کد خبر: ۸۵۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از شناسنامه‌دار شدن ماهی قزل‌آلا تا پایان فروردین 91 خبر داد و گفت: تا پایان فصل بهار نیز این محصول همچون دیگر جاهای دنیا به صورت شکم‌خالی و بسته‌بندی شده عرضه خواهد شد.

محمد تقی لشکری با اشاره به عرضه‌ی فله‌ای ماهیان قزل‌آلا و با تکرار ادعای پیشین خود تصریح کرد: سازمان دامپزشکی نظارتی بر عرضه این محصول ندارد، این در حالی است که ماهی غذایی سریع‌الفساد است و باید از مبدا یخگیری شود و در مزارع تولید برچسب و شناسنامه‌ی تاریخ تولید، قیمت برای مصرف‌کننده، وزن و دیگر مشخصه‌های تولید را داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردابی افزود: درحال حاضر ماهی قزل‌آلا به صورت فله‌ای از استان‌های مختلف با نیسان و حتی ماشین‌های بدون یخچال عرضه می‌شود که مورد تایید این اتحادیه نیست و با وجود پیگیری چند ساله‌ مسوولان برای شناسنامه‌دار شدن این محصول حمایتی نکرده‌اند.

لشکری تصریح کرد: درحالیکه ماهی در هیچ جای دنیا شکم‌پر عرضه نمی‌شود 90 درصد ماهی قزل‌آلا در بازار مصرف شکم پر فروخته می‌شود.

وی عرضه فله‌ای این محصول را عامل عدم صادرات آن عنوان کرد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان سردابی گفت: با بسته‌بندی محصول سلامت و بهداشت آن ارتقا می‌یابد و تاریخ مصرف آن همچون استاندارد جهانی 14 روز تلقی می‌شود.

به گفته لشکری با شناسنامه دار شدن مزارع پرورشی و بسته‌بندی آن قیمت این محصول نیز مشخص و دست واسطه‌ها از ایجاد شکاف قیمتی بیش از دو هزار تومانی قطع می‌شود.

وی از افزایش 10 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا در سال گذشته خبر داد و افزود: سال قبل حدود 90 هزار تن ماهی قزل‌آلا از مزارع پرورشی کشور برداشت شد که طبق برنامه پنجم توسعه باید به 180 هزار تن افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به برداشت 30 کیلویی ماهی از متر مربع استخر پرورشی، گفت: با مکانیزه شدن و فرهم کردن تجهیزات برای مزارع پرورشی برداشت به 120 کیلو گرم خواهد رسید و می‌توان تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 300 هزار تن ماهی قزل‌آلا تولید کرد.

لشکری خاطر نشان کرد: سه هزار و 400 باب مزرعه پرورش ماهیان قزل‌آلا به سطح 140 میلیون متر مربع در کشور وجود دارد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
0
0
تا آنجا که بنده دیده ام و اطلاع دارم ایشان کاملا درست گفته اند. بسیاری از استخرهای پرورش ماهیان سردآبی نمی دانند دامپزشک چیست!! به نظر من سازمان دامپزشکی مقوله بهداشت و سلامت ماهیان سردآبی که می تواند بازار اشتغال خوبی برای دامپزشکان باشد را به امان خدا رها کرده است. عکس های جالبی را شخصا از وضعیت اسفبار بهداشتی استخرهای پرورش ماهی گرفته ام که هروقت سازمان دامپزشکی تصمیم گرفت به این مقوله سروسامان دهد تقدیم ایشان خواهم کرد.
آشنا
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
0
0
جناب دکتر دباغ مقدم
با سلام و احترام و تبریک سال نو
در خصوص وضعیت بهداشتی مزارع پرورشی ماهیان، با نظر حضرتعالی موافقم اما یادآور میشوم که اکثر همکاران دامپزشک ما تجربه کافی در خصوص نحوه برخورد با بیماری ها و مسائل بهداشتی مربوط به آبزیان را ندارند و حضور اقلیت دامپزشکان عزیز (که اکثرا تجربه فیلدی در خصوص سایر دامها را دارند) به عنوان مسئول فنی، نه تنها مفیدنیست بلکه به نوعی نقض غرض محسوب میشود. لذا تشکیل کلاسهای بازاموزی و سپری نمودن آنها از سوی متقاضیان بسیار ضروری به نظر می رسد. همکار
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
0
0
سلام همکار آشنا
با نظر جناب عالی کاملا موافقم. به نظر بنده این موضوع به ضعف آموزش ها بر می گردد که اکثرا بار نظری دروس بر جنبه عملی آن می چربد. اینکه دانشجو بعد از گذراندن 6 واحد مربوط به ماهی باز هم قادر نیست در مزارع پرورش، حداقل در سطح یک دامپزشک عمومی کار کند خیلی بد است. در اوایل دوران فارغ التحصیلی- که هنوز مسیر شغلیم مشخص نشده بود- از طریق یکی از آشنایان، کار در یکی از همین استخرها به من پیشنهاد شد، علیرغم نیاز شدیدی که آن روزها به کار داشتم، اما چون اعتماد به نفس لازم را در مورد استخرهای پرورش ماهی نداشتم و احساس می کردم دانشم در این زمینه کافی نیست، قبول نکردم!! هرچند حقیقتا دروس مرتبط با آبزیان ما را 3 تن از بهترین اساتید آن زمان که یکی از ایشان مرحوم دکتر بهیار جلالی بودند، به ما تدریس کرده بودند و از لحاظ نظری هم سنگ تمام گذاشته بودند و نمرات بنده هم در این دروس بالا بود، اما از لحاظ عملی هیچ کاری بلد نبودم!! باید به حال این نوع تدریس فکری بشود و تدریس دامپزشکی به ویزه در دروس بالینی، عملی تر ارایه شود. اما سازمان دامپزشکی هم باید روی استخرها فشار بیاورد که همگی دامپزشک داشته باشند و کمبود آموزش های دانشگاهی را نیز باید با دوره های بازآموزی که جنبه های عملی آن بیشتر باشد، جبران کرد. بازار کار خوبی است که به آسانی دارد از دست می رود. سال خوبی داشته باشید همکار گرامی
حسن
|
-
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
چنانچه افراد جوان با سرمایه کم مایل بشراکت جهت پرورش ماهی در منطقه تنکابن میباشند لطفا با این شماره تماس بگیرند09121497203
چراغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
0
باسلام شما کاملا درست میفرمایید..اما اکثر دامپزشکان هیچ گونه آگاهی کلی از ماهی ومسایل شیلاتی ندارند ومسایل برای آنها گنگ ونامفهومند
نظر شما
ادامه