیر جدید جهاد کشاورزی مستقر می‌شد، از طرفی باید انتخابات مجلس برگزار می‌شد و کمیسیون کشاورزی استقرار پیدا می‌کرد. در حال حاضر خوشبختانه فضا خوب است و آقای وزیر و همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی کاملا به این عقیده رسیدند و همراه هستند. شخص دکتر عسگری هم این قول را به ما دادند که مواردی را که خدمت ایشان می‌بریم، به سرانجام برسانند.

همانطور که می‌دانید تغییر یا اصلاح کل قانون، ممکن است خیلی هم کارساز نباشد، کمااینکه احتمالا گاهی موارد نیز از دست می‌رود. اما سعی می‌کنیم موارد پیوستی و اصلاحی از جمله همین تعداد و ترکیب اعضا را حتما در شورای مرکزی فعلی به صحن مجلس ببریم. اعتقاد بنده این است که تعداد اعضای انتخابی باید از تعداد اعضای انتصابی بیشتر باشد.

حکیم مهر:‌ پس در واقع می‌توان گفت که هنوز این اتفاق رخ نداده، اما در شرف وقوع است.

بله. اصلاح قانون در تمام سازمان‌ها همین شرایط را دارد. مثلا قانون سازمان دامپزشکی هم قرار بود که اصلاح شود اما برگشت خورد. چراکه اصلاح قانون واقعا کار ساده‌ای نیست که بتوان آن را در یک بازه زمانی یک ماهه، دو ماهه، یک ساله یا حتی دو ساله انجام داد. قدم اول اصلاح قانون این است که اهمیت آن برای مجلس محرز شود و در ادامه در نوبت قرار گیرد. در مرحله بعد باید رایزنی زیادی انجام شود. دوره قبلی، در اواخر فعالیت مجلس پیشین بود که طرح آن هیچ فایده‌ای نداشت و این اتقاق باید در مجلس جدید می‌افتاد. در مجلس جدید هم رایزنی‌ها در حال انجام است. بالاخره اصلاح قانون فعالیت زمان‌بری است و اصلا کار لحظه‌ای، ساعتی و یک سال و دو ساله نیست، اما هم بنده و هم شورای مرکزی به جد مصمم هستیم که این اصلاحات انجام شود.

حکیم مهر:‌ از نظر شما اساسا وقوع این اتفاق چقدر می‌تواند در مسیر پیشبرد بهتر فعالیت‌ها موثر باشد؟

 واقعیت این است که امور و فعالیت‌های سازمان با قانون کنونی جلو نمی‌رود و وظایفی به سازمان محول شده که قانون کنونی سازمان، پاسخ‌گوی آن نیست. به هر حال سازمان‌های نظام صنفی ازجمله سازمان نظام دامپزشکی، نماینده و سخنگوی بخش خصوصی هستند و یکی از طرح‌های خوبی که از ابتدا ریخته شد، حضور اعضا و نماینده وزرا در ترکیب شورای مرکزی بود که اتفاقات خوب و پربرکتی را رقم زد. در واقع حتی در پیش‌نویسی که سال پیش در شورای مرکزی سابق قرار بود انجام شود، تصمیم بر حذف نمایندگان وزرا نبود، بلکه قرار بر این بود که تعداد اعضای انتخابی افزایش پیدا کند. چون به هر حال هر تصمیمی که شورا بگیرد، بالاخره باید در دولت، وزارتخانه و جاهای مختلف عملیاتی شود. بنابراین حضور نمایندگان وزرا در شورا بسیار ذی‌قیمت است. حتی ما اعتقاد داریم که نمایندگان دامپزشک مجلس هم عضو شورا باشند، چون حضور اعضای انتخابی که می‌توانند تصمیمات خوبی را بگیرند، بسیار اثرگذار خواهد بود. در نهایت ما در همه سازمان‌های نظام صنفی، همین ترکیب اصطلاحا انتخابی و انتصابی را مشاهده می‌کنیم.

حکیم مهر: انتخابات شورای مرکزی در چند ماه آینده برگزار خواهد شد که به نوعی انتخاب رئیس جدید نظام هم به شمار می‌رود. در راستای آمادگی برای برگزاری انتخابات چه اقداماتی انجام دادید و اگر تمایل دارید، به بیلان کاری خود در این مدت اشاره‌ کنید.

به نکته خوبی اشاره کردید. دو سال پیش که خداوند به بنده توفیق داد و در سازمان خدمتگذار شدم، قولی را به همه اعضا دادم که شکر خدا تا الان هم پای آن ایستادم. در خصوص بیلان کاری یا عملکرد دو ساله سازمان، در آینده نزدیک یک فایل کامل را در اختیار حکیم مهر خواهم گذاشت تا همه عزیزان ببینند که سازمان از کجا به کجا رسید و چه اتفاقاتی افتاد.

شاید یکی از نشانه‌های فعالیت‌ها را در روزهای اخیر شاهد بودیم که دیدیم در اکثر استان‌ها، مراسم گرامی‌داشت هفته دامپزشکی با حضور حداکثری برگزار شد و برای اولین‌بار، رئیس‌جمهور حامل پیامی برای دامپزشکان بودند، علی‌رغم اینکه برخی، عکس این شرایط را پیش‌بینی می‌کردند. برای اولین‌بار جشن روز دامپزشکی در تهران با حضور ۱۴۰۰ نفر شرکت کننده از خانواده دامپزشکی برگزار شد و این نشان از همگنی بخش دامپزشکی در کشور است. قطعا هنوز مشکلاتی باقی مانده که ان‌شاء‌الله آنها هم حل خواهد شد.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که در دوره خدمتگذاری بنده،‌ دو انتخابات رقم خورد. در واقع شاید در بعضی از دوره‌ها رئیس نظام هیچ انتخاباتی را نمی‌دید یا بعضا طور یک دوره، شش، هفت یا هشت سال به درازا می‌کشید و به دلایل مختلف انتخابات برگزار نمی‌شد که نتیجه آن ادامه و بقای شوراهای قبلی تا انتخابات جدید ‌بوده است. بنده این کار را در مورد استان‌ها انجام ندادم و انتخابات را در زمان خود برگزار کردم تا دوره‌ جدید خیلی سریع‌تر شکل بگیرد. همه شاهد بودند که ترکیب بسیاری از استان‌ها تغییر کرد. انتخابات شورای مرکزی را هم دقیقا سر چهار سال کلید زده و اصلا اجازه ندادم که به تعویق بیفتد. مستحضر هستید که دستور اولین جلسه دوره جدید انتخابات شورای مرکزی، انتخاب رئیس سازمان است اما بنده عافیت‌طلبی شخصی نکردم و انتخابات را سر موقع برگزار کردم.

انتخابات در روز دهم اسفند ماه برگزار می‌شود و همه مقدمات آن آماده شده و ان‌شاء‌الله در جلسات بعدی شورای مرکزی نیز سهمیه استان‌ها برای حضور در مجمع نمایندگان مشخص خواهد شد که هر استان چند نفر سهمیه در مجمع نمایندگان دارد. آگهی ثبت‌نام و مشخصات و روند نیز ظرف چند روز آینده منتشر می‌شود و من این قول را می‌دهم که انتخابات در صحت و سلامت کامل و بدون حاشیه و تنش جلو رود و به هیچ‌کسی کوچک‌ترین اجازه‌ای نخواهم داد که بخواهد اختلالی در روند انتخابات ایجاد کند. مشخص شدن رئیس اصلا مهم نیست و آنچه مهم است، منافع سازمانی و این موضوع است که سازمان مسیر خود را جلو ببرد.

 حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از شما خیلی متشکرم و برای همه دوستان آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
1
3
با درخواست از وزیر محترم کشاورزی یا خصوصا رییس کمیسیون کشاورزی، به جایی نمی رسید.
تلاش کنید وزیر محترم و سایر افراد اجرایی و مقننه را توجیه و متقاعد کنید که دامپزشکی را جدا کنند. اساسا، جای این رشته در کشاورزی نیست. مدیران کشاورزی از تخصص لازم برای اعمال مدیریت بر کشاورزی بهره مند نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
اصلاحیه: مدیران کشاورزی از تخصص لازم برای اعمال مدیریت بر دامپزشکی بهره مند نیستند.
دامپزشک
|
Finland
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
3
1
با ادب و احترام
از رئیس محترم خواهشمندم

ترتیبی شکل بگیرد که بخش درمانی از پرواری رشته دامپزشکی جدا گردد.

ذیل بخش درمانی فقط درمان حیوانات خانگی و اسب
ذیل پرواری:طیور-حیوانات نشخوار کننده-مسئولین فنی

درمان زیر نظر آموزش درمان پزشکی
پروار تحت نظر جهاد کشاورزی

تنها راه نجات و احترام درمان کنندگان دامپزشک از دوستان جهاد کشاورزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
شما بگید که کجای دنیا این شکلیه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
0
1
اعضای قبلی شورای مرکزی که با وجودیکه همه اعتبار و بودجه سازمان نظام دامپزشکی از اعضاش میاد، اما متاسفانه خنجر از پشت زدن و هزینه های تمدید و صدور پروانه و کارت عضویت رو به شکل ناگهانی 10 برابر افزایش دادن.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
0
1
اصولا حل مشکل نظام یا سازمان و یا حتی جهاد را نباید صرفا در تغییر مدیران آن جستجو کرد. بدنه این سازمان‌ها هم نیاز به چابک سازی و تزریق نیروهای تازه نفس، با تجربه و آموزش دیده دارد که در گام اول بایستی از نظر مالی تامین باشند تا پاکدستی و وجدان کاری فراگیر شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
0
3
دکترجان زحمت کشیدید درباره انحرافات مالی سازمان را پیگیری کردید
نتیجه اش چه شد
این همه درامد برای چه کسی و به جیب چه کسانی رفته است
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
0
2
شوراي مركزي نظام دامپزشكي با اين تركيب بايد شوراي راهبردي دامپزشكي وسياست گذاري دامپزشكي هم باشد
در كجاي دامپزشكي اين همه دامپزشك از وزارتخانه هاي ديگر حضور دارد

متوجه نميشوم اين شورا با اين وزن كه يك هيئت دولت كوچك است فقط براي نظام دامپزشكي انهم نه امور واگذار شده بلكه براي خود گرداني شكل گرفته است
بايد امور بسياري به اين شورا محول گردد
نظر شما
ادامه