کد خبر: ۸۰۸۲۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدمهدی علومی» افزود: دانشجوی دکترای تخصصی جراحی باید تمام‌وقت در اختیار بخش باشد. اینکه تعداد را آنقدر زیاد کنیم که مثلا دو هفته یک‌بار نوبت کشیک یک نفر شود، آموزش مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان معتقد است که بخش‌های داوطلب برگزاری دوره‌های تخصصی باید از تنوع و تعداد بیماران ارجاعی به بخش خود اطمینان داشته و از حداقل تجهیزات لازم برای آموزش و ارائه خدمات تخصصی جراحی برخوردار باشند.

از نظر «دکتر محمدمهدی علومی» تفکیک جراحی دام‌های بزرگ و کوچک و تبدیل آنها به دو رشته مجزا در حال حاضر چندان مناسب نیست: «پیشنهاد من این است که دوره‌‌های کوتاه مدت حداکثر دو ساله بدون امتحان بورد تخصصی برای متقاضیانی که قصد ندارند هیأت علمی دانشگاه شوند، برنامه‌ریزی شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

در سال ۶۳ که بنده کنکور دادم، دامپزشکی مثل امروز جایگاه شناخته شده‌ای نداشت و این رشته انتخاب ششم من بود. آن زمان می‌توانستیم ۱۴ رشته را انتخاب کنیم. روزهای اولی هم که در رشته دامپزشکی قبول شدم، خیلی خوشحال نبودم اما به مرور علاقه‌مند شدم و پیگیری کردم و به خصوص بعد از ورود به دوره بالینی، علاقه من دوچندان شد و رسیدم به جایی که الان هستم.

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی بهمن سال ۶۳ دانشکده دامپزشکی شیراز. آذرماه سال ۶۹ فارغ‌التحصیل شدم و از ابتدای سال ۷۰ دوره تخصصی جراحی را باز در همان دانشگاه شیراز شروع کردم و سال ۷۵ فارغ‌التحصیل شدم. از مهر ۷۵ هم در دانشگاه کرمان به‌عنوان عضو هیات علمی مشغول به کار هستم.

حکیم مهر: از نظر شما جایگاه امروز جراحی دامپزشکی در مقایسه با گذشته کجاست؟

تعداد متقاضیان حضور در دوره‌های تخصصی جراحی دامپزشکی در سال‌های اخیر به طور معناداری افزایش یافته است، به‌طوری که تصور می‌کنم در سال گذشته بیشترین تعداد داوطلبین برای رشته‌های تخصصی، مربوط به رشته جراحی بود.

حکیم مهر: به نظر شما مهمترین علت آن چیست؟

تصور می‌کنم مهمترین علت این علاقه، سوق یافتن سیستم درمان بخش خصوصی به خدمات تخصصی است؛ امری که پیش از این عمدتا در بیمارستان‌های تخصصی دانشکده های دامپزشکی انجام می‌گرفت.

حکیم مهر: مهمترین چالش‌های جراحی دامپزشکی چیست و چه راهکارهایی برای حل آن به ذهن شما می‌رسد؟

اگر منظور شما از چالش‌های جراحی دامپزشکی، مشکلات خود این رشته است، به نظرم بخش‌های داوطلب برگزاری دوره‌های تخصصی باید از تنوع و تعداد بیماران ارجاعی به بخش خود اطمینان داشته و از حداقل تجهیزات لازم برای آموزش و ارائه خدمات تخصصی جراحی برخوردار باشند. نکته مهم دیگر تعداد دانشجویان دکترای تخصصی در هر دوره است. دانشجوی دکترای تخصصی جراحی باید تمام‌وقت در اختیار بخش باشد. اینکه تعداد را آنقدر زیاد کنیم که مثلا دو هفته یک‌بار نوبت کشیک یک نفر شود، آموزش مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.

حکیم مهر: برخی پیشنهاد می‌دهند که «جراحی دام‌های بزرگ» از «جراحی دام‌های کوچک» جدا و این دو تبدیل به رشته‌های مجزا شوند. نظر شما چیست؟

تصور می‌کنم تفکیک این دو رشته در حال حاضر چندان مناسب نباشد. پیشنهاد من این است که دوره‌‌های کوتاه‌مدت حداکثر دو ساله بدون امتحان بورد تخصصی برای متقاضیانی که قصد ندارند هیأت علمی دانشگاه شوند، برنامه‌ریزی شود. در چنین دوره‌هایی امکان تفکیک دو گرایش ضرورت دارد، ولی در قالب وضعیت موجود، تفکیک دو رشته را مناسب نمی‌دانم.

حکیم مهر: چرا فارغ‌التحصیلان جوان، بیشتر به فیلد پت تمایل دارند و کمتر به سمت دام بزرگ می‌آیند؟ این مسئله چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟

این تمایل در همه کشورهای دنیا وجود دارد و یکی از دلایل عمده آن، بازار تقاضاست. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های ایرانی در خانه خود دست‌کم از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، بنابراین نیاز به خدمات دامپزشکی در حیوانات کوچک بسیار بیشتر و متنوع‌تر است. ضمن اینکه هزینه لازم برای تاسیس یک بیمارستان تخصصی حیوانات کوچک به مراتب کمتر از یک بیمارستان تخصصی مثلا اسب است. دشواری کار در زمینه حیوانات بزرگ در مقایسه با حیوانات کوچک و درآمدهای آن را نیز باید مد نظر داشت.

حکیم مهر: پیشنهاد شما چیست؟

پیشنهاد من این است که دوره‌های کوتاه مدت حداکثر دو ساله با عنوان مثلا «بهداشت و بیماری‌های اسب» یا «بهداشت و بیماری‌های نشخوارکنندگان» راه‌اندازی شود و علاقمندان به‌طور اختصاصی در این گرایش‌ها تحصیل کنند. عمیقا بر این باورم که نقش بخش خصوصی در کارآمد شدن این دوره‌ها بسیار مهم است و اتفاقا باید از آکادمیک شدن صرف این دوره‌ها اجتناب نمود، در غیر این‌صورت نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
م.س.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
5
8
چرا تفکیک نشود؟ اسمش تخصص است ولی شما الان دارید چهار رشته ی تخصصی را در یک رشته تدریس میکنید. یا کل دنیا اشتباه میکند یا شما.
جراحی ارتوپدی دام کوچک
جراحی بافت نرم دام کوچک
جراحی اسب
جراحی حیوانات مزرعه

عمر و انرژی یک انسان را چرا با زحمت اضافی هدر میدهیم؟ طرف دارد تخصص میگیرد ولی با عدم تفکیک این رشته ها، در نهایت یک متخصص همه کاره ولی هیچ کاره تحویل جامعه میدهید که فقط عقیم سازی بلد است!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
چون همین الان هم شغل ندارند !
تفکیک شود اوضاع بدتر هم می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
جراحی دام بزرگ و کوچک رو میشه تفکیک کرد اما ۴ تخصص بعید میدونم شدنی باشه و امکانات و تخصص و اساتید وجود داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
والا بیشتر از متخصص به متبحر نیاز داریم علی الخصوص در حوزه اسب و طیور و آبزیان باید دوره های عملی کاربردی ایجاد بشه و واحدهای عملی کاربردی بیشتر بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
3
4
بسمه تعالی، با توجه به گسترش هر دو علم و تخصصی شدن جراحی های هر دو فیلد، جدایی این دو رشته اجتناب ناپذیر است کما اینکه در کشورهای توسعه یافته این اتفاق سالهاست رخ دادهداست. مضاف به اینکه تقریبا اکثریت جراحان دامپزشک، خصوصا نسلهای جوانتر، یکی از دو فیلد را انتخاب کرده و ندرتا در هردو مشغول به فعالیت هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
چه چیز دامپزشکی کشور ما شبیه کشورهای توسعه یافته است که مقایسه می کنی؟؟؟

متخصص جراحی ما از زور بیکاری داره دوره ازمون جراحی تدریس می کنه! پاشو از خواب
شاگرد قدیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
5
4
درود بر مرد دانش وانسانیت وفرهیختگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
3
2
دکترجان همین که الان در دانشکده حضور فعال دارید خدا را شاکر هستیم
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
2
3
سلام
وقت خوانندگان حکیم مهر بخیر
با نظر جناب دکتر علومی کاملا موافقم. ایده بسیار خوبی ارائه فرمودند یک هیات علمی رشته جراجی باید از همه زمینه ها اطلاع و دانش کافی داشته باشد زیرا بنا به محدودیت جذب در مراکز دانشگاهی برخی دانشکده ها فقط با یک یا دو عضو هیات علمی مشغول به ارائه دروس جراحی هستند. با این حال برای علاقه مندان خارج از کرسی استادی بهترین راهکار همان دوره دو ساله تخصصی است. ولی با این حال باید به طریقی از سواد کار عملی فارغ التحصیلان مطمئن شد نمی شود بدون آزمون خروجی آن ها را راهی بازار کرد.
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
امتحان بورد تخصصی متاسفانه در برخی از دانشگاه به شدت سختگیرانه برخورد میشه به طوری که سالانه تعداد بالای از رزیدنت های دامپزشکی به دلیل عدم قبولی اخراج آموزشی می شوند در صورتی که در دوره رزیدنتی رشته های پزشکی دادن امتحان بورد تخصصی کاملا اختیاری است. این ظلمی است که وزارت علوم در حق تنها رشته دستیاری یعنی دامپزشکی می کنه. و هیچ کس هم صداش در نمیاد
ورودی 74 کرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
3
2
سلام و احترام خدمت استاد ارجمند به نظر برای تدریس دوره تخصصی جراحی نیازمند افراد با مهارت های اختصاصی می باشد
ورودی 75 کرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
1
2
درود و سلام بر استاد علم و اخلاق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
1
8
به عقیده من خواندن رشته دامپزشکی در ایران اشتباه محض است چون نه سازمان درستی داریم نه اهمیت و جایگاه درستی فرد بیسواد با دادن مبلغ ناچیز چندتایی دامپزشک استخدام می کند و ایشان از ترس نان شب دست به هرکاری میزند درمورد تخصص خودم شیلات اصلا نعلوم نیست بالاخره جایگاه ما و لیسانس شیلات کجاست و...چرا فردی که قراره دام بزرگ کارکند بیماری زنبورو... می خواند چرا دانشگاه ازاد ترمی 20 ملیومن شهریه تخصص میگیرد و بعد اجازه نمیدهد به میکروسکوپ الکترونی حتی نزدیک شویم و دورش حصار می کشدو....
................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
آفرین آفرین
دکتر حاجی بابایی
|
United States of America
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
4
2
با سلام
و تشکر از حکیم مهر بابت مصاحبه ها با دو استاد بزرگوار که سابق مورد بی مهری و اخراج بودند و فکر میکنم تلویحا خبر از بازگشت به دانشگاه را دادند
قطعا رای ایشان و سایرین به دکتر پزشکیان موثر واقع شد
شادی و استمرار موفقیت را در ایران بزرگ اسلامی برایتان ارزومندم
نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۶
1
1
کاملااقدام منطقی هست وبایدتفکیک میشدتاشان ومنزلت جراح دام بزرگ که درراستای تامین امنیت غذایی مردم تلاش میکندباسایرشاخه های جراحی مشخص شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
0
0
با نظر جناب دکتر علومی مخالفم، با عرض پوزش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
مخالفت بی ذکر دلیل و منطق، پذیرفتنی نیست جان برادر.
نظر شما
ادامه